LinkedIn wel of niet doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

LinkedIn wel of niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 10:22

Ik zit in dubio wat ik moet doen.

Ik werk nu 4 jaar voor een organisatie als redacteur. Prima werk maar het is niet mijn droombaan, ik verveel me en mis dingen in deze baan. Ik heb dit meerdere keren aangegeven en ook intern gesolliciteerd naar andere functies binnen het bedrijf. Daarop werd ik afgewezen omdat ze me willen houden op mijn huidige functie (meeste werkervaring en kan chef overnemen). Ik heb toen aangegeven dat ik dit werk niet meer jaren wil doen waarop zij aangaven dat er voldoende kansen aan zaten te komen. Nu is dit al iets wat zo'n 2,5 jaar speelt en ondertussen gebeurt er niks.

Nu ben ik het zat en heb ik mn CV online gezet en wat sollicitaties verstuurd. Omdat ik in een kleinere sector werk en in die sector veel ervaring heb is het lastig om werk te vinden buiten die sector, heb toch vaak een soort stempel daardoor. Weet van mezelf dat ik veel meer kan en vind ook heel veel dingen interessant.

Omdat het niet erg makkelijk loopt dacht ik, ik zet wat op LinkedIn heb daar veel contacten en wie weet vind ik op die manier een nieuwe baan. 1 probleempje, ik heb meerdere collega's en leidinggevenden op LinkedIn die de statusupdate dus kunnen zien. De statusupdate bestaat uit dat ik ben verhuisd en open sta voor een nieuwe uitdaging, dat ik heel veel plezier heb in mijn huidige baan maar daarin wat zaken mis.

Aan de ene kant heb ik zoiets van ze weten er van en ze kunnen me wat, maar aan de andere kant denk ik oh oh wat als ze het zien en not amused zijn?

Wat denken jullie hiervan? En wat zijn jullie ervaringen?

Achterom

Re: LinkedIn wel of niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:27

Ik zou het niet doen :n Je kunt Linkedin prima gebruiken om te netwerken, maar zo'n statusupdate geeft echt verwarring. Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, zitten namelijk meestal gewoon werkloos thuis ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 10:32

Wendy schreef:
Ik zou het niet doen :n Je kunt Linkedin prima gebruiken om te netwerken, maar zo'n statusupdate geeft echt verwarring. Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, zitten namelijk meestal gewoon werkloos thuis ;)

Haha dan moet ik dus eerst ontslag nemen?

Ik ben ongelukkig op mijn werk en dat weten ze hier ook, alleen willen ze me op deze functie behouden. Ik zou niet weten wat ik moet doen, behalve naar een andere baas zoeken ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:35

Wendy schreef:

Dat is bij lange na niet altijd zo.

Ik heb bij dezelfde werkgever gewerkt als TS en had destijds toen ik ging solliciteren ook op mijn linkedin gehad. Nooit een reactie op gekregen, maar nu was mijn situatie ook zo dat ik én extern was ingehuurd en flink moest reizen voor de baan destijds. Het was dus geen grote verrassing voor iedereen toen ik wat nieuws had gevonden. Wel ben ik van mening dat wanneer jij al 2,5 jaar aangeeft meer te willen en je aan het lijntje wordt gehouden je aan jezelf verplicht bent om stappen te zetten. Dus ja, ik zou het wél online aangeven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:37

MarjanB schreef:
Wendy schreef:

Haha dan moet ik dus eerst ontslag nemen?

Ik ben ongelukkig op mijn werk en dat weten ze hier ook, alleen willen ze me op deze functie behouden. Ik zou niet weten wat ik moet doen, behalve naar een andere baas zoeken ;)

Het punt is dat het effect kan zijn dat ze je het werken compleet onmogelijk gaan maken. Als ze weten dat je weg wilt, dan doen ze vaak helemaal geen moeite meer om je het werken makkelijk te maken.
Maar nee, ik zou zeker geen ontslag nemen nog ;) Gewoon doorgaan met wat je wilt doen: solliciteren vanuit een baan :j

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:38

Als je niet wil dat je collega's en baas weten dat je op zoek bent naar ander werk, dan is open en bloot op LinkedIn zetten dat je nieuw werkt zoekt niet echt een goed idee. Vind je het niet erg dat ze het weten? Dan is het imo geen probleem.

