Ik heb enorm last van heimwee. Ik blijf nooit bij vriendinnen slapen en op vakantie is een ramp voor mij.
Volgend jaar gaan we met het vliegtuig op vakantie en ik moet echt iets aan mijn heimwee doen.
Ik krijg een kans aangeboden voor in de herfst 15 dagen intern te mogen sporten. Het zou een geweldige kans zijn maar ik moet daar dus overnachten. Ik maak mij daar nu al druk om.
Ik hoop dat iemand tips heeft.
Gr Yenni.
Vero
Geplaatst: 25-06-16 19:30
Misschien kan je foto's of iets waar je aan gehecht bent meenemen? Of misschien helpt een dagboek schrijven als je daar bent wel, kan je alles kwijt daaraan
_Juudith
Geplaatst: 25-06-16 19:31
Dat is het stomme van heimwee, er is niet zoveel aan te doen.. Of je groeit er overheen (mijn broer had dat) of je blijft er last van houden(kan in mindere mate) Als kind ging ik ook nooit ergens slapen, zelfs niet bij mijn opa en oma.. Toen ik mijn eerste vriendje kreeg vond ik het iets minder erg om te gaan, maar vond ik het nog niet leuk.. Nu heb ik er nog steeds last van.. Als ik zonder mijn vriend wegmoet heb ik er wel last van, als hij mee is niet.. Ik ga gewoon dus eigenlijk nooit ergens slapen zonder hem of me ouders of broer.. haha! Als kind ben ik wel op schoolkamp geweest in groep 8.. Van te voren al dikke drama, maar toen ik er eenmal was geen last van..
Het onhandige is, mensen die geen heimwee hebben, weten absoluut niet hoe je je voelt.. Mij probeerden ze altijd op te vrolijken maar daar werd het alleen maar ergen van haha..
Misschien is het slim om voor als je intern gaat voor het sporten het goed kort te sluiten met de gene waar je heen gaat.. Gewoon het verhaal uitleggen en dat er een kans is dat je heimwee krijgt, en wat jullie dan gaan doen.. Mij gaf dit altijd een vertrouwt gevoel.. Maar als ik echt naar huis wou, was dat ook echt de beste optie.. Mijn moeder heeft me een scouting kamp, elke avond opgehaald en de volgende ochtend weer terug gebracht, gewoon omdat ze wou dat ik het kamp niet miste, en ze het zo vervelend vond dat ik daar niet wou slapen..
Haha lekker lang verhaal maar misschien heb je er wat aan
Ik had ook vreselijke heimwee als kind. De tip om iets mee te nemen wat je aan thuis doet denken is een hele goede! Probeer bezig te blijven, want als je gaat zitten niksen wordt het alleen maar erger. Ik heb er al jaren geen last meer van gehad, maar 2 weken geleden ben ik verhuisd (voor het eerst gaan samenwonen) en toen had ik er weer heel erg last van! Naar m'n ouders, m'n vertrouwde kamer en m'n diertjes. Dat is ook weer over gegaan.
Het is heel normaal hoor, probeer er met anderen over te praten en vooral een niet te groot probleem van te maken (weet hoe moeilijk het is). Succes, gewoon lekker van genieten hoor! Die 15 dagen zijn zo voorbij!
jorika1986
Geplaatst: 25-06-16 19:47
Neem iets mee wat naar thuis ruikt. Een knuffel of een fleece dekentje. Vraag aan je ouders of ze net na het avondeten willen bellen met de vraag hoe je dag was en of het leuk is enz enz. Niet vlak voor het slapen bellen, dat is over het algemeen juist een reden voor heimwee. Kun/mag je niet bellen? Stuur heel old school elke dag een kaart naar huis met je bevindingen van die dag erop.
Ik heb ook last van heimwee. Nu op mijn 30e nog steeds helaas. 1 of 2 nachtjes weg gaat wel maar langer vind ik echt niet leuk. Ik ga dus gewoon niet langer weg dan een weekendje.
Als je 15 dagen intern gaat kun je dan niet regelen dat je misschien toch tussendoor 1 of 2 keer een nachtje thuis mag slapen? Dan is het in ieder geval niet zo lang als 15 dagen achter elkaar ergens anders slapen.
En volgend jaar met het vliegtuig gaan jullie met het gezin? Misschien heb je er dan wel minder last van als je ouders er ook bij zijn.
Britta31
Geplaatst: 26-06-16 10:48
Kan je niet gaan oefenen bij famlie bv bij oma en opa,ooms en tante dat is vertrouwd maar toch verder weg.Is maar een idee hoor.
Incroyable
Geplaatst: 26-06-16 10:58
Ik had vroeger ook regelmatig heimwee. Vooral s'avonds in bed. Wat heel erg hielp was regelmatig (alleen) ergens anders gaan logeren, en veel bezig blijven. En erover praten met de mensen waar ik logeerde. En zorgen dat ik savonds zo moe was dat ik gewoon direct in slaap viel. Nu heb ik er bij vriendinnen helemaal geen last meer van, maar op vakantie nog wel behoorlijk.
Ik had het ook heel erg vroeger. Ik ben er overheen gegroeid gelukkig, nu ga ik overal heen en maakt het me allemaal niet meer uit.
Wat bij mij hielp is gewoon doen Veel doen, met mensen waar je je fijn bij voelt. Hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat. Begin dichtbij huis en bouw het steeds veder uit.
Begin eens aan een kampeer nachtje in je eigen tuin. Als scouting leiding weet ik maar al te goed waar heimwee allemaal toe kan leiden. Vaak werkt afleiding. Iemand alleen laten met tijd om na te denken geeft in de regel niet zo'n goede resultaten. Wat meebrengen van thuis ook niet. Bij het zien van dit meegebrachte artikel gaat de gedachte naar thuis en komt de heimwee juist weer opzetten. Bij de scouting kinderen werken de heimwee pillen (een potje van de apotheek met een etiket erop,uiteraard gevuld met een onschuldige placebo)altijd best wel goed maar dat werkt alleen als je niet weet dat je geen echt medicijn neemt. In jouw geval zou ik dus zeggen, oefenen. De tijd die je weg van huis gaat langzaam uitbreiden.
Ik had enorm heimwee, dingen mee nemen of bellen waren voor mij ook echt geen goede ideeën. Ik heb het als kind "opgegeven" om elders te gaan slapen en ben er uit gegroeid.