Je werk niet los kunnen laten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Je werk niet los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 20:15

Hallo allemaal,

Ik ben iemand die continu met haar gedachten bij het werk zit. Momenteel heb ik vakantie maar ik blijf met mijn gedachten bij het werk. Zo erg dat ik mijn collega's vaak app hoe het daar gaat. Als ze zeggen dat er iets verkeerd is gegaan zoek ik nog steeds mee naar een oplossing terwijl mijn collega's dood leuk zeggen dat ik mij er niet mee moet bemoeien omdat ik vakantie heb. :Y)

Net zag ik het rooster voorbij komen in de app en zie gelijk fouten en maak mij daar druk om. Hoezo ik heb vakantie dat lossen ze vast wel op, ook zonder mij!

Snachts droom ik er zelfs nog over.

In eerste instantie lijkt dit geen probleem. Maar ik vind dit heel erg vervelend. Vandaag was ik in de sauna en dus niet bereikbaar. Toch heb ik dan de drang om op mijn telefoon te kijken, want stel voor dat ze mij nodig hebben. Ik ben wel zo sterk geweest mijn telefoon in de kluis te laten.

Gek genoeg vind ik het heerlijk dat ik even een paar weken niet hoef te werken. Alleen mijn geest laat het niet los.

Wie herkend dit? Of beter nog hoe leer je dit af?
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 14-07-16 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Re: Je werk niet los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:17

Aparte telefoon voor werk en privé?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 20:19

Dat zou niks uitmaken, mijn gedachten blijven toch.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:22

Laat je werktelefoon dan gewoon achter op het werk, als je klaar bent met werken? Of laat je man, vriend, oid. hem ergens verstoppen? Volgens mij worden die gedachten vanzelf wel minder als je niet meer geconfronteerd wordt met werk.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:22

Ik heb precies hetzelfde probleem. Het liefste wil ik elke dag tot in de details horen hoe het met de paarden gaat, en dan ook nog in videoverslag.
Ik blijf afspraken maken, blijf lessen en trainingen plannen en het bedrijf te promotwn.

Hoe je er volledig vanaf komt kan ik dus helaas niet zeggen. Wat bij mij wel helpt, is als ik in het buitenland geen internet heb. Dan kan ik gewoon niet kijken.

Sinds kort hebben ze nu dan Wi-Fi op de camping waar ik zit, dus als ik iets ga doen dan laat ik mijn telefoon gewoon liggen. Activiteit op de camping? Geen telefoon mee. Ben ik aan het eten? Telefoon weg. Voor het slapen gaan mag ik 10 minuutjes even berichten kijken dan naar bed.

Ik denk dat het een kwestie is van veel bezig blijven en een hoop zelfdiscipline.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 20:27

De telefoon is niet het probleem, ik ben zo erg dat ik zelfs langs ga. Maar het ergste vind ik nog dat ik er elke keer over nadenk.

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:28

Ik herken het helemaal. Ik neem mijn werk ook mee naar huis (figuurlijk). Ik kan in het midden van de nacht in paniek wakker schieten over iets dat in mijn gedachten al in orde was, en dan blijkt er toch ergens nog iets te missen. Ik werk op klantenbasis en krijg vanaf volgende week ook een Smartphone mee van het werk. Ik zie hier zo tegenop, weer die verplichting (dat is het niet, maar ik ken mezelf) om je mails op te volgen etc.

Ik neem momenteel Sedistress (plantaardig) om sneller in slaap te geraken, anders zit ik echt te piekeren en uren wakker te liggen. Dit helpt wel wat :).

Mijn verlof komt eraan, ik hoop echt dat ik de knop wel kan afzetten, in tegenstelling tot u :).

Maar vind jij het eigenlijk erg om er tijdens je verlof mee bezig te zijn? Uit het verhaal lijkt het namelijk niet echt zo. En da's misschien dan toch positief dan :).

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:35

Dat zeg ik, stukje zelfdiscipline. Er zijn geen dingen die ervoor kunnen zorgen dat jij bepaalde gedachten niet meer krijgt. Daar kan alleen jij voor zorgen.

