Ervaring bij vacatures als je net afgestudeerd bent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Ervaring bij vacatures als je net afgestudeerd bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 20:41

:wave:

Ja, leuk man.. :')
Ik kom continu gave vacatures tegen binnen het werkveld waarin ik wil werken.
In september zal ik mijn diploma in ontvangst nemen als HBO pedagoog.

In de afgelopen periode heb ik al een stuk of wat sollicitaties de deur uit gedaan, ook al een sollicitatiegesprek gevoerd. Maar... Alles wordt afgewezen op basis van te weinig ervaring.
Ik werk echter al sinds januari tijdens mijn studie als pedagoog op mijn huidige deeltijdbaan.

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar..
Ik kan niet leven van een salaris voor 16 uur werk per week, dus ik moet nog een andere baan erbij hebben, vrijwilligerswerk valt daardoor dus al af, liefst wil ik gewoon een baan die past bij mijn opleidingsniveau..

Hebben jullie bokkers hier tips voor? Ik word er echt een beetje verdrietig van.
Ik weet dat ik awesome ben in wat ik doe, helaas lijkt het of er alleen maar gekeken wordt naar de jaren ervaring die op je CV staan..

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:43

Ik ken het helaas, alleen op een ander vakgebied.

Ik heb mijn diploma voor financieel medewerker en ik heb na mijn stage nog een jaar bij het bedrijf gewerkt. Sindsdien werkloos en nu staat er een gat van 1,5 jaar op mijn CV + maar 1 jaar ervaring wat steeds langer geleden is :(

Geen tips dus, maar ik lees wel even mee!

Edit: ik word dus ook telkens afgewezen omdat ze liever 3-5 jaar ervaring willen zien en ik krijg nu steeds vaker te horen "dat is ook alweer een tijdje geleden he.."
Ik ben 24 dus in de detailhandel word ik overal afgewezen, schoonmaakwerk word ik na 3 dagen ontslagen omdat ik te precies werk :') Dus ik zit ook met mijn handen in het haar

upendo

Re: Ervaring bij vacatures als je net afgestudeerd bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 20:50

Pfff, dat lijkt me ook behoorlijk frustrerend...
Is vrijwilligerswerk voor jou geen optie om in ieder geval het gat in je CV te beperken?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:51

Ja, ik herken dit. Super veel gewerkt tijdens mijn opleiding om mijn CV maar te vullen, extra stage gedaan, veel vrijwilligers werk. En toch krijg ik steeds te horen dat ik te weinig ervaring heb. Het is compleet om gek van te worden, ik zit ondertussen al weer sinds november thuis...

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:58

upendo schreef:
Pfff, dat lijkt me ook behoorlijk frustrerend...
Is vrijwilligerswerk voor jou geen optie om in ieder geval het gat in je CV te beperken?

Ik zit in de bijstand en aangezien ik onder de 27 ben, mag ik alleen dingen doen die geld opbrengen :( Dus vrijwilligerswerk mag ook niet.. Ik probeer nu iets van een oppasbaantje te krijgen, maar zelfs dat is schijnbaar lastig als je geen tiener meer bent.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:16

Herkenbaar. Heb zelf communicatie gestudeerd, maar kreeg hetzelfde te horen. En dat terwijl ik bij beide stage bedrijven na m'n stage in dienst ben genomen & dus gewoon tijdens mijn studie al op niveau heb gewerkt.

Ik werk nu in een functie die niet opleiding bepaald is, maar niveau (HBO) bepaald. Daar zitten overigens meerdere pedagogen tussen, omdat zij ook geen baan passend bij hun opleiding konden vinden..