Kan je niet via LinkedIn privéberichten sturen naar bepaalde contacten en hen vertellen dat je op zoek bent? Bij mij heeft het wel eens kansen opgeleverd gewoon door aan bepaalde mensen te vertellen dat ik iets nieuws zocht.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:39

Ik zou in eerste instantie aangeven binnen de organisatie waar je nu werkt dat je, indien zij niet aan jouw eisen tegemoet komen, je serieus opzoek gaat naar een andere baan. Dan stoot je niemand voor het hoofd met eventuele LI updates, je kunt werkgevers(ook soon to be ex-werkgevers)altijd maar beter te vriend houden ;-)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:41

Wat Wildgirl zegt. :j Open kaart spelen naar je huidige werkgever is wel zo netjes.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 10:43

Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik niet gelukkig ben in mijn functie en ook dat ik dan buiten de deur ga zoeken. Ik vind het niet erg dat ze weten dat ik wat anders wil, ze weten het in feite ook al wel.

Heb een vast contract en ik zal niet zo buiten de deur staan, ze zijn behoorlijk afhankelijk van me.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:48

MarjanB schreef:
Omdat het niet erg makkelijk loopt dacht ik, ik zet wat op LinkedIn heb daar veel contacten en wie weet vind ik op die manier een nieuwe baan. 1 probleempje, ik heb meerdere collega's en leidinggevenden op LinkedIn die de statusupdate dus kunnen zien. De statusupdate bestaat uit dat ik ben verhuisd en open sta voor een nieuwe uitdaging, dat ik heel veel plezier heb in mijn huidige baan maar daarin wat zaken mis.

Wat je moet doen? Heul rap die statusupdate verwijderen! Dit komt de relatie met je huidige werkgever niet ten goede en geeft ook een heel vreemd signaal aan potentiële nieuwe werkgevers.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:51

Bij een vorige werkgever zat ik in een andere situatie, maar was het feitelijk ook zo dat ik wel klaar was met het werk daar. Met hun oplossing was ik niet heel blij: wel een nieuw project, gebruikmaken van mijn competenties en vaardigheden, maar daar niet voor willen betalen. Ik hield dezelfde functie, ondanks dat ik ander werk deed.
Ik heb destijds ook aangegeven dat ik daar niet blij mee was en dat ik op zoek zou gaan naar wat anders, omdat doorgroeien binnen de organisatie er niet in zat.
Toen ik mijn leidinggevende vroeg of hij een referentie wilde geven, omdat ik in de tweede ronde zat in een procedure, schrok hij zich helemaal rot. Ondanks dat ik het wel degelijk aangegeven heb.

Hoe het bij een werkgever dáárvoor is gegaan bij een bepaalde collega is helemaal bizar. Ze waren oprecht boos dat ze ook maar dácht dat het elders beter zou zijn dan daar. Er kon niet eens een afscheid vanaf uiteindelijk. Ze moest maar oprotten.

Dit zijn wel dingen om rekening mee te houden ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 10:51

Ik heb nog niks geplaatst :) Ik vraag om advies..

