Autoverzekeringen en schadevrije jaren overnemen, hoe zit t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Autoverzekeringen en schadevrije jaren overnemen, hoe zit t?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 14:58

Ik zit even met mijn handen in het haar :=

Via een tussenpersoon een paar jaar een (veel te dure) verzekering bij Voogd&Voogd gehad.. De auto en verzekering staan op mijn moeders naam, maar omdat ik erin rijd ben ik regelmatige bestuurder en zou ik dus volgens hem de schadevrije jaren opbouwen. Nou, prima, niet de jaren van mijn moeder mee overgenomen, maar vanaf 0 begonnen.
Nu blijkt, nu ik de verzekering wil opzeggen en de auto+verzekering op mijn eigen naam wil zetten, dat de jaren niet zomaar op mijn naam komen te staan, maar op mijn moeders naam.
Geen probleem volgens de tussenpersoon, want mijn naam staat op de polis en een verklaring van Voogd&Voogd moet voldoende zijn.. Je tekent een afstandsverklaring bij de nieuwe verzekering en het is geregeld.

Nee, zegt de nieuwe verzekering van Bovag, wij kunnen de jaren niet overnemen, je moet vanaf 0 beginnen -O-

Is er iemand die hier verstand van heeft?
Hangt het inderdaad van de verzekering af of dit mogelijk is?

Ik heb begrepen dat de schadevrije jaren na opzeggen van een verzekering in een register komen te staan op de naam van de verzekerde, maar zit hier inderdaad ook de polis bij en de verklaring van de oude verzekeraar mbt de regelmatige bestuurder?

Ik zoek dus eigenlijk toch een manier om die schadevrije jaren op mijn eigen naam te krijgen. Desnoods tijdelijk een 'tussenverzekering' die ik na een maand weer opzeg ofzo, maar liever los ik het op zonder al dat gedoe :=

mirriezz

Re: Autoverzekeringen en schadevrije jaren overnemen, hoe zit t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:29

Mijn vriend was bestuurder op zijn vaders auto en nam zijn schadevrije jaren van die auto mee naar zijn eerste eigen auto. Moet wel toegeven dat dat bij dezelfde verzekeraar was

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:39

het systeem wat jij bedoeld is Roydata.

Schadevrije jaren overdragen met afstandsverklaring

Als je om een andere reden je schadevrije jaren over wilt dragen aan iemand anders moet je dat doen door middel van een schriftelijke verklaring. Dat heet een afstandsverklaring. Je bent dan zelf je schadevrije jaren kwijt. Je kunt een afstandsverklaring alleen doen als de persoon aan wie je de schadevrije jaren overdraagt al bekend waren bij de autoverzekeraar. Bijvoorbeeld als regelmatige bestuurder, partner of kind.

https://www.seps.nl/home/roy-data/algemeen/

Dus je moeder moet eerst een afstandsverklaring tekenen bij de OUDE verzekering van de schadevrije jaren en die aan jou toe bedelen en vervolgens moet dat verwerkt worden bij Roy Data....

Zodra die schadevrije jaren bv 4 in roy data staan dan pas kan de bovag er iets mee (staat er niets in roy data dan is het inderdaad 0)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:43

Schade vrije jaren blijven 3 jaar in een centraal bewaard(roydata). Nieuwe verzekeraar kan deze gewoon opvragen.
Wat betreft opbouw schadevrije jaren. Zover ik weet op naam gezet betekend dat op wiens naam de polis op staat die nemen ze over tenzij er sprake is van partner dan wordt dit ook overgenomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-16 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:44

Morganlefay schreef:
Schade vrije jaren blijven 3 jaar in een centraal bewaard(roydata). Nieuwe verzekeraar kan deze gewoon opvragen.
Wat betreft opbouw schadevrije jaren. Zover ik weet op naam gezet betekend dat op wiens naam de polis op staat die neemt ze over tenzij er sprake is van partner dan wordt dit ook overgenomen.

Maar 1 iemand kan op een polis daadwerkelijk voor roy-data opbouwen...

de 2de bestuurder kan alleen maar jaren krijgen als bestuurder 1 ze officieel afstaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:46

studiemiep schreef:
Morganlefay schreef:
Wat betreft opbouw schadevrije jaren. Zover ik weet op naam gezet betekend dat op wiens naam de polis op staat die neemt ze over tenzij er sprake is van partner dan wordt dit ook overgenomen.

Maar 1 iemand kan op een polis daadwerkelijk voor roy-data opbouwen...

de 2de bestuurder kan alleen maar jaren krijgen als bestuurder 1 ze officieel afstaat....

Yep, maar zover ik weet alleen de partner.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:49

https://www.consumentenbond.nl/autoverz ... -overnemen

ligt aan de verzekeraar...........

als Voogd&Voogd akkoord is..en de schade vrije jaren in roy data worden gezet dan kan TS bij iedere andere willekeurige verzekering de Roy data laten raadplegen.

