Hoe dit te vertellen tegen moeder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Hoe dit te vertellen tegen moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 14:38

Pff ingewikkeld en geen ervaring mee... Ik ben 23 trouwens.

Ik date nu al een tijdje met een man die ik toevallig heb leren kennen. tijdens de dates gebeurde "het" ook wel eens. We hadden beiden vantevoren afgesproken dat er verder ook niks zou uitkomen. Hij had geen behoefte aan een relatie en ik ook niet.

And then life happens... Het lot had andere plannen.

Ik werd verliefd. Tot over mijn oren. Ik kreeg gevoelens waar ik het bestaan niet van wist en nooit had verwacht dat ik ze ooit ging meemaken want ik stond daar gewoon niet voor open. Ik was happy and proud single.
En toen kwam R daar, met zijn heel speciale persoonlijkheid. Ik ben altijd voor iedereen de vreemde eend in de bijt geweest. Meestal verschil ik van mening met iedereen die ik ken. Hem daarentegen, we zijn net onze hersens aan het laten kraken om iets te vinden waar we het niet over eens zijn haha.
Daarnaast, hoe hij me laat voelen, zo heeft niemand me laten voelen. Als een prinses op aarde. Alsof die aarde een veel minder goede plek zou zijn als ik er niet was.

Ik wist echter dat de gevoelens niet wederzijds waren dus ik sloot me ervoor af.

Euhm ja, dat dácht ik dus...
Zondag waren we via de whatsapp liedjes aan het uitwisselen. Er was eentje met betekenis voor hem waar hij deze keer heel emotioneel van werd. Ik wou op die moment dat ik bij hem kon zijn om hem te steunen.
Maandag stond ik op met een berichtje dat hij met me moest praten, in persoon, dat er iets op hem drukte dat hij niet via de WA kwijt konden. Hij dacht dat ik het wel leuk zou vinden maar wist niet wat mijn reactie zou zijn. Hmm dat klinkt niet goed, wat zou dat kunnen zijn?
Dinsdag is hem het zweet goed uitgebroken. Had hij iets wat in mijn ogen compleet onschuldig was in zijn hoofd omgevormd: de waarheid was dat ik en een nieuwe studiecollega een hapje gingen eten (we hadden beiden geen eten bij) maar hij vreesde dat de andere man een move op mij aan het maken was. Hij stond dan wel hoog in zijn "we zijn niet samen dus ieder kan doen wat hij wil", maar dat begon toch een beetje af te brokkelen. Zou het? Nee, dat is onmogelijk.

Het was dus wel mogelijk. Donderdagavond ben ik naar hem toegegaan en kwam het hoge woord eruit bij hem. Hij wist niet hoe het kwam, hij had het niet voorzien maar hij heeft dus ook gevoelens voor mij. Hij snapt niet wat ik op emotioneel vlak allemaal met hem doe als hij het al zo benauwd krijgt omwille van zoiets stom als dinsdag. Aan de ene kant beangstigen zijn gevoelens hem ook voor een deel, hij heeft in het verleden iets teveel meegemaakt waardoor hij dus liever single bleef. Dat is voor zijn gevoel veilig. Maar ik bezorg hem zulke heftige gevoelens, hij had nooit verwacht dat ooit nog te voelen. Nu wilt hij angst, die veiligheid opzij zetten en er volledig voor gaan met me.
Wow, had ik even niet zien aankomen... Hij had al het nodige vertelt dus dat hij dat zou durven en zelfs willen had ik niet verwacht.

Gezien het bij mij compleet wederzijds is, benoemen we onszelf nu echt als "tesamen".
Er zijn echter wel enkele problemen waarvan we weten dat die ook voor de nodige kritiek zal zorgen.

Mijn beste vriendin is al op de hoogte en steunt ons, maar ik heb echt schrik voor de reactie van mijn moeder. Ik heb een zeer hechte band met haar en die wil ik graag ook behouden. Echter vind ik het nu tijd om haar in te lichten hierover. Ze gaat mijn gedacht niet kunnen veranderen als ze het oneens is, maar haar steun of tenminste toch al acceptatie zouden veel voor me betekenen.
Er zijn namelijk twee problemen. Ten eerste is hij Nederlander en ons ma heeft problemen met Nederlanders. Ze zei gisteren zelfs "als ze maar nooit met een Nederlander thuiskomt". Over vooroordelen gesproken...
Ten tweede val ik uit mezelf op oudere mannen, R. is daar geen uitzondering op. Ik heb nooit leeftijdsgenoten gemogen, ik vind ze te jong en te onvolwassen. Maar meestal vinden de ouders het niet bepaald schitterend als je met een ouder iemand thuiskomt en ik kan dat zeker begrijpen. Ik ben me bewust van de eventuele problemen of nadelen die door het leedtijdsverschil kunnen ontstaan.

Dus hoe moet ik dat in godsnaam gaan vertellen?

