Niet getoetst wel doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jetwii

Niet getoetst wel doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 13:23

Mijn werk in de zorg heeft nu client met sondevoeding die morgen komt. Nu hebben we korte scholing gehad en moeten wij het gelijk doen. Moeten wij hier niet eerst in getoetst worden? Collegas zeggen met zijn twee kan er niks gebeuren ik en nog een andere twijfele

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:30

Als je theoretisch en in de praktijk getoetst bent in de afgelopen 3 jaar én je jezelf bekwaam acht mag je de handeling pas uitvoeren.

Écht niet doen als je twijfelt! Maak dit kenbaar bij je teammanager

Edit: als al het bovenstaande is moet je trouwens ook 3 maal per jaar de handeling uit voeren om bekwaam te blijven

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 13:40

Niet getoetst en niet gedaan afgelopen drie jaar. Gaf bij teamleider aan eerst te willen worden getoetst zij zij jullie hebbe nu korte scholing gehad dan doe je het maar met zijn twee

MissBambi

Re: Niet getoetst wel doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:43

Echt niet doen, duidelijk aangeven dat je je ondanks de korte uitleg je jezelf niet bekwaam acht en je de veiligheid van je cliënt voorop stelt ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:44

Wat moet je precies doen? De sonde inbrengen, of de pomp instellen e.d.?

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 13:45

Alleen aan en afkoppelen. Stelt ook niet veel voor maar normaal hameren zr zo op eerst toetsen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:48

Even goed kijken, als het puur om het aan- en afkoppelen gaat, dat hoeft volgens mij niet specifiek getoetst te worden. Het toedienen (dus alles samen) wel. En dan zou ik inderdaad ook geen risico nemen, ondanks dat het echt heel makkelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:58

Echt niet doen. Als er iets misgaat ben je zo zwaar de banketstaaf. :\

Ik heb afgelopen jaar ook medicatie gedeeld terwijl ik niet bevoegd ben. Kan het echt wel maar de stap naar meer dingen doen die je eigenlijk niet mag wordt zo ook kleiner.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:04

Als het een BIG handeling betreft, dan gewoon niet doen.
Of ze moeten je de kans geven dat je dit eerst kan toetsen en laten aftekenen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:20

Wat zijn de richtlijnen van je werkgever? als je daar normaal eerst voor geschoold moet worden dan moet je het niet doen. als het bv onder je scholing valt die je al gehad hebt, bv medicijnen delen dan mag het wel.

Je scholingen moeten op orde zijn, anders mag je het niet doen.
check even na waar het onder valt en of je die bevoegdheid wel hebt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:22

sondevoeding toedienen is een risicovolle handeling. De vraag is of alleen aan- en afkoppelen daar al volledig onder valt...

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 14:48

Nou het is ook een nieuwe zak aankoppelen ochtends. Teamleider zegt ja kan wel doe maar met zijn twee niemand is hier voor geschoold protocol zegt eerst scholen anders als er wat gebeurd kun je juridisch aansprakelijk gesteld worden

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:53

Dit ligt aan je werkgever.

Ik ben vpk en werk bij 2 zorg instellingen. 1 in de oudere zorg, en daar mag alles omdat ik vpk ben.Bij de gehandicapte zorg instelling waar ik werk moet iedereen ongeacht welke opleiding eerst een training volgen.Aftoetsen in theorie en praktijk en daarna mag je de handeling pas uitvoeren.

in deze casus vind ik het een beetje vreemd dat je leidinggevende dit van jullie verwacht. Welke voeding krijgt de client. Krijgt die persoon dit via neus via peg sonde. in porties of met de pomp maakt allenaal nogal een verschilletje.

heb je geen buurgroep waar je hulp van kan verwachten? Of van een ambulant team ?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:54

Je bent dus niet bekwaam dus ik zou het dan ook niet doen. Ook al was er een collega bij.
Bij ons is een theorie toets en prakijk verplicht en dan mag je het doen.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 14:57

Ik doe het ook niet heb dit ook duidelijk gemaakt en mijn collega ook. Teamleider snapt wel dat wij eerst getoetst moeten worden maar het is zonde om eerst thuiszorg in te schakelen vind zij. Het is een pomp die ochtends aangekoppeld moet worden en avonds af. Via de neus.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:10

Als t via de neus is, dan zou ik al helemaal niet er aan beginnen. Dan komt je teamleider het maar zelf doen als hij geen thuiszorg wil inschakelen.

Als die neus sonde iets verschuift, je niet goed controleerd, ben je de sjaak en giet je alle voeding in de longen...

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:12

Ja daarom ja nou als je goed kijkt of ie niet verschoven is valt het wel mee. Ben benieuwd of ik dit bij hogere hand kan aankaarten?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:14

Fijne teamleider zeg...
Zeker niet doen als je niet bekwaam bent en een bewijs van scholing hebt.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:16

Sowieso moet je dan toch luisteren enz of de sonde nog goed zit?
Ik zou het niet doen
......

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:19

jetwii schreef:
Ja daarom ja nou als je goed kijkt of ie niet verschoven is valt het wel mee. Ben benieuwd of ik dit bij hogere hand kan aankaarten?

Ik zou t risico niet nemen,

Zelfs met controles blijft het lastig te bepalen. Er is onlangs nog een onderzoek geweest over neussondes en de afmeet methode. waarmee bepaald word hoever de sonde geplaatst moet worden (langs oor tot maagkuiltje) en blijkt dat hij dan eigenlijk veel te kort is. Wat de risico's verhoogd.