Frustratie, ZO veel frustratie..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Frustratie, ZO veel frustratie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 21:40

En waarom? Om van alles.

Kleine situatie schets:
Ik ben 17 jaar en op mijn 13e gediagnostiseerd met PDD-nos. In het begin kwam dit alleen duidelijk voor met persoonlijk contact, maar tegenwoordig heb ik er echt overal last mee.
Zo heb ik altijd al heimwee als ik op vakantie ging, ik was standaard 2 dagen ziek (minimaal) en kreeg vaak paniekaanvallen. We dachten allemaal dat ik er wel overheen zou groeien, zeker toen ik vorig jaar April naar Engeland kon met school voor 3 dagen (waarvan 2 bijna op de boot) en ik nergens last van had. Met volle moed op intake geweest bij Helicon Velp en aangenomen! *\o/* Echter.. Met de intro dagen ging het al fout. Eerste dag zwaar misselijk geworden tijdens het avond eten en dus ook naar huis gegaan. Hierna steeds tussen de locatie in Zevenaar en Apeldoorn heen en weer gereden zodat ik toch kon bonden met mijn klasgenoten voor de aankomende vier jaar. Toen brak 1 september aan, eerste school dag. Heen weg ging alles al fout van een bus die voor mijn neus weg rijd tot een flesje dat knapt in mijn tas. Thuis gekomen, dood moe naar bed gegaan, en de volgende dag begon het. Zwaar misselijk, ziek gemeld op school. S' avonds wist ik het eingelijk al.. dit wordt hem niet. Uit eindelijk hier dus ook gestopt. Veel gedoe met wat nu, leerplicht, etc etc. Ik at ondertussen maar weinig en was vaak misselijk, maar echt extreem was het niet.
Afijn, 1 December gestart hier op het ROC met een havo opleiding. Dit word in combinatie gedaan met speciaal onderwijs (iets wat ik mijn vmbo tijd ook heb gehad) eerste dag, je raad het al, overgegeven op school. Hierna ging het alleen maar berg afwaards. 1 uur per dag naar school, soms maar 2 dagen in de week. In de maand januari ben ik 10 kilo afgevallen en in maart was dit 18. Ik woog nog maar 55 kilo (terwijl ik eerste licht overgewicht had) ik kon niks meer eten, ik was alsmaar misselijk. langzamer hand gaat het ondertussen beter met eten, maar de misselijkheid blijft.

Eerder werd ik wakker met misselijkheid, ok, dit was lastig, kon weinig doordat ik weinig at. Nu KAN ik wat meer, maar de misselijkheid houd me toch weer tegen. Moeder een weekend weg? OK, denk mijn lichaam, perfecte tijd om een paniek aanval erin te gooien met resultaat ik dik over de zeik, overgeven, overgeven en nog eens overgeven terwijl er niks meer in mijn maag zit. 1 Mei, wij willen naar noord-holland om de paardencarrousel te kijken. Half uurtje in de auto, ik word dus misselijk.. Het werd pas ondragelijk toen we op de dijk zaten, en je raad het al, in de verste verte geen tankstation te bekennen. Ondertussen had ik maar een vuilniszak gepakt als ik toch moest overgeven, maar ondertussen begon het van onder ook te drinken. Na 2/3e van de dijk bij een wegcafetje aangekomen en daar is alles er zowel boven als onder uitgekomen, met gevolg, dikke paniekaanval toen we verder reden. Terug gaan wilde ik niet. Kon ik niet. MOCHT ik niet van mijzelf. Vaak gaf ik eraan toe, maar nu moest ik gewoon doorzetten. Zo gezegd zo gedaan en uiteindelijk de dag toch nog leuk kunnen afsluiten, maar terug denken eraan doe ik liever niet. wat een HELL was dat. En dan kwam de gedachte erbij van, nu kan ik alles wel weer hebben, but oh what was I wrong..

Nou komt het punt van nu. Ik kan NIKS meer zonder misselijk te worden. Ik kan niet meer DENKEN zonder misselijk te worden. Naar de manege waar ik al 10 jaar kom? Misselijk. Willen meelopen met mijn neefjes aan de avond4daagse? Misselijk. (al denk ik er alleen maar aan). Naar de tandarts? Misselijk. Dietiste? Misselijk. Huisarts? Misselijk. /Boodschappen doen/ met mijn tante? Misselijk. Zo vandaag, naar Zwolle, zit competitie kijken? Misselijk.
Nou wilden we niet weggaan maar ik wil er ook gewoon eventjes tussenuit. Dus we willen een last-minute boeken en naar texel gaan. Nou wilde mijn moeder vanmiddag boeken, en toch nog zeg ik ''Wacht nou even, moet toch nog een keer checken of ik kan..'' Want ja, ik werd al misselijk toen ze het over het boeken had.. Toestraks in de auto natuurlijk wel verteld waarom ik dat zei, maar no way dat ik dat doe met mijn broer en vader erbij.
De enige plek waar ik dus helemaal nergens last van heb is bij mijn verzorg paard, wat gek is, want die is niet zo lang geleden van stal gewisseld en ik ken niks of niemand daar.