Kijk ik heb al heel lang aangegeven dat ik wat anders wil en nu ben ik verhuisd en ben ik ook langer onderweg. Dit is ook mede een reden, daarbij mag ik niet thuiswerken en mijn chef bijvoorbeeld wel. Het is al langer dat ik weg wil en heb het door privé omstandigheden niet gedaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 10:53

@ Wendy, hier gaan regelmatig mensen weg zonder afscheid omdat de baas er niet mee om kan gaan. Dus de manier waarop zal niet al te veel uitmaken :') daar ben ik ook niet zo bang voor.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:54

Ik denk dat je op een platform als Linkedin dat prima kan doen. Ik zit zelf in een sector waarin wij mensen aan een nieuwe baan helpen en zoals jij het formuleert vind ik dat je duidelijk aangeeft waarom je weg zou willen bij je huidige werkgever. Hij zou van daaruit ook in gesprek met jou kunnen gaan om te zorgen dat je wel wilt blijven (jou dus de functie geven waarin je wel de uitdaging vind die je zoekt).

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:57

Je geeft zelf aan dat dit al 2.5 jaar speelt, en je zit er nog steeds. Ik denk dat je werkgever je niet helemaal serieus neemt over dat je een nieuwe baan zoekt. Je bent er immers nog steeds :) Misschien kun je nog 1 keer aangeven dat je actief op zoekt gaat, of misschien kun je zelfs al aangeven dat er wat dingen lopen, maar dat je hun graag nog een kans wil geven jou iets aan te bieden waardoor je blijft. Als ze je echt niet kwijt willen komen ze dan echt wel in actie. Alleen moeten ze het wel serieus nemen dat jij op zoek gaat naar wat anders.

Overigens mag jij nooit afgewezen worden op een functie omdat ze je in je huidige functie niet kwijt willen. Maar probeer dit maar eens te bewijzen en het leuk te houden op je werk...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 10:59

Monster_tos schreef:
Je geeft zelf aan dat dit al 2.5 jaar speelt, en je zit er nog steeds. Ik denk dat je werkgever je niet helemaal serieus neemt over dat je een nieuwe baan zoekt. Je bent er immers nog steeds :) Misschien kun je nog 1 keer aangeven dat je actief op zoekt gaat, of misschien kun je zelfs al aangeven dat er wat dingen lopen, maar dat je hun graag nog een kans wil geven jou iets aan te bieden waardoor je blijft. Als ze je echt niet kwijt willen komen ze dan echt wel in actie. Alleen moeten ze het wel serieus nemen dat jij op zoek gaat naar wat anders.

Overigens mag jij nooit afgewezen worden op een functie omdat ze je in je huidige functie niet kwijt willen. Maar probeer dit maar eens te bewijzen en het leuk te houden op je werk...

Klopt, ik denk ook dat ze het niet serieus nemen, toch heb ik al een keer aangegeven vrij te willen voor een sollicitatie. Was uiteindelijk niks voor mij. Ze weten dus dat ik actief solliciteer, ook binnen het bedrijf. Helaas kijken ze niet verder dan waar ik nu zit en houden ze me hier omdat ze er niemand anders voor kunnen krijgen op korte termijn.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:04

Als ze weten dat je graag iets anders wil doen omdat je ongelukkig bent met je baan, maar ze verzuimen al 2,5 jaar om daar zelf iets aan te doen omdat ze je op je huidige positie niet kwijt willen, dan zou ik dat gewoon online zetten. Ze zijn op de hoogte dat je iets anders wil doen, als zij je die kans niet willen geven dan is het logisch dat jij verder zoekt. Ze hopen er nu misschien ook gewoon op dat je die moeite niet zal doen om iets anders te zoeken. Met een beetje geluk zien ze op tijd in dat het voor jou echt wel menens is en bieden ze je toch een andere job aan? En indien niet, heb je toch weer meer kans dat je via linkedIn misschien nog een fijne nieuwe job tegen komt!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:07

Vanillia schreef:
Wat je moet doen? Heul rap die statusupdate verwijderen! Dit komt de relatie met je huidige werkgever niet ten goede en geeft ook een heel vreemd signaal aan potentiële nieuwe werkgevers.

Hoe kan zoiets vreemd overkomen? Je hebt geen idee wat er in de tekst staat.