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:22

Bij mij gaat het momenteel makkelijk, maar ik vind het geen probleem om in een mbo functie te starten. Ik volg de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening (hbo) en heb vanaf het derde jaar al een baan als maatschappelijk werker.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:38

Geen last van gehad. Na mijn stage nog 1,5 jaar bij het bedrijf blijven hangen en bij het eerste gesprek duidelijk aangeven wat mijn sterke en zwakke punten zijn en graag wil leren. Vooral dat laatste stuk zijn de meeste wel gevoelig voor.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:43

Je hebt of te weinig ervaring, of te veel.....en in die laatste categorie val je als je 45plus bent.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:59

Herkenbaar, elke afgestudeerde heeft het moeilijk om een baan te vinden. Tegenwoordig wordt er heel erg gekeken naar de ervaring die je hebt (veel bedrijven zien een stage ook niet als ervaring), maar het is onmogelijk om als student ervaring te hebben.

Misschien is het een tip om in deze tijd op te vallen. Stuur in plaats van een motivatiebrief een PowerPoint met daarin alle informatie, zoals: foto's en de informatie die je anders in de brief zet. Maak hier iets origineels van. Bekenden van me hebben dit ook gedaan, om zich te kunnen onderscheiden van de rest. Dit heeft geholpen en beiden zijn uitgenodigd voor een gesprek.

Verder is het afwachten... Succes ;)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:11

Heel vervelend inderdaad. Mijn vriend zit nu ook in ongeveer hetzelfde schuitje. Hij heeft nu 2 jaar gewerkt na zijn studie en geen contractverlening gekregen. Zoeken bedrijven "werkervaring" heeft hij te weinig ervaring, en bij één bedrijf zochten ze iemand met weinig ervaring, en daar had hij teveel ervaring :roll:

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 13:41

Xjosee schreef:
Bij mij gaat het momenteel makkelijk, maar ik vind het geen probleem om in een mbo functie te starten. Ik volg de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening (hbo) en heb vanaf het derde jaar al een baan als maatschappelijk werker.

Ik heb nergens gezegd dat ik niet in een MBO functie wil starten, echter wel een die aansluit bij mijn opleiding. Ik word niet gelukkig van vakken vullen of een horecafunctie. Heb je tips over hoe ik dit aan kan pakken?

Wat betreft ervaring opdoen bij mijn stagebedrijf, daar ben ik mee bezig. :)
Echter is er geen ruimte voor een fulltime functie omdat het een kleinschalig en net gestart bedrijf is.
Ik kan hier dus gewoon ervaringsjaren opbouwen, maar ik wil er daarnaast nog een baan bij hebben en die zijn moeilijk te vinden.

Dammie, dat lijkt me net zo vervelend..
Ik heb ook al een aantal reacties gehad dat ik overgekwalificeerd ben.
Maakt mij dat uit, ik wil gewoon bijdragen met wat ik heb aan kennis.. Salaris is een probleem van een lagere orde.. -O-

Yunaa, an sich een goed idee, al denk ik dat een powerpoint in mijn werkveld niet altijd een goede optie is, schriftelijk uitdrukken is een belangrijk onderdeel van het werk dus een motivatiebrief is daarin naar mijn mening beter passend.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:46

upendo schreef:
Xjosee schreef:

Ik heb nergens gezegd dat ik niet in een MBO functie wil starten, echter wel een die aansluit bij mijn opleiding. Ik word niet gelukkig van vakken vullen of een horecafunctie.

Daar worden maar weinig mensen gelukkig van, maar er komt een moment dat er toch brood op de plank moet komen... Na mijn pabo studie bleek er ook geen werk dus ik heb 4 jaar in de horeca gewerkt en ben verder gaan studeren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 13:49

Caira schreef:
Daar worden maar weinig mensen gelukkig van, maar er komt een moment dat er toch brood op de plank moet komen... Na mijn pabo studie bleek er ook geen werk dus ik heb 4 jaar in de horeca gewerkt en ben verder gaan studeren.

