Particulier verkocht, nu een dag later klacht van koper?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Particulier verkocht, nu een dag later klacht van koper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:25

Beste bokkers,

Ik kon via google niet direct mijn antwoord vinden.

Ik heb gisteren een tweedehands, zo goed als nieuwe kast verkocht via marktplaats. We kwamen een bedrag per e-mail overeen. De kast hoefde niet gedemonteerd te worden aangezien men de beschikking had over een busje, om de kast vervoer- en gewichtstechnisch wat handzamer te maken hebben wij op eigen initiatief de 4 deurtjes en de legplanken gedemonteerd.

Gisteravond kwamen de kopers hem ophalen, 3 man sterk. Men is uitgebreid in de gelegenheid gesteld om het geheel te inspecteren waarop de man zei 'Zo dat is geen ikea kwaliteit' doelend op het feit dat de kast van echt hout was gemaakt en een bijzondere constructie had. Hij twijfelde nog even over de kleur maar toen één van de andere uit het gezelschap zei "volgens mij komt hij qua kleur wel overeen hoor" besloten ze het geheel mee te nemen.

Nu krijg ik vanavond ineens een e-mailtje dat de kast heel veel mankementen heeft: Het voorfront zit los, er zijn duvels afgebroken, de scharnieren werken niet en er missen schroeven, 'alleen een vakman kan dit nog herstellen' ze willen de kast terugbrengen en hun geld terug.
Nu vind ik dat echt geen probleem als ik twijfel zou hebben gehad over de staat van de kast, maar we hebben het ding tot gistermiddag zelf nog in gebruikt gehad op de kinderkamer (niet direct een locatie waar je risico neemt met defecte meubels oid) en er in de 3 maanden tijd dat we hem zelf hebben gehad nimmer problemen mee gehad. Ik ga er ook vanuit dat als we er met z'n 4-en omheen staan gedurende de inspectie er toch op zijn minst één iemand had opgemerkt dat het voorpaneel los zat bijv.

Ik verkoop al 10,5jr onder één en hetzelfde account op marktplaats en verkoop gemiddeld zo'n 8 - 10 artikelen per maand, zonder problemen. Variërend van boeken tot meubels, en altijd zonder problemen. Mankementen vermeld ik er altijd bij, en dit is dus de 1e keer dat ik het aan de 'stok' heb.
Nu heb ik dus oprecht een steen op mijn maag omdat ik dit bijzonder vervelend vind en het graag netjes op wil lossen, maar heb geen idee hoe mijn rechten en plichten zijn in deze?

Please help me out! :(:) ;(

Charaz

Re: Particulier verkocht, nu een dag later klacht van koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:27

Zou het niet tijden het transport zijn gebeurd?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:30

Waarschijnlijk vonden ze de kleur er toch niet goed bijpassen. Als je zeker weet dat de kast in goede staat was, zou je beter je poot stijfhouden. Bij twijfel zou je hem terug kunnen nemen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:30

Ze hebben de kast toch goed bekeken voordat ze hem mee namen?
Dus die mankementen zijn waarschijnlijk opgelopen door het vervoer.
Vervelend dat hij daarbij is beschadigd maar dat was zijn eigen risico.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:31

Goh, verkocht is verkocht imo. Ze hebben zelf komen halen, de kans gehad om uitgebreid te bestuderen. Eenmaal betaald en iver de drempel is ieder risico voor de koper. Volgens mij hebben ze inderdaad iets mispeuterd tijdens transport en willen ze dit zo verhalen.
Tip: maak een standaard verkoopcontractje op dat de koper het artikel neemt in de staat waarin hij zich bevindt. Dan is er geen discussie meer mogelijk.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:34

Ja dat blijft natuurlijk altijd gissen :(

Ik weet echt 100% zeker dat de kast in nette staat was. Ik verkoop teveel om een slechte naam te riskeren, en vermeld zodoende altijd zo exact mogelijk ieder krasje, deukje etc. Toen onlangs bijvoorbeeld iemand van bokt een zadeldekje van me overkocht waarvan ik de haren niet volledig verwijderd kon krijgen door het korte tijdsbestek heb ik haar bij de deur 1/4 minder laten betalen omdat ik het niet netjes van mezelf vond. Dit soort situaties zijn dus echt waardeloos! :(

