Al een tijdje loop ik rond met een naar gevoel over het volgende:
Mijn vader gaat vandaag op vakantie met zijn nieuwe gezin en heeft hiervoor mij en mijn halfbroer niet uitgenodigd.
Vooraf verhaaltje:
Sinds een jaar of 3 heeft hij een nieuwe vriendin, zij had al 2 kinderen in de leeftijd 8-13 jaar. De vriendin kan ik het goed mee vinden, met de kinderen wel oké. Dit is ook een stukje terughoudendheid van mijn kant.
Ik ben zelf 23 en heb ook nog een halfbroer van 14. Wij zijn beide nooit met onze vader opgegroeid maar kwamen er wel altijd tweewekelijks in het weekend. Sinds ik een jaar of 18 ben en op mezelf woon, heeft mijn vader een stuk minder aandacht voor mij. Komt soms eens in het halfjaar, soms eens per maand nog wel op visite en ook kom ik daar eens in de paar maanden wel eens op visite. Het contact is imo wisselend.
Hij lijkt de afgelopen jaren vooral bezig te zijn met zijn eigen leven en nieuwe gezin in de vorm van deze 2 stiefkinderen. Met name de jongste (dochter) is erg claimerig tov van mijn vader en hij noemt ze ook gewoon zijn kinderen alsof zij op dezelfde positie staan als wij. Dit stoort mij af en toe al enorm, maar wellicht is dit onterecht. Ik ben niet erg thuis in de etiquette omtrent gecombineerde gezinnen voor zover dit nog gecombineerd te noemen is.
Ook zijn ze de afgelopen jaren al vaker met zijn allen op vakantie gegaan zonder mij uit te nodigen en ook bijvoorbeeld met sinterklaasvieringen wordt iedereen inclusief mijn halfbroer uitgenodigd behalve ik. Alleen vorig jaar werd ik uitgenodigd om mee te gaan op vakantie, wat overigens een erg geslaagde vakantie was.
Dit jaar gaan ze dus wederom op vakantie met enkel de 2 stiefkinderen en zonder mij en mijn broer uit te nodigen en ventileren dit ook uitgebreid op Facebook. Mijn broer is los nog wel gevraagd om een weekje mee te gaan naar de Ardennen komende maand.
Mijn vraag: Is het terecht om hier een naar (jaloers) gevoel bij te hebben of is dit gewoon de pech van de grote leeftijdsverschillen tussen alle kinderen en is het logisch om iemand van 23 niet meer mee te vragen op vakantie en stel ik me ontzettend aan? Ik vind het erg lastig om met mijn vader over dit soort dingen te praten. Alvast bedankt!