Als je dicht bij je ouders woont...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Als je dicht bij je ouders woont...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:42

Hai bokkers,

Ik woon sinds een half jaar in hetzelfde dorpje als mijn ouders. Daarvoor heb ik 2 jaar ergens anders gewoond, ongeveer 10 km verderop.
Mijn huidige huisje is letterlijk bij mn ouders om de hoek.

Regelmatig staat (vooral mn moeder of broertje (12) of zusje (8) aan de deur.
Ik vind dit machtig irritant. Ik ben graag op mezelf en vind het heerlijk soms uren alleen te zijn.
Ik heb ze hier wel eens op aan gesproken, maar dan is het oke we zullen het niet weer doen.
Maar het gebeurd zo weer.

Nu ook weer. Ik doe niet los, misschien lekker aso maar oke.
Heb momenteel ook een vriend en misschien komt hij straks. Ik ben altijd bang dat ze dan opeens ook voor de deur staan. Dit hebben mijn broertje en zusje al eens geflikt, ik heb toen wel open gedaan en gezegd dat ze weg moesten gaan. Toen zijn ze achterom via de tuin naar binnen gekomen.
Heel irritant.

Dus bokkers, wie heeft er een gouden tip voor mij?
Verhuizen was nog niet echt de bedoeling :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:43

En toch is verhuizen je enige optie.
Zou "tien kilometer verop" trouwens niet als "ergens anders" definiëren ;) .

Eunomia

Re: Als je dicht bij je ouders woont...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:45

Ik zou gewoon nog eens een goed gesprek aangaan met je ouders, broertje en zusje. Dat jij dichtbij woont hoeft niet te betekenen dat ze altijd maar langs kunnen komen wanneer het hun uitkomt. ;) Mijn opa en oma (ouders van mijn vader) wonen ook om de hoek en dat gaat prima. We zien elkaar regelmatig, maar dan wordt er bijna altijd voorafgaand even gebeld.

Het kan dus prima, maar ik zou even goed duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:46

Deurbel uittrekken en lekker laten staan, achterom op slot. Als ze bellen via de telefoon waarom je niet open doet zeggen dat ze niet welkom zijn en graag tijd voor jezelf hebt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:47

Ik snap wel dat je broertje en zusje het leuk vinden om bij hun grote zus langs te gaan, dat is toch tof!
Wat je kunt doen is met hen 1 vast moment in de week afspreken dat ze langskomen, ga 1x in de week met ze eten of maak 1 avond in de week een leuke broer-zus-avond. Dan weten ze dat ze welkom zijn en dat het leuk wordt en kun je ook aangeven dat je de rest van de week andere dingen te doen hebt.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:47

Kuggur schreef:
Zou "tien kilometer verop" trouwens niet als "ergens anders" definiëren ;) .

Toch komen ze dan wss minder vaak aan de deur XD 10 km loop je niet zomaar even

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:48

Op aan blijven spreken en gewoon niet open doen zonder afgesproken te hebben dat ze langs komen. Als ze vaak genoeg voor een dichte deur staan houdt het vast vanzelf op.
Mijn ouders wonen ook op 5 minuten lopen maar die komen nooit onaangekondigd langs. Was bang dat ze dat sinds ik kinderen heb wl zouden doen maar dat valt mee. Doen altijd even een appje of belletje...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:48

Das opzich best vervelend.
Toen ik in dezelfde stad als mijn zus woonde stuurde ik vaak een berichtje.
Om te vragen of ze tijd of zin had dat ik langs kwam
Is 2-3 keer gebeurd dat ik gewoon langs ben gegaan zonder dat ze had geantwoord maar dat was toen niet erg.
Maar het is fijner om even een berichtje te doen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:49

Goed duidelijk gesprek met ze hebben dat je dit echt niet wilt dat ze zomaar langskomen en dat als ze willen langskomen dat ze van te voren even zeggen wat en wanneer zodat jij zelf weet wanneer er iemand komt en zelf kan bepalen wanneer want het is inderdaad heel irritant als iedereen de hele tijd voor de deur staat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:53

Bedankt allemaal!
Verhuizen is echt geen optie, dit was een superkansje, mooi goedkoop.
Toen ik 10 km verderop woonde kwamen ze veel minder langs, ook wel eens maar dan 1/2x per maand ofzo. Nu komen ze bijna dagelijks aan de deur...

Een broer/zus avond is wel een goed idee ja, dan is het voor hun ook gelijk duidelijk.

Deurbel uitzetten doe ik ook wel eens, maar ik verwacht straks iemand die wel welkom is :o dus das nu niet echt een optie...

Het is ook wel eens gebeurd dat mn moeder het vroeg via een berichtje, ik nee zei en dat ze er later toch stond... -O-

Gesprek ga ik nog een keer doen maar ben bang dat het weinig uithaalt...

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:55

Vervelend dat ze je ruimte niet respecteren!
Ga nog eens een goed gesprek met ze aan dat je het op prijs stelt als ze even afspreken wanneer ze langskomen en niet zomaar voor de deur staan.
Waarom ben je trouwens bang dat ze komen als je vriend er ook is?! Zijn ze nog niet aan elkaar voorgesteld of schaam je je voor ze ofzo?!

