Welke opleiding voor budgetcoach/bewindvoerder/schuldhulp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Welke opleiding voor budgetcoach/bewindvoerder/schuldhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 15:16

Het idee spookt al enige tijd door mijn hoofd en ik heb inmiddels besloten er iets mee te willen gaan doen, mensen op financieel/administratief vlak ondersteuning geven/coachen/begeleiden. Hoe en wat precies weet ik echter nog niet. Ik ben me aan het oriënteren op een cursus/opleiding, maar weet niet zo goed waar het meeste waarde aan wordt gehecht en wat nu echt nuttig is.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben in deze tak van sport en mij tips kunnen geven? Mijn uiteindelijke doel is om als zelfstandige te beginnen, maar vooralsnog heb ik gewoon een baan en is dit dus toekomst. Ik heb er overigens ook geen moeite mee om van baan te veranderen mocht dat nodig zijn. Zijn er zaken waar ik op moet letten, zowel qua persoonlijke eigenschappen als cv technisch? Ik denk er ook over om me aan te melden als vrijwilliger bij bijvoorbeeld Schuldhulpmaatje, om op deze manier "vrijblijvend" kennis te maken met het vak. Zijn er nog meer instanties waar ze misschien behoefte hebben aan mijn kennis en vaardigheden?

In het kort mijn profiel:

37 jaar jong, verschillende HBO opleidingen afgerond,papieren op zak voor belastingadviseur. Momenteel reeds geruime tijd werkzaam op administratiekantoor (momenteel met name als aangifte medewerker+), in het verleden bij banken en verzekeringsmaatschappijen gewerkt. Voel nu een sterke behoefte om iets nuttigers/maatschappelijkers te doen met mijn kennis en ervaring. Ben niet een enorme commerciële tijger ofzo, maar zie zeker kansen en als ik ergens achter sta, dan ga ik er ook voor de volle 100% voor.

Marleen_L

Re: Welke opleiding voor budgetcoach/bewindvoerder/schuldhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:18

Ik zit niet in het vakgebied, maar weet wel dat een vriendinnetje met haar HBO-opleiding 'Maatschappelijk werk en dienstverlening' in de financiële hulpverlening zit.
Nu zit je er vast niet op te wachten om weer een 4-jarige opleiding te doen, maar misschien dat er in die richting ook een cursus/versneld traject is? Zeker aangezien je al meerdere HBO opleidingen hebt afgerond.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:20

Kijk eens naar Sociaal Juridische Dienstverlening of Maatschappelijk Werk en Dienstverlening op carrieretijger.nl . Beide noemen werken met mensen met schulden.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:24

Ik zou zeggen Sociaal Juridische Dienstverlening! Met Maatschappelijk Werk en Hulpverlening
kan het ook, maar er zit maar een klein stukje recht in de opleiding.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:25

Er bestaan cursussen tot schuldhulpverlener, NCOI, scheidegger, inholland, HBO, Post HBO enzovoort, google is your friend. (nou is Bokt ook leuk maar dat levert toch minder op in dit geval)

SJD is niet passend, is MBO

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:26

SJD is HBO.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:29

Oh, in mijn tijd nog niet, kan gebeuren.. :7

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:31

Ik zou inderdaad naar SJD kijken!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:33

Ik doe sociaal juridische dienstverlening, ik denk dat je daarmee wel goed zit. Je mag pb'en voor info :)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 15:46

Heb inderdaad al gekeken naar (aanvullende) cursussen, omdat ik nog een keer een vierjarige opleiding (en waarschijnlijk langer, aangezien ik deeltijd zal moeten doen) niet helemaal zie zitten (tenzij deze voor mij betaald gaat worden en ik het kan inpassen met het werk). Zal ongetwijfeld zo her en der vrijstellingen kunnen krijgen, maar of dat echt zoden aan de dijk zet. Was eigenlijk ook benieuwd naar ervaringen van mensen uit het veld zelf (of de opleiding). Nu kan ik natuurlijk gewoon beginnen en een eigen concept bedenken binnen de juiste juridische kaders, maar dan wil ik wel graag nu de juiste keuze maken. Dus alle tips zijn welkom!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:51

Ik heb nog een studie schuldhulpverlening thuis liggen.. Mocht je interesse hebben..
Deze is betaald maar ik ben op les 10 afgehaakt, dus eventueel zelfs met digitale begeleiding.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:53

Ik zou ook SJD zeggen. Maar ik lees net dat je alleen een cursus wil doen, kijk dan eens bij NCOI NHA en dat soort thuisdingen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 16:00

Nou ja, niet perse alleen een cursus, als SJD echt DE opleiding blijkt te zijn, dan moet ik er misschien toch maar aan beginnen en voor lief nemen dat ik het zelf moet betalen en dat het waarschijnlijk lang gaat duren. Maar als er andere alternatieven zijn...

@Renee16, waarom ben je er mee gestopt en om welke cursus gaat dit precies?

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:00

Ik studeer SJD, zit nu in het 3e jaar en na 10 maanden stage te hebben gelopen bij een bewindvoerderskantoor doe ik er nu vakantiewerk.

