Getting things done van David Allen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_K

Getting things done van David Allen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 10:01

Hallo bokkers.

Ik ben een type die 'zelfhulpboeken' verslind. Heb er tientallen gelezen en ik smul ervan! Een van de redenen is dat ik een ontzettende gevoelige stresskip ben, ik ben een poosje overwerkt geweest en het is bij mij vol gas of stilstaan. Ik zoek dus een methode om ritme en rust in mijn leven te brengen.

Welnu, ik ben beland bij het boek van David Allen; Getting things done. Stiekem hoop ik dat dit 'het boek' voor me is.

Wie heeft ervaring met deze methode? En hoe is het je bevallen? Misschien kunnen we hier tips en tricks uitwisselen.

Heb pas net het voorwoord gelezen dus inhoudelijk kan ik nog niet echt meepraten. Ik ga nu weer lekker verder lezen. :wave:

MarJon

Re: Getting things done van David Allen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:51

Ik heb er wel eens van gehoord, maar nog niet gelezen. Klinkt wel ontzettend interessant! Vooral omdat ik iemand ben die altijd eigenlijk alles verplaats naar morgen. En dat elke dag weer :')

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 00:55

Ik heb het een paar maanden geleden gelezen. Ik ben nogal een stresskip en wat perfectionistisch aangelegd.. Op zich lijkt het me een fijne methode die goed kan werken. Ik ben zelf een type dat voornamelijk grotere en belangrijke taken/projecten uitstelt omdat ik die hele berg aan werk voor me zie en dat intimideert me nogal. Met deze methode heb ik dus wel profijt omdat je alles op kunt delen in deelstappen. Dat maakt het voor mij makkelijker om aan dingen te beginnen omdat ik me alleen op de eerstvolgende stap kan focussen en de rest tijdelijk los kan laten. Dat wist ik natuurlijk al wel, maar dankzij dit boek ben ik het meer toe gaan passen. Ook vind ik het fijn om heel duidelijk een overzicht te hebben van welke 'projecten' er allemaal lopen. Dat maakt het ook makkelijker om goede keuzes te maken en prioriteiten te stellen waardoor ik meer rust heb in mijn hoofd.

Nu ben ik aan het afstuderen en heb ik erg veel dingen die ik tegelijk moet doen (vakken volgen, stage lopen, afstudeeronderzoek, bijbaantje, woon op mezelf dus huishouden, administratie etc. met daarbij ook nog wat 'eigen' projectjes en hobbies) en ik merk dat het dan wel heel erg veel is om allemaal met deze methode bij te houden. Ik kon ook niet zoals David aanraad een dag of 2 vrij nemen om de methode in 1 keer volledig in te voeren. Misschien dat ik de enorme hoeveelheid 'projecten' op zoveel verschillende gebieden op den duur wel aan zou kunnen, maar als je net start met deze methode is het absoluut niet ideaal en is het al snel een lijst waar geen einde aan lijkt te komen. Het werd bij mij ook een enorme chaos omdat er zoveel dingen met elkaar verstrengeld waren dat mijn mooi uitgedachte categorieën niet gingen werken. En zonder categorieën of andere opsplitsing is het letterlijk een enorme bende waar geen eind aan komt en waar je ook niets meer in terug vind of waar even goed bepaalde 'projecten' in een vergeten hoekje blijven liggen. Dat is ook de reden waarom ik er al vrij snel weer mee gestopt ben. Zodra ik alles op de uni af heb gerond wil ik het wel weer gaan proberen. Dat is sowieso voor mij een goed moment, omdat ik dan even helemaal schoon schip kan maken tijdens de overgang van student naar werkende. Misschien pak ik het komende maand deels al weer op, maar dan zou ik alleen een klein stukje van mijn leven met deze methode gaan doen. Bijvoorbeeld alleen het laatste werk voor mijn studie met misschien daarnaast mijn hobbies.

Overigens werkte ik niet op papier, maar digitaal in Microsoft OneNote. Alle ruimte die je nodig hebt en makkelijk schuiven als bepaalde 'projecten' veranderen in prioriteit. Plus snel en makkelijk dingen aanpassen zonder kilo's papier te hoeven verspillen. Door de handige app kan ik het ook op mijn tablet en telefoon openen en heb ik dus het hele overzicht waar ik ook ben bij de hand (ook offline, mits je zelf even in de gaten houdt dat je synchroniseert voordat je bij je internet weggaat)

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 10:52

Bedankt voor de reacties!

Ik ben nu nog niet zo ver gekomen in het boek, ik heb het veelste druk haha. Terwijl je met dit boek juist overzicht zou moeten krijgen, maar ik maak er dus geen tijd voor. Ik ben ook een ontzettende uitsteller omdat het me soms door de stress ' teveel ' kan worden.

Kan me voorstellen dat dat best wel intimiderend is, om al je projecten op te schrijven. Maar als de methode uiteindelijk in je systeem zit denk ik wel dat het heel veel rust kan geven.

Met OneNote ben ik niet heel bekend, heb er af en toe wat in geprutst. Ik probeer eigenlijk te minderen op m'n smartphone gebruik dus ik denk dat ik het op papier ga proberen.

Laat maar weten xBlackRose als je het weer oppakt! Ik zal hier ook m'n voortgang gaan melden! :)