Vraagje over systeemcamera's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Vraagje over systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 10:44

Omdat er best wel wat bokkers zijn die fotografie als hobby hebben gooi ik hem hier even neer.

Ik zit er aan te denken om een systeem camera aan te schaffen.
Eerst een 2e handse omdat ik niet weet of ik het wat vind. En dan heb ik er iig tijdens onze vakantie iets aan.

Ik ben het gehobbel met de dslr een beetje zat.

Het hoeft dus niet het nieuwste van het nieuwste. Maar ik zit met een aantal vragen, ik heb namelijk het e.a gezien.

O.a een Samsung nx 300 deze heeft naast de kitlens een aantal lichtsterke analoge lenzen die er bij verkocht worden ''nou kun je met analoge lensen verlies hebben van de functies van de lens'' in hoeverre is dat zo?

Dan heb ik 2 nikon 1 j1 s gezien, waarvan eentje een pancake lens ook verkoopt maar deze camera doet wel iets onder voor de systeem camera's van nu, echter zal ik er wel mijn weg in kunnen vinden denk ik en zeker voor waar ik het voor wil gebruiken. met na landschap en vakantie foto's er zit ook een zoomlens bij

Dan heb ik zowel een sony nex 5 en een Sony nex 7 gezien en de laatste zou wel mijn voorkeur hebben, had deze ook al een e mail gestuurd maar nog geen reactie over wat deze mag kosten hierbij zit o.a een lichtsterker lens en is meer een camera van nu. Dus zal wat duurder zijn.

Ik merk dat ik het lastig vind om een keuze te maken uit meerdere camera's.
Wat ik belangrijk vind is iig een lichtsterke lens mogelijkheid.
Een compact toestel
Geen foto kwaliteit inleveren op de dslr, Dat ik in principe minder er mee kan dus meer gericht op natuurfoto's en niet op actie vind ik van minder groot belang ;)

Ik hoop dat jullie tips hebben.

BartVB
Eigenaar

Re: Vraagje over systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:29

Om het wat ingewikkelder te maken voor je; kijk ook eens naar bridge camera's. Er zijn een aantal leuke camera's te koop met een grotere sensor (1") die prima kunnen concurreren met de DSLRs en systeemcamera's.

Ik had tot nu tot even terug ook een DSLR, die is van ouderdom overleden en hierna heb ik een Lumix FZ1000 gekocht. Dat was een flinke stap, maar bevalt prima. Perfect wil ik het niet noemen, maar het bevalt beter dan het meezeulen van een body en minimaal twee objectieven. Objectieven die je in de praktijk bijna niet wisselt waardoor er altijd precies de verkeerde op je camera zit :+

Systeemcamera's heb ik naar gekeken maar dan hield ik een grootste bezwaar dat ik had met DSLRs namelijk het wisselen. Het meeslepen wordt iets minder, maar verder lever je een een aantal belangrijke zaken in tov de DSLR, houd je een aantal DSLR nadelen en krijg je daar (naar mijn idee) vrij weinig voor terug.

Voordeel van de bridge camera's is dat het objectief ingebouwd zit, daardoor kan alles compacter worden gebouwd en vooral ook helemaal op elkaar worden afgestemd. Kleiner dus, veel instelmogelijkheden, indrukwekkend zoombereik, goede lichtsterkte, goede videomogelijkheden en erg praktisch in gebruik. Nadelen zijn er natuurlijk ook. Belangrijkste nadeel vind ik de electronische viewfinder. Die zijn van prima kwaliteit tegenwoordig maar blijven wat minder snel/direct/scherp dan de optische viewfinder van de DSLR. Maar dat probleem heb je met systeemcamera's ook. Ander nadeel is dat bridgecamera's (voor zover ik weet) alleen een elektronische zoom hebben, je kan niet zelf aan de lens draaien zoals bij een DSLR. Dat vergt nogal wat wennen en uiteindelijk werkt zelf een zwiep kunnen geven altijd het prettigst.

Uiteindelijk wegen voor mij die nadelen niet op tegen de voordelen. Maar dat alles is sterk afhankelijk van je budget en wat je met de camera wil doen. Ik heb natuurlijk enorme artistieke aspiraties, maar in de praktijk komt daar niets van en zijn 99 van de 100 foto's die ik maak vooral vakantiefoto-niveau. Dan wil je vooral een camera makkelijk bij de hand hebben op het juiste moment.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 11:38

Ik heb wel over deze camera's gehoord. voor mijn dslr had ik een tussenmodel olympus nog wat met 10 mp toen. Maar daar kon je veel minder mee instellen. En ik vond de kwaliteit van de foto's echt niet in de buurt komen. Ik wil op de fotos niet hoeven inleveren kwa licht maar ook in raw kunnen schieten, zelf meelopen voor de zoom vind ik minder belangrijk. Lichtsterk dus wel. Ik ga eens inlezen op de bridge camera.

O ja dat is een superzoom dat had ik dus al en dat vond ik niks maar mogelijk ook door de kwaliteit van de camera.

Ik zal even wat meer vertellen.
Bij mijn dslr stel ik veelal alles zelf in. Ik schiet nooit in de af en de lens ook niet alleen mijn af lens dat kan niet anders. Dat vind ik leuk om te blijven doen. Zelf de diafragma instellen en zelf dus de foto's maken en niet laten doen door een camera ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:57

Ik heb zelf de olympus omd em10. Erg fijne camera. Ik moet zeggen dat ik vanwege het lens aanbod niet heel veel verder heb gekeken dan de Micro four thirds lensvattingen en dús Panasonic of Olympus. Ze hebben veruit de grootste ontwikkelingen op lens gebied en de meeste keuze. Systeem camera's zijn overigens niet perse goedkoper dan de DLSR. De bodies zijn denk ik naar wat ze kunnen wat duurder. De objectieven zijn verder vergelijkbaar in prijs denk ik.

Ik vraag me af of je door een tweedehands systeem camera aan te schaffen systeemcamera's wel echt een kans geeft. De kwaliteit van de systeem camera's is eigenlijk pas sinds korte tijd dusdanig goed dat ze als volwaardig alternatief voor een DSLR door kunnen.

Wellicht zou je ook kunnen kijken of je niet een systeemcamera set kunt huren om uit te proberen?

Ik ben in ieder geval dolgelukkig met mijn olympus omd em10! Al heb ik nooit een DSLR gehad. Ik loop met gemak vele uren met mijn camera op mijn rug, want het weegt allemaal gewoon geen drol.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:58

Dank je wel. Ik ben er achter dat ik er meer tijd voor moet nemen.
Dat ik wellicht niet voor een vervanger moet gaan kijken maar naar een extra camera voor erbij.
voor de vakanties.

Ik ben stiekum wel verliefd geworden ineens op de Panasonic fz-1000 en twijfel alleen of ik dan mijn camera wel weg wil doen. Daarbij mlet ik dan even wat geld opzij gaan zetten om die in zijn geheel nieuw te kunnen bekostigen.

Lenen doe ik niet aan.

Bedankt voor jullie reacties hoor.

BeFunny

Re: Vraagje over systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 07:25

Ik kon het toch niet laten om voor de nex 5 te gaan.
We behouden de a100 camera sowieso. En mijn zoomlens houden we ook die kan daar ook op.
En de nex zal puur voor tijdens de vakanties en het wandelen zijn. Mogelijk dat ik daar ook een groothoek bij ga aanschaffen.