Overigens schadevrije jaren bij een verzekering is iets anders dan de schade vrije jaren bij roy-data

Alleen bij roy-data zijn officieel! en dus alleen daar moet je zijn wil je iets definitief vast leggen..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:55

De reden dat een verzekeraar dit misschien niet wil is dat jij nu als relatief dure bestuurder schadevrije jaren hebt "opgebouwd" op een relatief veel goedkopere verzekering, nl op naam van je moeder.

Wil je moeder geen auto meer verzekeren? Want áls jij ze al kan overnemen, is zij ze wel allemaal kwijt.
En is er in die jaren nooit een schademelding gedaan op de verzekering? Je zult de eerste niet zijn die zich lelijk vergist is schadevrije jaren icm met een no-claim beschermer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:56

http://blog.geld.nl/autoverzekering/aut ... am-partner

Plus dat als er niet goed genoteerd staat dat TS de regelmatige bestuurder is/was,
denk het niet gezien de opmerking hoge premie, maar anders komt er wat anders om de hoek kijken.
Staat dit niet goed genoteerd dan beter het verlies van schadevrije jaren nemen dan een echt hele dure verzekering moeten afsluiten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-16 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 15:59

Dus studiemiep, het is volgens jou wel echt de OUDE verzekering waar je deze afstandsverklaring moet aanvragen zodat de goede naam gewoon bij roy-data komt te staan?
Dat zou op zich wel goed uitkomen, dan zou het snel geregeld zijn. Ik sta gewoon als bestuurder op de polis, en mijn moeder wil haar jaren gewoon afstaan.
Alleen moet ik dat natuurlijk weer via de tussenpersoon regelen, die ik inmiddels echt niet meer vertrouw en ook niet echt zin lijkt te hebben om te helpen :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 16:03

Liezel1 schreef:
De reden dat een verzekeraar dit misschien niet wil is dat jij nu als relatief dure bestuurder schadevrije jaren hebt "opgebouwd" op een relatief veel goedkopere verzekering, nl op naam van je moeder.

Wil je moeder geen auto meer verzekeren? Want áls jij ze al kan overnemen, is zij ze wel allemaal kwijt.
En is er in die jaren nooit een schademelding gedaan op de verzekering? Je zult de eerste niet zijn die zich lelijk vergist is schadevrije jaren icm met een no-claim beschermer.

Nou, die verzekeraar is zo duur dat ik op naam van mijn moeder zelfs duurder uit ben dan nu op eigen naam bij de nieuwe verzekeraar :=
Mijn moeder heeft naast deze ook nog haar eigen auto, met eigen schadevrije jaren, die gewoon behouden blijven.
Bij deze auto van mij zijn we juist helemaal bij 0 begonnen omdat de jaren op mijn naam zouden komen te staan.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:07

(nou heel eerlijk...je moeder was dus schade vrije jaren aan het opbouwen met 2 auto's...)

En ik denk dat dat niet werkt.......

Je kunt niet bij de ene auto 3 opbouwen en bij de andere ook 3 en dan zeggen doe die ene 3 van die ene auto maar naar mijn kind................

Als ze schade rijd...in welke auto dan ook raakt ze jaren kwijt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 16:09

Morganlefay schreef:
http://blog.geld.nl/autoverzekering/aut ... am-partner

Plus dat als er niet goed genoteerd staat dat TS de regelmatige bestuurder is/was,
denk het niet gezien de opmerking hoge premie, maar anders komt er wat anders om de hoek kijken.
Staat dit niet goed genoteerd dan beter het verlies van schadevrije jaren nemen dan een echt hele dure verzekering moeten afsluiten.

Er schijnen andere regeltjes te gelden voor partners dan voor ouders/kinderen. Tussen partners schijnt het wat gemakkelijker te zijn om jaren over te zetten.

Er staat inderdaad op de polis dat ik regelmatige bestuurder ben. De tussenpersoon heeft allerlei van die leuke verkooppraatjes, hij zou de jaren op mijn naam zetten maar de auto op mijn moeders naam, want dat scheelde zo enorm veel in prijs, bla bla.. dus dan verwacht je dat het allemaal goed geregeld is.. Niet dus :=

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:14

de regels zijn ook anders (juist om "fraude" te voorkomen)

dat bv ouders die al 20 jaar schade vrij hebben een auto op hun naam hebben met hun 17 jarige als 2de bestuurder(die er dan nooit in rijd) en dan na 6 jaar zeggen...zo kunnen die 6 jaar op mijn kind......

Verzekeringen afsluiten via tussen personen is echt niet nodig, gewoon zelf online doen (is nog goedkoper ook) en nee die tussenpersoon die raakt nu een klant kwijt...dus die werkt niet zo mee.