De eisen voor een bewindvoerder zijn per 1 april 2016 aangescherpt. Zo moet je een HBO diploma hebben of een MBO diploma met minimaal 2 jaar werkervaring in dit vakgebied.

De opleiding moet wel gerelateerd zijn aan dit vakgebied, bijvoorbeeld HBO SJD.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:17

Je kan ook kijken naar hbo rechten. Maar aangezien je al hbo hebt, zouden losse cursusmodules vermoedelijk ook wel genoeg zijn.

Bedenk wel dat als je bv SJD gaat doen, je instellingsgeld betaald en geen collegegeld en dat is een stuk duurder.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:24

Ik heb zelf vrijwilligerswerk gedaan als schuldhulpmaatje en daarna de thuisstudie gedaan van budgetcoach. Als schuldhulpmaatje leer je al best veel, hun hebben ook een interne opleiding. Ik heb al 14 jaar een vaste baan en wil deze ook niet opgeven omdat deze mij bevalt. Het was meer als aanvulling.
Om echt aan de gang te gaan is moeilijk omdat de markt al verzadigd is. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 16:25

Mmm dat is ook zo, dan zou ik meteen een master moeten doen, dan heb ik daar nog geen last van, omdat het mijn eerste master zou worden. Stomme regels ook allemaal. Heb mijn tweede HBO opleiding ook zelf bekostigd en dat ging destijds om "slechts" € 2000 per jaar inclusief boeken en ik kon het in 2,5 jaar doen.

Aanvulling: ik zou dan niet alleen mensen willen begeleiden die al in de **** zitten, maar ook al eerder in het proces begeleiding kunnen geven, om te voorkomen dat het ontspoort. Heb de indruk dat daar nog een hoop winst valt te behalen, zowel bij particulieren als (kleine) bedrijven
Laatst bijgewerkt door Moska op 05-07-16 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:28

Ik ga je een pbtje sturen ts!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:54

Moska schreef:
Nou ja, niet perse alleen een cursus, als SJD echt DE opleiding blijkt te zijn, dan moet ik er misschien toch maar aan beginnen en voor lief nemen dat ik het zelf moet betalen en dat het waarschijnlijk lang gaat duren. Maar als er andere alternatieven zijn...

@Renee16, waarom ben je er mee gestopt en om welke cursus gaat dit precies?

Cursus schuldhulpverlening bij Instituut Laudius.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:55

Mijn vader heeft geloof ik een cursus in Utrecht gedaan. Hij komt van het mbo en heeft jaren in een heel andere tak van sport gewerkt. Nu is hij bewindvoerder en sinds kort doet hij dat zelfs vanuit een kantoortje. Wel moet je geloof ik minimaal een hbo diploma hebben, met de regels die recent zijn veranderd.

Utrecht bied geloof ik ook een post-hbo bewindvoering aan.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:12

Moska schreef:
Aanvulling: ik zou dan niet alleen mensen willen begeleiden die al in de **** zitten, maar ook al eerder in het proces begeleiding kunnen geven, om te voorkomen dat het ontspoort. Heb de indruk dat daar nog een hoop winst valt te behalen, zowel bij particulieren als (kleine) bedrijven

Dan zou ik vrijwilligerswerk bij humanitas Thuisadministratie aanraden :j Echter is dit ook nadelig wanneer je voor je zelf wilt beginnen; er bestaan al alternatieven op vrijwillige basis. Voor de deelnemer is dit ook gratis, dus het lijkt mij moeilijk om particulieren te vinden die hiervoor willen betalen vooral omdat zij natuurlijk juist niet veel te besteden hebben.

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:38

Ik ben zelf maatschappelijk werker en werk met mensen met complexe schulden. Niet als schuldhulpverlener maar doe de psychosociale stabilisatie op materieel vlak met als doel toeleiding naar de reguliere schuldhulpverlenende instanties. Op mirro.nl staat een zelfhulpmodule die ik heb ontwikkeld: geldzorgen. Consulenten van de schuldhulpverlening hebben vaak maatschappelijk werk of sociaal juridische dienstverlening als achtergrond. Voor bewindvoerder kun je een opleiding volgen. Daarna is het van belang dat je ook lid wordt van de branchevereniging en dat is niet goedkoop. Overigens is het inderdaad broodnodig om mensen te begeleiden voordat ze in de problematische schulden komen. Helaas laten de gemeentelijke schuldhulpverlenende instanties mensen ook te vaak in de kou staan en is het soms onmogelijk om nog uit de ellende te komen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:54

Grappig eigenlijk dat je om schuldhulpverlening te zijn lid moet zijn van een dure branchevereniging. _-:(

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:46

Maak anders eens een afspraak bij een decaan, zij kunnen je heel goed vertellen wat de mogelijkheden zijn

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:15

Kijk eens op https://schuldhulpmaatje.nl/ of er een organisatie bij jou in de buurt zit waar jij je kunt aanmelden als vrijwilliger. Dan kun je ondervinden of het iets voor je is zonder forse studiekosten.
Succes!