Essie73
Hoofdmoderator

Re: Hoe dit te vertellen tegen moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:22

HK->LZP

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:27

Ik hoop dat jouw moeder jouw geluk belangrijker vind dan haar eigen (bekrompen?) vooroordelen.
Succes en geniet ervan.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:29

Je bent 23. Vertel het je moeder gewoon, als ze het er niet mee eens is is dat jammer maar je bent volwassen genoeg om zelf je keuzes te maken lijkt me. :) Succes in ieder geval!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:36

wat ik, als moeder zijnde, nog erger zou vinden is als je zou liegen en het dus niet zou vertellen, of anders dan het werkelijk is. Neem haar een keer mee uit eten en vertel haar rustig dat je een man hebt leren kennen waar het ontzettend mee klikt en waar je graag verder mee wil.

De reactie van je moeder gaat toch wel komen, maar als jullie leten zien serieus te zijn komt het vast wel weer goed

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:38

Zeg dat je hem via Tinder hebt leren kennen :))

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:41

Gewoon vertellen.
Wat is er mis mee.
Niets en als ze het niet leuk vind is het haar probleem.
Jou leven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:42

Klinkt net alsof je uit de kast gaat komen ofzo haha.

Ik ben lesbisch en toen ik wel uit de kast kwam vond ik dat ook heel eng. Was ook bang dat mn ouders het niet goed zouden keuren op wie ik verlief werd.

Mijn ouders wilden gewoon dat ik gelukkig werd. En ik hoop dat dat ook is wat jouw moeder jou ook gunt!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:44

Mams gewoon vertellen.
En dan vriendlief meenemen om aan haar voor te stellen. Als je een moeilijke ontmoeting verwacht, hou het dan bij koffie, en ga niet direct voor avondeten en een avondvullend programma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:47

Hoeveel ouder is hij dan?
Je moet toch je eigen leven leiden he.
Ga voor je geluk :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:47

Zeg haar hetzelfde als wat je ons vertelde: dat het onmogelijke is gebeurd en juist met het type man dat zij niet voor ogen had ;)

Denk dat ze weinig keus heeft, ze zal het toch echt moeten accepteren, maar als jullie band echt zo sterk is, zal ze blij voor jullie zijn!

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:59

Oh proficiat met je mooie relatie!
Mijn moeder riep ook altijd dat ik niet met een buitenlander moest afkomen, ben nu toch al 3,5 jaar samen met een buitenlander en mijn ouders hebben er geen probleem mee. Je moeder zal ook zien dat jij je goed voelt bij deze man, dan zal zij hem ook wel goed vinden

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:10

je bent 23. Als je nu 16 was en thuiskwam met een gozer van 36 vind ik dat even een ander verhaal. Hoe oud is deze man?

Bovendien voel ik me, als Nederlander, best gediscrimineerd door je moeder haha. Wat is er volgens haar mis met Nederlanders dan?
Daarnaast is de band die jullie hebben natuurlijk heel fijn, maar onthoudt wel dat je een keer een stapje terug moet zetten in de band met je moeder en dat jouw relatie en jouw toekomst voor moet gaan. Je gaat een keer het huis uit(als je dat al niet bent) en je moet zelf aan een toekomst gaan bouwen met iemand. Als dat met deze man is, dan heeft je moeder dat te accepteren en als ze van je houdt, doet ze dat ook.
Ik heb ook een hele hechte band met mijn moeder, en sinds ik een relatie heb met de geweldigste jongen die ik ooit heb ontmoet, ben ik ook minder bij haar en meer bij mijn vriend. Ik wil graag met hem gaan samen wonen over een tijd, en ben nu 4-5 dagen in de week bij hem en we gaan in het weekend vaak samen bij mam langs. Dat gaat prima. mn moeder heeft ook heel goed door dat ik niet altijd thuis blijf wonen.

Wat ik zou doen als ik jou was... Is gewoon hem rustig aan in het dagelijks leven introduceren. Laat zijn naam een keer vallen. Zeg dat je met hem wat gaat eten, zeg dat je met hem aan het appen bent oid. Zodat de naam bekend wordt. Net zolang tot ze nieuwsgierig wordt en verder vraagt. Op gegeven moment kun je dan zeggen: Die jongen waar ik het laatst over had he, daar ben ik mee samen... Dat is denk ik beter dan 'hoi mam, ik heb een vriend en hij is alles wat jij niet zou willen voor mij' haha..
Succes en veel plezier nog met hem.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:25

Haha... Ik had verwacht dat er iets zou komen als: hij is 35 jaar ouder, getrouwd en heeft een aantal kinderen... Of: het is een illegale vluchteling die geen nederlands spreekt en voor de politie op de vlucht is... Maar het is gewoon een Nederlander :D hoe oud is hij dan?

Gewoon vertellen aan je moeder! Laat je nog even weten hoe ze reageerde?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:32

Eerlijkheid duurt het langst. Je bent 23, geen 13 meer. Succes met vertellen!
Ook ik ben wel benieuwd geworden naar zijn leeftijd.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:35

Voorlopig hoef je toch niet officieel 'op kantoor' te komen om een aankondiging te doen? Babbel gewoon over hem en vertel het als je iets gaat eten met hem ofzo, go with the flow.

