Pannenkoeken smaken raar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Pannenkoeken smaken raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 14:34

Nou vandaag zin in pannenkoeken dus receptje opgezocht en gemaakt.
Helaas geen weegschaal bij de hand dus aan de hand van zo een maatbeker een poging gedaan.
200gr pattiseriebloem
4 eieren
70gr suiker, hierbheb ik minder gebruikt
En een halve liter melk.

Pannenkoeken zagen er goed uit, wat geel want ik vond 4 eieren wel veel. Maar heeft het recept zal het wel weten.

Nu smaken mijn pannenkoeken heel raar, naar stof ofzo.
Echt een vieze smaak als ik ze in mijn mond steek. Met kauwen valt het mee.

De producten waren niet verlopen, de eieren ook niet rot.

Ik vind het raar. Moeder heeft dit nooit maar die is er nu niet dus aan haar kan ik het niet vragen.

Iemand een idee hoe dit komt?

Gegroet,
Het pannenkoekenkneusje

verootjoo

Re: Pannenkoeken smaken raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:36

Waar heb je ze in gebakken?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:37

Misschien ligt het aan de bloem die je hebt gebruikt? Ik heb zelf nog nooit geprobeerd met pattiseriebloem, gebruik altijd gewone bloem.
Of misschien ander soort boter gebruikt? Ik vind zelf dat je dat altijd wel snel proeft in pannekoeken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:42

Normaal gebruik je op 400 gr bloem, 4 eieren dus dit is bijna ei met wat bloem pannenkoeken.
Geen idee wat jij voor soort bloem gebruikt hebt .

En suiker toevoegen heb ik echt nog nooit gedaan.

Kwa melk heb je ook veel toegevoegd, was je beslag niet enorm waterig inplaats van ietsje brei-ig?
Ik vind het maar een raar beslag :?

Ik gebruik 400 gr bloem , 4 eieren en 800 gr melk.
Oftewel per persoon 100 gr bloem, 1 ei en 200 gr melk en dan heb je voor ieder persoon 2 pannekoeken als je een flinke pan hebt.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 14:47

Nee het was best wel een brei. Moet zeggen dat ik wel extra bloem heb toegevoegd.

Ze zijn gebakken met de bakboter die we altijd gebruiken. Deed moeders ook en die gingen goed.

Heb net een stukje pannenkoek zonder suiker erop geproefd en dit leek gewoon te smaken naar pannenkoek. Kan zoiets aan de suiker erop liggen?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:49

Maar als het een brei is, dan doe je toch geen bloem erbij? Juist wat melk dan.
Hoe smaakt de suiker als je daar zo een beetje van proeft? Ik vind rietsuiker zelf minder lekker dan witte suiker, misschien zoiets?

Ik weet niet of het in de hoeveelheid eieren zit, misschien toch eentje bedorven? Vroegah leerden mijn moeder op de huishoudschool elk ei afzonderlijk in een kommetje te breken omdat er altijd een 'verkeerde' tussen kon zitten. Misschien is dat nu ook gebeurd?
Ik heb een recept van 24Kitchen waarbij ik op 2 eieren 110 gram bloem en 3 dl melk gebruik. En geen suiker, dat doe ik er misschien naderhand op. Maar ik vind veel kant en klaar pannenkoekbeslag te zoet, dus wellicht is die suiker wel hip.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:53

Ik doe altijd 500 gr bloem,3 eieren en bijna een liter melk met een snufje zout.
Lijkt me dus meer in de verhoudingen te zitten.
Suiker voeg ik nooit toe,dat vind ik ranzig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:54

Pannenkoekbeslag hoort geen brei te zijn maar juist wat vloeibaar...
Ik voeg overigens nooit suiker toe aan mijn beslag en op 200 gram bloem 4 eieren is echt veel :')

Daar word het beslag dan te stevig van dus moet je meer melk toevoegen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:59

Hoezo wordt een beslag stevig van losgeklopt ei? Da's wel iets dikker dan melk, maar nou ook weer niet zoveel, lijkt me. Tenzij je zo lang klopt dat het lobbig wordt (denkt nu aan cakebeslag en aan cake en krijgt nu dus zin in cake, slecht topic :+ ). Beslag wordt, volgens mij, te dik van te veel bloem.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:04

Zat de suiker misschien al lang in een pot of iets anders waar het in bewaard wordt? Dat dat wat muffig was? Wij gebruiken bijna nooit suiker dus ik moet altijd even controleren voor ik de pot suiker opendoe en de suiker ga gebruiken, soms zit het er zo lang in dat het wat muf ruikt. Tijd voor nieuwe suiker en een schone pot dan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:06

Ik doe 250 gr bloem, 2 eieren en 500ml melk. Soms een snufje kaneel.

