Stroomuitval red jij je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Stroomuitval red jij je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 05:09

Hallo,

Wij hadden pas stroomuitval in de omgeving meerdere plaatsen in de buurt.
De week ervoor paar uur geen water in de buurtplaatsen.

Paar jaar geleden ook al maar duurde toen langer en zaten we in het donker.

Red jij je dan?

Mobiele telefoons hadden geen bereik meer.
De ketel is dan ook uitgevallen.
Geen warm water dus en je kan niet koken en douchen.
Ik wilde bv op fb kijken wat er aan de hand was dat ging niet.
Ik dacht ga wel schoonmaken geen warm water en stofzuigen ging ook niet.
Stel het gebeurd bv in de winter en je hebt geen houtkachel....
Supermarkten gaan dicht ivm plunderen

Zijn er maatregelen die je kan nemen zodat je als gezin je de eerste dagen kan redden?

Er zijn ook zoveel vreselijke dingen aan de hand in de wereld.
Hebben jullie een soort van nood pakket?

Groetjes

Urbanus

Re: Stroomuitval red jij je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 05:11

Nee! Maar ik zat hier wel laatst aan te denken, better safe than sorry. Een paar flessen water en wat blikvoer is wel handig.

Stofzuigen zal ik absoluut niet missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 05:21

Ja! Ik ga dan gewoon die paar dagen/weken bij mijm oma wonen. Mensje heeft een voorraad voor een half jaar :')

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 06:44

Gelukkig wel een houtkachel en anders verwarmen met kaarsen dat werk bij ons in de keuken en woonkamer ook goed. De winters kunnen bij ons best koud worden. Hoop dan ook niet dat een stroomuitval lang zou gaan duren.
Genoeg te drinken hebben we altijd wel. Een week zonder winkel komen we ook wel door. Water uit de kraan is bij ons zeer goed. Water verwarmen kunnen we eventueel op de houtkachel.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 06:58

Ja wij redden ons wel( igv paar dagen tot een week), koken kan op camping gasstelletje, we hebben genoeg eten op voorraad, drinken ook, alleen water om mee te koken /wassen zou een probleem op kunnen leveren.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:24

Nee we zouden ons totaal niet redden := We doen elke dag boodschappen, en hebben amper voorraad in huis. We hebben wel een heel goed sociaal netwerk, dus ik zou daar wel voor hulp aan kunnen kloppen :))

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:26

Ik zou in mijn auto stappen en ergens anders boodschappen gaan doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:30

Wij zaten al eens 5 dagen zonder en daarna 2 weken op een noodstroom agregraat van het leger. Hebben we prima overleeft.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:39

Hier kan ik nog altijd de bbq of vuurkorf aan zetten voor warm water en om op te koken, heb altijd een voorraad met gedroogde pasta,rijst en bonen en groenten in blik. Ook hebben we standaard kaarsen in huis en een paar zaklampen die geen batterijen nodig hebben. En als het echt koud word dan kan ik nog altijd grote stenen op de bbq leggen en eenmaal heet geworden wikkel je ze in een handdoek neem je ze mee naar binnen en ga je er lekker met je voeten op zitten! Ik denk dat wij het wel een weekje volhouden.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:49

Mijn voorraadkast en vriezer liggen altijd vol. Ik heb zowel een gas bbq als een kolen bbq staan en gas en kolen op voorraad. Verder zelfs een draadloze stofzuiger, dus in geval van nood kan ik nog 2 dagen stofzuigen :j
Kaarsen heb ik een mega hoeveelheid van en altijd een stuk of 8 ongelezen boeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:50

Wilawander schreef:
Wij zaten al eens 5 dagen zonder en daarna 2 weken op een noodstroom agregraat van het leger. Hebben we prima overleeft.

Precies! Dieselaggregaat doet wonderen :j

Stroomuitval in heel NL, ja hoor, dat gaat er nog een keer van komen en dan hebben we echte paniek maar zolang het maar om een lokale uitval gaat, maak ik me daar niet zo druk om.

Voor de mensen die vinden dat de energierekening te hoog is: juist omdat we relatief veel betalen voor netonderhoud en dat net ook goed onderhouden wordt, hebben we zo'n betrouwbaar net in NL.
Ik zou me dus niet te veel zorgen maken.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:52

Wij hebben een houtkachel en dat betekent dus ook warm water, ok niet om te douchen maar wel voor wassen en afwassen. Ook hier is wel voldoende eten en drinken in huis

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:52

Ja ik red me wel. Heb een houtkachel en meer dan voldoende hout en kan als het moet vuur maken zonder lucifers. Kook op flessengas en daarmee kan ik een tijd vooruit. Heb voldoende voorraad in blik en vriezer moet bij langdurige uitval toch leeg. Enige dat ik mis is een waterzuiveringsding. Vijver twee regentonnen en twee rivieren om de hoek zouden voldoende water moeten leveren. Heb wel standaard een paar 5 liter cans water staan ook. Voldoende batterijen en zaklampen. Kaarsen en een zaklamp die zonder batterijen werkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:56

Hier in NL hebben we geen voorbereidingen etroffen het huis in Ierland wel omdat de kans daar een heeeel stuk groter is dat het gebeurt. Daar lopen de draden nog boven de grond ;)
We hebben bv een agregaat en een gasfornuis dat op gasflessen werkt en een hele oude maar betrouwbare potkachel :D

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:00

De Nederlandse regering geeft het advies dat je voor een paar dagen zeker voorraad hebt.
Wij komen wel voorruit,laatst nog stroomstoring maar geen last gehad omdat we een aggregaat hebben

