Lichamelijke klachten van vakantiewerk; wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Lichamelijke klachten van vakantiewerk; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:12

De zomervakantie is inmiddels aangebroken en dat betekend; vakantiewerk! Vorige week ben ik via een uitzendbureau begonnen als inpakmedewerker bij een grote broodfabriek. In het verleden heb ik al vaker lichamelijk 'zwaar' werk verricht (zoals horeca/catering en schoonmaak), dus ik ging er bij voorbaat van uit dat dit bijbaantje niet veel anders zou zijn wat dat betreft. Echter heb ik nu de eerste week er op zitten (4 dagen gewerkt) en ik merk aan mijn lichaam dat ik gewoonweg niet meer kan: ik heb dusdanig last gekregen van mijn rug dat zowel staan/lopen als zitten een ramp is. Mijn rug voelt met vlagen verkrampt aan, alsof het helemaal vast zit. Bij mijn voorgaande baantjes heb ik dit nooit zo gevoeld.

Vanmiddag moet ik weer werken (van 15:00 tot 23:00 uur) en ik zie er als een blok tegen op. Het werk bestaat voornamelijk uit twee verschillende werkzaamheden (om de 2/3 uur wordt er gewisseld):
- Het sorteren van het kleinbrood; dit brood komt vanuit de oven (wel afgekoeld) op de loopband terecht en vervolgens moet ik ze sorteren zodat ze per juist aantal worden ingepakt. Denk bijvoorbeeld aan krentenbollen die per 6 verpakt worden. Dit is het minst erge werk, aangezien dit vrijwel zittend gedaan kan worden.
- Het inpakken van de broden in kratten; hierbij sta je continu in dezelfde houding en moet je zware kratten bovenop elkaar stapelen, terwijl je de broden er in stopt. Dit is gewoon lopende band werk en gaat continu achter elkaar door.

Ik ben absoluut niet te beroerd om te werken, maar dit werk is mij helaas gewoon te zwaar. Het uitzendbureau gaat er van uit dat ik t/m eind augustus beschikbaar ben. Zij roosteren mij per week in. Voor deze week ben ik 4 dagen ingeroosterd (3x 8 uur en 1x 10 uur werk). Ondertussen ben ik wel al aan het rondkijken voor ander vakantiewerk, omdat ik gewoonweg het geld nodig heb voor het aankomende studiejaar.

Momenteel zit ik dus even met mijn handen in het haar; het liefst stop ik deze week nog, maar dit is niet fair naar het uitzendbureau toe, want zij rekenen immers op mij. Ook heb ik het geld hard nodig. Vragen om ander werk binnen de fabriek is helaas geen optie; dit is het lichtste werk wat zij hebben.

Wat moet ik hier mee aan? Kan ik überhaupt deze week zeggen: ik wil vanaf volgende week niet meer ingeroosterd worden? (0 uren contract, dus juridisch gezien neem ik aan van wel.) Is er iemand die mee kan denken met mij? :)

AnnemiekvM

Re: Lichamelijke klachten van vakantiewerk; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:14

Ik denk dat je eerlijk moet aangeven bij het uitzendbureau dat je het niet gaat redden met je rug. En dat je dit werk niet meer kan volhouden. Wie weet hebben zij toch nog iets anders voor je?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:18

Aangeven bij het uitzendbureau dat je lichamelijke klachten krijgt en welke. Dat je het liefst op zoek gaat naar iets anders waarbij je geen klachten krijgt en of hun hierin mee willen denken. Dat je hun de tijd wil geven om iemand anders te zoeken, een paar dagen, een week, 2 weken.. daar waar jij je oke bij voelt maar dat je hun niet in de steek wil laten omdat je begrijpt dat er op je gerekend wordt.
Zo laat je direct een aantal positieve eigenschappen van jezelf zien ondanks je lichamelijke krachten.

Of je kan eisen dat je niet meer ingeroosterd wordt is afhankelijk van wat in je contract straat. Dat je een 0 uren contract hebt zegt namelijk niets over de periode die afgesproken is dat je oproepbaar moet zijn en op welke manier.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:18

In mijn tijd (laaaaaaaaang geleden) kon je aangeven dat je bepaald werk of een bepaalde werkgever niet (meer) zag zitten en werd je elders ingedeeld. Wel moest je dan de week afmaken. Ik heb altijd aangegeven bijvoorbeeld dat werk in de wasserij niet ging vanwege eczeem.

Overigens werd ik soms zelfs dagelijks ergens anders naartoe gestuurd.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:20

Ik zou contact zoeken hierover met het uitzendbureau. Dan weten ze in elk geval dat je het probeert, maar dat het niet zo soepel gaat als gehoopt.

Daarnaast zou ik gaan praten met de baas on-site, de voorman of je collega's. Of allemaal natuurlijk. Misschien hebben zij wel tips waardoor je met een net andere houding geen last van je rug krijgt.

Bij naast een lopende band zitten, krijg ik al meteen het idee dat je misschien elke keer teveel voorover leunt in je stoel. Dit kost je rug veel kracht. Ondanks dat je dan zit, kun je best een zere rug krijgen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:24

Informeer ook eens bij je leidinggevende naar tips en/of hulpmiddelen die je bij die werkzaamheden kunnen helpen. Misschien heb je wel een verkeerde houding en kunnen je klachten op deze manier verminderd cq verholpen worden. Wellciht komt je de week die je al ingeroosterd bent zo beter door.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:26

Bedankt voor jullie snelle reacties en tips! Ik denk dat ik het beste morgen maar even een mailtje of belletje kan wagen naar het uitzendbureau om het voor te leggen. Ik voel me zo'n watje om het te moeten doen, :o maar het is niet anders.

