Het lijkt wel onmogelijk...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Het lijkt wel onmogelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 12:56

...om iets betaalbaars te vinden.

We zouden graag een boerderij vinden met voldoende weiland rond het huis (zo'n 45- 50 ha), een ligboxen stal voor zo'n 120 koeien, een acceptabele jongvee stal en een melkstal van min 2x8 plekken.
Het woonhuis erbij hoeft echt niet luxe of nieuw te zijn.

Maar dat lijkt wel een utopia te zijn. Als er al iets is wat erop lijkt dan vragen ze al veel meer dan we ooit willen betalen, en dan moet er nog een nieuwe melkstal in en bv asbest eraf.
En als het al op orde is, dan vragen ze nog veel meer.

Uiteraard is het aan ieder vrij om te vragen wat ze willen maar frustrerend is het wel.

Wat ik met dit topic wil bereiken? Even mijn frustratie luchten. En misschien dat er toch iemand een boerderij te koop weet / heeft voor niet het onderste uit de (melk) kan :-)

_Zsazsa_

Re: Het lijkt wel onmogelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:57

In welke omgeving zoek je, dat scheelt ook heel veel! Bovendien is zoveel grond gewoon erg duur. Is je budget wel realistisch?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:59

Soms moet je je eisen aanpassen.
Of je bod ;)

Is het wel haalbaar dan, wil je niet teveel voor te weinig geld?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:01

Ligt eraan welke omgeving

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:07

Ik vraag me ook af of jullie budget realistisch is? Hebben jullie al een melkveebedrijf en koeien?
Grond is duur, 45-50 ha kopen is een behoorlijke smak geld. Laat staan dat je nog een huis en stallen moet kopen. Wij hebben laatst 4ha landbouwgrond bijgekocht en jeej wat is dat weer een aanslag op je portemonnee.

Met asbest zit je ermee dat het voor 2024 eraf zou moeten zijn. Wij gaan het asbest van onze huis, stal en schuur toevallig volgende maand laten saneren en nieuwe daken leggen.
Wij doen mee aan een subsidieregeling, omdat wij 300 extra zonnepanelen gaan leggen.
Wellicht is het de moeite om eens te kijken wat een huis en bedrijf met asbest kost en wat het saneren gaat kosten en of je aanspraak kunt maken op subsidies. Wellicht is de vraagprijs er dan ook naar als er nog asbest op zit!?

Mijn zwager is uitgeweken naar Duitsland, omdat het daar destijds (9 jr geleden) een stuk goedkoper was dan in Nederland. Misschien loont het de moeite om eens net over de grens te gaan kijken of binnen Nederland in diverse provincies.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:10

Ze zijn er wel, maar grond kost geld....en tis maar net wat voor gebied je zoekt.

Er zijn landelijk genoeg boerderij met ligboxstal en hectares te koop.

Hier in mijn omgeving weinig, omdat dit de akkerbouwhoek is...kwaliteit van de grond bepaalde de opbrengst, en dus ook akkerbouw of melkvee houderij....

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:12

Heel goed punt wat Delphi aanhaalt! Ik zou mij eigen ook bekommeren om de bodem. Vaak zie je veel verontreinigingen in de bodem van oudere bedrijven. Saneren kan behoorlijk in de kosten lopen.
Vooral waar asbest daken aanwezig zijn/geweest is vaak door erosie een verontreiniging ontstaan. Probeer dus verder te kijken dan alleen naar een goedkopere prijs voor een perceel.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:23

Een melkveehouderij willen kopen met zo'n 50 grond is praktisch onmogelijk, tenzij je miljoenen euro's neer kunt tellen voor een bedrijf in Flevoland, Groningen of Friesland. Hier in de omgeving, West-Brabant heeft bijna geen enkele boer 50 hectare huiskavel. Het is sowieso ontzettend lastig met een melkveebedrijf te starten. Willen jullie vanuit het niets beginnen, hebben jullie een grote zak geld of verkopen jullie wellicht een bestaand melkveebedrijf en willen jullie verhuizen? Lijkt mij praktisch onmogelijk vanuit het niets beginnen. Zeker met de wensen die jij stelt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:33

Ik denk eerder dat jullie kijk enigszins onrealistisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:38

Voor de hoeveelheid grond die je erbij wil en de stallen (zonder asbest), mag je zeker wel rond de 800.000 euro gaan zitten, minimaal.
Weet niet of je jullie budget wil vermelden?