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:05

Ga ik op pad met mijn auto. Hoop dan wel dat de tank vol zit :+ en verder staan alle kampeer spullen boven, koken gaat lukken en lampjes genoeg!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:16

Pfoe,nee eigenlijk niet := (leuk topic :)) )
We koken op gas,wellicht scheelt dat. De stofzuiger kun je ook verruilen voor een bezem.
Kaarsen heb ik eigenlijk momenteel weinig in huis,enkel wat waxinelichtjes.
Eten op voorraad verschilt nogal,soms heb ik een klein voorraadje, maar soms breek ik ook mijn eigen voorraad aan.
Een zaklamp hebben we eigenlijk niet (ja,op mijn telefoon O:) )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:18

Hier was de stroomuitval maar een uurtje ongeveer.Ik stond toen voor de deur van de Oude Meul en wist nog nergens van.Het was donker in de winkel en de schuifdeuren gingen niet open,ik heen en weer blijven lopen,snapte niet waarom ze niet open gingen.Toen kon ik via de zijkant naar binnen,ze hadden de schuifdeuren open getrokken.De spullen moesten wel op rekening,kon niet pinnen.
Ik kon wel appen of smsen,maar bellen ging niet.
In Drielanden was er pas vele uren later stroom,de storing bleek in Harderwijk te zitten.
Wij hebben genoeg voedsel in de kelder staan,en kaarsen genoeg.Koken zouden we niet kunnen,maar daar verzin je dan wel wat op,zoals BBQ.
Wij hebben jaren terug een half jaar zonder stroom en gas gezeten door een foutje v.d. Nuon [is later toe gegeven].En dit was in de winter,toen vroor het ook nog een nacht -15!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:34

Van die vrij grote stroomstoring vanuit Harderwijk heb ik niks gemerkt, ik sliep :o (was hier ook maar iets van een uurtje of zo). Bij normale stroomuitval bedenk ik trouwens altijd hele briljante dingen; ik wilde iets met de pc doen en dat ging natuurlijk niet, dat de tv het dan ook niet doet snapte ik dan ook nog wel, 'dan gaan we wel een dvd kijken' bedacht ik toen heel snugger en dan ook nog écht heel even van jezelf vinden dat je heel slim bezig bent _O- . Toen ik was bijgekomen van mijn eigen suffigheid ben ik gewoon maar lekker een boek gaan lezen.
Bij die ene stroomuitval een aantal jaar terug, toen we tot diep in de nacht geen stroom hadden, werd het een spontaan buurtfeest, met vuurkorf, hapjes en drankjes. Beregezellig.

Maar bij een echt serieuze stroomuitval van dagen c.q weken etc. weet ik het nog niet. Ik denk, hoop van wel. Heb altijd wel een voorraadje voer in huis, ik kan een vuurtje bouwen, heb kaarsen, batterijloze zaklampen en dekens en ben best creatief in het vinden van oplossingen. Ik heb duct tape, wd40 en strotouwtjes, ik macgyver wel wat als het moet.
Leuk zal het niet zijn, maar ik zie me nog niet hysterisch zitten janken dan.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:43

Ohja licht in ierland werkt op 12 volt auto accu's. En hier in NL gebruiken we dat ook regelmatig. Daar kan ik ook de tv op zetten en mijn mobiel en laptop mee opladen :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:49

Hier ook een houtkachel en voor een jaar aan hout op voorraad. :j En kaarsen, zaklampen, radio op batterijen, camping gaspitjes en altijd wel voor een paar dagen eten in huis. Alleen drinkwater wordt een dingetje, maar daar is ook wel iets op te verzinnen.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:50

Vorig jaar was er een stroom storing in heel noord Holland dacht ik? Maar toen mocht iedereen eerder weg van school :D maar wij redden ons wel grote hout opslag en een grote bank waar je op kan slapen bij de haart ook een bbq op kolen/hout en we hebben wel wat drinken in huid maar in uiterste nood kunnen wij water uit de sloot halen en destilleren maar liever niet :+

Maar mij lijkt stel je hebt een stroomuitval van een week dan bederft al het eten in de supermarkt ook dus dan geef je dat toch gewoon weg op rekening?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:50

Ik red me wel, We hebben altijd wel genoeg voer staan en drinken. We koken op gas en anders pakken we de gasfles. houtkachel maakt het water wel warm. Verder hebben we een boerderij, dus wordt koeien melken met de hand... Maar dan heb je wel melk ;-) Kippetjes dus verse eitjes. Kaarsen zat, en ook zaklampen. En natuurlijk een aggregaat voor de boerderij, want koeien met de hand melken lukt je niet meer elke dag. Een kast vol spelletjes en leesboeken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:04

Ik heb ooit in Amerika in een stroomuitval van 3 dagen gezeten. Elektriciteit was toen in een stuk of 7-8 staten van het land uitgevallen. Was een hele beleving, eigenlijk best leuk :P

Basic dingen die ik geleerd heb:
- Water wordt met elektriciteit naar boven gepompt, dus van zodra de stroom uitvalt meteen zoveel mogelijk flessen, emmers, zelfs het bad vullen met water (zolang het nog stroomt).
- Toilet doorspoelen kan niet.
- Koelkast zoveel mogelijk dicht laten.
- BBQ'en ipv koken :D
- Vaste lijn (telefoon) werkt wel nog.
- Radio luisteren/telefoon opladen kan je in de auto ook.
- Benzine kan je niet halen voor je auto, ook dat is met elektriciteit gepompt dus niet te veel autorijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:05

Nee, wij zouden echt doodgaan. Geen internet. Kom op, pffff.