Huurkoop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Huurkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 09:43

Naar aanleiding van een ander topic hier op bokt was ik wat aan het mijmeren over huurkoop. Huurkoop van huizen.
Dat je dus als particulier een huis huurt van een andere particulier en na 30 jaar huur is de woning van jou.

Daar zullen allerlei constructies en notariële afspraken voor nodig zijn; o.a over verantwoordelijkheid voor groot onderhoud, wanneer wordt eigendom overgedragen (na 5 jaar huur iedere maand 1/zoveelste deel, of na 30 jaar ineens geheel) wat te doen bij sterfte of tussentijdse verkoop/verhuizing huurders etc. etc.

Genoeg haken en ogen dus.
Toch vroeg ik me af; wordt het gedaan in Nederland/België?
Het lijkt me een ideale manier om een huis te kunnen kopen zonder tussenkomst van een bank.
Tegelijkertijd ook om een huis te verkopen doordat het huis een wat bredere doelgroep krijgt en je al eerder inkomsten uit je huis kunt halen ipv wachten op de eerste koper.

Ik heb er nog veel meer ideeën over hoor, maar ik was benieuwd naar bokts input.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:58

Huurkoop van een huis is niet uit te voeren.

Stel ik verkoop mijn huis via een huurkoop constructie. Na 30 jaar heb ik mijn geld terug. Dan moet ik op mijn 30e dus mijn huis al via huurkoop verkopen wil het nog enige zin hebben in mijn latere leven. Verder telt een waardestijging dan natuurlijk niet meer mee.

Maar ik kan ook niet beschikken over mijn geld want dat zit vast in stenen.

Je kan op dit moment tegen zulke lage rentes lenen dat dit soort constructies in mijn ogen niet nodig zijn. Inderdaad kan je minder geld lenen maar zelf een beetje spaarzaam zijn is ook niet verkeerd. Heb een jaar of drie geleden dit huis gekocht door mijn eigen inbreng zit ik nu zo laag in de maandlasten dat ik het niet eens merk.

vuurneon

Re: Huurkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:01

Ja het bestaat :j maar vaak niet zo'n lange looptijd. Gezin dat ik ken heeft 3 jaar huis gehuurd, die huur is afgetrokken van de vraagprijs en op dat bedrag konden ze wel een hypotheek krijgen dus is het gekocht. Na 30 jaar is het huis wel afbetaald ivm nieuwe hypotheek regels.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 16:00

Hmm die 30 jaar is idd wel lang. Maar de korterr varianten zouden toch wel een optie kunnen zijn?
Ik had er eigenlijk nog weinig van gehoord, maar juist voor starters is dit toch een manier om een leuk huis te kunnen kopen

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:23

Zou jij dit willen als je een huis te koop zou hebben?

Waarschijnlijk niet want je wil snel over je geld beschikken. Immers moet je ook weet wat nieuws kopen of je wil er wat anders mee.

Idealistisch is het zeker maar of het echt werkt ik denk het niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:08

Je kan ook je grond van de woning aan een stichting overdragen, die koop je dan op een later tijdstip terug. De woning wordt wel van jou dmv hypotheek.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:51

Ehhh.... en waarom zou je dat willen doen dan?
Dan kan die stichting te pas en te onpas op je erf staan of wat? En als je nou eenmaal huis met grond koopt, dan is het toch vooral om die grond te doen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:44

Ehhhhhh.... Misschien moet je je eerst eens in verdiepen of op z'n minst fatsoenlijk vragen stellen voordat je kolder gaat roepen.. ;) :)*

https://bijzonderplan.nl/duokoop/
http://blog.geld.nl/Hypotheekrente/duok ... eling.aspx

Wat is imo een minpunt: Je betaalt rente én over de grond dat nog niet van jou is, (maar dat doe je bij erfpacht ook) je koopt het tegen die tijd 'markt'conform, maar altijd minimaal tegen de prijs waarvoor het destijds aan de stichting is gegeven.

Er zijn duizenden huizen in Nederland die op erfpachtgrond staan ;) Huizen koop je om het huis en niet de grond, een huis is meestal meer waard dan de grond die er onder zit. Tenzij je 5 ha hebt en een huisje van 85m2 :+

En ook bij erfpacht staat er niet opeens een voorzitter van een stichting op de stoep om even een bbq te houden in je achtertuin :Y)