Ik heb vijf jaar in de horeca gewerkt. Ik werd er letterlijk ziek en overspannen van. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:54

upendo schreef:
Caira schreef:

Ik heb vijf jaar in de horeca gewerkt. Ik werd er letterlijk ziek en overspannen van. :)

Ik ook, slijmbeursontsteking, hielspoor, 3x gescheurde enkelbanden en slaapgebrek. Maar als er eten op de plank moet komen dan heb je weinig keus..,

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:55

Heel veel solliciteren. Ik heb hbo sph gestudeerd, gesolliciteerd op mbo functie en aangenomen op een woongroep, van daaruit doorgegroeid naar niveau 5. Na 5,5 jaar wilde ik wat anders. Ongeveer 8 brieven weg gedaan. Veelal te veel ervaring. Al snel een top baan gevonden als ambulant jeugdhulpverlener, niveau 5 en veel vrijheid en flexibiliteit. Hoor wel van collega's dat sommigen ook heel,veel hebben gesolliciteerd. Vol blijven houden! En je tijdens gesprekken duidelijk opstellen, wat zijn je kwaliteiten en wat zijn je zwakke/leerpunten. Succes!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 13:56

Caira, ik stel voor dat dit een onderwerp is waar je een eigen topic voor aanmaakt.
Ik heb hierin mijn keus gemaakt, dit is niet het aangewezen topic om daar op door te gaan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 13:57

Nicjuh_ schreef:
Heel veel solliciteren. Ik heb hbo sph gestudeerd, gesolliciteerd op mbo functie en aangenomen op een woongroep, van daaruit doorgegroeid naar niveau 5. Na 5,5 jaar wilde ik wat anders. Ongeveer 8 brieven weg gedaan. Veelal te veel ervaring. Al snel een top baan gevonden als ambulant jeugdhulpverlener, niveau 5 en veel vrijheid en flexibiliteit. Hoor wel van collega's dat sommigen ook heel,veel hebben gesolliciteerd. Vol blijven houden! En je tijdens gesprekken duidelijk opstellen, wat zijn je kwaliteiten en wat zijn je zwakke/leerpunten. Succes!

Dankjewel voor je tip! Ik heb inmiddels na een paar uur zoekwerk vijf toffe vacatures gevonden waar ik een solicitatie naar ga versturen!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:28

Het is lastig solliciteren zonder ervaring. Je weet wel een beetje waar je het over hebt qua stage. Maar complexe dingen heb je misschien geen ervaring mee.

Wat ik kan adviseren wanneer je op gesprek mag komen is waarom je die baan graag wilt en waarom dit bedrijf.

Wanneer ze dingen vragen hoe je iets zou oplossen. Denk dan even na en geef dan antwoord. Niet zeggen dat je het niet weet, maar vertel wat jij op dat moment dsnkt wat de beste oplossing is. Ook al is dit niet juist of volledig. Inzet wordt beloond. Innitiatief en zelfstandigheid.

Tot slot waarderen aij op het werk passie heel erg. Dat je ergens volledig voor gaat. En dat hoeft niet het werk te zijn. Maar bijv. Paardrijden. Wat doe je en waarom doe je het. Als je daar een goed voorbwwld kunt geven dat je een harde werker bent of een doorzetter. Is de kans groter dat je dat op je wwrk ook bent.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:14

afhankelijk van het soort opleiding heb je enkele grote bedrijven waar een soort 'internship' of traineeship geboden wordt..

je stroomt dan gelijk in op management niveau, inclusief bijbehorend loon (wel onderin ingeschaald), je werkt dan onder contract een jaar of twee op diverse afdelingen (op management of middlemanagementniveau) om werkervaring op te doen en te bekijken waar je sterke en zwakkere punten liggen.. vaak kun je in die tijd ook al aanvullende cursussen op werkgebied of persoonlijke ontwikkeling doen zodat je sterk beslagen ten ijs bent op het moment dat je je internschip afrond.. aan de internship zit vaak ook nog eens een werkgarantie bij dat bedrijf verbonden, meestal zelfs verplicht omdat het bedrijf ook investeert (meestal 5 jaar, waarvan 2-3 internship). als je eerder weggaat wordt dat vaak wel in rekening gebracht of verrekend met tegoeden..

wellicht is dat iets voor je, zo blijf je verbonden met je vakgebied en bouwt aan een mooie cv.
(hiervoor kom je overigens wel meestal alleen in aanmerking als je high potential hebt.. dus hoog in je opleiding zijn afgestudeerd in vergelijk met medestudenten)

en beursen bezoeken, zelfs als je denkt dat je er mogelijk niets te zoeken hebt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:28

Joltsje schreef:
Het is lastig solliciteren zonder ervaring. Je weet wel een beetje waar je het over hebt qua stage. Maar complexe dingen heb je misschien geen ervaring mee.

