Water kosten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sincere

Water kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 13:40

Hallo allemaal :D

Binnenkort gaan mijn vriend en ik samenwonen.
We zijn natuurlijk druk bezig met de voorbereidingen. Een energiemaatschapij hebben we al gekozen, dus die kosten zijn al bekend.

Toch vroeg ik mij toch zeer af, hoe dat met water zit. Je kunt daar namelijk geen proefberekening van maken. Wel vind ik het erg fijn nu al een plaatje te hebben van wat dat ongeveer gaat kosten per maand.
Via google heb ik daar meerdere topics over gevonden, op bokt. Deze zijn echter uit 2009 en 2010. Ik neem aan dat de waterkosten inmiddels al flink opgehoogd zijn, vandaar dat ik een nieuw topic open.

- Hoeveel ben jij per maand kwijt aan water? Ben jij/ zijn jullie zuinige verbruikers, of douchen jullie rustig 20 minuten?

Ben heel erg benieuwd :j

Alvast bedankt.

Yessy

Re: Water kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:50

Hier iets van 25-30 euro per kwartaal. 2 personen, 3 katten en wat plantjes. Dat komt neer op ongeveer 1m3 (1000 liter) water per week. Vaatwasser en wasmachine uit 2012 dus die zijn vrij zuinig in verbruik. Overal waterbesparende standen op kranen en douche maar die worden niet altijd gebruikt, en lang douchen is af en toe ook best wel lekker :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:52

Ik betaal 13 euro in de maand. Ik woon alleen, was Max 3 keer in de week en 1 meer pw de vaatwasser. Douchen elke dag.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:55

Hier 20 euro in de maand, 2 personen, een boel huisdieren en ik ben dol op lang douchen :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:56

Ik betaal 8 euro per maand. Ben niet zuinig, heb een vaatwasser en ligbad. Gebruik ongeveer 100m3 per jaar

Dit is wel puur en alleen het water, heb daarbuiten nog 244 euro per jaar aan heffingen e.d.
Laatst bijgewerkt door Liselot op 26-07-16 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 13:57

Bedankt voor jullie antwoorden! :)

Dat valt mij nog ontzettend mee, eigenlijk. Had wel 50 euro per maand verwacht :$
Zelf ben ik redelijk zuinig met water. Mijn vriend daarin tegen douched per dag minstens 20 minuten.
Ook komt er een vaatwasser, en zal de wasmachine dagelijks aanstaan ivb met werkkleding.
Denk dat wij dan kunnen rekenen op 25 per maand, in het ergste geval?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:08

Als je 25 euro rekent per maand zit je sowieso veilig. Maar voor dat bedrag moet je het wel heel erg bont maken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:11

25 euro per maand komt neer op een gezin met 5 personen, dus als je daar rekening mee houdt dan komt het helemaal goed! Zie https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/

edit: overigens zou ik me meer zorgen maken over het gasverbruik (of stadsverwarming) als je vriend bijna 2,5 uur per week onder de douche staat.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 14:21

@Yessy daarom hebben we de kosten van DUO ook berekend op een huishouden van 3 personen, hij telt voor 2 in zijn verbuiken.
Liever wat geld terug aan het einde van het jaar, dan bij betalen haha!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:26

Hier 13€ per maand voor 2P
Manlief douched dagelijks een half uur. Ik een kwartier. We hebben een wasmachine en vaatwasser.

Met 25€ ga je het zeker redden, dan moet je het wel echt bont maken. :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:37

Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je een tuin hebt bijvoorbeeld, of een groentetuin die je met leidingwater nat moet houden. Daar gaan nog wel eens wat liters doorheen. Ook paarden gebruiken veel water ;)

Of ben je wat meer "eco" bezig en spoel je de wc door met "grijs" water, sproei je de tuin met opgevangen regenwater, haal je water uit een sloot etc.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:47

Ik betaal 55 euro per kwartaal. Ik doe 1 a 2 wassen in de week. 1 afwas. Heb 2 waterbakken voor de honden. Was vaak mn handen en douche vrij lang. Vandaar dat het vrij 'duur' is voor 1 persoon.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:37

Ik weet niet zo goed hoe onze waterrekeningen betaald worden. Er is twee keer €81,- afgeschreven, in april voor het laatst en verder niks. Het lijkt me niet dat wij 81 per kwartaal betalen met zijn tweeën? :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:41

Marleen, als je het uitrekent met de belastingen/heffingen er bij klopt het wel. Jullie hebben een koophuis met 2 of 3 bewoners?

