Arbeidsongeschiktheidsverzekering noodzakelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Arbeidsongeschiktheidsverzekering noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 14:08

Hallo,

Ik zat te denken of het verstandig/noodzakelijk is om een arbeidsongeschiktheidsverzekering te hebben?

Want keert zo'n verzekering überhaupt uit voordat je half dood bent zegmaar? Of als je morgen een auto-ongeluk krijgt, en je kan niet meer werken, is dat een wa voldoende?

Alvast dank!

Somebitch

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:13

Je bent zelfstandige? Ik zou het je wel aanraden, WA daar krijg je geen arbeidsongeschiktheidsuitkering van

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:14

Wanneer je zelfstandige bent, is dit zeker aan te raden. Wanneer je namelijk iets overkomt of je raakt uit de running en hebt dus geen inkomsten dan heb je deze verzekering absoluut nodig.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:14

Dat is nou precies een voorbeeld waar zo'n arbeidsongeschikltheidsverzekering voor is

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:17

Het is lastige materie. Je verzekeren is een goed idee, maar ook vaak een grote kostenpost. En ja...je moet maar zien dat je uitgekeerd krijgt. "Je kan niet meer werken" is natuurlijk in te schalen op wat je nog kan en hoe dat samengaat met je werk.

Als zelfstandige is het ook goed om te kijken naar een combinatie van broodfonds en AOV.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 14:18

Nee ik ben geen zelfstandige. Ik werk in loondienst en per september ontslag.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:29

Als je in loondienst werkt ben je vanuit daar verzekerd, als je straks in de uitkering (WW) komt dan ben je vanuit het UWV verzekerd en heb je dus geen aparte verzekering nodig.

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:34

Als je geen zelfstandige bent heb je geen AOV nodig. Je bent verzekerd via je werkgever over via het UWV, wanneer je een uitkering krijgt.
Laatst bijgewerkt door xandra88 op 18-07-16 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 14:37

Somebitch schreef:
Als je in loondienst werkt ben je vanuit daar verzekerd, als je straks in de uitkering (WW) komt dan ben je vanuit het UWV verzekerd en heb je dus geen aparte verzekering nodig.

Ik weet dat ik in aanmerking kom voor een WW. Maar ik ben benieuwd in het algemeen of een arbeidsongeschiktheidsverzekering noodzakelijk is.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:44

Als je vanuit een werkende situatie (of werkeloosheidsuitkering) arbeidsongeschikt raakt, wordt je geloof ik afgekeurd (of gedeeltelijk). Vanuit daar krijgt je dan een uitkering. Je kunt je als persoon vast wel bijverzekeren, als je extra geld wilt ontvangen. Maar ik ken zelf niemand die dat doet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:46

Ik ken één persoon die zo'n verzekering heeft afgesloten en diegene heeft er ook aanspraak op moeten maken. Dat leverde wel een prettig bedrag op. Maar de kans dat je 'm ooit nodig hebt is niet groot, uiteraard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:47

Noor, dan heb je hem niet nodig je bent dan namelijk al verzekerd vanuit het UWV :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:48

AOV is in het leven geroepen voor zelfstandigen. Het brengt enro hoge kosten met zich mee en keert vaak pas uit na 3 maanden arbeidsongeschikt zijn. Er zijn helaas ook extreem veel omstandigheden waarop ze niet uitkeren. Zo is er bijvoorbeeld iemand blind geworden, kan niet meer werken, maar omdat geen arts kan verklaren waarom hij blind is kan het ook een psychische klacht zijn . Ja heel raar en extreem vervelend, maar de verzekering keert dus niet uit bij psychische klachten. Daar loopt nu een rechtszaak voor. De man is al jaren bezig en ondertussen al alles kwijt wat hij had, hij krijgt alleen niets van geen enkele instantie.

Mijn man is ondertussen lid van het broodfonds zoals Yucca al aangaf. Mijn man wordt doordat hij ooit geboren is met een hartafwijking (100 % genezen en al 30 jaar 100 % gezond) in geen enkele verzekering meer toegelaten. Dit was zijn enige optie nog als ondernemer. Hij krijgt zelfs geen uitvaartverzekering alleen met uitzondering van overlijden door hartfalen. Ook al zou hij pas met 100 jaar doodvallen doordat zijn hart stopt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:48

Yucca schreef:
Als je vanuit een werkende situatie (of werkeloosheidsuitkering) arbeidsongeschikt raakt, wordt je geloof ik afgekeurd (of gedeeltelijk). Vanuit daar krijgt je dan een uitkering. Je kunt je als persoon vast wel bijverzekeren, als je extra geld wilt ontvangen. Maar ik ken zelf niemand die dat doet.

Klopt omdat alle inkomsten dus ook uit eventuele verzekering weer worden ingehouden op je uitkering, dus het 'bijverzekeren' is niet zinvol.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:54

Een AOV is inderdaad alleen voor zelfstandigen dus voor TS niet van toepassing.

