geld lenen... hoeveel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

geld lenen... hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 19:37

Ik heb wat tips nodig...
Even de situatie:
Ik ben 25 jaar oud, woon nog thuis en ik werk sinds december.
Ik zou binnekort iets willen kopen (laten we het nu een huis noemen).
Maar nu vraag ik mij af, kan ik een groot bedrag (bv 500 000 euro ofzo) lenen bij de bank, als ik zelf eigenlijk nog maar weinig spaargeld heb? (om iets te zeggen iets tussen 5000 en 7000 euro).
Ik weet dat ik best een afspraak maar bij de bank en eens ga informeren, maar ik wil al een beetje een idee hebben.

Dus kan ik als 25 jarige die nog maar 6 maanden ofzo werkt en nog amper spaargeld heeft, een groot bedrag lenen bij de bank? Of is hier bv een limiet op ofzo?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:40

Bij de meeste banken kan je dat online uitrekenen, als je nog geen vast contract het word het moeilijker. Je inkomen is ook een grote factor natuurlijk want je moet het af kunnen lossen.

Mijn vriend is fulltime gaan werken na een technische HBO en kon na een paar jaar nog geen 150.000 lenen bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 17-07-16 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:40

Hoeveel wil/kun je per maand afbetalen? 500 000 is sowieso niet te doen zonder eigen kapitaal, alleen en zonder borgstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:41

500 000 voor een huis?? Als alleenstaande moet je wel heel erg veel verdienen om dat fatsoenlijk af te lossen. Hoeveel dat ze aan je willen lenen ligt ook aan hoeveel je verdien, of je een vast contract hebt ect ect.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-16 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 19:41

ja ik heb een simulatie gedaan.
maar daar staat ook iets van dat ik 180 000 ofzo kan lenen...
Ik heb een halftijds vast contract, en de rest doe ik in bijberoep. Ik heb maandelijks netto gemiddeld zoals een fulltime job.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:43

5 ton ?? Op wat voor niveau ben je gelijk gaan werken? :Y)

Er is idd een limiet aan wat men kan lenen. Maak eens een afspraak met een hypotheekadviseur, dan heb je een idee voor wat voor huizen je kan gaan kijken.

ikkebenhier

Re: geld lenen... hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 19:44

het is eigenlijk voor een huis met stal...
Ik zou een deel stallen verhuren.
Een beetje mijn eigen stal beginnen

maximuss

Re: geld lenen... hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:46

Ik zou zeggen: eerst 10 jaar werken en dan nog eens gaan vragen :-)...
Banken staan echt niet te springen voor dergelijke plannen tenzij je iets uniek kan bieden of een grote naam bent in de paardensport (maw iets wat het risico verkleint).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:47

In dat geval zal je ook een bedrijfsplan moeten opstellen om te overleggen met de bank (indien je het niet zwart wil doen).

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:48

Dan moet je zelf flink wat spaarcentjes hebben. 5 ton krijg je niet zomaar. Dan moet je een flinke erfenis o.i.d. hebben

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:48

Dan zou je (ook?) met een goed (business)plan moeten komen denk ik? In je eentje, ga je het denk ik niet redden om een half miljoen te lenen..

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 19:51

maximuss schreef:
Ik zou zeggen: eerst 10 jaar werken en dan nog eens gaan vragen :-)...
Banken staan echt niet te springen voor dergelijke plannen tenzij je iets uniek kan bieden of een grote naam bent in de paardensport (maw iets wat het risico verkleint).

Dat begrijp ik.
Maar is het geen voordeel dat ik nu wil lenen, op mijn leeftijd van 25 dan bijvoorbeeld als ik 40 of 50 zou zijn?

Misschien moet ik een mede-eigenaar zoeken en met 2 samen lenen. Zou dat het gemakkelijker maken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:51

Als je 5 ton wilt lenen moet je dit binnen max 30 jaar terug betalen. Dat komt neer op zo'n 1500€ per maand. En dan heb ik de rente nog niet meegerekend. Weet niet op hoeveel die staat, maar over het algemeen ga je die maandlasten nooit kunnen dragen met een startsalaris...

Als je het bedrijfsmatig wilt gaan lenen moet je een goed ondernemersplan schrijven. Maar ik gok dat dat niet gaat lukken zonder eigen kapitaal in zoiets financieel onzekers als de paardenwereld.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:54

Heel kort, nee je kunt met een gemiddeld loon, zonder spaargeld en geen vast contract geen 5 ton lenen.

Als je het al kan lenen, betaal je alsnog de kosten koper, wat voor een huis van 5 ton wel wat meer is dan 5 tot 7000.