Vakantie is vakantie, geen werk. Zorg daar dan ook voor. Denk je aan je werk of wil je iets doen/langs gaan, ga dan iets anders doen. Zeg dan tegen jezelf dat je met verlof bent en vanaf zoveelste datum er weer aan mag denken. Je moet regels voor jezelf opstellen en je er dan ook aan houden. En eventueel een beloning instellen.
Dit kunnen wij niet voor je oplossen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:39

App op stil, werkmail van je telefoon en even doorzetten? Ik had ooit een collega die met zwangerschapsverlof was en dat zette allemaal niet door omdat ze te druk in d'r hoofd was met werk. Die kreeg dus ook een verbod op contact met collega's, zelfs met diegene die ze ook buiten het werk om weleens zag of sprak.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:41

Ik herken het! Alleen was ik eigen baas en niet in dienst. Dat is al een beetje anders denk ik.

De argumenten die ik bedacht om er niet mee bezig te zijn probeerde ik steeds weer naar voren te halen en te onthouden. Zoals heel simpel: "relax, het komt wel goed". Of "niemand weet ervan of zit erop te wachten dus vanwaar de haast?"
Ik schreef dit soort reminders op papiertjes voor aan mn computerscherm, koelkast deur etc. En ik zette het in mijn telefoon voor als ik weer eens wakker lag van een probleem.

Geen idee of je er wat aan hebt :o succes!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:04

Bij mij gaat het in mijn hoofd vaak ook gewoon door als ik vrij ben, hoewel ik er als ik bij de paarden ben weinig last van heb. Maar als ik de laptop aan heb log ik soms toch wel even in om te zien hoe het met de patienten gaat :o Een van de redenen dat ik geen smartphone heb; als ik niet overal en nergens mijn mail kan zien heb ik er ook geen last van ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:19

Je moet jezelf daarvoor in bescherming nemen. Dus telefoon niet mee en zorgen dat collega's weten dat je niet bereikbaar bent in de vakanties. Kun je je werk niet los laten omdat je eigen baas bent of bepaalde verantwoordelijk hebt. Spreek dan een moment van de dag af dat je 30 min. tot max. 1 uur aan je werk zit en meer ook niet.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:28

Accepteer dat je nu die gedachten hebt. Vakantie hebben is ook een kunst ;-)
Maar probeer het wel echt los te laten, dus niet meer op je telefoon kijken, geen oplossingen aandragen voor collega's. Vakantie is vakantie. Als je zo door blijft gaan wordt je nog overspannen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:42

Heb er zelf geen last van (nja, ik denk op vrije dagen wel eens aan werkgevallen, maar vrije tijd is vrije tijd) maar we hebben wel zo'n collega en ik vind het gruwelijk irritant.
Dat ze steeds stresst en nerveus is vind ik zonde voor haar maar ze gaat bvb ook stressen in mijn plaats als ze ziet wat er op de planning staat voor die dag dat zij er niet is. Euhm, ja ok, als er reden is om te stressen zal ik dat zelf wel doen?
Wij vermijden dus om haar te contacteren op haar vrije dagen, ooit de fout gemaakt te zeggen dat ik haar bij nood wel zou bellen. Heeft ze blijkbaar de hele dag naar de telefoon zitten staren.
Als ze zelf berichtje stuurt antwoorden we wel omdat we weten dat ze anders ook weer de hele dag naar haar telefoon gaat staren wachtend op een antwoord.
Maar eigenlijk zouden we niet moeten antwoorden en jou collega's zouden dat ook niet moeten doen.
Niet op werk is niet op werk en tenzij je de leidinggevende bent zijn het dus idd ook jouw zaken niet.