Wat ik kan adviseren wanneer je op gesprek mag komen is waarom je die baan graag wilt en waarom dit bedrijf.

Wanneer ze dingen vragen hoe je iets zou oplossen. Denk dan even na en geef dan antwoord. Niet zeggen dat je het niet weet, maar vertel wat jij op dat moment dsnkt wat de beste oplossing is. Ook al is dit niet juist of volledig. Inzet wordt beloond. Innitiatief en zelfstandigheid.

Tot slot waarderen aij op het werk passie heel erg. Dat je ergens volledig voor gaat. En dat hoeft niet het werk te zijn. Maar bijv. Paardrijden. Wat doe je en waarom doe je het. Als je daar een goed voorbwwld kunt geven dat je een harde werker bent of een doorzetter. Is de kans groter dat je dat op je wwrk ook bent.

Helemaal mee eens.
Aan de andere kant is het te gek voor woorden wanneer je sommige vacatures voorbij ziet komen waarin ze "net afgestudeerden" vragen (=jong dus goedkoop) met meerdere jaren ervaring 8)7

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:41

sommige mensen werken al dmv vakantie/vrijwilligerswerk binnen hun vakgebied tijdens hun studie..
sommige bedrijven zoeken juist die mensen..

daarnaast staat het je natuurlijk altijd vrij om door middel van een open sollicitatie of met stoute schoenen aan op een bestaande vacature te reageren en met een goede motivatiebrief hen te overtuigen waarom ze je toch moeten uitnodigen.

Wat je ook nog zou kunnen doen is enkele bedrijven aanschrijven of je misschien een dag of wat mag meedraaien/kijken (verdien je geen bal mee, maar als je nog niet fulltime werkt een goede optie).. zo zien ze je gezicht en kunnen ze ook je kwaliteiten spotten of je in contact brengen met andere werkgevers.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-07-16 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:44

"Wij zoeken: junior, net afgestudeerde, enthousiaste ......*Zelf in te vullen functie
Werkervaring: 10+ jaar"

En zo is het...nu zit ik in een redelijke goede arbeidsmarkt (ICT, vrouw, jong en leergierig), dus wat dat betreft redelijk positief.
Echter bij solliciteren op een junior functie (wat ik inmiddels niet meer ben met 2 jaar werkervaring), had ik toch echt niet voldoende werkervaring. Dus ik vroeg wat ze zochten in een junior. Antwoord: iemand die al wel ervaring had in het specifieke vak.... 8)7

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:47

ligt eraan welk vakgebied Rena..
soms tellen ze zonder enige ervaring totaal niet
en met enige ervaring kom je in aanmerking voor een juniorfunctie..

Sommigen werken tientallen jaren en zitten nog steeds in een juniorfunctie.
Junior zegt weinig over hoe lang je een bepaald beroep uitoefent, maar over de zwaarte van de functie.

net afgestudeerd met 10 jaar werkervaring.. daar zou ik persoonlijk een kritische vraag over stellen. want dan vraag ik mij af waar het verstand zit van degene bij HRM.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:52

Elena, dat bovenste was natuurlijk sarcastisch bedoeld, niet serieus. Maar zo voelt het af en toe wel.

Klopt ook hoor over de zwaarte van de functie. Maar goed in dit geval was het gewoon erg dubbel. Via een recruiter benaderd worden dat je precies bent wat ze zoeken (is altijd al heel dubieus via recruiters) en vervolgens afgewezen worden omdat je totaal niet bent wat ze zoeken. Ik lig er verder niet wakker van, maar kan me goed voorstellen dat het gewoon erg frustrerend is.