Vegetarisch koken zonder kaas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Vegetarisch koken zonder kaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 20:34

Hoi allemaal, ik ben op zoek naar lekkere vegetarische gerechten zonder kaas en zonder vis, voor een beginnende flexi-tarier; iemand die graag vlees eet, maar om gezondheidsredenen vaker vegetarisch wil gaan eten. Hebben jullie tips?

Ik ben zelf van huis uit wel vegetarisch eten gewend, nl zilvervliesrijst met peulvruchten en groenten van het seizoen... maar dit lijkt nog een stapje te ver van het traditionele vlees eten.

faunty

Re: Vegetarisch koken zonder kaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:42

Ik ben 2 weken geleden ook overgestapt , en het bevalt goed ! 1tip : vleesvervangers !!!! Ik vind de snitsels van valess en vivera nog lekkerder als gewoon vlees !

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:49

Ik lees even mee, als ik vegetarisch kook gebruik ik toch wel vaak kaas. Ben benieuwd naar de recepten zonder kaas/vleesvervangers.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 20:50

Zijn Vleesvervangers wel echt gezond?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:50

Wel even goed kijken naar de ingredienten van dat soort vleesvervangers.
Had een tijdje terug wat van de lidl,maar daar zat dan weer kippe eiwit in.
Tja als ik geen vlees wil eten,dan ook geen kippe eiwit :+

Nikass, recepten kan ik je niet aan helpen,al op google gezocht?

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:55

Ik las laatst ergens een artikel dat vleesvervangers vaak juist ongezond zijn, er zit bijvoorbeeld vaak veel meer zout in dan goed voor je is. Durf alleen niet meer te zeggen waar ik dat nou gelezen had..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:56

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:05

Pinterest is hier echt perfect voor (als je 'echt' wilt koken i.i.g.) :j
Het is soms wel lastig niet-Europese maten om te rekenen, masr er staan echt héérlijke dingen op. Probeer zoekacties als: vegetarian recipes, vegan recipes, healthy vegetarian, healthy vegan, etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:07

Dank je, ga ik naar kijken :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:09

Zelf lust ik geen kaas en eet wel vlees, maar af en toe kook ik vegetarisch. Omdat ik ook vlees eet, gebruik ik geen vleesvervangers. Meestal kom ik op maaltijdsoep uit, dus inspiratie kan ik ook wel gebruiken! :)

Wij hebben laatst gesmuld van vegetarische nasi met groenteloempia's. Die laatste heb ik niet zelf gemaakt, maar gehaald en in de oven opgewarmd. ;)

De nasi was geïnspireerd op dit recept. Ik heb van de 500 gram winterpeen een deel vervangen voor een rode paprika, rode peper toegevoegd en het ei juist weggelaten. Heb inderdaad zilvervliesrijst gebruikt.

Sowieso staan er op de site van ah veel goede vegetarische recepten vind ik! :j

Deze kokoscurry met pompoen en kikkererwten wil ik ook nog eens proberen, maar weet dat mijn vriend er niet dol op is, dus dan maar als lunch :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:09

Af en toe een vleesvervanger kan natuurlijk prima, maar omdat ze vaak van soja gemaakt zijn is het schijnbaar niet super gezond om ze elke dag te eten. Afwisselen tussen vleesvervangers van soja en van lupine en quorn kan natuurlijk ook. Maar je kan ze zelfs vrij makkelijk zelf maken. Groenteburgers bijvoorbeeld. Online zijn veel recepten te vinden.

Maar je kan vlees ook bv prima vervangen door oesterzwammen of andere paddestoelen voor een vlees-achtige bite.. of door peulvruchten.. Tempeh en seitan worden ook veel gebruikt als vleesvervanger en doordat tempeh gefermenteerd is is het gezonder dan gewone soja, maar je moet wel van de smaak houden.

Zelf kook ik meestal helemaal zonder vervangers. Bij veel gerechten kun je het gemakkelijk weglaten. Ik ben gek op groentelasagne bv.. Burrito's zijn heerlijk met paddestoelen. En bij een lekkere risotto mis je vlees al helemaal niet omdat de rijst zelf al zo lekker hartig is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:13

Doe ik altijd als ik pasta maak, lekker veel groentes en geen vlees.
En geen kaas, er over, helemaal niet nodig

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:15

Eet 3-4 keer per week een vleesvervangers , waarvan 2 soja , 1 lupine en een groente burger/kroket/loempia . De andere dagen soep of wokgeoente

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:21

Ik ben al jaaaaren vegetariër en heb eigenlijk een aantal standaard recepten. Van heel simpel (aardappelen, groente en valess of zo) tot wat uitgebreider (Ratatouille). Ik ben zelf ook niet heel gek op (vegetarische) kaas, dus gebruik het eigenlijk zelden in mijnkoken.

