Bodembedekker voor bijen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bodembedekker voor bijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:13

Onze voortuin gaat op de schop vanwege een zevenblad plaag. We hebben thuis geen groene vingers en tuinieren is niet echt een hobby. Er komen onder andere 2 borders van 5 meter lang en circa 40cm breed.

Voor deze borders zijn we op zoek naar goede bodembedekkers zodat we niet wekelijks hoeven te schoffelen en onkruid geen kans krijgt. De border wordt onderin afgesloten door 2laags worteldoek om woekering te voorkomen.

We hebben nu 2 grote potten met lavendel staan en daar zitten enorm veel bijen in. Dat vinden we zo leuk dat we de borders graag bij vriendelijk willen inrichten. Dus wat zijn goede bodem dekkende plantjes die ook nog eens nuttige bloemen geven voor bijen?

NAIWHL

Re: Bodembedekker voor bijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:59

Je kan je hele border vol zetten met lavendel :-)
Hier hebben we een flinke voortuin en ook flink wat lavendel in staan. Groeit mooi dicht en leuk voor de bijen.

Verder doet alles wat bloemen heeft het wel goed volgens mij :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:22

Lavendel wordt eigenlijk iets te groot voor wat wij in gedachten hebben.

Die campanula is prachtig :) . Denk dat we daarvoor eens gaan informeren bij het tuincentrum. Aangezien we nogal wat nodig hebben wil ik wel graag een goede deal :list:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:31

Dwergmispel of Cotoneaster. Zijn bijen verzot op, niet met tientallen maar met honderden komen bijen en hommels op de bloemetjes af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:52

Morganlefay schreef:
Dwergmispel of Cotoneaster. Zijn bijen verzot op, niet met tientallen maar met honderden komen bijen en hommels op de bloemetjes af.

Bedankt voor je reactie. Dat zijn meer haag achtige planten of niet? We hebben al een 8 meter aan buxus staan dus we zoeken echt een lief zacht grondplantje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:12

Gloa schreef:
Morganlefay schreef:

Bedankt voor je reactie. Dat zijn meer haag achtige planten of niet? We hebben al een 8 meter aan buxus staan dus we zoeken echt een lief zacht grondplantje.

Het is beiden, je kan het als haag (verticaal dus) leiden of gewoon horizontaal door laten groeien
Onkruid krijgt dan inderdaad minder kans en je maakt vrienden met imkers.
Lage phlox geeft in rode tinten bloemen die bijen aantrekken of anders lage anjelieren(steenanjers)

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:37

Campanula is ontzettend leuk, maar met als je geen groene vingers hebt is de campanula niet de makkelijkste plant. Ik heb niet echt groene vingers en ik kan hem niet in leven houden.... (helaas)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:48

Je zou ook kunnen kijken naar Nepeta faassenii 'six hills giant, maar deze is niet wintergroen. Hoe is de bodem (klei/zand/nat/droog) en hoe staat de zon erop?

Ben je er wel van bewust dat zevenblad enorm moeilijk te verwijderen is en dat je letterlijk de grond moet gaan zeven op worteltjes....anders groeit het straks nog steeds door je bodembedekkers heen.

En als tip voor het kopen: ga niet naar een tuincentrum maar naar een groothandel/kweker. Ik denk dat je voor een bodembedekker niet meer dan een euro per stuk hoeft te betalen, afhankelijk van het soort.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:54

sjouk_L schreef:
Campanula is ontzettend leuk, maar met als je geen groene vingers hebt is de campanula niet de makkelijkste plant. Ik heb niet echt groene vingers en ik kan hem niet in leven houden.... (helaas)

Campanula is juist een enorm makkelijke plant... Moet tijdens het bloeien water krijgen, dus als het erg droog weer is ff met de tuinslang er overheen (kan wel goed tegen droogte, maar bloeit dan niet). Na de bloei kan je ze snoeien om te verjongen, hoeft niet. Zijn ze te groot geworden spit je ze gewoon uit. Kan zowel in de zon als in de schaduw en is winterhard.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:00

Misschien niet helemaal wat je zoekt maar wel heel mooi: ik heb een mix van zaden gekocht bij intratuin, van bloemen die lieveheersbeestjes, bijen en vlinders aantrekken. Heel simpel en ze zijn in mijn border al flink gegroeid. Denk aan blauwe korenbloemen, Lavatera trimestris, Cosmea bipannata en Borago officinalis en klaprozen. Ook zitten er een aantal tweejarige zaden bij, zodat er volgend jaar weer andere bloemen groeien. De huidige bloemen krijgen natuurlijk ook zaden, wil ik deze volgend jaar weer, dan moet ik ze niet afknippen uiteindelijk. Ik had eerst onkruid groeien, maar deze planten (die soms zelf als onkruid worden gezien) groeien snel genoeg om het licht voor mijn echte onkruid weg te nemen. En het is een kleurenfestijn.

Ze hadden afgelopen week bij Jumbo gratis zakjes met zaden liggen, in een bakje naast het fruit. Deze zijn speciaal voor bijen staat erop, volgend jaar eens kijken wat daaruit tevoorschijn komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:58

Bedankt weer voor alle reacties :) .

Het moet echt een meerjarige en winterharde plant zijn. Zaadmixen zijn mooi maar groeien niet permanent dicht. Onze tuin ligt op het noordwesten.

De grond moet schoon zijn dus we gaan de borders vol gooien met potgrond. Niet de goedkoopste optie maar dan krijgen de plantjes de beste start. Water geven doen we toch wel vanwege 2 jonge fruitbomen die ook in de voortuin staan.

Ja zevenblad is een ramp en heeft de hele voortuin over genomen -O- . Het beste is minimaal 30cm afgraven maar dat loopt enorm in de papieren. We gaan de tuin helemaal afzetten met houten balken en daarbinnen 2laags worteldoek nieten zodat alles wat er nu in de grond zit niet meer omhoog kan komen. Daar bovenop beginnen we helemaal opnieuw met dus 2 borders en een berg houtsnippers.

Kwekerij is wel een goeie. Woon nog niet zolang hier maar zal eens kijken wat ik kan vinden. Tuincentrum is vaak belachelijk duur.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:30

Voor planten kun je ook even hier kijken:
http://www.boskoops.nl

Hebben wij 2x planten besteld en doen het allemaal super.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:11

Eventueel zou je tijm kunnen planten. Dit is in meerdere soorten te krijgen inclusief kruipers die goed winterhrd zijn. Bijen zijn er gek op. Verder heb ik een plantje in pot staan vormt een donzig hoopje bloeiend plant waar altijd veel bijen opzitten, zal morgen eens kijken naar de soort.