Ik dacht dat de clou ging zijn dat het je ex-stiefvader was. Dat zou pas moeilijk zijn om te vertellen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:28

Je bent volwassen dus je maakt je eigen keuzes. Hoe oud is hij dan dat je bang bent voor reacties van anderen? 45-50 ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:36

Het lijkt mijn verhaal wel, bijna dan...

Ik zou zeggen: vertel het tegen je moeder. Vandaag nog. Sommige mensen hebben het geluk om iemand tegen te komen waarvoor ze zoveel voelen en dat is prachtig. Als je moeder ziet hoeveel jullie voor elkaar betekenen zal ze het denk ik wel begrijpen. En anders... je bent je eigen persoon met je eigen gevoelens, en je moet een ander, wie het ook is, je niet laten weerhouden van diegene van wie je houdt. Ik ben van mening dat wanneer je zulke gevoelens voor iemand hebt, leeftijd ook niets meer uitmaakt. Je hebt elkaar gevonden en dat is prachtig. Geniet ervan, de rest komt later wel!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:41

Wat een ander hier bekrompen noemt, kan ook gewoon bezorgdheid voor haar dochter zijn hoor!!!
Ik zou het haar gewoon vertellen en ook al is ze er misschien niet blij mee, ze heeft de tijd om aan het idee te wennen. Moeders willen, voor alle andere zaken, gewoon dat hun kind gelukkig is!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:49

gewoon vertellen en vooroordelen hebben zoveel mensen..

half friesland zegt tegen hun kinderen: als je maar niet met een gruninger thuis komt.
er zijn nog steeds protestanten die het maar niets vinden als dochterlief met een katholiek thuiskomt, of vise versa (lol, je had mijn oma moeten horen over het huwelijk van mijn tante).
Nederlanders die niet met Duitsers aan hoeven te komen kakken..
Een Nederlandse prins die wil trouwen met een argentijnse vrouw wiens vader in opspraak is geweest als Minister. Een tweede prins die zijn lijn in troonopvolging opgaf omdat er geen toestemming was voor het huwelijk..

etc etc etc.. het 'als je maar niet met een Nederlander thuiskomt' hoeft helemaal niet zo diep geworteld te zitten als je misschien nu denkt.

En wat betreft het leeftijdsverschil, ik vind hem voor zijn leeftijd (gok over de 33 anders spreek je toch niet van 'groot leeftijdsverschil) ietwat typisch emotioneel overkomen, maar goed, zulke mannen zullen er ook zijn.

ik zou het wel rustig aan doen, er met je moeder over praten en hem ook voorstellen aan je moeder.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:50

Margee schreef:
Wat een ander hier bekrompen noemt, kan ook gewoon bezorgdheid voor haar dochter zijn hoor!!!
Ik zou het haar gewoon vertellen en ook al is ze er misschien niet blij mee, ze heeft de tijd om aan het idee te wennen. Moeders willen, voor alle andere zaken, gewoon dat hun kind gelukkig is!

Dat is zo ;). Maar om nu met je (voor)oordelen te komen voordat je de jongen/man überhaupt ontmoet hebt....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:52

Hou hem nog even voor jezelf en nog niet bij je ouders, tot ze er naar vragen. Eerst vertellen, niet overdonderen. By the way; wat is er mis met nederlanders? (Behalve dat ze minder goed zijn in taal)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:54

Ik ben ook 23 en heb een relatie met iemand die 10 jaar ouders is als mij.
Beide ook altijd voorgenomen single te blijven na al de nodige ellende.
Toch is het van het een het ander gekomen...
Zijn vader heeft ook altijd naar me neergekeken, terwijl zijn moeder mij geweldig vind.
Mijn ouders deden gelukkig niet moeilijk, het is mijn leven en relatie.

Ik zou het gewoon vertellen hoe je het hier vertelt hebt :) succes!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:55

Mijn schoonvader (Belg) is ook het type van: wat niet van hier komt, moet in eigen land blijven. En toen was ik daar ineens :D We konden het direct goed vinden en nu vallen de Nederlanders ineens goed mee, haha :D
Zeg dat je helemaal hoteldebotel bent geworden op een vriend en dat het wederzijds is. En dat je nu in de wolken bent met je Nederlandse vent. Zo een beetje tussen neus en lippen door. Speciaal hiervoor een etentje vind ik te overdreven, dan kan ze er nog wat achter gaan zoeken ook. Gewoon als je eens op bezoek gaat, terloops ter sprake brengen.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:00

jouw mening , jouw leven en jou geluk!
de band tussen jouw moeder en jou is sterk, dus ik hoop voor je dat ze dit begrijpt, stel voor ik zou een ma zijn met een dochter in dezelfde situatie dan zou ik blij zijn voor mijn dochter, alleen ik ben niet jouw ma en ik ken jouw ma ook niet, ik wens je veel geluk en veel succes!