Nog plek op hbo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LizzieLover

Nog plek op hbo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 15:25

Ik heb een vraagje..
Ik had me in april ingeschreven bij 3 hbo studies waarvan ik er nu bij 2 ben afgewezen en 1 nog geen uitslag van heb (waarbij ik ook voor afwijzing vrees helaas... Je weet maar nooit..)

Weet iemand of je ergens kan zien bij welke opleidingen je je ook nu nog kan inschrijven?
Ik wil namelijk geen tussenjaar want dat heb ik al gehad.. Ik heb al gegoogled maar kon het niet vinden :(
Laatst bijgewerkt door LizzieLover op 20-06-16 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:27

Iselda

Re: Nog plek op hbo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:28

Inschrijf datum was idd uiterlijk 1 mei.
Maar mag ik vragen voor welke studies je bent afgewezen? In principe als je voldoet aan de Inschrijf voorwaarden is er geen probleem toch? Zijn een aantal studies een uitzondering op, dat dan weer wel.
Of denk ik nu heel gek? :+

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:29

Hoe kan het dat je wordt afgewezen? Alleen bij loting/decentraal kan dat, vandaar dat je je ook maar voor 1 zo'n studie kan inschrijven...

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:30

future_vet schreef:
Hoe kan het dat je wordt afgewezen? Alleen bij loting/decentraal kan dat, vandaar dat je je ook maar voor 1 zo'n studie kan inschrijven...

Dat is dus ook mijn gedachte.
Of heb je negatief studie advies gehad na een studie keuze check? Want dat advies is niet bindend.

Urbanus

future_vet schreef:

Nee als je je later dan 1 mei inschrijft mag je ook afgewezen worden op grond van een gesprek of instaptoets.

edit: Klopt dit wel? Dit is wat mijn SLB'er zei.

Citaat:
* Dien je na de aanmeldingsdeadline van 1 mei voor het eerst een verzoek tot inschrijving in via Studielink dan kan een instelling jou weigeren in te schrijven. De instelling dient hierover wel duidelijke regels opgenomen te hebben in het Onderwijs- en examenregelement (OER).
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 20-06-16 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Wat voor studies heb je je voor ingeschreven? Volgens mij mogen studies je niet zomaar afwijzen als je aan de vooropleidingseisen voldoet. Je kan wel een negatief advies krijgen van een opleiding, maar dat advies mag je gewoon negeren :Y) .
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 20-06-16 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:31

Ligt er aan of er loting is of niet. Hier heb ik een lijst gevonden met studies die een loting hebben:
http://hbobachelors.nl/numerus-fixus/

Als ze geen loting hebben dan is de uiterste inschrijvingsdatum 31 augustus meen ik, die sluitingsdatum van 1 mei of 1 juni staat niet wettelijk vast maar is om er voor te zorgen dat er intakegesprekken gevoerd kunnen worden om te kijken of de studie bij jou past, en om te zorgen dat de administratie niet allemaal op het laatste moment moet gebeuren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:32

Je zou ook via NHA een HBO studie kunnen doen. ;)

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 15:46

Ik heb me in april ingeschreven voor docent beeldende kunst en vormgeving. In juni of juli kom je dan op gesprek en n.a.v. dat gesprek word je aangenomen of afgewezen. Dit is bindend.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:48

Bij mijn eerste hbo had een jongen zich 2 weken van te voren aangemeld :') gewoon proberen een gesprek te regelen, proberen kan altijd!

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 15:50

JudArthos schreef:
Bij mijn eerste hbo had een jongen zich 2 weken van te voren aangemeld :') gewoon proberen een gesprek te regelen, proberen kan altijd!

Bedankt! Kan dat dan ook gewoon via studielink?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:50

Ik heb me voor mijn hbo studie (6 jaar geleden) 1 week voor aanvang van de studie ingeschreven. Ligt denk ik helemaal aan de studie. Maar kan zijn dat t is veranderd in de loop der jaren.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:52

Er zijn studies waar je je tot 1 september kan inschrijven. Dat zijn de studies die bijna nooit vol zitten, dit staat per studie aangegeven. Ik heb mijzelf destijds ook pas 1 maand van te voren ingeschreven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:54

Je vraagt ook suggesties, dus, waar liggen je interesses? Wat voor profiel had je en welke studies had je je voor ingeschreven?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:02

Ik heb me vorige week nog aangemeld voor een studie, meestal doen ze hier niet zo moeilijk over!

