Inspiratie gezocht geen suiker en gist

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Inspiratie gezocht geen suiker en gist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:08

Sinds een tijdje weet ik dat mijn lijf heel erg slecht reageert op geraffineerde suikers en gisten. Echter is het nog niet zo makkelijk om deze producten te weren gezien zelfs in een stukje supermarktvlees suiker verwerkt zit en de desembroden ook vaak nog bakkersgist bevatten.

Wie heeft nog wat tips voor producten en lekker recepten die ik zou kunnen proberen? Ik maak nu veel zelf maar dat is niet altijd een groot succes. Ik woon vlakbij Duitsland dus ook die productentips mogen gegeven worden. Alvast bedankt!

mar_fay

Re: Inspiratie gezocht geen suiker en gist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:23

Candida diëten gebruiken ook geen geraffineerde suikers en gisten (echter ook geen andere schimmels zoals paddestoelen en bepaalde fruitsoorten en andere dingen), daar kun je behoorlijk wat recepten voor vinden. En aangezien je niet de enige bent met deze reactie/die hier verandering in wil brengen, zul je ook veel kookboeken of internetkookacties moeten kunnen vinden. Zelf eet ik geen vlees, maar vraag het eens na bij een (biologische) slager, ga op zoek naar vleespakketten of eet wat vaker vleesloos (want daar is ontzettend veel zonder suiker/gist mee te maken).

Qua kant en klaar producten: Crackers kun je zonder suiker en gist vinden (iig in DL bij de Aldi en de Penny), roggebrood met een beetje zoeken ook. Ook muesli is met wat zoeken zonder suiker te vinden. Dit soort dingen kunnen in elk geval voor de ochtend werken. Blik/ingemaakte producten worden vaak direct afgeserveerd en hoewel ze niet altijd ideaal zijn, zijn er toch behoorlijk veel die zonder suiker te vinden zijn. Kijk verder eens bij toko's, daar hebben ze vaak veel producten (ook verse) waar je normaal gesproken niet meteen aan zou denken, maar die ontzettend lekker zijn!
Eén ding weet ik wel: je gaat heel veel kleine lettertjes lezen. Anderzijds weet je na een tijdje relatief goed te vinden waar je moet zijn, dus het komt goed :j Succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:55

Evt op zoek naar een goede (bio ) bakker
Hier in de buurt zit er 1 die desembrood zonder gist en suiker bakt

Voor de rest leer ik even mee ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:20

Ipv gist kun je bakzout gebruiken om het brood te laten rijzen. Nadeel daarvan is dat het Natrium bevat en dat is weer slecht voor je bloeddruk.
Echt zuurdesembrood zou geen toegevoegde gist mogen bevatten en is veel compacter dan gist-brood.. Ik hou er wel van, maar de gemiddelde Nederlander heeft liever een luchtig brood.
Ga eens naar een goede bakker in de buurt en kijk wat ze voor je kunnen betekenen. De bakker bakt voor mijn vader ook speciaal brood. Wel vaste afname afgesproken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:40

Brood skippen en puurder gaan eten.
Ontbijt met fruit, zuivel, havermout, smoothies enz
Lunch met salades of (restjes) warm eten
En avondeten lijkt me niet heel lastig bij deze restricties.

Geen gebruik maken van bewerkte pakjes vleeswaren. Verder goed verpakkingen lezen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 09:08

Bedankt voor de tips. Als iemand nog goede recepten voor brood, koekjes etc hebt hou ii mij aanbevolen. Wat ik tot nu toe van internet en uit boeken heb geprobeerd was geen groot succes. Vooral erg droog en gewoon niet lekker.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:14

Koekjes zonder gist en suiker is heel erg lastig. Voor brood kun je zelf zuurdesembrood maken, zelf vind ik dat erg lekker (moest wel aan de smaak wennen), alleen dat kost veel tijd. In Duitsland wordt toch meer zuurdesembrood gegeten?

Wat wel lekker is, is het zelf maken van chips van aardappelen in de oven. Ook een aantal naturel chips uit de winkel hebben geen toevoegingen met suiker. Voor snacks kun je ook over gaan op noten/fruit bijvoorbeeld.

En maar verpakkingen blijven lezen :')

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 15:56

Ok, dat is zeker de moeite waard om in Duitsland eens na te vragen wat voor brood zij daar eten. Eet nu de wasa vezelrijk crackers maar brood op zijn tijd is ook wel fijn.

Noten en fruit vind ik persoonlijk geen snack. Moet mij er echt toe zetten om dat te eten. Fruit mag ook alleen met mate dus even losgaan op een bak aardbeien of blauwe bessen zit er helaas niet in. Zelf chips maken is ook wel een leuk idee! Zo vaak eet ik dat niet dus kan dat best een keer doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:24

Koekjes zonder gist Is geen issue , koekjes hebben zelden gist als ingrediënt .
Suiker zul je idd wel moeten vervangen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:40

Heb je weleens Yam Desem brood geprobeerd? Is verkrijgbaar bij de jumbo.