Tijdelijk bijbaantje aangeboden via stage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tijdelijk bijbaantje aangeboden via stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:48

Ik weet niet wat ik moet nu.

Bijna ben ik klaar met mijn 5 maanden stage bij een organisatie. Ik heb het er niet naar mijn zin en hang de vlag uit als het 15 juli is. Ik word gebruikt als een manusje van alles en het is allemaal niet zo gerelateerd aan mijn studie (wat ik op stage doe valt meer in de categorie secretaresse en ik studeer HRM).

Nu komen ze sowieso 1 man te kort ivm niet meer klikken en mevrouw X is verplaatst naar een andere afdeling. Imo zijn ze gewoon op zoek naar een goedkope kracht (stagiaire) die dus veel doet voor weinig, maar hebben ze eigenlijk gewoon nog een extra man nodig. :=

Ze hebben me voor in de zomer een bijbaantje aangeboden voor 2 dagen in de week.. Mijn moeder zegt dat het lekker verdienen is mits ik een normaal uurloon krijg en niet een stagevergoeding, in de categorie als je op je kont zit heb je niks. Heeft ze een punt ja.

Ik twijfel want A, het is wel lekker nog wat centjes verdienen extra, maar B ik heb het er gewoon niet naar m'n zin en vorige zomer heb ik gewoon geen vakantie gehad ivm werken op het strand, dus vrij zijn in de zomer ben ik best wel aan toe. Als ik dat baantje aanneem heb ik denk ik echt niet ineens andere werkzaamheden dan nu. Ik word er echt ongelukkig van. Anderzijds wordt het vanuit het bedrijf aangemoedigd om die baan te nemen want "het staat zo goed op je cv".

Wat moet ik nou? Doorbijten en het baantje nemen? Of.. -O-

Niet onmisbaar in het verhaal: 29 augustus begin ik weer met 5 maanden stage ergens anders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-16 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Re: Tijdelijk bijbaantje aangeboden via stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:52

Ik zou eerst even kijken wat de arbeidsvoorwaarden zijn, maw, wat je zou gaan verdienen. Je hoeft maar 2 dagen per week te werken en je hebt dus nog genoeg tijd lekker vrij.
Aan de andere kant ik weet hoe het is om een baan te hebben die echt niet leuk is, dus ik begrijp je twijfels zeker!
Zou je anders een andere bijbaan zoeken?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:54

Lastig ts.

Wat betreft je stage is balen dat ze geen leuke passende opdrachten hadden.

Wat betreft vakantie. Als je je er op instelt dat je het manusje van alles bent klopt dit met de verwachting.

En met 2 dagen in de week ook nog lekker veel vrij.

Zijn je collega's wel leuk?

Vooral je gevoel volgen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:56

:evaw: Als jij het je financieel kan veroorloven je vakantie door te brengen met vakantie houden, zou ik in dit geval wel weten wat mijn keuze zou zijn. Zeker als je in augustus meteen weer door gaat voor 5 maanden stage.

CV is leuk, maar je bent nog jong. Genieten van het leven hoort er ook bij.

Bovendien zijn er meer vakantiebaantjes te vinden, als je besluit wel wat te willen doen kan je altijd nog ergens anders kijken waar je het wél naar je zin hebt (of waar je in elk geval nog niet zeker weet dat je het niet naar je zin hebt).

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:57

Mwah, als je er echt met tegenzin heen gaat en daarom ligt te stressen als je vrij bent, zal ik het niet doen.
Maar, ze vragen je wel en hebben dus het idee dat je daadwerkelijk iets kunt toevoegen in het bedrijf. Het personeel moet jou dus wel? Ik zou gewoon om de tafel zitten en kijken naar de arbeidsvoorwaarden en wat je verdient en eventueel je werkzaamheden zijn.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:00

Ik zou het echt laten afhangen van het loon. Ook ik loop op dit moment stage. Wel heb ik het ontzettend naar mijn zin. Mag langer blijven als ik zou willen maar voor een stage vergoeding ga ik niet blijven, hoe goed het ook op mijn cv zou staan. Er zou nog wat voor te zeggen zijn als je echt aan je persoonlijke ontwikkeling zou kunnen werken maar als dat er ook niet inzit zou ik het alleen doen bij een goed salaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:02

Als je geen ander baantje hebt zou ik het gewoon doen, het is ook maar voor 2 dagen. Je verdient wat, en het staat mooi op je CV.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:03

Het zijn maar 6-8 weken, 2 dagen in de week..

Gewoon even lekker wat geld verdienen en oppotten, want ze moeten je toch het min loon betalen en geen stagevergoeding. En dan kan je er later wat leuks mee doen wat het niet leuke van het werk weer goed maakt.

Ga gewoon in gesprek over je loon en functie omschrijving, zint het je niet kan je altijd nog weigeren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:06

Ik zou der ook aan het werk gaan, wellicht veranderd er dan ook wel wat itt je stage.
Het zijn maar 2 dagen, het staat goed op e cv als je na je stage blijft hangen en hè hebt wat extra geld. Kun je goed de winter doorkomen als je het oppot.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:11

Je mag helemaal zelf kiezen. Als jij vakantie nodig hebt, dan vooral vakantie nemen. (En 'maar 2 dagen' maakt dan wel degelijk uit omdat het maakt dat je niet gewoon helemaal los komt van die situatie.)