Wat ik wil bereiken met dit topic? Geen idee. Gewoon mijn frustraties uitten. Meer en deel van mijn topics hiero zijn toch over frustraties, dus nog één kan er wel bij.
Gaan we naar texel? Geen idee. Ik ga morgen de knoop doorhakken. Aan de ene kant wil ik SUPER graag. LEkker er tussen uit. Maar aan de andere kant begin ik al te denken... Wat als ik misselijk word in de auto? Op de veerboot? s'avonds? In het zwembad? In het midden van de nacht? En als ik er ook maar één seconde aan denk is het al gebeurd...

Wat kan ik eraan doen? Ik heb valdispert gebruikt naar Engeland en dit werkte super. Maar nu lijkt het alsof het dus helemaal niet meer werkt. Verder heb ik ondertussen wel een trucje gevonden om een beetje van de misselijkheid af te komen (of eerder de gedachtes) door een muntje in te beelden wat gaat tollen als ik diep uit aandem, en hij moet blijven rollen. Maar het is maar de vraag tot hoe lang dit nog gaat werken..

Enige waar ik wel blij mee ben is dat ik ondertussen 3 kilo ben aangekomen en nu op 58 kilo zit. Dit is ook mooi voor mijn lengte (1.64m) en hier wil ik dus absoluut niet boven of onder komen. Echter.. Zit me nu al te bedenken dat als we naar texel gaan dat ik dan gewoon helemaal niks ga eten, om het misselijk worden te voorkomen, maar dat werkt natuurlijk ook niet..

Frustraties frustraties frustraties. het zit hierboven gewoon zo vol met allemaal gedachtes. Zet vanavond m'n laptop en telefoon uit denk ik, voor een paar dagen. Eens kijken of dat werkt.

In ieder geval, als je het hele verhaal gelezen hebt, respect. Als je tips hebt, hoor ik het natuurlijk graag.

luuntje

Re: Frustratie, ZO veel frustratie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:43

Ik denk dat een bezoekje aan je huisarts wel handig is.
Die kan je doorverwijzen naar een therapeut.
Je wereld wordt zo wel erg klein, dat is ook niet prettig.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 21:45

luuntje schreef:
Ik denk dat een bezoekje aan je huisarts wel handig is.
Die kan je doorverwijzen naar een therapeut.
Je wereld wordt zo wel erg klein, dat is ook niet prettig.

Vergeten te melden, therapeut zijn we mee bezig. Ben compleet lichamelijk onderzocht, door kinderarts, beweginstherapeut en kinderpsycholoog. We zijn nu bezig met een geschikte plek te zoeken, maar alles zit ontzettend vol.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:53

Ik snap je frustraties, en ik wil je heel veel sterkte wensen!!
Wat ik mis in je verhaal, je noemt een klein deel er over, is wat je er aan gedaan hebt.
Je klacht is helemaal duidelijk.
Maar de oplossing?
Ik weet dat er zeer goede resultaten zijn te behalen met hypnotheratie en of EMDR therapie.
Klint wazig, maar is het absoluut niet.
Kan proberen in het kort hypnotherapie uit te leggen, er is een plekje in je hersenen welke verbonden is met je maag, dit plekje is nu te groot geworden, vandaar dat je nu zo overal op reageert, in jou geval met misselijk worden, wat je wil is dat dat plekje weer klein wordt, daardoor zal je misselijkheid gaan afnemen.
Door middel van bv. EMDR kan je dat bereiken, maar ook via hypnotherapie, je gaat een verhaaltje bedenken, dat verhaaltje maak je 3 x per dag, gewoon simpel, over iets wat je leuk vindt, lijkt op wat je nu doet met je muntje, dat verhaaltje gaat er voor zorgen dat de focus op het plekje van het verhaaltje komt te liggen en daardoor zal het andere plekje kleiner kunnen worden en nemen je klachten af..
Of het voor jou gaat werken, geen idee, ieder mens is anders, maar ik hoop dat je hier iets mee kan en dat het voor jou gaat werken (wat je ook maar kiest) en dat je hier vanaf komt, het is je zo gegund!!
Veel succes en veel sterkte.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:08

