Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen... Ik ben altijd al slecht geweest in keuzes maken.. en dit is nu het probleem..
Ik ben dit jaar geslaagd voor mijn havo (ik ben nu 17), en heb hier heel veel aan moeten doen.. Ik was/ben er ook even helemaal klaar mee
. Ik wist telkens niet wat ik wilde gaan doen na de middelbare school, heb enkele gesprekken gehad met mijn mentor en decaan en heb open dagen bezocht. Toch wist ik nog steeds niet wat ik wilde gaan doen maar heb me toch ingeschreven bij de pabo, dit leek mij een studie die het beste bij mij zou passen. Ik moet dus binnenkort verschillende toelatingstoetsen maken. Nu weet ik eigenlijk niet of ik wel wil studeren volgend jaar.. ik merk dat ik nog helemaal geen zin heb om te gaan studeren, terwijl vrienden om mij heen super enthousiast zijn over hun opleiding... Ik weet dus niet of ik er wel goed aan doe om volgend jaar te gaan studeren. Ik vraag me steeds vaker af of het niet verstandig is om een tussenjaar te nemen zodat ik tijd heb om over een vervolgopleiding na te denken. Een tussenjaar houd mij tegen omdat ik bang ben dat ik daarna alsnog geen zin heb om te gaan studeren, en omdat ik dan alweer een jaar ouder ben.
Graag hoor ik adviezen en/of ervaringen van jullie.
Alvast bedankt!
X
Ben zelf ook een beetje een studiehopper geweest omdat "die opleiding me wel leuk leek". Ja ammehoela, als je de juiste keuze hebt gemaakt weet je dat echt wel.
Gebruik het jaar om lekker wat geld te verdienen (studeren is nu eenmaal duur) en goed te oriënteren waar je interesses liggen.
Tis namelijk best wel saai thuis zitten (ook al werk je) (En ik ben niet de enige vriendin van mij heeft hetzelfde)