Vader met nieuwe gezin op vakantie, niet uitgenodigd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashen

Vader met nieuwe gezin op vakantie, niet uitgenodigd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:32

Beste Bokkers,

Al een tijdje loop ik rond met een naar gevoel over het volgende:

Mijn vader gaat vandaag op vakantie met zijn nieuwe gezin en heeft hiervoor mij en mijn halfbroer niet uitgenodigd.

Vooraf verhaaltje:
Sinds een jaar of 3 heeft hij een nieuwe vriendin, zij had al 2 kinderen in de leeftijd 8-13 jaar. De vriendin kan ik het goed mee vinden, met de kinderen wel oké. Dit is ook een stukje terughoudendheid van mijn kant.
Ik ben zelf 23 en heb ook nog een halfbroer van 14. Wij zijn beide nooit met onze vader opgegroeid maar kwamen er wel altijd tweewekelijks in het weekend. Sinds ik een jaar of 18 ben en op mezelf woon, heeft mijn vader een stuk minder aandacht voor mij. Komt soms eens in het halfjaar, soms eens per maand nog wel op visite en ook kom ik daar eens in de paar maanden wel eens op visite. Het contact is imo wisselend.

Hij lijkt de afgelopen jaren vooral bezig te zijn met zijn eigen leven en nieuwe gezin in de vorm van deze 2 stiefkinderen. Met name de jongste (dochter) is erg claimerig tov van mijn vader en hij noemt ze ook gewoon zijn kinderen alsof zij op dezelfde positie staan als wij. Dit stoort mij af en toe al enorm, maar wellicht is dit onterecht. Ik ben niet erg thuis in de etiquette omtrent gecombineerde gezinnen voor zover dit nog gecombineerd te noemen is.

Ook zijn ze de afgelopen jaren al vaker met zijn allen op vakantie gegaan zonder mij uit te nodigen en ook bijvoorbeeld met sinterklaasvieringen wordt iedereen inclusief mijn halfbroer uitgenodigd behalve ik. Alleen vorig jaar werd ik uitgenodigd om mee te gaan op vakantie, wat overigens een erg geslaagde vakantie was.

Dit jaar gaan ze dus wederom op vakantie met enkel de 2 stiefkinderen en zonder mij en mijn broer uit te nodigen en ventileren dit ook uitgebreid op Facebook. Mijn broer is los nog wel gevraagd om een weekje mee te gaan naar de Ardennen komende maand.

Mijn vraag: Is het terecht om hier een naar (jaloers) gevoel bij te hebben of is dit gewoon de pech van de grote leeftijdsverschillen tussen alle kinderen en is het logisch om iemand van 23 niet meer mee te vragen op vakantie en stel ik me ontzettend aan? Ik vind het erg lastig om met mijn vader over dit soort dingen te praten. Alvast bedankt! :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:33

MWS -> LZP

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:36

Persoonlijk zou ik de vakantie laten gaan, denk dat dat ook leeftijdsverschil is. Maar ik snap wel dat je je klote voelt bij de rest, het feit dat je voor meer dingen niet uitgenodigd wordt..
Ik zou er gewoon is naar vragen, misschien beseft je vader wel niet dat jij dat ook leuk vind :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:37

Misschien niet wat je wil horen, maar ik vind het juist goed dat je vader zijn stiefkinderen als eigen behandelt. :o
Dat is wat (zeker) jongere kinderen in bepaalde omstandigheden juist heel fijn vinden en dat hij ze dat kan bieden, is juist heel erg mooi.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik 23 jaar niet echt meer een leeftijd vind om met je ouders op vakantie te moeten.

Wat zegt je vader er zelf over als je het hem verteld?

Ik kan me overigens je jaloerse gevoel wél voorstellen. :j
Grote kans dat ik in jouw situatie me net zo zou voelen, alsof je op de tweede plaats komt.

Praat er eens over met je vader. :)

HorseTopShop

Mijn ouders vragen mij ook niet meer mee op vakantie. Ik heb een eigen leven nu.
Je bent 23 en woont op jezelf... Woon je alleen of samen?

MarianneW

Ik lees in je post veel afhoudende gedrag. Wat doe je zelf om een goede relatie te onderhouden?

