Zelf kleding maken/ontwerpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Zelf kleding maken/ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 22:29

Sorry mods als het fout staat, ik kon niet echt de perfecte plek vinden. :+

Ik ben sinds kort weer begonnen met Project Runway kijken, en zoals je misschien wel verwacht, wil ik dit ook kunnen. -O-

Ik vraag me alleen heel erg af of ik het zou kunnen en ik zou graag willen weten of bokkers dingen maken en hoe moeilijk dit is enzo. Misschien hebben mensen tips?

(Ik heb mezelf haken aangeleerd met succes, via youtube. Dus ik ben geen total moron. :+ )

Anoniem

Re: Zelf kleding maken/ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:49

Zelf aanleren is misschien wat lastiger, maar wat je wel kunt doen, is op naailes gaan. Dan leer je allerlei technieken betreft het naaien en kun je zelf je kleding leren maken. Mijn schoonmoeder doet dat hier in Almelo, maar dat zal vast bij jou in de omgeving ook wel te vinden zijn :)

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:07

Mijn moeder maakt weleens dingen voor mij, omdat ik standaard maten niet pas.
Maar denk dan aan ''simpele'' dingen zoals jeans, joggingsbroek, etc. Zonder al te veel poespas.
Het is niet heel moeilijk, maar je moet wel weten hoe het allemaal in elkaar zit.
Een naaimachine gebruiken opzich is niet moeilijk, maar voor de technieken en patronen zou ik misschien wel een paar lesjes nemen, mits er bij jou in de familie/vriendenkring niet iemand zit die het je zou kunnen leren.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:09

tijdschrift zoals de knipmode is denk ik erg leuk !
verder is pinterest ook een fijne voor partronen en inspiratie

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:20

Ja , ik heb dat ook gedaan en doe het voor mijn dochter ook. gewoon leuke vlotte 2e hands kleding kopen en aanpassen. het is ontstaan omdat dochter erg dun en lang is alles slobbert is te kort of zakt af....nu dus niet meer. En het leuke is dat er op de 2e hands beurs echt moeders zijn die dus hart hun best doen om juist mijn kleertjes te kunnen kopen....dus als je het goed doet dan kan het zelfs een nuttige en plezierige hobby worden ;)

zag laats hip voor nop op tv, daar kun je ook ideeen opdoen.
en er zijn ook best filmpjes op you tube en pinterest of vraag het google

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:19

Ik heb er helemaal geen ervaring mee maar zat er pas wel aan te denken. Het lijkt mij hartstikke leuk om je eigen kleding te kunnen maken! Niet meer op zoek naar het perfecte jurkje maar hem zelf ontwerpen..

Maar toch denk ik dat het (zeker in het begin) best tegenvalt. Hoe lang duurt het voor dat je zoiets onder de knie hebt, als je naailes neemt? Een jurk bijvoorbeeld?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:24

Leuk topic!
Ik moet zeggen, zelf heb ik niet veel ervaring en ik heb geen naaimachine :')
Maar een jurkje of een rok is zo gemaakt! :D
Een tshirt wat lastiger als je aansluitende mouwen wilt, maar heb er laatst een gemaakt van stof dat ik over had, met losse mouwtjes die wat rimpelen, beetje een korte butterfly mouw zeg maar.
Echt zo gedaan! (echt afwerken doe ik btw bij iemand met een naaimachine haha).

Het eerste dat ik maakte was een jurkje.
Ik ben letterlijk begonnen met een jurkje dat ik leuk vond, dit op mn stof gelegd, ruimte laten voor de zoom enz en tadaa :P
Vooral een kwestie van logisch nadenken en google heeft er handige plaatjes voor, Youtube instructiefilmpjes.

Echt simpele dingen zijn niet zo lastig :D
En hoe meer ervaring je krijgt, hoe moeilijker je t kan maken :j

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:30

Ik ben ooit begonnen met naailes. Een jaartje gedaan en daarna thuis verder gegaan.
Nu is mijn dochter wat ouder ondertussen en doe ik niet zoveel meer.
Maar het is zo leuk om te doen!

http://myalbum.com/album/MTQnBWa6O8lZ

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 04:04

sooo hittepetit12 , das het echte werk !!
vooral die jasjes, zo leuk. ;)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:29

Leuk topic!! Dikke 2 jaar geleden ben ik begonnen met naaien. Alles wat ik kan heb ik mezelf geleerd. Af en toe ontwerp ik wat zelf of pas bestaande patronen aan naar mijn wensen en maten. Ik word er steeds handiger in en krijg er steeds meer lol in.

Knipmode is een leuk patroonblad om mee te beginnen. De uitleg is duidelijk en helder. Ook de Burda Easy is erg leuk en duidelijk als je nog niet zo bekend bent met alle " vaktermen" (de gewone Burda kan best pittig zijn). De Diana en Simlpisity staan ook leuke en over het algemeen simpele modellen in.

Zoek op YouTube eens op Mimi G style. Zij ontwerpt voor Simlpisity en heeft een heel leuk YouTube kanaal waar allerlei sew-alongs heeft waar ze van a tot Z uitlegt hoe dingen in elkaar gezet worden.

Als je nieuwsgierig bent naar wat ik inmiddels zoal gemaakt heb kan je eens kijken op: https://m.facebook.com/tassenbymus/ (of zoeken op "Crea By Mus" op Facebook)

Misschien is het ook leuk je aan te melden bij deze Facebook-groep: https://www.facebook.com/groups/934905033193725/ (of zoeken op "zelfkledingmaken") hier deelt een groep van ruim 4000 enthousiast naaisters regelmatig hun creaties van beginners tot professionele coupeuses. Ook een leuke plek om om tips te vragen als je vastloopt in een project.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!

Groetjes, Suzanne

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 08:53

Heel erg bedankt voor de reacties!

Ik heb gister mijn moeder gevraagd of ik haar naaimachine mag lenen, en dat mag! *\o/* Dus die moet ik binnenkort eens op gaan halen.

@hittepit, de dingen die je maakt zijn echt totaal niet mijn stijl en smaak. Maar het vakmanschap is wel echt heel duidelijk te zien! Zoals kwita al zegt, is dat het echte werk!

@Suzanne_18, oh jij maakt ook echt mooie dingen! Dank je wel voor het youtube kanaal. Ik heb mezelf ook leren haken door youtube. Filmpjes zijn echt fijner dan geschreven tekst. Ook ben ik begonnen met wat leuke blogs lezen. Ik heb nu een simpel patroontje gevonden waar ik me, als ik de naaimachine heb, aan wil proberen te wagen. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:58

In de bibliotheek zijn heel veel boeken te vinden over naaien/mouleren. Daarin wordt in kleine, duidelijke stappen uitgelegd hoe je dat moet doen. Goed ondersteund met illustraties en foto's. Als ik me niet vergis, dan zijn er ook boeken met een CD erbij om het een en ander te verduidelijken.

Ik zeg: ga ervoor, TS! Mijn moeder is van origine coupeuse en baalt dat ik het enthousiasme nooit heb meegekregen. Zij is heel kundig, ook in de ingewikkelde materie. Ik heb gewoon meer geduld met paarden/dieren dan met kleding maken... :D