Tweede studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dyphusion

Tweede studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:23

Zelf kon ik het zo snel niet vinden op Google, excuus als mijn zoek skills niet zo goed blijken te zijn.

Op dit moment zit in ik het laatste jaar van mijn opleiding. Ik heb begin juni mijn scriptie ingeleverd, maar verwacht dat deze onvoldoende is. 22 augustus is de herkansingsmogelijkheid en ik verwacht pas ergens in september de uitslag. Nu is het echter zo dat ik mij aan het oriënteren ben op een tweede studie. Ik weet van het instellingstarief af, maar dit is niet van toepassing. Deze studie zou ik per september willen gaan volgen. Echter is het zo dat mijn huidige opleiding en mijn mogelijk nieuwe opleiding bij twee verschillende hogescholen zijn. Weet iemand hoe het zit met collegegeld? Moet ik deze (1 maand) dubbel betalen, of hoef ik hem maar aan een hogeschool te betalen? En zo ja, aan welke dan?

Ik hoop dat een van jullie me kan helpen!

Marieke_K

Re: Tweede studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:27

Je betaald maar 1x collegegeld als je voor twee bachelors of masters tegelijk staat ingeschreven.
Je moet aan de tweede opleiding wel een bewijs van betaling kunnen overleggen van je hoofdinschrijving bij DUO.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:31

Je hoeft maar 1 keer collegegeld te betalen. Is het niet ook zo dat als je opleiding twee start ten tijde van opleiding 1, je dan ook het vastgestelde collegegeld moet betalen? Je hoeft dan geloof ik niet het dure instellingscollegegeld te betalen want je tweede studie is gestart tijdens je eerste. :)

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:32

Marieke_K schreef:
Je betaald maar 1x collegegeld als je voor twee bachelors of masters tegelijk staat ingeschreven.
Je moet aan de tweede opleiding wel een bewijs van betaling kunnen overleggen van je hoofdinschrijving bij DUO.

Dus als ik het goed begrijp betaal ik dan in september collegegeld bij opleiding 1 die dan ook voor opleiding 2 geldt. Nadat ik me uitgeschreven heb bij opleiding 1 betaal ik de rest van het jaar aan opleiding 2?

Yipee schreef:
Je hoeft maar 1 keer collegegeld te betalen. Is het niet ook zo dat als je opleiding twee start ten tijde van opleiding 1, je dan ook het vastgestelde collegegeld moet betalen? Je hoeft dan geloof ik niet het dure instellingscollegegeld te betalen want je tweede studie is gestart tijdens je eerste. :)

Klopt inderdaad dat als ik opleiding 2 start tijdens opleiding 1 dat ik dan geen instellingscollegegeld hoef te betalen voor opleiding 2, maar dat hoef ik sowieso niet aangezien opleiding 2 in de zorg is.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:38

Als je tegelijk bij twee opleidingen staat ingeschreven betaal je 1x wettelijk collegegeld. Maar volgens (of althans tot een paar jaar terug) ging dat recht verloren als je 1 van de 2 opleidingen afronde. Dan moet je instellingstarief betalen omdat het een 2e bachelor is. Tenzij het een opleiding in de richting van zorg of onderwijs is.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:46

Marieke_K schreef:
Als je tegelijk bij twee opleidingen staat ingeschreven betaal je 1x wettelijk collegegeld. Maar volgens (of althans tot een paar jaar terug) ging dat recht verloren als je 1 van de 2 opleidingen afronde. Dan moet je instellingstarief betalen omdat het een 2e bachelor is. Tenzij het een opleiding in de richting van zorg of onderwijs is.

Dat is niet helemaal waar. Er zit een maas in de wet: als je tweede opleiding gestart is voor het afronden van je eerste opleiding betaal je gedurende de rest van je tweede opleiding wettelijk collegegeld. Moet je trouwens wel onafgebroken voor ingeschreven staan.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 21:10

Marieke_K schreef:

Het is inderdaad een opleiding in de richting van de zorg, dus het gaat me nu echt puur en alleen om die (ene) overbruggende maand(en).