Hier wonen we ook op 5 min lopen van mijn ouders en 15 min lopen van schoonouders. Maar ze staan eigenlijk nooit onaangekondigd op de stoep. Sturen altijd minstens ff een appje of we er uberhaupt wel zijn en of het schikt.
Ik vind het juist ideaal ze zo dichtbij te hebben. We kunnen altijd wat lenen of ze passen even op onze dochter etc. Maar wij hebben wel een hele andere gezinssituatie natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:56

Ik heb hem inderdaad nog niet voorgesteld en dat wouden we voorlopig eigenlijk graag zo houden...
Vandaar dat ik er niet echt op zit te wachten dat ze komen als hij er is... :o

Zijn ook zeker voordelen dat we dichtbij elkaar wonen! Maar dit begint gewoon een beetje vervelend te worden...

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:59

Ik woon zo'n 125 km bij m'n ouders vandaan, heerlijk :') Dan nog ben ik ongeveer om de 2/3 weken bij hun of komen zij hier voor een verjaardag van een familielid, want die wonen wel allemaal in dezelfde stad als ik. En met hun heb ik afgesproken dat ik wel naar hun toe kom als ik ze wil zien en dat werkt gelukkig prima zo :j

Lijkt me heel vervelend als ze je ruimte niet respecteren idd. Maar je zelf dat je broertje en zusje dan via achterom binnenkomen. Heb jij geen slot op de deur dan? :=

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:01

Deurbel uit en vragen of je vriend eventjes belt als hij voor de deur staat. ( mobiel)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:03

Annettu_ schreef:
Deurbel uit en vragen of je vriend eventjes belt als hij voor de deur staat. ( mobiel)

Dat is ook handig ja :)

(offtopic, nu ben ik (on)dood :oo )

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:04

Ik woon 80km bij mn ouders vandaan, dus gene last van. Zij eerder van mij dat ik opeens onaangekondigd op de stoep sta haha.
waar ik wel benieuwd naar ben, wat komen ze telkens doen dan?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:05

Ga jij zelf vaak naar je ouders? Loop je daar, wat heel gewoon voelt als dochter zijnde :) , onaangekondigd naar binnen?
Dan is het namelijk niet vreemd dat het ook bij jou gebeurd . Dan zijn jullie dat heel gewoon onder elkaar.
Je kunt natuurlijk altijd het gesprek weer aangaan en afspraken maken.
Het is wel fijn al iedereen elkaars eigen ruimte respecteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:09

Ja, zit zeker een slot op de deur achter, maar ik had toen de deur los staan omdat het zo mooi weer was.

Dat is nog wel een goeie inderdaad Annettu!

Meestal komen ze dan vragen of ik bij hun kom koffie drinken/eten/wat drinken/kletsen etc...

Niet heel vaak, en meestal spreken we dit wel af. Of laat ik het even weten.
Ga ik zelf ook eens wat meer op letten dat ik altijd berichtje doe, goeie tip! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:20

Ik zou er gewoon eens naar binnen lopen, koelkast plunderen, in bad gaan zitten of de afstandsbediening pakken en gaan zitten zappen terwijl zij aan het eten zijn of zo.

Goh, vinden jullie dit gruwelijk irritant? O:)

Mijn schoonouders staan hier soms ook op de stoep maar meestal is dat dan wel aangekondigd. Ook toen we nog om de hoek woonden. Al belden ze dan wel vrijwel elke avond of we mee met de honden gingen lopen :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:25

Lente schreef:
Ik zou er gewoon eens naar binnen lopen, koelkast plunderen, in bad gaan zitten of de afstandsbediening pakken en gaan zitten zappen terwijl zij aan het eten zijn of zo.

Goh, vinden jullie dit gruwelijk irritant? O:)

Mijn schoonouders staan hier soms ook op de stoep maar meestal is dat dan wel aangekondigd. Ook toen we nog om de hoek woonden. Al belden ze dan wel vrijwel elke avond of we mee met de honden gingen lopen :')

Zij plunderen bij haar toch niet de koelkast en gaan niet in bad zitten?!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:44

Hoe vaak gebeurt het dat ze aankomen?

Hier gebeurt dat ook, en andersom ook. Ik sta ook te pas en te onpas bij mn ouders aan de deur :Y) ik vind het altijd gezellig en mn ouders ook. Als ze geen tijd hebben gaan ze gewoon door waar ze mee bezig waren of help ik even. Maar eigenlijk hebben wij altijd wel tijd voor elkaar :)

Kun je niet vragen of ze eerst bellen voor ze willen komen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:50

Mijn broer en ik wonen ook dicht bij het ouderlijk huis maar eigenlijk word er altijd even gebeld/geappt/sms/facebooked of het uitkomt.

Sporadisch lopen we bij elkaar naar binnen maar dat is eigenlijk nooit een probleem.
Ik sta daar ook wel eens voor een dichte deur :D

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:50

Toen mijn vader op 100 meter afstand woonde kwam hij gerust 3x per dag aan..

Nu woont hij iets verderop, 10 min met de auto en nu komt hij elke dag even aan..

Ik vind het gezellig, dus heb geen tips voor je..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:53

Wat vervelend dat je je niet vrij voelt in je eigen huis.
Dat kan de bedoeling niet zijn.

Ik denk dat afspraken maken voor je broertje en zusje wel handig is.
Net als dat jij en je ouders even bellen of appen als je bij elkaar langs wil gaan.

Mijn schoonmoeder heeft periodes dat ze vaak langs wil komen.
Ik slaap overdag regelmatig dus dat komt niet uit.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:53

Blijven herhalen dat je liever niet hebt dat je ouders/broertje/zusje ongenodigd aan de deur staan. Geloof me, dat moet je echt voor iedereen meer dan 10 keer herhalen voordat ze het gaan onthouden en snappen :) Hoe vervelend dat misschien ook klinkt, duidelijk blijven communiceren en blijven herhalen wat jouw wensen en behoeften zijn en dat ze daar rekening mee dienen te houden :)