TS heeft een vast contract, werkgever verzuimd om - na herhaaldelijke aanwijzingen dat TS rondkijkt - actie te ondernemen.... Waarom kan ze dan niet openbaar om zich heen kijken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:15

Winged schreef:
Vanillia schreef:

Hoe kan zoiets vreemd overkomen? Je hebt geen idee wat er in de tekst staat.

TS heeft een vast contract, werkgever verzuimd om - na herhaaldelijke aanwijzingen dat TS rondkijkt - actie te ondernemen.... Waarom kan ze dan niet openbaar om zich heen kijken?

Omdat een potentiele werkgever niet kan weten hoe de vork in de steel zit.... die krijgt alleen een eerste indruk via zo'n statusupdate en dat kan idd een verkeerde indruk wekken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:18

Wendy schreef:
Omdat een potentiele werkgever niet kan weten hoe de vork in de steel zit.... die krijgt alleen een eerste indruk via zo'n statusupdate en dat kan idd een verkeerde indruk wekken.

Nogmaals: Je hebt geen idee wat er in de tekst staat?

Wanneer TS aangeeft wat haar ambities zijn en dus geen zin als in 'ik wil hier weg want ik zit al 2,5 jaar te wachten op een kans die niet komt' dan is er IMO weinig aan de hand?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:22

Ik heb wel eens iets in mijn bovenste lijntje verandert in de zin van 'open voor nieuwe uitdagingen' omdat het maar aan bleef slepen met dat nul-uren-prutsmuts. Kreeg 'k snel te horen omdat ik per ongeluk op het profiel van de manager had geklikt zodat die een linkedin-melding kreeg en die dat dus bewust zag. Zolang je dus van je collega's hun profiel afblijft... Lekker doen. Je hebt het al herhaaldelijk aangegeven toch?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:23

Winged schreef:
Wendy schreef:

Nogmaals: Je hebt geen idee wat er in de tekst staat?

Wanneer TS aangeeft wat haar ambities zijn en dus geen zin als in 'ik wil hier weg want ik zit al 2,5 jaar te wachten op een kans die niet komt' dan is er IMO weinig aan de hand?

Ze geeft toch in de openingspost aan wat er in de tekst staat?

Maar goed, ik weet niet anders dan dat het een slechte indruk geeft als je op een dergelijke manier spreekt over een oude/huidige werkgever in een sollicitatieprocedure. En al helemaal niet in het openbaar, via een statusupdate via linkedin.
Juist omdat anderen niet weten hoe de vork in de steel zit en een verhaal altijd twee kanten heeft. Een werkgever denkt dan al snel: oh, dus als het haar niet bevalt, dan laat ze me dat dus via Linkedin weten. Prima, volgende sollicitant.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:28

Wendy schreef:
Ze geeft toch in de openingspost aan wat er in de tekst staat?

Maar goed, ik weet niet anders dan dat het een slechte indruk geeft als je op een dergelijke manier spreekt over een oude/huidige werkgever in een sollicitatieprocedure. En al helemaal niet in het openbaar, via een statusupdate via linkedin.
Juist omdat anderen niet weten hoe de vork in de steel zit en een verhaal altijd twee kanten heeft. Een werkgever denkt dan al snel: oh, dus als het haar niet bevalt, dan laat ze me dat dus via Linkedin weten. Prima, volgende sollicitant.

'De statusupdate bestaat uit dat ik ben verhuisd en open sta voor een nieuwe uitdaging, dat ik heel veel plezier heb in mijn huidige baan maar daarin wat zaken mis. '

Ok ok, 'zaken missen' ombouwen naar 'ambities' en het is prima. Vind ik. Ik zie verder helemaal niks negatiefs over haar huidige werkgever? Dus ik ben heel benieuwd waar je dat negatieve leest?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 11:30

Ik steek het voornamelijk in op het verhuizen, hierdoor moet ik wel 3 keer zo lang reizen dan wat ik eerder deed. Ik zet geen sneer er in alleen waarvoor ik open sta. Niks meer niks minder.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 11:30

Haha check ;)