Ik heb namelijk een koopwoning en ik woonhier met mijn zoontje, heffingen zijn daardoor 244 euro per jaar. Betaal 8 euro/maand aan water, dit is 96 per jaar. 96 en 244 zijn samen 340. Als ik dit door 4 deel om per kwartaal te betalen kon ik op een bedrag rond de 80 euro
Laatst bijgewerkt door Liselot op 26-07-16 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:43

Liselot schreef:
Marleen, als je het uitrekent met de belastingen/heffingen er bij klopt het wel. Jullie hebben een koophuis met 2 of 3 bewoners? Kan best zijn dat jullie dus alles in 1x betalen

We hebben een huurhuis met zijn tweeën. Maar ik neem aan dat huur/koop in dit geval niks uit maakt.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:45

12 euro per maand
Maar we betalen ook nog waterschapsbelasting en die is duurder. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:47

marleen_88 schreef:
Liselot schreef:
Marleen, als je het uitrekent met de belastingen/heffingen er bij klopt het wel. Jullie hebben een koophuis met 2 of 3 bewoners? Kan best zijn dat jullie dus alles in 1x betalen

We hebben een huurhuis met zijn tweeën. Maar ik neem aan dat huur/koop in dit geval niks uit maakt.

Huurwoning en koopwoning maken wel verschil, je hebt namelijk een heffing voor eigenaren en voor gebruikers. Als je zowel eigenaar als gebruiker van de woning bent betaal je beide.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:52

Wat betalen jullie allemaal veel zeg :=
Ik betaal 55 euro voor 6 maanden, wat dus 9,10 euro per maand is. Hier met 2 personen, 3x wasmachine en elke dag douchen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:39

Maar de waterschapsbelasting heeft niets met leidingwater te maken, dus dat zou raar zijn als het als één uitgave wordt afgeschreven toch?

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:13

Bij sociale huur zit water vaak in de huurprijs. Bij vrije sector of koop vaak niet. Volgens mij kan je dit makkelijk zelf bekijken op de website van de leverancier van het water. Die geeft dan aan hoeveel de waterrekening zal zijn per maand/kwartaal. Ze gebruiken hier vaak eenheden voor. Ik denk als je de site bekijkt dat je er wel uit komt. Na een jaar krijg je vaak een afrekening nadat je de waterstanden hebt doorgegeven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:32

Bij sociale huur zit water echt niet bij de huurprijs in hoor, althans, hier in de zeer zeer ruime omgeving niet in ieder geval :n
Dat is gewoon een voorziening die je zelf mag regelen/betalen met als gas en elektra

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:53

Wij verbruiken zo'n €60,- per kwartaal met twee personen. Maar wij hebben wel vier katten, drie honden en een hoop vogels.

We hebben een vaatwasser en een wasmachine.

We douchen maximaal 10 minuten, ik vind het absurd om langer te douchen. De enige keer wanneer ik dat doe is als ik echt door en door koud heb gekregen in de winter bij de paarden.

Overigens laten wij ook geen water lopen met bijvoorbeeld tanden poetsen en spoel ik 's nachts nooit de wc door, dat doe ik 's morgens van alle plasje tegelijk. :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:02

KimD schreef:
We douchen maximaal 10 minuten, ik vind het absurd om langer te douchen. De enige keer wanneer ik dat doe is als ik echt door en door koud heb gekregen in de winter bij de paarden.

Mmm, douchen is mijn hobby, wij douchen ook gerust twee keer per dag. Gewoon, want het is lekker. En het kan. Daar bezuinig ik niet op.
Wij zijn met twee personen en betalen rond de 30 euro per kwartaal. Geen vaatwasser en wasmachine draait alleen als de wasmand echt vol zit, dus niet onnodig kleine wasjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:11

Djonah schreef:
Bij sociale huur zit water vaak in de huurprijs. Bij vrije sector of koop vaak niet. Volgens mij kan je dit makkelijk zelf bekijken op de website van de leverancier van het water. Die geeft dan aan hoeveel de waterrekening zal zijn per maand/kwartaal. Ze gebruiken hier vaak eenheden voor. Ik denk als je de site bekijkt dat je er wel uit komt. Na een jaar krijg je vaak een afrekening nadat je de waterstanden hebt doorgegeven.

Al lang niet meer, ook steden als Amsterdam hebben al zeker 10 jaar vrijwel overal watermeters. Ook daar is het geen vaste prijs meer en gebruik maar wat je wil. Waren een aantal bevolkingsgroepen niet blij mee, want daar ging nogal wat water doorheen met zo 2x douchen per dag.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:30

Goof schreef:
KimD schreef:

Mmm, douchen is mijn hobby, wij douchen ook gerust twee keer per dag. Gewoon, want het is lekker. En het kan. Daar bezuinig ik niet op.
Wij zijn met twee personen en betalen rond de 30 euro per kwartaal. Geen vaatwasser en wasmachine draait alleen als de wasmand echt vol zit, dus niet onnodig kleine wasjes.

Ik vind het vooral vreselijk om zoveel water te misbruiken. Mijn vriend kon dat eerst ook, zolang onder de douche staan. Heb ik hem afgeleerd.

Ook als haren of lichaam wordt ingezeept gaat de kraan uit.