Ik vind het niet zo raar dat ze zonder jou gaan, je maakt immers geen deel uit van het gezin.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:38

Ik snap dat je je op een bepaalde manier gepasseerd voelt. Het is voor de 2 stiefkinderen wel fijn dat je vader hen zo accepteert, draai het eens om, zou jou denk ik ook erg prettig vinden.
Nu is het een keer uitnodigen voor een vakantie leuk en zeker als het zo goed is geweest die vakantie van vorig jaar, maar het is natuurlijk geen moeten van je vader om je nu weer mee te vragen. Gezien jouw leeftijd kan ik het me indenken dat je vader wellicht denkt van zij wil niet met die ouwe mee. Voor je halfbroer van 14 vind ik het weer een ander verhaal, tenzij hij hetzelfde contact heeft en bijvoorbeeld met je moeder mee gaat.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 22-07-16 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:38

TS wat een nare situatie :(:) dikke virtuele knuffel voor jou!

Misschien (en daarmee wil ik niet je vaders gedrag goed praten) vind hij jou nu volwassen genoeg om niet meer mee te vragen op vakantie.

Ik merk deze situatie bij mijn vriend, hij zit sinds kort in dezelfde situatie als jij. Wat ik en vele hem aanraden is om niet te pushen en het vooral een beetje proberen los te laten. Dat is misschien niet het geen wat je wilt horen maar "trekken aan een dood paard" kan vaak pijnlijker zijn dan het los te laten.

Jij en je halfbroer, ga lekker genieten van jullie vakantie!! Ga samen iets leuks doen :)

Mijn vriend laat zijn vader nu ook links liggen. Hij heeft geen zin meer moeite te doen voor iets wat niks terug doet. Hij wacht gewoon af tot dat hij misschien zelf inziet dat hij fout zit en zijn excuses aanbiedt.

Ik wil je heel veel succes wensen en vooral nog een fijne zomer. Ja, je mag oprecht een jaloers gevoel hebben maar laat dit niet te zeer onder je huid kruipen. Dat is voor jezelf veel vervelender als voor de rest. Zoek vooral veel afleiding, dat is het beste :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:39

De laatste keer dat ik met mijn ouders op vakantie ben geweest was ik 13, 2 jaar later zijn ze gaan scheiden.
Daarna nooit meer met ze op vakantie geweest omdat ik oud genoeg was om alleen te gaan en het zelf kon bekostigen.
Helemaal niet raar dus om met je 23ste niet meer uitgenodigd te worden.

Fearn

Re: Vader met nieuwe gezin op vakantie, niet uitgenodigd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:42

Ik vind het ook niet vreemd, je bent 23, woont op jezelf en hebt immers geen nauw contact meer met je vader. Ik zou zeggen, laat het gaan en ga zelf lekker met vrienden op vakantie :) en als je een beter contact met je vader wilt, neem dan zelf ook het initiatief en ga vaker naar hem toe.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:43

Er zijn genoeg kinderen die na hun 23ste nog met de ouders op vakantie gaan... Als dat iets is wat je gewend bent dan begrijp ik wel dat het raar is als je ineens niet word uitgenodigd

TS vraagt hier ook niet de mening over of je met 23ste nog meegevraagd mag worden of niet...

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:43

Of het terecht is of niet, je voelt je hier niet fijn bij.
Misschien moet je je afvragen of je sowieso niet meer betrokken wil zijn in je vaders leven. Dat lijkt een beetje tussen de regels door te lezen te zijn.
Bij vrijwel alle mannen is het zo, en vaders zijn geen uitzondering, dat je moet zeggen wat je wil.
Dus als je meer aandacht wil zul je hem dat moeten zeggen. Vind je het prima zo, dan niet. Hetzelfde over de vakantie. Je kunt best aangeven dat je het erg fijn vond de vorige keer en dat je het leuk zou vinden vaker mee te gaan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:45

Mijn mening?

Mijn eigen 23 jarige kind zou ik ook niet uitnodigen om mee te gaan op vakantie.
Die is volwassen en regelt zelf maar de vakantie.
De 14 jarige had ik wel mee gevraagd of later alleen mee genomen.

Je kan je vader net wel aangeven dt je het leuk vindt om bij de Sinterklaas te zijn.