Suiker in het beslag klinkt echt smerig.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:11

Heb je niet laatst bv. nasi of taco's gemaakt in die pan? Dan blijft vaak die smaak wat "lang" in de pan zitten hebben wij altijd het idee.. (de eerste pannenkoek is daarom hier altijd voor de kippen en honden)
Verder hier dezelfde ingredienten als spatter; 1 ons bloem per 1 ei, en melk gewoon net zoveel tot het deeg "goed" voelt met doorroeren...
Geen suiker erin ook, dat gaat er op. ;) (snufje zout, en beetje zonnebloemolie tegen het aanbakken)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:41

Oh, ik heb een speciale pan voor het pannekoeken bakken, eieren bakken mag ook in die pan maar verder niks, zeker geen vlees of groente.
Gaan je pannekoeken ook vies van smaken.

Ik bak ze inderdaad met zonnebloemolie, van boter worden ze erg vettig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:03

Ik gooi altijd maar wat door elkaar als ik pannenkoeken ga bakken. Wel altijd delfde ingrediënten uiteraard, maar kwa verhouding is het net hoe het uit komt.
Als de dikte er goed uit ziet ga ik bakken ;)

Soms gooi ik idd ook al wat suiker door het beslag, maar dan vanillesuiker. Dat is ook niet zo veel, maar net voor een klein beetje smaak.

Je kunt het ook ipv met melk, met spa rood maken bijvoorbeeld, dan is het beslag wat luchtiger. Volgens mij moest er dan wel weer wat yoghurt bij ofzo, maar dat recept gebruik ik niet zo vaak ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:25

ik sluit mij bij mij aan bij palousa hierboven..

ik gooi een bloem in een beslagkom, twee - drie eieren, flinke plens melk..
kloppen.. op basis van de kleur en smaak weet ik of er voldoende ei in zit (doe er liever een teveel dan een te weinig in, persoonlijke smaak).. eventueel wat melk bij als het te dik is, wat bloem als het te dun is..

mespuntje zout et voila..

ik kies altijd voor dunne pannekoeken, dus dun beslag, vind persoonlijk die dikke meeldingen niet lekker.

klopt altijd, smaakt altijd goed.

suiker toevoegen aan het beslag, nog nooit van gehoord.. liepen gelijk rillingen over mijn lijf brr...
waar had je dat recept gevonden tussen alle 'normale'? pattiseriebloem heb ik ook nog nooit gebruikt.. gewoon, doodgewoon goedkoopste bloem.

ah gevonden.. het is een belgische dessertpannekoek? (mikado)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 09-07-16 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:27

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:47

Ik had zoiets toen ik koekjes had gemaakt. Het beslag wat iets anders dan normaal en eenmaal gebakken zagen ze er redelijk normaal uit. Maar als je eenmaal een hap nam leek t alsof je een hap stof nam.
Blijkbaar was ik de suiker vergeten :')
Volgens mij had je meer suiker moeten gebruiken!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:53

_mexx_lady_ schreef:
Heb net een stukje pannenkoek zonder suiker erop geproefd en dit leek gewoon te smaken naar pannenkoek. Kan zoiets aan de suiker erop liggen?

Als je aardappelbloem gebruikt in plaats van poedersuiker, kan dat wel eens gebeuren. Nooit meegemaakt hoor, echt niet :+

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 17:04

De kans dat de suiker al een tijdje in de kast stond is groot. Dacht dat suiker niet slecht kon worden.

Vriendje zei ook dat ze op zich niet vies waren maar teveel ei bevatten..
Ga volgende keer het maar houden op 2 eieren!

Een aparte koekenpan heb ik ook ooit gehoord maar die haf ik niet voor hand. Laatste keer is er gemarineerde kip gebakken in die pan .

Voel me zo een dummie dat zelfs pannenkoeken nog mislukken!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:06

Ik heb een speciale pannenkoekenpan. Ideaal!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:41

Cayenne schreef:
Ik heb een speciale pannenkoekenpan. Ideaal!

Die ga ik ook maar aanschaffen denk ik.. Hier smaakt de eerste pannenkoek ook altijd naar kip of hamburgers.. -O- nooit bedacht dat ik ook wel een speciale pannenkoekenpan kan gebruiken.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:21

Dé tip van een gediplomeerde kok ( niet praktiserend :D ) voeg gesmolten boter toe aan het recept, ca 70 gram, en twee eetlepels custard. Vanille-suiker kan, maar level het dan met het zout.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:22

Suiker hoort er echt niet in. En idd teveel ei op 200gr bloem.
Koop anders kant en klare pannenkoekmix, daar staat ook precies op wat je moet gebruiken en doen :D
Ik bak altijd in zonnebloemolie.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:33

Ik gebruik 250 gr bloem, 500 ml melk en twee eieren. En ik heb heerlijke pannekoeken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:36

ha ha, brei klinkt als in gewoon veels te dik beslag, 4 eieren vind ik wat veel, maar daar zou het niet echt viezer van moeten worden suiker en zout ook niet.
Maar brei.. noop moet vloeibaar zijn, anders wordt het melig.

En wat is patisserie bloem? Ik heb altijd gewoon bloem?