Ik heb niet echt praktische tips voor je maar probeer het echt van je af te zetten, geen whatsapp, zet de telefoon desnoods uit, collega's zeggen dat ze je niet mogen contacteren en ook niet antwoorden op werkgerelateerde vragen, niet langsgaan en zoek een bezigheid die je tijd vult.
Het is niet gezond om zo obsessief met werk om te gaan

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:02

Misschien helpt het ook om te bedenken hoe het bij je collega's overkomt. Wij hebben ook zo'n collega en het is bloody irritant. Met name voor haar directe collega's en plaatsvervanger bij haar afwezigheid. Ze bedoeld het echt goed (en natuurlijk komt het ook wel eens goed uit dat ze zo meedenkt etc). Maar het is gewoon niet nodig en ongewenst omdat het bij m'n collega's ook het gevoel creëert dat ze een stukje vertrouwen niet van haar krijgen als ze weg gaat. Ook al weten ze met hun verstand wel dat collega X alleen maar komt om zichzelf een goed gevoel te geven, het voelt toch onprettig. Dus echt, hoe verleidelijk het ook is, bel en app niet met collega's als je een dagje vrij bent en zeker niet in je vakantie! Je bent namelijk vervangbaar. Misschien als je streng bent voor jezelf wordt het dan op den duur ook makkelijker om los te laten voor jezelf.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 00:39

Het helpt om bij alles wat je doet ernaar te streven dat je misbaar wordt. Sluit ook elke dag goed af, maak je prio lijst voor de volgende keer op en draag openstaande zaken over indien nodig en mogelijk. Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:19

Mavelle schreef:
Misschien helpt het ook om te bedenken hoe het bij je collega's overkomt. Wij hebben ook zo'n collega en het is bloody irritant. Met name voor haar directe collega's en plaatsvervanger bij haar afwezigheid. Ze bedoeld het echt goed (en natuurlijk komt het ook wel eens goed uit dat ze zo meedenkt etc). Maar het is gewoon niet nodig en ongewenst omdat het bij m'n collega's ook het gevoel creëert dat ze een stukje vertrouwen niet van haar krijgen als ze weg gaat. Ook al weten ze met hun verstand wel dat collega X alleen maar komt om zichzelf een goed gevoel te geven, het voelt toch onprettig. Dus echt, hoe verleidelijk het ook is, bel en app niet met collega's als je een dagje vrij bent en zeker niet in je vakantie! Je bent namelijk vervangbaar. Misschien als je streng bent voor jezelf wordt het dan op den duur ook makkelijker om los te laten voor jezelf.

Dat dus.

Ik heb ook met zo iemand samengewerkt en eerlijk? Ik vond het schijte-irritant. Het kwam op mij echt over dat ze dacht dat we haar niet konden missen, dat we het zonder haar niet konden. Iedere keer dat ze zich ergens in mengde terwijl ze eigenlijk vakantie had, had ik het gevoel dat ze ons controleerde of er geen vertrouwen in had dat wij het zonder haar konden. Als je zelfs tijdens je vakantie nog zit te werken, geef je je collega's het gevoel dat ze het niet alleen kunnen.

Dus TS, denk niet aan jezelf, maar ook aan anderen. Je moet hen met rust laten en de kans geven om de dingen zelf op te lossen. Iedereen maakt wel eens een foutje, maar jij bent niet de enige die die fouten kan oplossen. Zij kunnen dat zelf ook wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:23

Mijn man kan het ook moeilijk.
Maar dat is ook dat hij mail krijg doorgespeeld met problemen met de vraag of hij er "even" naar wilt kijken.
Er is veel personeel eruit gegaan en het werk moet wel af.
Hij is verantwoordelijk dat de deadline wordt gehaald dus pakt hij veel werk op tijdens avonden/weekenden en vakanties.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:31

Ik zou trouwens ook duidelijk maken aan je collega's dat je met dit probleem zit. En hen duidelijk maken dat, zelfs als je erom vraagt, ze er niet moeten op ingaan. Ik ben zelf ook zo, als een collega met vakantie is en hij/zij vraagt toch naar werkdingen, dan zeg ik gewoon "gaat goed, maak je geen zorgen, we kunnen voor een paar dagen wel zonder je." Want van zodra ze je iets vertellen over het werk of problemen, zit je er weer mee in je hoofd.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:32

Niet perse een tip maar meer om je bewust te maken (en niet banketstaaf bedoeld hoor):

Niemand is onvervangbaar.