Mijn half broer en zus gaan ook op vakantie met mijn moeder en hun vader. Ik woon er niet dus vind ik het vrij logisch dat wij niet mee gaan.
Wel vond ik het lastig dat zij hun rijbewijs kregen en mijn zus en ik niet :o maar goed, ik ben er wel trots op dat ik dat helemaal zelf geregeld heb met een uitkering en een jong kind.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:50

Ts je ben 23. Bel je vader en vraag of hij het leuk vind dat je een paar dagen langs komt. Want uit je post op te merken heb je daar zin in.

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:53

Bedankt voor de reacties, het kan zijn dat ik hier geen realistisch beeld bij heb gezien mijn vriendin (waar ik inderdaad sinds een tijdje mee samenwoon) wel een erg warm nest heeft bij haar ouders en zij wordt ook als kind zijnde overal gewoon bij betrokken en voor uitgenodigd omdat zij net zo goed hun dochter is. Nu is het leeftijdsverschil daar wel minder en zijn die ouders altijd bij elkaar gebleven dus misschien is dat anders. Enerzijds snap ik het leeftijd idee wel, anderzijds voelt het soms gewoon alsof de stiefkinderen worden voorgetrokken. Bij mijn moeder is het ook een beetje hetzelfde verhaal, ook daar zitten nog veel jonge kinderen en is ook iedereen aanwezig voor van alles behalve ik.

Ik wil absoluut niet in een slachtofferrol kruipen maar van beide kanten heb ik het gevoel dat er soms wordt vergeten dat ik er ook nog ben. Beide nieuwe gezinnen en ik voel me nogal een buitenstaander. -O-

Anoniem

Re: Vader met nieuwe gezin op vakantie, niet uitgenodigd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:58

Kan me voorstellen dat dat erg naar is. :(:)
Is het een idee om eens met je beide ouders om de tafel te gaan zitten? Mogelijk met z'n 3tjes en anders gewoon apart?

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:59

KoudbloedKim schreef:
Misschien niet wat je wil horen, maar ik vind het juist goed dat je vader zijn stiefkinderen als eigen behandelt. :o
Dat is wat (zeker) jongere kinderen in bepaalde omstandigheden juist heel fijn vinden en dat hij ze dat kan bieden, is juist heel erg mooi.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik 23 jaar niet echt meer een leeftijd vind om met je ouders op vakantie te moeten.

Wat zegt je vader er zelf over als je het hem verteld?

Ik kan me overigens je jaloerse gevoel wél voorstellen. :j
Grote kans dat ik in jouw situatie me net zo zou voelen, alsof je op de tweede plaats komt.

Praat er eens over met je vader. :)

De ouders van deze kinderen doen aan dat dubbele ouderschap (?) waarbij ze de ene week bij hun moeder en de andere week bij hun vader zijn. De kinderen hebben dus ook gewoon een vader. Ik merk dat het me soms mateloos irriteert dat het meisje van 10 inmiddels ontzettend claimt naar mijn vader als ik op visite ben. De jongen kan ik wat beter mee overweg. Ik probeer wel te investeren in de relatie maar sommige uitspraken die door mijn vader gedaan worden (onbewust) komen erg kwetsend over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:00

Dat je je hier niet fijn bij voelt is je recht en dat mag ook niet gebagatelliseerd worden. Heb je je ouders daar al eens over gesproken?
Wellicht beseffen ze het gewoon niet?
Je woont natuurlijk wel op jezelf, misschien gaan ze er soort van van uit dat jullie je eigen leven hebben en dat allemaal niet meer willen? Sinterklaas enz zijn vaak kinderfeestjes..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:01

Ik kan me goed voorstellen dat je je een buitenstaander voelt ook omdat het bij je moeder ook zo gaat.

Wel vraag ik me af wat jij doet om contact met ze te hebben buiten eventuele vakanties en Sinterklaasfeesten om?
Je kan ook contact met ze opnemen en vragen of je er met Sinterklaas bij mag zijn omdat het je gezellig lijkt.
Ook kunnen jullie meer dingen samen gaan doen. Als je niks van je laat horen weten zij niet dat je juist graag meer contact met ze wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:01

Uitwonende, samenwonende, volwassen kinderen mee op vakantie vragen is iets heel anders dan thuiswonende, minderjarige kinderen mee nemen natuurlijk.
Als ze jou vragen, zouden ze jouw partner ook moeten vragen?