Over dat CV-gedoe zou ik me niet te druk maken - dat is een soort emotionele chantage, maar uiteindelijk mag ik hopen dat zo'n vakantiebaantje niet het verschil maakt. Als je eenmaal aan een functie begint heb je immers zo dezelfde ervaring opgedaan, nog voor je proeftijd om is.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:21

Je geeft zelf het antwoord al maar mijn idee, je hebt het er echt niet naar je zin ;)

Zo heb ik ook een baan afgeslagen die heel goed op mijn cv zou staan (goede/bekende organisatie binnen mijn branche). Bij de sollicitati3 gesprekken had ik al een naar gevoel. Nu verdien ik minder, en bij een minder bekende organisatie. Maar ga wel fluitend naar mn werk :)

Maak voor jezelf de afweging, wat is belangrijker? Even doorbijten en wat centjes verdienen, maar wel ongelukkig op je werk zitten. Of even rust nemen en niks verdienen, maar wel met volle energie je volgende stage gaan knallen :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:21

Voor die 2 dagen in de week? Dan zal ik ook nog lekker van ze verdienen ook, mits je dus gewoon een fatsoenlijk loon krijgt. Heb je ook nog lekker vakantie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:24

2 dagen per week werken houd je nog 5 vrije dagen per week over.
Als je het geld kunt gebruiken zou ik zeggen tanden op elkaar en er voor gaan, je weet wat voor periode het is en die lijkt mij te overzien. Maar wel tegen het normale uurloon wat voor je leeftijd staat en inderdaad niet voor een goedkopere stage vergoeding. Worden jullie dat samen niet eens kan je altijd nog zeggen prima bedankt maar nee.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:54

Niet doen. Je hebt het er niet naar je zin.

Ik heb in een soortgelijke situatie de baan wél aangenomen en heb uiteindelijk 2 jaar een burn-out gehad.

Ga met plezier naar je werk of ga ander werk doen. Ga geen werk tegen je plezier in doen. Die last draag je de rest van de 5 dagen in de week ook mee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:04

Van 2 maanden, 2 dagen in de week werken krijg je geen burn out. Zeker niet als de werksfeer gewoon normaal tot goed is. Dat het werk niet zo leuk daar kom je wel overheen. Het lijkt mij een stuk leuker dan bijvb vakkenvullen in een supermarkt.

Ik zou het gewoon doen omdat je weet dat het maar max voor 2 maanden is.

Wat is overigens HRM?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:11

Ach 2 dagen in de week werken mits j loon leuk is voor een ruime maand! Heb je nog 5 dagen om vakantie te houden dingen voor jezelf te doen!
Staat leuk op je cv
Extra zakcentje is vast ook niet verkeerd.
Die paar weekjes door bikkelen.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:12

Ineke2 schreef:
Van 2 maanden, 2 dagen in de week werken krijg je geen burn out. Zeker niet als de werksfeer gewoon normaal tot goed is. Dat het werk niet zo leuk daar kom je wel overheen. Het lijkt mij een stuk leuker dan bijvb vakkenvullen in een supermarkt.

Ik zou het gewoon doen omdat je weet dat het maar max voor 2 maanden is.

Wat is overigens HRM?

Human Resource Management, vroeger heette het P&O

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:13

Ineke2 schreef:
Van 2 maanden, 2 dagen in de week werken krijg je geen burn out.

Dat soort dingen kun je zo niet stellen. Een burnout is een complex geheel van heel veel factoren die eraan bijdragen, zeggen dat je van x wel of niet een burnout krijgt is onzin.

In elk geval is ook 2 dagen in de week toch echt anders dan een vakantie waarin je niets hoeft, omdat het allerlei draadjes voortdurend open houdt. Je komt niet los van de situatie. Je kunt wel andere dingen doen op de overige dagen, maar toch is dat niet hetzelfde.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:16

Aha nou dan klinkt het juist wel als een goede stage. Als staigere moet je nu eenmaal onderop beginnen om daarna als je je zelf hebt bewezen de leukere dingen te mogen doen. Een goede secretaresse zijn is overigens heel moeilijk, dus als je dat kunt is dat juist heel mooi meegenomen in jou vakgebied.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:31

Shadow0 schreef:
Ineke2 schreef:
Van 2 maanden, 2 dagen in de week werken krijg je geen burn out.

Dat soort dingen kun je zo niet stellen. Een burnout is een complex geheel van heel veel factoren die eraan bijdragen, zeggen dat je van x wel of niet een burnout krijgt is onzin.

In elk geval is ook 2 dagen in de week toch echt anders dan een vakantie waarin je niets hoeft, omdat het allerlei draadjes voortdurend open houdt. Je komt niet los van de situatie. Je kunt wel andere dingen doen op de overige dagen, maar toch is dat niet hetzelfde.