Of met een goed bedrijfsplan komen, of gewoon nog een aantal jaar gaan werken en goed sparen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:56

Mede-eigenaar is in 95% van de gevallen vroeg of laat problemen en uiteindelijk voor de rechter.
Imo de beste optie is om een bestaand, goed draaiend paardenbedrijf over te nemen. Daar gaan banken al net iets vlugger in meegaan omdat het risico kleiner is.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 19:56

Misschien moet ik het even verduidelijken...
De stalling waar mijn paard al jaren staat, en waar ik eigenlijk meer thuis ben dan mijn eigen huis/thuis, gaat waarschijnlijk binnenkort te koop komen te staan.
Ik weet niet wat de prijs gaat worden...
Ik zit al langer met het idee dat als het verkocht zou worden, ik de helft wil kopen. (moeilijk om uit te leggen maar het gaat over de helft van de prijs dus).
Ik had niet verwacht dat het zo snel te koop zou komen, maar het ziet er naar uit dat het binnekort zo ver gaat zijn...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:57

Vine je gedachtengang om eerlijk te zijn erg naïef en onrealistisch..

Vraag me af of je aan mede eigenaren moet beginnen (anders dan echtgenoot) en of de bank dat accepteert.

Kun je hierover niet eens met ouders of vrienden praten? Die zullen ook niet alles weten maar die kunnen in ieder geval je verwachtingen bijstellen.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:57

Mijn vriend en ik werken beide full timw goese baan wn konden samen 185.000 lenen max.
5 Tom krijg je alleen als je 20% van het bedrag hebt als ik me niet vergis. En een heeeeel goed salaris je moet het binnen 30 jaar aflossen. Dan kom je op 1500/2000 euro per maand alleen voor het huis excl alle verzekeringen en maandelijkse lasten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:58

Maak dan eerst een businessplan, dat zal je nodig zijn bij de bank.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 19:58

maximuss schreef:
Mede-eigenaar is in 95% van de gevallen vroeg of laat problemen en uiteindelijk voor de rechter.
Imo de beste optie is om een bestaand, goed draaiend paardenbedrijf over te nemen. Daar gaan banken al net iets vlugger in meegaan omdat het risico kleiner is.

Het gaat om een bestaand goed draaiend bedrijf...
En ik zou mede-eigenaar willen worden naast de huidige eigenaar.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:59

Jij vraagt of je dat kunt lenen en met de info die je geeft zeg ik: nee!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:59

Je kan het altijd proberen natuurlijk, maar met een parttime vast contract ga je de helft nog niet kunnen lenen denk ik.

Maar aan de andere kant; zou jij zelf zo'n enorme schuld durven aangaan :? Je moet wel flink veel winst gaan maken wil je die lasten gaan dragen. Een startend bedrijf draait altijd verlies, dat kun je zelf niet opvangen... Over het algemeen leveren paardenstallen niet veel op. Dit is dan echt vragen om financiële problemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:00

Wat je kan lenen is afh. van je inkomen (en dan bedoelen ze in komen dat redelijkerwijs gegarandeerd is dus baan in loondienst met vast contract (dus niet voor half jaar of jaar) of intentie verklaring, voor ZZPers is het vaak al stuk lastiger). (en wat je mag lenen wordt berekend alleen over dat wat je vast hebt, dus niet los vast bijbaantjes, is ook niet verstandig daar hypotheek op te krijgen, gaat er dan wat mis, zit je heel snel heel diep in de ellende, want je hypotheek moet je wel elke maand gewoon ophoesten)

De 5 ton die jij voor je droom huis met stallen zou willen ga je niet krijgen als je uit hebt gerekend dat je 180.000 kan lenen, daar zul je eigen kapitaal voor moeten hebben en bij lenen een verrekt goed bedrijfsplan (Wat voor een pensions stalletje aan huis niet haalbaar gaat zijn).

En met een mede eigenaar, niet doen! Komt alleen ellende van.

Verder is het natuurlijk prachtig om te dromen, maar je klinkt niet alsof je je hier al echt realistisch in hebt verdiept, begin daar eens mee, het heeft allemaal veel meer voeten in de aarde dan je denkt. En ene pension stal winstgevend runnen zodat je er van kunt leven is zo makkelijk nog niet en vereist keihard werken en levert heel weinig op qua geld.
Goed draaiend kan je niet zomaar weten, kan zo lijken, heb je de jaarcijfers van de afgelopen jaren gezien? Heb je het doorgerekend? Nee, dan weet je het niet. Heb je dus geen idee wat het oplevert of juist kost....

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:01

De helft kopen, is het goed deelbaar? Heb je het er al over gehad met de huidige eigenaar/ beheerder? Mss kun je de uitbating overnemen?

Edit: is een soort huurkoop geen optie?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:02

Ik ben financieel adviseur, en ik kan op basis van deze gegevens net als Liezel1 zeggen: dat gaat je niet lukken. Niet alleen zal de bank op jouw inkomen geen financiering aangaan, maar een dergelijk bedrag lenen als startende ondernemer zonder ervaring/strak bussinessplan is kansloos. Om het over de hoogte van het bedrag nog maar niet te hebben.