Geef jij zelf wel aan dat je graag meer bij beide gezinnen betrokken wil worden?
Vervelend dat jij je buitengesloten voelt. Hopelijk kun je er over praten met beide gezinnen en kunnen jullie daar gezamenlijk iets aan doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-07-16 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:02

Ashen schreef:
Ik wil absoluut niet in een slachtofferrol kruipen maar van beide kanten heb ik het gevoel dat er soms wordt vergeten dat ik er ook nog ben. Beide nieuwe gezinnen en ik voel me nogal een buitenstaander. -O-

En daar ligt het probleem dus. En dat gevoel wordt natuurlijk versterkt door dit soort situaties, dan zie je het ook niet meer in perspectief. Want zo gek is het niet om je kind van 23 niet mee te vragen voor een vakantie.
Neemt niet weg dat je wel iets met je gevoel van een buitenstaander te zijn kan doen. En de enige manier is om dat bespreekbaar te maken.
Hoe zou het voor je zijn als je dit bespreekt met je ouders?

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 10:06

Sinterklaasfeesten trouwens om maar een voorbeeld te noemen hoor, ik begrijp dat dat vreemd lijkt gezien kinderfeest maar normaliter is dat in veel gezinnen die ik heb meegemaakt echt een familie aangelegenheid en mijn zussen aan moederskant (20 en 17 jaar, wonen wel dichtbij moeder) worden hier ook voor uitgenodigd. Ik heb zelf geen kinderen maar het lijkt mij zo raar om dan een van je kinderen, ongeacht of deze thuis woont of niet, daar niet bij te willen betrekken. Qua vakantie snap ik ook wel qua kosten, maar het had mij dan logischer geleken om wel mee te vragen maar dan aan te geven dat er een bijdrage in de kosten nodig is. Dat had ik ook logisch gevonden.

Ik probeer wel meer betrokken te raken bij beide gezinnen door er inderdaad langs te gaan, maar regelmatig is het zo dat een bezoek bij een van beide ouders uitloopt op een teleurstelling. Ook heb ik met name bij vaders kant niet de indruk dat ze zitten te wachten op tweewekelijks bezoek gezien al druk genoeg met de kleine kinderen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:11

Vervelende situatie zeg. Hierover communiceren lijkt me het verstandigst. Zeg wat je denkt en hoe je je daarbij voelt. Voor je vader is het anders gissen en wellicht heeft hij geen enkel idee dat jij je hierbij en bij andere dingen gekwetst voelt. En als je niet zo'n prater bent, schrijf het op :) geef hem de brief of lees hem voor, misschien helpt dat. Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:13

Weet je, soms is het gewoon niet zoals je graag zou willen. Kun jij je vader veranderen? Nee. Wat kun je wel veranderen? Je perceptie van de dingen.

Ik zie mijn stiefvader ook als mijn vader. Hij is degene die zich als vader naar mij toe heeft opgesteld. Mijn biologische vader kon dat niet. Terwijl hij wél die rol kon vervullen voor de dochter van een ex van hem (vrouw waar hij na mijn moeder een relatie mee kreeg).

Jij bent niet met je vader opgegroeid. Althans niet in een gezinsetting. Wat daar de oorzaak van is weet ik niet, gaat me ook niet aan. Hij is je vader, maar dat ontneemt hem niet het recht om als hij dat wil in een gezinsverband dingen te ondernemen met zijn stiefkinderen. Wees blij voor je vader dat hij nu, ook al is het met andere kinderen, die kans krijgt. Wees blij voor die kinderen dat zij een vaderfiguur hebben. Wees blij wanneer hij wel wat met je wil doen. En wil hij dat niet? Ga je toch zelf wat anders leuks doen :) Niet je geluk van het gedrag van je vader laten afhangen hoor, je kunt het ook zelf maken :) Sterkte!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:40

Lijkt mij vrij logish?

Hij hoeft toch niet puur omdat hij jullie vader is met jullie op vakantie?
Hij kan gewoon zelf kiezen met wie hij op vakantie gaat.

Het is geen van-wie-houdt-hij-het-meest competitie .... En ook geen ik-houd-meer-van-hem competitie tussen jou en de andere kinderen.

Ga je nou werkelijk in de denkbeeldige strijd aan met een 10 jarig kind? Wat als het gewoon je zusje was? Er gaat nu eenmaal meer aandacht naar jonge kinderen dan naar volwassen kinderen dat is een natuurlijk verloop. Of ze nu eigen zijn of niet.