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:35

Zij hebben de kast zelf opgehaald en dus kunnen inspecteren? Wie zegt idd dat het niet tijdens het vervoer is gebeurt? Zij kunnenij er wettelijk gezien niks mee, maar kan me voorstellen dat dit erg vervelend is voor je.Hebben zij hem voor een prikkie overgenomen of niet? Om van het gedoe af te zijn zou je anders misschien voor kunnen stellen een klein deel terug te storten van het aankoopbedrag?
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 17-07-16 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:37

Citaat:
2. Het product is defect.

Als de verkoper heeft gezegd of de indruk heeft gewekt dat het product goed functioneert, moet het product daar ook aan voldoen. U heeft echter als koper ook een onderzoeksplicht. Dit betekent dat u zelf ook het product moet controleren. Het is daarom verstandig een product op te halen in plaats van het te laten opsturen. Mocht het product opgestuurd zijn dan kunt u als koper de verkoper een aangetekende brief schrijven waarin u aangeeft dat u een goed functionerend product wilt ontvangen en anders u geld terug wilt.

3. Het product is beschadigd of ziet er anders uit.

De verkoper moet nakomen wat hij heeft beloofd. Dit betekent dat een nieuw product er ook nieuw uit moet zien en niet gebruikt. Omdat het verzenden van een product voor rekening van de koper komt, heeft de koper geen recht op schadevergoeding van de verkoper als het product beschadigd aankomt. Indien u als koper het product aangetekend laat verzenden, kunt u de schade verhalen op de verzekering.

http://www.dejuridischehelpdesk.nl/nieu ... laats.html

Als ik zo het bovenstaande lees hebben de kopers een onderzoeksplicht. Daar hebben ze in dit geval aan voldaan door te komen kijken en ze vonden de kast toen goed. Dan kunnen ze nu niet ineens nu de kast thuis is zeggen dat de kast kapot is. Waarschijnlijk beviel de kleur inderdaad niet en willen ze zo weer makkelijk van de kast af.

Ik zou inderdaad je poot stijf houden en zeggen dat ze hem zelf uitgebreid hebben kunnen bekijken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:37

Evelijn schreef:
Ze hebben de kast toch goed bekeken voordat ze hem mee namen?
Dus die mankementen zijn waarschijnlijk opgelopen door het vervoer.
Vervelend dat hij daarbij is beschadigd maar dat was zijn eigen risico.

Ja, ze hebben er met zijn 3-en omheen gestaan. Aan die zogenoemde 'onderzoeksplicht' is dus wel voldaan. Als ik enige twijfel zou hebben dan ben ik de moeilijkste niet, maar in dit geval... -O-

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:38

Als jij weet dat de kast in goede staat was, is het jammer dan. Je bent particulier en geen bedrijf.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:39

Ik zou zeggen verkocht is verkocht. Het is een tweedehands kast, geen winkel met garantie. Ook kan jij niet controleren of het tijdens vervoeren gebeurd is of verplaatsen van de kast. Als jij zeker weet en ook de fotos aantoont dat de kast nog goed was, dan lijkt mij dit een puntje van wat is er mee gebeurd tijdens vervoeren/verplaatsen door hun. Dan kunnen hun uiteraard proberen het geld terug te krijgen, maar je bent het niet verplicht aangezien ze de kast goedgekeurd hebben en meegenomen. Bij een winkel is dit weer wat anders, dan heb je garantie en is de kast nieuw (vaak). Mogelijk dus dat hun t gewoon proberen en zien of jij zegt van ja geld terug, zit jij inmiddels met een door hun kapotte kast, en kan je je geld ook wel vergeten want je kan hem dan niet meer verkopen als goede kast maar opknapper.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:40

DatBenIkNou schreef:
Zij hebben de kast zelf opgehaald en dus kunnen inspecteren? Wie zegt idd dat het niet tijdens het vervoer is gebeurt? Zij kunnenij er wettelijk gezien niks mee, maar kan me voorstellen dat dit erg vervelend is voor je.Hebben zij hem voor een prikkie overgenomen of niet? Om van het gedoe af te zijn zou je anders misschien voor kunnen stellen een klein deel terug te storten van het aankoopbedrag?