Dus stel je zou om andere redenen niet meer kunnen werken, dan draait de tent ook gewoon nog door.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:20

Petrichor schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben iemand die continu met haar gedachten bij het werk zit. Momenteel heb ik vakantie maar ik blijf met mijn gedachten bij het werk. Zo erg dat ik mijn collega's vaak app hoe het daar gaat. Als ze zeggen dat er iets verkeerd is gegaan zoek ik nog steeds mee naar een oplossing terwijl mijn collega's dood leuk zeggen dat ik mij er niet mee moet bemoeien omdat ik vakantie heb. :Y)

Net zag ik het rooster voorbij komen in de app en zie gelijk fouten en maak mij daar druk om. Hoezo ik heb vakantie dat lossen ze vast wel op, ook zonder mij!

Snachts droom ik er zelfs nog over.

In eerste instantie lijkt dit geen probleem. Maar ik vind dit heel erg vervelend. Vandaag was ik in de sauna en dus niet bereikbaar. Toch heb ik dan de drang om op mijn telefoon te kijken, want stel voor dat ze mij nodig hebben. Ik ben wel zo sterk geweest mijn telefoon in de kluis te laten.

Gek genoeg vind ik het heerlijk dat ik even een paar weken niet hoef te werken. Alleen mijn geest laat het niet los.

Wie herkend dit? Of beter nog hoe leer je dit af?

Ik had hetzelfde, het resultaat was zwaar overspannen, ik zat op het randje van een burn-out.

Ben toen naar een psycholoog gegaan, en die heeft mij geleerd nee te zeggen en geleerd alles om te gooien. Sindsdien ben ik enorm veranderd :j

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:21

Daarom ben ik in mijn vakantie zeker 2x per week toch op mijn werk te vinden :')
Gewoon om ff bij te babbelen en wat te drinken met mijn collega's :D

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:47

Waarom ben je met je werk bezig? Houd je graag de controle, ben je bang dat alles in de soep loopt als je er niet bent en kan je het daarom niet los laten? Denk je onmisbaar te zijn? Ben je bang dat er fouten van jou ontdekt worden, dus is het onzekerheid? Wat is de kern? Want daar ligt denk ik ook de oplossing.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:26

Femm_k schreef:
Niet perse een tip maar meer om je bewust te maken (en niet banketstaaf bedoeld hoor):

Niemand is onvervangbaar.

Dus stel je zou om andere redenen niet meer kunnen werken, dan draait de tent ook gewoon nog door.

Dat wilde ik ook zeggen.
Je maakt het jezelf wel moeilijk hoor.
Mis jij je collega's ook als zij er niet zijn? Waarschijnlijk niet, dus dat zal andersom ook zo zijn.

Ga genieten en zorg ervoor dat je weer 100% gefocust bent als je terug op de werkvloer bent, neem tijd voor dingen waar je anders niet aan toe komt.
Sluit alles wat met werk te maken heeft af, leg het weg ergens waar je het niet ziet.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:16

En wat nou als je op een bedrijf werkt waar de werkgever teveel vraagt 10 dingen tegelijk en je bent met een klein clubje werknemers.
Waarbij slecht gecommuniceerd word en je eigenlijk constant op de tenen loopt (wat je zegt,wat je doet,Hoe je het doet etc.)
Buitensluiten, niet open staan, gericht op degene met de grote verhalen(ook om via die weg in the picture te staan oa bij werkgever ) etc...
Geen leidinggevende dus iedereen is zo'n beetje eigen baasje aan het spelen... werkoverleg lukt soms vaak nooit met ons allen..terwijl dat juist belangrijk is. Nu trekt ieder eigen plan en als werkgever wat wil of er is plotseling heel veel wat direct moet dan is er wel een probleem vanwege geen werkoverleg en het betrekken van iedereen bij elkaar.
Werkgever die manipulatie/achterklap in stand houd. Door zelfs tegen werknemer over andere werknemer te hebben.... ook als hij niet weet als iemand ontslagen moet worden ja of nee....
Arogantie,egoïsme,ik kan alles wel,achterklap,reageren soms alsof je een dommedoos bent...

Spreek je dan van een verziekte werksfeer die er al jaren hangt?