Ook risotto met verse groente en zo. Eet je wel ei? Dan is bijvoorbeeld, heel simpel, aardappel, spinazie en 2 gekookte eitjes heel lekker.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:30

Er bestaan hele lekkere sateburgersdingen, van het merk Valess. Die zijn echt ver-ruk-ke-lijk (kaasvleesvervangers vind ik zelf ook niet lekker). Dit kan je makkelijk met aardappelpurree/aardappels/aardappelbolletjes en een groente combineren.
De 'kip'stukjes van de Aldi (en die van de Vegetarische slager ook, wel lekker duur maar toch) vind ik ook erg lekker. Erg lekker met Turkse tortillas (even vergeten hoe die heten), appel, een frisse dressing, kruiden en sla.
Ook is er een barbeque pakket, van de Jumbo dacht ik, die heel erg lekker is.
Wat ik ook kan aanraden is een soort groentetaart: bladerdeeg, bodem van plakjes peren, broccoli en daar door heen cashewnoten (officieel ook nog kaas maar zonder is het ook lekker: http://www.smulweb.nl/recepten/124869/H ... eren-taart)

En er hoeft lang niet overal vlees doorheen, pasta/lasagne/pizza/rijst/en nog zo veel meer is ook heel goed te doen zonder vlees en of vis.
(Ik ben zelf nu 2,5 jaar vega)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:38

Ik ben nu zo'n 10 jaar vegetariër, ik eet meestal wel vleesvervangers. Ik koop die meestal bij de AH, hebben ze echt heel veel lekkere dingen van heel veel verschillende merken! Maar ik heb ook wel eens dagen waarop ik geen vleesvervangers eet maar er gewoon extra groente bij eet, bijvoorbeeld risotto met heel veel champions en courgette.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:41

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:53

Ik probeer zelf zo min mogelijk kant en klaar/voorbewerkt eten te eten en vind het heerlijk om zelf te koken. Er zijn ontzettend veel dingen mogelijk. Ik ben geen vegetarier maar wel bewust bezig om vlees vaak te schrappen of de porties te verkleinen tot 80 gr en vergroot mijn groente porties.

Mijn vriend is slager geweest en gek op vlees en ik heb hem zelfs zover dat hij mijn eten zonder/weinig vlees erg lekker vind. Het is de kunst het lekker te maken zodat het niet op valt dat het er niet in zit. Dat kan al in een simpele maaltijd met couscous/pasta etc.

Wat voor soort eten ben je gek op? Op internet is erg veel te vinden. Ik vind chickslovefood en puursuzanne fijne recepten hebben. Ook Jamie Oliver heeft meer dan genoeg.

Deze vandaag uitgeprobeerd, erg lekker! http://chickslovefood.com/home-made-falafel
Gevulde paprika of gevulde courgette valt ook goed in de smaak

Recepten die ik verder graag maak:
Dahl curry van Jamie Oliver ( http://www.jamieoliver.com/recipes/vege ... uash-daal/ )
pompoenstoof met kikker erwten
https://www.jamiemagazine.nl/recepten/s ... rwten.html

Gevulde wraps met avocado's en tomatensaus (heerlijk! Ook van Jamie, kaas kun je weg laten)
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R9 ... omatensaus

zelf ben ik ook gek op soep en experimenteer er vaak op los (zoete aardappel/pompoen/sinaas appel soep bijvoorbeeld, thaise soep van gember/citroengras/limoen bladeren etc., )

Verder is risotto erg lekker zonder vlees met bv pijnboompitjes, bosui en champignons en maak ik vaak 'pizza' dmv volkoren wraps met tomaten puree/ui/avocado/paprika etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 22:04

Dank voor al jullie tips! Het gaat niet om mijzelf, ik ben vegetarisch eten gewend en bovendien gek op kaas :9 Het gaat om mijn vriend, die is gewend om vlees te eten en hij lust geen kaas of paddestoelen :(:)
En zoals veel vleeseters is vlees altijd het lekkerste/belangrijkste van de maaltijd geweest. Om gezondheidsredenen wil hij minder vlees eten -en dat juich ik toe *\o/* - maar het is natuurlijk wel fijn als hij het ook lekker vindt :j

Ik zoek het het liefst in gerechten met peulvruchten want die zijn erg gezond en ook voedzaam. De vegetarische nasi met groenteloempia's ga ik zeker ook een keer proberen!
Zelf ben ik niet zo van de soja en ook niet zo van tahoe :o
Veganistische recepten ben ik ook in geïnteresseerd.

ChantalSmook; ik kook idd ook het liefst zonder kant en klare producten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:11

ellepel schreef:
Wel even goed kijken naar de ingredienten van dat soort vleesvervangers.
Had een tijdje terug wat van de lidl,maar daar zat dan weer kippe eiwit in.
Tja als ik geen vlees wil eten,dan ook geen kippe eiwit :+

ze bedoelen denk ik kippenEI-eiwit?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:23

Als je peulvruchten wilt gebruiken, chili maken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:00

Wat ik ook vaak doe is gewoon alle restjes groente bij elkaar gooien.. meestal pompoenblokjes, een gesnipperde ui, en dingen als prei, bloemkool, broccoli, paprika, rode peper (en ik doe er dan ook vaak paddenstoelen in).. en een blikje bonen (zonder het vocht, even afspoelen).. en dan doe ik de ui fruiten, dan de rest op de bonen na erbij en daar een flinke scheut sojasaus en (vega) vissaus of verkruimeld gedroogd zeewier overheen, en dat laten bakken totdat de pompoen zacht is, en als laatste de bonen even mee verwarmen. Érg lekker, gezond en doordat het zo lekker hartig is voegt vlees helemaal niks toe dus je mist het totaal niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 21:43

Goede tips :)
Ik hoop dat ze "in de smaak" vallen ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:55

Bloemkoolcurry met ananas amandelsalsa, recept uit de allerhande en staat ook op de appie app. Heerlijk en zonder dierlijke producten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:22

Ik ben dol op pompoenkokoscurry. En zo simpel te maken :P

Mijn favo vlees'vervanger' is trouwens falafel. Helemaal op een pitabroodje als vervanging van shoarma.