Het gaat om 175,- (de man heeft overigens maar 171,- voldaan omdat hij te weinig geld bij zich had :+ )

Ik zou het anders hebben gevonden als bijv. een koeriersbedrijf als derde partij de kast was komen ophalen oid, maar in dit geval heeft de koper hem zelf geïnspecteerd en aangekocht voor zijn dochter. Garantie tot aan de deur klinkt weer zo bot, anderzijds; ik ben en blijf ook maar een particulier

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:01

Pinda_Dipje schreef:
DatBenIkNou schreef:

Het gaat om 175,- (de man heeft overigens maar 171,- voldaan omdat hij te weinig geld bij zich had :+ )

Ik zou het anders hebben gevonden als bijv. een koeriersbedrijf als derde partij de kast was komen ophalen oid, maar in dit geval heeft de koper hem zelf geïnspecteerd en aangekocht voor zijn dochter. Garantie tot aan de deur klinkt weer zo bot, anderzijds; ik ben en blijf ook maar een particulier

Klinkt een beetje alsof ze spijt hebben van hun aankoop of inderdaad zelf iets kapot hebben gemaakt tijdens transport.
't is niet een paard waar je over kunt discussiëren of het misschien ongelijk loopt of niet.. Een kast is heel of niet.

Puur alleen al om het feit dat ze er met 3 man om hebben gestaan en bewust! te weinig geld mee hebben genomen (aangezien het bedrag vooraf via mail is afgesproken vind ik het knap dat ie niet genoeg mee had) zou ik mn poot stijf houden en zeggen pech is pech..
Tegenwoordig zijn er best brutale mensen die niet te beroerd zijn om een ander een poot uit te draaien :o

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:05

Vraag om foto's van de zogenaamde 'defecten'.
Dan kan je aan de hand daarvan beoordelen of het al zo was of dat het tijdens transport is gebeurt.
Misschien is het ding wel omgekukeld in het busje...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:08

Ik zou geen foto's vragen. Gewoon niet op in gaan. Zij hebben het ding goed gekeurd en meegenomen. Garantie tot aan de drempel...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:10

Duhelo schreef:
Ik zou geen foto's vragen. Gewoon niet op in gaan. Zij hebben het ding goed gekeurd en meegenomen. Garantie tot aan de drempel...

Ben ik met je eens.
Maar als zij ineens met allemaal defecten komen waar ts zeker van weet dat ze er niet waren dan zou ik om bewijs vragen.
Misschien is er gewoon niks stuk en willen ze er gewoon weer vanaf. Nou dan hebben ze pech en zetten m zelf maar op mp.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:12

Duhelo schreef:

Ik zou juist wel foto's vragen, mochten ze naar de politie o.i.d gaan omdat ze zo graag de kast terug willen brengen, dan heeft TS foto's van hoe de kast bij haar was voordat hij verkocht is en hoe hij bij de kopers aangekomen is.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:12

Ze hebben met 3 man staan kijken en hij is er mee akkoord gegaan.. In mijn geval zou het dus helaas pindakaas zijn.

Als de kleur niet goef is.. Verkoop je hem door. Is ie stuk? Had je voorzichtiger moeten zijn door of beter te kijken of voorzichtiger mee om moeten gaan..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:13

En wat als er wel iets stuk is? Ts zegt dat de kast ok was. Als ze nu gaat vragen om foto's geeft ze de indruk om misschien mee te gaan in het verhaal. Als ze dan nadien toch zegt dat ze het niet terugneemt is er kans dat de klant het nog moeilijker zal maken.