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 16:06

RianneH schreef:
Je vraagt ook suggesties, dus, waar liggen je interesses? Wat voor profiel had je en welke studies had je je voor ingeschreven?

Ik heb me in april ingeschreven voor docent beeldende kunst en vormgeving. De uitslag hoorde ik vandaag en twee weken geleden ongeveer dus de deadline van 1 mei was al verstreken.

Heb nu een mbo4 diploma mediavormgever 2D animatie, maar hier is geen werk in..
Wil wel graag sociaal werk doen, of creatief..
Liever niet te technisch en met m'n dyslexie is ook iets als journalistiek niet heel handig..
Vroeg me vooral af waar of je kan zien of je je nu nog kan inschrijven :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:19

Of je nog kan aanmelden is afhankelijk van de regels van de hogeschool. Bij ons (Hogeschool Rotterdam) kan je bijvoorbeeld na 1 mei wel aanmelden tot uiterlijk 1 augustus, maar bij sommige opleidingen kan je bij een aanmelding na 1 mei worden afgewezen (vooral de economische opleidingen bij ons) als je niet voldoet aan instap voorwaarden (tenzij er een fixus is of de kunstopleidingen, die hanteren andere toelatingseisen).

Op sites van hogescholen kan je zien of je nog kan aanmelden of niet, iedere instelling hanteert (helaas) andere regels.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:22

Aan welke hogeschool wil je gaan studeren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:26

Onze zoon is vorig jaar fysio gaan doen aan de HU. Dat was met decentrale selectie. Als hij voor 1 Mei ingeschreven stond, had hij sowieso recht op een plek op een opleiding.
Hij werd aangenomen, zoals de meesten. Maar als hij was afgewezen had hij toch een plek gehad op een andere opleiding naar keuze. Met loting of decentrale selectie valt dan wel af.
Wel zonde, want bij fysio vielen er meteen veel af en ook onze zoon is eind Januari gestopt. Zat plek dus lijkt mij, maar goed....

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 16:27

Marieke_K schreef:
Of je nog kan aanmelden is afhankelijk van de regels van de hogeschool. Bij ons (Hogeschool Rotterdam) kan je bijvoorbeeld na 1 mei wel aanmelden tot uiterlijk 1 augustus, maar bij sommige opleidingen kan je bij een aanmelding na 1 mei worden afgewezen (vooral de economische opleidingen bij ons) als je niet voldoet aan instap voorwaarden (tenzij er een fixus is of de kunstopleidingen, die hanteren andere toelatingseisen).

Op sites van hogescholen kan je zien of je nog kan aanmelden of niet, iedere instelling hanteert (helaas) andere regels.

Bedankt :) had me ineerste instantie gericht op kunstopleidingen maar dat gaat hem al niet meer worden denk ik, aangezien die allemaal selectiedagen hanteren. Bedankt voor de info!

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 16:28

_sharonnn schreef:
Aan welke hogeschool wil je gaan studeren?

Maakt me eigenlijk niet heel veel uit :)
Wel heb ik voorkeur voor een sociale of een creatieve (niet te technische) opleiding

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:30

En die 2 andere opleidingen dan? Hoe kan je daar afgewezen voor zijn?

Edit: ik zou wel een studie doen die je ook van plan bent om af te maken, anders is t geldverspilling

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:34

Kun je niet beter eerst bedenken wát je wilt gaan studeren en dan contact opnemen met die hogescholen om te vragen of je daar in september al kunt beginnen? Er is volgens mij geen complete lijst van alle studies die nu nog de inschrijving open hebben staan.

Je zou is bij Stenden kunnen kijken, die hebben wel een aantal sociale en creatieve studies. Afwijzing gebeurt alleen als uit het intakegesprek blijkt dat jij en de studie duidelijk niet matchen.

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 16:35

future_vet schreef:
En die 2 andere opleidingen dan? Hoe kan je daar afgewezen voor zijn?

Edit: ik zou wel een studie doen die je ook van plan bent om af te maken, anders is t geldverspilling

Die waren ook allebei docent beeldende kunst en vormgeving