Bokkers met juridisch verstand van VvE's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Bokkers met juridisch verstand van VvE's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:24

Binnen mijn VVE is een vervelende situatie aan het ontstaan. Het zittende bestuur houdt van doorpakken en doet op dit moment aan besluitvorming zonder goedkeuring van de eigenaren. Zo zitten we binnen twee maanden op 1 incidenten.

Het eerste incident is dat men de muren wilde schilderen. Hiervoor had men een schriftelijke stemming geregeld waarbij ik tegen heb gestemd. Artikel 50 stelt echter dat bij een schriftelijke stemming 100% van de stemmen voor moet zijn. Bijzonder is dan ook dat er toch geschilderd is. Onder de volgende gronden:
- ik had te laat gereageerd (de stemmingstermijn was twee dagen). Echter, was ik op het randje, wel op tijd.
- de meerderheid was voor (maar zo werkt het niet)

Het tweede incident is dat de buitendeuren opeens zijn geschilderd. Iets wat pas voor 2019 op de begroting staat. Dit is volledig buiten welke vergadering of stemming om gegaan.

Mijn vragen waar ik antwoord op zoek (liefst onderbouwd):
- welke regels bestaan er voor schriftelijke stemmingen binnen een VVE? Staat er wat beschreven over een termijn waarin stemmen moeten worden ingeleverd? Staat er beschreven hoeveel mensen er überhaupt gestemd moeten hebben? En staat er beschreven of en wanneer een bestuur de daadwerkelijke uitkomst van de stemmen communiceert (transparantie)
- wat zijn mijn rechten bij besluiten die niet zijn overlegd met de bewoners? Kan ik nu verantwoordelijk gehouden worden voor verfwerk wat niet begroot, gepland of overlegd is?
- en bovenal, hoe toom ik dit bestuur in? Besluitvorming is fijn, maar het kan niet zijn dat 3 man voor 42 mensen beslissen.

Kortom, help!!

Bo_Y

Re: Bokkers met juridisch verstand van VvE's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:02

Een en ander hangt af van het regement.
In onze VVE mag he bestuur uit minimaal 3 mensen bestaan en deze mogen zelf beslissen over zaken die minder dan 1000 euro kosten anders moet het via de algemene leden vergadering en moeten alle bewoners stemmen.
Wijzigen in het regelement moeten altijd via de algemene ledenvergadering

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:19

je KAN zelf in het bestuur plaatsnemen en zo invloed uitoefenen op wat er gebeurd. Je kan medestanders verzamelen en een bijzondere ledenvergadering laten uitschrijven (moet je alleen even kijken in de statuten hoe dat bij jullie geregeld is)
Maar als eerste moet je echt de statuten en huishoudelijk reglement goed lezen om te kijken hoe het binnen jouw VvE geregeld is, en als ze daadwerkelijk fout zijn geweest dit melden via een brief.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:28

Ik volg dit topic even aangezien ik sinds kort zelf secretaris ben geworden bij een VvE. Bij ons gaat het overigens tot nu toe in ieder geval een stuk gemoedelijker dan die doordruk beslissingen bij jou. Ben ook wel benieuwd hoe dit juridisch zit! :oo

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 18:40

Ik heb jaren in het bestuur gezeten... Maar was er ook wel een beetje klaar mee.

We vallen onder het modelreglement 2006. Verder wordt hier niet van afgeweken. Bestuur mag derhalve niet eenzijdige beslissingen maken en zal zich moeten houden aan dat regelement. Dat houdt feitelijk in dat de Alv het hoogste orgaan is. Beslissingen moeten door de Alv en het bestuur ziet toe op uitvoeringen. In dit geval hebben beide beslissingen geen Alv gezien.

Edit; ik ben inmiddels zo ver dat het uitgevoerde buitenverfwerk niet zomaar verhaald mag worden op de bewoners. Hiervoor zal achteraf tijdens de Alv toestemming voor moeten worden gegeven door de bewoners. Wanneer dit niet gebeurd, worden de kosten verhaald op het bestuur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:44

maaikemuis schreef:
Ik heb jaren in het bestuur gezeten... Maar was er ook wel een beetje klaar mee.

We vallen onder het modelreglement 2006. Verder wordt hier niet van afgeweken. Bestuur mag derhalve niet eenzijdige beslissingen maken en zal zich moeten houden aan dat regelement. Dat houdt feitelijk in dat de Alv het hoogste orgaan is. Beslissingen moeten door de Alv en het bestuur ziet toe op uitvoeringen. In dit geval hebben beide beslissingen geen Alv gezien.

Hoeveel leden telt jullie VVE ?? Ik weet wel dat er meestal gewoon een jaarplanning en een langetermijnplanning is die goedgekeurd moet worden op de jaarvergadering.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 18:53

42 appartementen met gelijke verdeling volgens de splitsingsacte. Jaarplaning en begroting voor dit jaar zijn goedgekeurd. Schilderwerk staat echter pas te boek voor 2019. Heb alles uitgeplozen, maar voor dit jaar staat het nergens en is het nergens begroot.

Dit is een spontane actie... Twee spontane acties...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 20:54

In een addemdum staat dat er een limiet van 4500 euro is op jaarbasis. Raar, want dit bedrag zit niet kas. Ook zou het betekenen dat het bestuur jaarlijks 4500 ongelimiteerd kan uitgeven wat toch lekker op kan lopen.

Ik ga de beheerder maar eens mailen...