Het is net of ik over mijzelf lees. Bij mij begon het ook op mijn 17e.
Ik fietste naar mijn stage toe, waar ik nog maar een week moest en kreeg een verschrikkelijk zware paniek aanval.
Draaierig, duizelig en vreselijk misselijk. Ik had een dichtgeknepen keel en kon amper nog ademhalen. Ik ben op de stoep gaan zitten en iemand heeft me daar gevonden, compleet de weg kwijt.
Ik wist toen nog niet dat het een paniek aanval kon zijn, maar er is toen een wereld voor me opengegaan. Maar dat heeft echt heel lang geduurd.
Ik ben ook door de hele ziekenhuis molen gehaald. Echo's, scans, bloed onderzoeken, kinderartsen, kinderpsychologen etc. etc. Alles. Het zat in mijn hoofd, zeiden ze.
En daar mag je het dan mee doen. Ik was in de tussentijd in een week 12kg afgevallen. Mijn ooit dikke en mooie haar was een bosje stro en ik kon geeneens het tuinpad aflopen zonder in een paniek aanval te schieten.

5 jaar geleden was het keerpunt. Ik kreeg een zware paniek aanval toen mijn hond mijn kamer in kwam lopen. Teveel prikkels, ik moest alleen zijn, alleen dan had ik controle over mijn lichaam.
En toen was ik het zat. Mensen in mijn omgeving, familieleden, pushten al een tijdje voor een oplossing, maar je moet er ook zelf voor in zijn. Anders helpt het niks.
Ik ben naar de huisarts gegaan en heb daar een medicijn geëist. Iets. Iets dat mijn paniek aanvallen kon ondersteunen. Hij heeft mij toen Seroxat meegegeven.

Het was absoluut niet gelijk een wonder middel. De bijwerkingen waren niet mis. Maar na 3 jaar en 2 psychologen kon ik voor het eerst weer naar buiten.
En nu, na bijna 6 jaar, zit ik op een ander medicijn. Speciaal voor paniek en angst stoornissen. Venlafaxine. Een echte aanrader.

Het hoeft niet voor altijd te zijn. Er rust nog steeds een taboe op medicijnen slikken, maar het ondersteund mij.
En hierbij doe ik nu haptotherapie. Waar ik na 3 sessies al van kan zeggen dat ik er baat bij heb.

Ik kom weer buiten, ik kan huisdieren aan, ik kan soms teveel prikkels aan. Ik leef eindelijk weer.

Ik hoop dat dit enorme verhaal je een beetje kan helpen. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:51

Ik denk dat lichamelijk onderzoek je niet veel gaat helpen, het lijkt namelijk op een somatisch probleem; door stress reageert je lichaam. Dmv therapie kun je wellicht leren hoe je de somatische klachten kunt verminderen. Dat kan denk ik echt wel mogelijk zijn, al zal je pdd-nos je altijd blijven plagen. Succes ermee iig!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:33

Wat vervelend zeg, vooral voor jouzelf omdat je wereld zo klein wordt.
Ik ben ook bang dat er geen lichamelijke aanwijzing voor je probleem zal zijn.

Ik slik momenteel Domperidon, dit gaat braken en misselijkheid tegen, misschien kan dit net een zetje zijn om je uit je steeds kleiner wordende cirkel te krijgen.
Alleen op recept bij de huisarts verkrijgbaar. Wellicht kun je het er met je arts over hebben?

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 00:17

Wat vooral bij mij uit je verhaal maar voren komt is dat je bang bent om misselijk te zijn, maar je bent inprincipe de hele dag al misselijk.. hoe kun je misselijker worden dan misselijk?
Heb ook niet het idee dat je lichamelijk iets mankeert maar dat het eerder "tussen de oren" zit. Ofwel geestelijk. Je bent zo vaak misselijk geworden voor een grote spannende gebeurtenis dat je deze angst nu ook heb gecreëerd voor kleine activiteiten. En je blijft jezelf wijs maken dat je inderaan gelijk hebt, want je blijft maar overgeven.. hier ga je zelf niet uitkomen.

Misschien toch opnieuw in gesprek gaan met je arts, en hem uitleggen hoe deze obsessie je leven beheerst.
Hopelijk kan hij je snel helpen.

Wel eens een paracetamol genomen voor je op pad gaat? Misschien werk dat een klein beetje je te kalmeren?
Of natuurlijke producten? Yoga? Ademhalingstechnieken?
Iets mee nemen wat veilig voor je is? (Knuffel, stressballetje, verzin het)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:30

Ik herken dit wel, maar ik heb dit met buikpijn en vervolg wc.