Wat betreft wanneer je een uitkering ontvangt is geheel afhankelijk van de verzekering die je afsluit. Daarom is het belangrijk een goede adviseur te hebben. Wat bijvoorbeeld hierboven wordt gezegd dat er vaak pas na 3 maanden een uitkering volgt is niet correct, je kiest zelf je eigen risico termijn. Het is ook belangrijk dat je je bewust bent van de soort dekking die je afsluit, of je een uitkering ontvangt wanneer je voor je eigen beroep arbeidsongeschikt bent of arbeidsongeschikt bent in de algemene zin van het woord (en bijvoorbeeld wel ander werk zou kunnen doen).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:13

Mer1980 schreef:
AOV is in het leven geroepen voor zelfstandigen. Het brengt enro hoge kosten met zich mee en keert vaak pas uit na 3 maanden arbeidsongeschikt zijn. Er zijn helaas ook extreem veel omstandigheden waarop ze niet uitkeren. Zo is er bijvoorbeeld iemand blind geworden, kan niet meer werken, maar omdat geen arts kan verklaren waarom hij blind is kan het ook een psychische klacht zijn . Ja heel raar en extreem vervelend, maar de verzekering keert dus niet uit bij psychische klachten. Daar loopt nu een rechtszaak voor. De man is al jaren bezig en ondertussen al alles kwijt wat hij had, hij krijgt alleen niets van geen enkele instantie.

Mijn man is ondertussen lid van het broodfonds zoals Yucca al aangaf. Mijn man wordt doordat hij ooit geboren is met een hartafwijking (100 % genezen en al 30 jaar 100 % gezond) in geen enkele verzekering meer toegelaten. Dit was zijn enige optie nog als ondernemer. Hij krijgt zelfs geen uitvaartverzekering alleen met uitzondering van overlijden door hartfalen. Ook al zou hij pas met 100 jaar doodvallen doordat zijn hart stopt.

Jee wat bizar. Ik ben ook geboren met een hartafwijking en zou wel geaccepteerd worden (wel met uitsluiting van hart-en bloedvaten hoor). Ik heb er ook al 30 jaar geen last van/het is genezen, behalve een kleine hartruis.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:15

Mer1980 schreef:
Yucca schreef:

Klopt omdat alle inkomsten dus ook uit eventuele verzekering weer worden ingehouden op je uitkering, dus het 'bijverzekeren' is niet zinvol.

Ah, kijk dat wist ik niet. Dan heeft het niet zoveel zin nee. Geldt dit ook voor bijstand?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:17

Nee voor bijstand geldt dit niet. :n Als je in de bijstand zit ben je niet automatisch verzekerd.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:44

Yucca schreef:
Mer1980 schreef:

Jee wat bizar. Ik ben ook geboren met een hartafwijking en zou wel geaccepteerd worden (wel met uitsluiting van hart-en bloedvaten hoor). Ik heb er ook al 30 jaar geen last van/het is genezen, behalve een kleine hartruis.

Mijn man dus ook alleen met uitzondering van, maar het probleem is dat er enorm veel mensen gewoon dood gaan aan hartfalen ;) of je er nu mee aangeboren bent of niet. Ook al ben je 80, dan betaal je dus 60 jaar lang je verzekering, maar dan keren ze niet uit want je gaat dood van ouderdom dus je hart stopt ermee.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:46

Ik ben in loondienst en heb wel een aov. Als ik langer dan 2 jaar ziek ben, krijg ik namelijk nog maar een klein percentage van m'n laatstverdiende loon en dan zou ik mijn koophuis niet meer kunnen betalen.

Ik ben dus verzekerd voor werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Wel zo prettig, van bijstand of een arbeidsongeschiktheidsuitkering zou ik niet rond kunnen komen.

Overigens krijg ik al uitgekeerd als ik niet meer geschikt ben voor mijn eigen werk (redacteur). Wel zo prettig dat ik dan geen kassameisje o.i.d. hoef te worden om rond te komen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:47

Mer1980 schreef:
Yucca schreef:

Mijn man dus ook alleen met uitzondering van, maar het probleem is dat er enorm veel mensen gewoon dood gaan aan hartfalen ;) of je er nu mee aangeboren bent of niet. Ook al ben je 80, dan betaal je dus 60 jaar lang je verzekering, maar dan keren ze niet uit want je gaat dood van ouderdom dus je hart stopt ermee.

Ik reageerde op de AOV, niet op de uitvaartverzekering. Die heb ik niet afgesloten (vind ik zelf niet nodig). Maar is wel oliebol ja, ze gooien natuurlijk al heel snel iets op hart/bloedvaten, dus als je dan een AOV afsluit moet je nog maar hopen dat je uitgekeerd krijgt. Ik heb ook nog uitsluiting op de hele wervelkolom met banden, spieren, ect. Nou dan kun je dus beter niks verzekeren lijkt het wel...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:51

toen ik mijn huis kocht werd me aangeraden wel zo'n verzekering te nemen.
Met name voor als ik blijven arbeidsongeschikt wordt.... 70% salaris krijg en daardoor de hypotheek niet meer kan betalen. Vanuit hetzelfde oogpunt wilden ze me een werkeloosheidsverzekering aansmeren
Vanuit dat oogpunt snap ik het wel.
Ik kan me alleen al die dure verkeringen dus niet veroorloven ! Ik heb ervoor gekozen het dus niet te doen en te hopen dat ik heel blijf.... misschien dom maar goed...

Mijn levensverzekering voor me huis werd al duurder omdat ik kanker heb gehad.
Ik ben al ruim 14 jaar schoon en heb evenveel kans als ieder ander gezond mens om weer ziek te worden maar toch moest ik extra betalen...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:44

Hier toevallig ook twijfels om er eentje (of 2, partner en ik) af te sluiten. Bij volledig arbeidsongeschikt raken en 70% salaris komen we een heel eind maar als je bijv 50% arbeidsongeschikt raakt en daarvan maar een deel werk kan vinden, dan gaan we er flink op achteruit dus dan is bijverzekeren verstandig. Maar die verzekeringen zijn al snel 15-30 euro per persoon per maand en dat zijn uiteraard maandlasten waar we eigenlijk niet op zitten te wachten :n