Van 2 maanden, 2 dagen werken terwijl je dit al 5 maanden doet? Dan geloof ik gewoon niet dat je er een burn out van krijgt. Bestaat gewoonweg niet.

Ik weet waar ik over praat, heb ergens 9 maanden lang meer dan 40 uur gewerkt en ik had het er na 2 weken al niet meer naar mijn zin. Werd vanaf dat mijn proeftijd voorbij was ook nog eens gepest en buitengesloten etc... Daarbij ging het prive ook niet goed ( moeder terminaal ziek en ook overleden) en dit wisten ze op het werk, maar toch veranderde er niets. Ook niet na meerdere gesprekken met mijn leidinggevende, haar leidinggevende etc... Nieuwe directeur die het met mij eens was werd op non actief gezet....

Zelfs toen ik eindelijk een nieuwe baan had gevonden werd ik nog dwarsgezeten maar gelukkig hadden ze op mijn nieuwe werk nog begrip voor de situatie en kon ik dan wat later dan gepland alsnog daar beginnen.

Geen burn out, wel héél blij dat ik daar weg was en ik sliep eindelijk weer goed.

Ts zit wel in een situatie waarin het niet hoeft. Als je kunt kiezen is het altijd fijner, wat je keuze ook is :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:44

Niet doen en van je vakantie genieten!

En 15 juli :)F

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:56

Kun je niet aan ze voorstellen om bepaalde taken op je te nemen ofwel ze vragen om werk wat meer aansluit bij jouw studie? Dan is dat de voorwaarde waaronder je wilt werken. Inderdaad zou je minimumloon moeten verdienen, misschien realiseren ze zich dat niet -lijkt me erg vreemd- ik zou dat wel ter sprake brengen. Als ze je graag willen hebben zou je ook nog iets meer dan minimumloon kunnen vragen ofwel bedingen als voorwaarde. Zo maak je op 2 vlakken je motivatie groter. Misschien kunnen ze for the time being wat taken verschuiven. Als ze je zo graag willen...! Je bent natuurlijk lekker ingewerkt en dat is voor hun vast een groot voordeel. Gebruik dat als onderhandeling. Jij bent van waarde voor hun blijkbaar, zij niet alleen voor jou (op je cv...). Als de sfeer inderdaad ok is en het aan het werk ligt, kun je voor jezelf bedenken: ik doe het enkel als het werk echt zou verschuiven naar leuker werk, en anders niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:00

Ineke2 schreef:
Van 2 maanden, 2 dagen werken terwijl je dit al 5 maanden doet? Dan geloof ik gewoon niet dat je er een burn out van krijgt. Bestaat gewoonweg niet.

Maar je weet niet hoe het verder gaat. Wat gebeurt er in de volgende stage, en maakt het uit als je daaraan begint na een vakantie waarin je uitgerust bent, je reserves hebt opgebouwd en lekker hebt kunnen doen wat je wilt, of als je juist ook de vakantie door moet komen vooral op stomweg volhouden zonder dat je loskomt van dat geheel?

Dat is wel degelijk een afweging. En misschien ontstaan er wel zoveel burnouts juist omdat we altijd maar denken dat het gewoonweg niet bestaat dat je van iets simpels een burnout kunt krijgen. Maar al die simpele dingen samen... dat is weer wat anders. En mensen verschillen, het verschilt wat ze nodig hebben aan rust, en soms heb je het gewoon nodig om even niet in een bepaalde situatie te zijn. Laten we mensen vooral leren dat ze die keuze wel mogen maken, ipv ze te pushen in de richting van 'negeer je grenzen, negeer je gevoel.'

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:01

Met 2 dagen in de week werken blijft er genoeg tijd over voor zomer, maar natuurlijk is het helemaal je eigen keuze. Ik zou zeker het gesprek even afwachten qua verdiensten.
Daarnaast wil ik nog even reageren op je stage opdracht. Als stagiaire kom je meekijken wat het werk inhoud, je bent nog niet afgestudeerd en hebt nog niet alle kennis, daarom zullen de meeste bedrijven je simpele klusjes geven en je vooral mee laten kijken (/laten notuleren) bij werkzaamheden die jij later zal moeten doen. Je kunt niet verwachten direct voortgangs- of sollicitatie gesprekken te mogen houden, maar erbij zitten lijkt me wel de bedoeling. Zie deze "secretaresse" taken dan ook niet als vervelend maar als een leerles. Kijk goed hoe je collega's de werkzaamheden doen en pak voor jezelf de goede dingen eruit en bedenk hoe je de mindere kanten kunt verbeteren. Je zult na ja afstuderen merken dat je hier veel profijt van gaat hebben (en ook dan zal een nieuwe medewerker meestal niet gelijk in het diepe worden gegooid maar nog begeleid worden). Succes!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:04

Je kan ook nog zeggen dat je de laatste 2 weken voor je volgende stage vrij wilt houden. Dan heb je 2 weken helemaal voor jezelf en heb je dat in het vooruitzicht.