Bewijs voor politie misschien wel. anderszijds hebben ze wettelijk gezien geen enkel recht. Particulieren hoeven geen garantie te geven, en zeker als het geen post transactie is kunnen ze toch niks doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:13

Irisjeeh1999 schreef:
Duhelo schreef:

Ik zou juist wel foto's vragen, mochten ze naar de politie o.i.d gaan omdat ze zo graag de kast terug willen brengen, dan heeft TS foto's van hoe de kast bij haar was voordat hij verkocht is en hoe hij bij de kopers aangekomen is.

Alsof de politie hier iets mee gaat doen :+

Gewoon aangeven dat je de kast niet terugneemt en verder niet op ingaan. Ze hebben hem gezien voor ze hem kochten en toen was ie goed, dus geen geëmmer achteraf :)

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:20

Voortaan geen dingen meer veranderen ook al is het goed bedoeld , dus geen deurtjes en planken verwijderen .
Als mensen het willen weghalen voor vervoer kunnen ze dat zelf op dat moment nog doen .

was de dochter er bij toen ze de kast ophaalde ?
Ik heb het idee dat dochter toch niet helemaal tevreden is met de kast en ze nu proberen de kast terug te brengen .

Vraag idd eventueel om foto`s , die kun je dan vergelijken met je eigen foto`s .
Verder zou ik de kast zeker niet terug nemen .

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:24

Misschien een stomme vraag maar heb je zelf foto's van de kast van toen hij nog bij jou stond? Of foto's die je voor de advertentie hebt gebruikt oid? Mochten ze dan gaan dreigen met oplichting aangifte oid dan kan jij met je eigen foto's bewijzen dat hij goed was..

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 00:23

BianCatjee schreef:
Misschien een stomme vraag maar heb je zelf foto's van de kast van toen hij nog bij jou stond? Of foto's die je voor de advertentie hebt gebruikt oid? Mochten ze dan gaan dreigen met oplichting aangifte oid dan kan jij met je eigen foto's bewijzen dat hij goed was..

Ja die heb ik alle 4 nog, niets op te zien. incl. foto met de deuren open en vastzittende scharnieren.

Voor zover ik nu op internet kan vinden hoef ik de kast niet terug te nemen, en ook geen eventuele schade te vergoeden. Voor de Nederlandse wet geldt dat een koper onderzoeksplicht heeft en alleen rechten op het moment dat hij aan kan tonen dat de gebreken al bestonden vóór verkoop.

Ik heb ze eerder deze avond (voordat ik het topic opende) terug gemaild, hen vertelt dat ik het uitermate vervelend vond maar 100% zeker ben dat ik een kast in nette/functionele staat heb verkocht en het vreemd vind dat als je met 3 man sterk een kast op komt halen en uitgebreid in de gelegenheid bent om de goederen te inspecteren niemand opmerkt dat scharnieren kapot zijn, duveltjes afgebroken en de voorzijde 'helemaal' loszit. Een eventuele oplossing heb ik maar even onbesproken gelaten, tot dusver nog geen reactie terug maar ik blijf een rot gevoel houden. 'garantie tot de deur' klinkt zo banketstaaf, vooral omdat ik juist altijd mijn best doe om nette advertenties op te stellen en nette, eerlijke producten te leveren. Ik realiseer me ook dat ik slechts een particulier ben, en dat kopers zelf ook een verplichting hebben in het hele proces.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:30

Wat vervelend voor je TS. Volgens mij zijn we het er allemaal, incl jij, over eens dat jij wettelijk gezien helemaal in je recht staat en dat je hier niets mee hoeft. Wat moet er voor jou gebeuren dat dit ook goed gaat voelen? Dat het rotgevoel verdwijnt?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:32

Jij weet zelf heel goed hoe je de kast hebt afgeleverd. Dus je staat stevig in je schoenen, je moet er dus geen rot gevoel over houden.
Wie weet hoe je de kast terugkrijgt als je hem terugneemt uit goodwill, dan is hij misschien onverkoopbaar en zit jij met de peren die zij gebakken hebben. Nee, je antwoord is duidelijk geweest en verder niets mee doen. En het uit je hoofd zetten. ;-)