Wat er overigens precies in mijn contract staat weet ik zo 1,2,3 niet, dan zou ik hem er bij moeten pakken.

mirriezz schreef:
Bij naast een lopende band zitten, krijg ik al meteen het idee dat je misschien elke keer teveel voorover leunt in je stoel. Dit kost je rug veel kracht. Ondanks dat je dan zit, kun je best een zere rug krijgen.

Bij de lopende band heb ik de stoel zo ver mogelijk naar voren staan, zodat ik niet te veel naar voren moet leunen. Helaas moet ik wel iets naar voren leunen, want ik heb niet zulke hele lange armen en de band is nogal breed.

Qua 'technieken' heb ik zo veel mogelijk afgekeken bij mijn collega's; bijvoorbeeld niet elke keer voor 1 zakje brood voorover bukken, maar eerst wachten totdat er 4 liggen en die tegelijk optillen. Scheelt weer een aantal keren bukken! :)

In eerste instantie dacht ik dat ik gewoon een soort spierpijn had, omdat ik het werk niet gewend ben, maar de pijn wordt met de dag erger (ook op mijn vrije dagen).

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:30

Mag ik vragen welk uitzend bureau? (mag ook in pb) Het komt me bekent voor. En als het dezelfde is dat krijg je waarschijnlijk nog onder betaald ook.

Ik ook werk gedaan ergens papierwerk inpakken. Buiten dat het mega zwaar werk was wat nooit is afgesproken(er waren kleine handzame paktjes werd gezegt). Kreeg ik ook nog is minder dan 3,- per uur en dat was inclusief mn avond toeslag en reiskosten vergoeding.

Mag ik je een tip geven? Ga ergens in een winkel kijken voor vakantie werk. En dan niet de albert heijn of jumbo etc. maar de Xenos, bart smit, Action. Krijg je veel leuker betaald voor (meestal) leuker werk. Je moet natuurlijk ook maar in een winkel willen staan.. maar toch.

Je kan overigens en al helemaal bij een uitzend bureau gewoon zeggen ik kap er mee. Heb ik ook gedaan, nooit problemen mee gehad terwel ze mij ook weken hadden ingedeeld.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:51

Amigo_stan schreef:
Mag ik vragen welk uitzend bureau? (mag ook in pb) Het komt me bekent voor. En als het dezelfde is dat krijg je waarschijnlijk nog onder betaald ook.

Ik ook werk gedaan ergens papierwerk inpakken. Buiten dat het mega zwaar werk was wat nooit is afgesproken(er waren kleine handzame paktjes werd gezegt). Kreeg ik ook nog is minder dan 3,- per uur en dat was inclusief mn avond toeslag en reiskosten vergoeding.

Mag ik je een tip geven? Ga ergens in een winkel kijken voor vakantie werk. En dan niet de albert heijn of jumbo etc. maar de Xenos, bart smit, Action. Krijg je veel leuker betaald voor (meestal) leuker werk. Je moet natuurlijk ook maar in een winkel willen staan.. maar toch.

Je kan overigens en al helemaal bij een uitzend bureau gewoon zeggen ik kap er mee. Heb ik ook gedaan, nooit problemen mee gehad terwel ze mij ook weken hadden ingedeeld.

Ik zal je zo even een PB sturen. :)
Qua salaris klopt het wel overigens, het verdient best leuk, maar dat weegt niet op tegen de rugpijn.

Per direct stoppen vind ik zelf niet zo heel netjes staan. Zeker niet omdat de fabriek erg tevreden over mij is (was dat maar wederzijds :o ). Wellicht dat ik kan voorstellen dat ze mij voor volgende week max. 2 dagen inroosteren, maar ik weet niet of dat zomaar kan en of ze dat leuk gaan vinden. Ik heb geen aantal uren/dagen afgesproken (alleen een max. van 4 dagen per week).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:59

Stoppen en zo snel mogelijk. Ik heb zo 12 jaar gewerkt. Pillen erin en niet zeuren. Inmiddels 3 hernia's verder en chronische rugpijn. Paardrijden kan niet meer en nu passend werk vinden is zo goed als onmogelijk. Wil niet zeggen dat jou het gebeurd met vakantie werk maar bedoel wel dat je opjezelf moet passen. Je gezond heid is zo belangrijk maar dat besef je pas als het te laat is. Ik zou langs gaan en zeggen dat het niet meer gaat en vragen ofze wat aanders hebben.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:05

vergeet ook niet, dat je lichamelijke klachten kan hebben. omdat je het werk niet gewent bent.
vooral de 1ste week.kan wezen dat het een soort spierpijn is.ik moest toen voor mijn werk veel bukken. de eerste 2 dagen niks aan de hand. toen erg last van de rug gehad. omdat mijn lichaam het gewoon niet gewend was.na een paar dagen was het over en kon gewoon dat werk doen.het moet voor het lichaam ook wennen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 14:13

Ik dacht ook in eerste instantie dat het spierpijn was, maar ik heb inmiddels het gevoel dat het verder gaat als spierpijn. Voorheen heb ik ook wel eens spierpijn gehad van het tillen (ik heb 4 jaar als (catering)kok gewerkt hiervoor), maar dat voelde toch anders en ging ook vrij snel weer weg. Dit blijft echt hangen en wordt met de dag erger.

Vandaag nog maar even doorbijten; morgen ga ik het uitzendbureau maar benaderen. (Ik las zojuist in mijn contract dat als je niet tevreden bent over het vakantiewerk, je je contactpersoon moet benaderen en dat je dan in overleg kunt stoppen.)