Ik kon via google niet direct mijn antwoord vinden.
Ik heb gisteren een tweedehands, zo goed als nieuwe kast verkocht via marktplaats. We kwamen een bedrag per e-mail overeen. De kast hoefde niet gedemonteerd te worden aangezien men de beschikking had over een busje, om de kast vervoer- en gewichtstechnisch wat handzamer te maken hebben wij op eigen initiatief de 4 deurtjes en de legplanken gedemonteerd.
Gisteravond kwamen de kopers hem ophalen, 3 man sterk. Men is uitgebreid in de gelegenheid gesteld om het geheel te inspecteren waarop de man zei 'Zo dat is geen ikea kwaliteit' doelend op het feit dat de kast van echt hout was gemaakt en een bijzondere constructie had. Hij twijfelde nog even over de kleur maar toen één van de andere uit het gezelschap zei "volgens mij komt hij qua kleur wel overeen hoor" besloten ze het geheel mee te nemen.
Nu krijg ik vanavond ineens een e-mailtje dat de kast heel veel mankementen heeft: Het voorfront zit los, er zijn duvels afgebroken, de scharnieren werken niet en er missen schroeven, 'alleen een vakman kan dit nog herstellen' ze willen de kast terugbrengen en hun geld terug.
Nu vind ik dat echt geen probleem als ik twijfel zou hebben gehad over de staat van de kast, maar we hebben het ding tot gistermiddag zelf nog in gebruikt gehad op de kinderkamer (niet direct een locatie waar je risico neemt met defecte meubels oid) en er in de 3 maanden tijd dat we hem zelf hebben gehad nimmer problemen mee gehad. Ik ga er ook vanuit dat als we er met z'n 4-en omheen staan gedurende de inspectie er toch op zijn minst één iemand had opgemerkt dat het voorpaneel los zat bijv.
Ik verkoop al 10,5jr onder één en hetzelfde account op marktplaats en verkoop gemiddeld zo'n 8 - 10 artikelen per maand, zonder problemen. Variërend van boeken tot meubels, en altijd zonder problemen. Mankementen vermeld ik er altijd bij, en dit is dus de 1e keer dat ik het aan de 'stok' heb.
Nu heb ik dus oprecht een steen op mijn maag omdat ik dit bijzonder vervelend vind en het graag netjes op wil lossen, maar heb geen idee hoe mijn rechten en plichten zijn in deze?
Please help me out!
)