Neem anders zelf (je MOEDER dus) met die Voogd en Voogd contact op? wie weet helpt dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 16:28

Het probleem is dat voogd&voogd dus alleen werkt via tussenpersonen. Op hun website staat ook, 'heeft u een vraag, neem contact op met uw tussenpersoon' >;)
Je komt er ook alleen maar vreselijk slechte reviews van tegen.

Op zich heb ik geen problemen met tussenpersonen, maar wel als het je juist meer werk oplevert ipv dat het je werk uit handen neemt :x
Maar nu heb ik het inderdaad zonder tussenpersoon geregeld.

Voor zover ik het heb begrepen bouw je dus inderdaad voor elke auto apart nieuwe jaren op. Mijn moeder heeft op haar andere auto 5 jaren, en op deze 2. Ze kon die 5 jaar ook niet op de nieuwe auto zetten omdat je ze niet kan kopieren zeg maar. Die jaren schijn je dan ook per auto aan iemand anders te kunnen afstaan zonder dat je de jaren van de andere auto verliest.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:35

en wat dan als ze met 1 auto een ongelukt maakt...verliest ze dan alleen de schade vrije jaren die bij die auto horen?

(lijkt mij zeer sterk).

Dan zorg je dat je 2 auto's hebt....met 1 rij je nooit...bouw je dus veel jaren op (die je dus blijkbaar niet kunt verliezen) en met die andere rijd je ook en bouw je ook jaren op..krijg je ongeluk dan gaan ze alleen bij die auto eraf......

geloof der niets van. (kun jij niets aan doen hoor)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 16:37

Nee, als je schade maakt dan ga je volgens mij bij beide in stappen terug.. Lijkt me :=
Dat lees je iig vaak als nadeel, als je een tweede auto onder dezelfde naam verzekert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:46

Tussenpersonen scheelt 20 tot 24% in de premie. }>
Voogd&Voogd werken inderdaad met diverse verzekeraars.
Zoek een Direct Writer dat scheelt dus die 20 tot 24%
Achmea, DSW zijn Direct Writers.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:35

Bij mijn weten ga maar met 1 auto terug in schadevrije jaren....
En bij partners kan het kopiëren van de svj wel, maar vaak alleen als je bij dezelfde verzekeraar blijft. Bij ouders en kinderen kan het bij mijn weten dus niet!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 17:42

Hier was ie via de tussenpersoon inderdaad enorm duur en ze konden geen goedkopere vinden.. totdat ik dus zei dat ik hem zelf ging afsluiten, toen kon het ineens wel goedkoper :evaw:

Nou, ik denk dat ik maar gewoon weer vanaf 0 jaar moet gaan opbouwen -O- Meerdere verzekeringen gevraagd, en niet een die de jaren kan overnemen..
Maar ik baal nu dus best wel.. Bijna 3 jaar lang voor niks gespaard -O-

Nooit gehoord dat schadevrije jaren op je eigen naam gekopieerd kunnen worden.. dan had mijn moeder er al ruim 15 kunnen hebben, die begint bij elke nieuwe auto weer op 0 :=

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:45

Dat klopt niet hoor... de svj gaan bij het beëindigen van de verzekering in de database (roydata) en daar worden ze door de nieuwe verzekeraar weer uitgehaald en dan gaat het opbouwen verder

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 17:48

Ja klopt, maar als je je ene auto nog verzekert hebt en in de tussentijd een tweede aanschaft, net voordat je die eerste verkoopt dan werkt dat schijnbaar niet. Zo raakte mijn moeder iig elke keer de jaren kwijt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:51

Dan heb je een beroerde tussenpersoon gehad.
Normale gang van zaken is dat de svj worden overgeheveld naar de nieuwe auto als de andere polis stopgezet wordt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:53

Liezel1 schreef:
Bij ouders en kinderen kan het bij mijn weten dus niet!

Veel verzekeraars werken daar niet aan mee. Het is natuurlijk vreselijk fraudegevoelig.

Als de jaren niet in roy-data komen dan krijg je ze niet op de verzekeraar. Voor zover ik weet is Voogd een volmacht en kan je waarschijnlijk inderdaad alleen via hun adviseurs dingen regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:00

Roydata werkt alleen als je binnen drie jaar na beëindigen polis weer opnieuw begint, niet bij een nieuwe auto, want dan loopt ie gewoon door.

Inderdaad volmacht( :)* ).
Verzekeraar hoort wel bij beëindigen de gegevens over het aantal schade vrije jaren aan te leveren.
Moet wel kwijt dat er cijfer technisch een max aan het aantal schade vrije jaren vermeld kan worden.
Bij overschrijden hoort er hierover apart op de polis een aantekening te staan.