Anders misschien in Duitsland kijken?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:38

Ik weet niet of je al een boerderij hebt? Maar in deze tijd boer worden is denk ik iets wat je niet moet willen. De enige manier waarop dat rendabel kan zijn is als je in het bedrijf van je ouders (die dus al boer moeten zijn) stapt en het uiteindelijk erft.

De melkprijzen zijn veel lager dan de hypotheeklasten voor een nieuwe boerderij. Dat boerderijen dan toch nog verkocht worden, komt doordat veel rijkelui vanuit de stad naar het platteland trekken. Of ze worden gekocht door boeren die al een heel goed draaiende boerderij hebben en uitbreiding zoeken. Maar uit het niets een boerderij opzetten kan momenteel in Nederland gewoon niet (denk ik).

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:40

KoudbloedKim schreef:
Voor de hoeveelheid grond die je erbij wil en de stallen (zonder asbest), mag je zeker wel rond de 800.000 euro gaan zitten, minimaal.

800.000 voor 50 ha? Ik zou eerder aan 2 à 2,5 miljoen denken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:42

KoudbloedKim schreef:

800.000?

Als je gemiddeld 50.000 - 60.000 euro per hectare rekent dan heb je voor 800.000 misschien net je huis en je sleufsilo.

TS; ik weet niet in welk gebied je zoekt. Hier liggen de bedragen (Regio Rotterdam) al gauw rond de 85.000 vraagprijs per hectare.
Ik denk dat je met eigen geld onmogelijk een bedrijf kan starten met de huidige melkprijzen. Als je uitkoop / levensuitkering hebt gehad dan wordt het een ander verhaal.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:43

Caesar schreef:
Als je uitkoop / levensuitkering hebt gehad dan wordt het een ander verhaal.

En dan nog zou het slimmer zijn om dat geld niet in zo'n riskant project als een boerderij te steken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:46

Wat is ong je budget? Mensen willen vast meekijken maar dan moeten ze wel een richting weten,

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:47

Roxx schreef:
KoudbloedKim schreef:

inderdaad, met 8 ton ga je dat niet redden helaas :(:)

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:47

Hier in de buurt staan wel wat boerderijen te koop, maar weet niet in welke provincie je zoekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:49

Dat ligt eraan waar in Nederland. :)
En de staat van het huis dat erbij zit.
En daarom staat er ook bij 'minimaal'.

In Duitsland zijn de grond,- en huizenprijzen een stuk goedkoper.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:51

Wil je zelf niet het onderste uit de (melk)kan? Want daar lijkt het toch wel op...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:51

Roxx schreef:
KoudbloedKim schreef:

Voor dat geld 50ha kunnen kopen.. Hoop niet dat je in brabant zoekt :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:52

hier bij ons achter staat een mooie (nieuwe) boerderij te koop, incl. vee, hoeveel ha weet ik zo niet, maar zal wel in de buurt komen wat je zoekt. wat is je budget (mag per pb). Ik hoor wel dat veel boerderijen niet op internet te koop staan maar dat het meestal viavia gaat. beetje netwerken kan geen kwaad dus. welke regio zoeken jullie?
misschien een optie om een boer zonder opvolger te zoeken en in maatschap te gaan?
veel succes!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:52

Wat is je uitgangspositie TS? Heb je al een (kleiner) bedrijf wat als startkapitaal kan dienen?

Wellicht loont het de moeite om eens met de Rabobank om tafel te gaan zitten om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Dan wel goed beslagen ten ijs komen. (Een goed bedrijfsplan mee nemen wat goed doorgerekend is)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:57

arno8 schreef:
Caesar schreef:
Als je uitkoop / levensuitkering hebt gehad dan wordt het een ander verhaal.

En dan nog zou het slimmer zijn om dat geld niet in zo'n riskant project als een boerderij te steken.

Zeker, voor de prijzen die je nu krijgt is het echt geen lolletje :7

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:04

KoudbloedKim schreef:

Grapjas :)

En jullie willen persé in Nederland blijven? Anders zou ik kijken in bijvoorbeeld Duitsland/Frankrijk. Daar zal je wel goed moeten kijken wat de jaarlijkse neerslag is, want die is in elk geval in Frankrijk niet overal zo gunstig als in Nederland. Ook de kwaliteit van de bodem verschilt nogal per regio.