Als ik weet dat ergens geen wc is, ik lang in een bus of iets moet zitten, totale paniek. Ook ik ben door de molen van het ziekenhuis gegaan, medisch is er niks te vinden. Zit gewoon tussen mijn oren en je lichaam reageert daarop. Heb medicijnen voor als ik op vakantie ga en dit gaat dan redelijk.

Vorig jaar was ik op de Doninicaanse Republiek en we gingen een excursie doen naar een eiland. Ik wist alleen niet dat je van te voren 1,5 uur met een busje moest. Onderweg ook een paniek aanval, ik snap helemaal wat je bedoeld , duizelig etc.. Heb dan ook het busje laten stoppen en alleen een taxi terug naar het hotel gepakt

Ik lees even mee

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:04

Dit is echt alsof ik mijn eigen verhaal lees van een aantal jaren terug. Bij mij was het een vicieuze cirkel, ik werd door stress misselijk. Maar van misselijk zijn raakte in enigszins in paniek en dat leverde dus weer stress. Uiteindelijk kon ik mezelf prima misselijk 'maken'. Bij bepaalde situaties (dingen die jij opnoemt als op de manege zijn, vierdaagse meelopen) had ik van te voren al zoiets van o jeetje 'als ik maar niet misselijk word', en jawel hoor.. daar ga je! Zeker inderdaad bij overnachting dingen, ik mistte niet eens thuis heel erg, maar ik werd misselijk en raakte daardoor weer in paniek en daardoor wilde ik weer naar huis..

Hoe ik er ooit vanaf ben gekomen? Geen idee, ik heb geen duidelijk omslag punt gemaakt. Heb er zelfs nu nog in heeeele lichte vorm wel last van, maar het is nu gelukkig weer heel erg goed mee te leven.
Wat mij enigszins heeft geholpen is haptonomie. Tijdens de sessies zelf dacht ik wel vaak 'wat in hemelsnaam doe ik hier', en vond ik het maar zweverig enzo. Maar achteraf denk ik dat dat tegen mijn eigenwijsheid in toen toch goed voor me is geweest.

Je moet vooral tot het besef moment komen dat je het zelf kunt beheersen, want jij kunt jezelf die misselijkheid aanpraten (en dat is ie er ook echt hoor, ik weet er alles van!). Dus dan zou je de misselijkheid ook de deur toe moeten kunnen wijzen.. Je moet als het ware sterker worden dan de vicieuze cirkel waar je in zit.

Dit geldt overigens wel alleen als het écht uitgesloten is dat het niets medisch is.
Succes TS, ik weet hoe ontzettend naar en belemmerend het kan zijn, maar geef de moed niet op! Je kunt de strijd ertegen wel winnen! :j

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:04

Een beetje radio stilte, maar dit tip ik nu dan ook vanuit, jawel, Texel.
Vannochtend was ik ontzettend misselijk, diarree, zat het niet zitten. Eenmaal vertrokken ging het prima en nu nogsteeds gaat het redelijk, eet langzaam weer wat (gister en vannochtend amper gedaan). Nu de eerste nacht nog door.

We wilden eerst trouwens alles lichamelijk uitsluiten :) We wisten dat een deel in het koppie zat, maar we wilden zeker weten dat het niet lichamelijk was omdat ik zoveel was afgevallen.

Wel toevallig, dat er toch mensen zijn met het zelfde. Zo extreem, bedoel ik dan.

Kort berichtje, zal later nog wat uitgebreider reageren, maar nu eerst tijd voor het strand.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:10

Fijn, TS.
Knap dat je toch gegaan bent en top dat het meevalt.
Geniet van je vakantie :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:50

Het is alsof ik een verhaal van mezelf lees. Ik heb geen PDD-nos . Maar ik ben wel echt vanaf mijn 14de tot mijn 16de oid elke dag misselijk geweest. Ik heb toen ook ik weet niet hoe veel bloedonderzoeken gehad waar niks uit kwam. Ik heb een tijd elke ochtend overgegeven en had echt ondergewicht waar je u tegen kon zeggen :\ . Bij mij werd dit allemaal veroorzaakt door stress , wat bij mij destijds een beetje geholpen heeft is praten met een therapeut hierdoor kon ik vanalles relativeren en werd die misselijkheid langzaamaan wat minder.

Ik ben er gelukkig nu helemaal vanaf. Na mijn middelbare school heb ik 2 jaar echt rustig aan gedaan en zo veel mogelijk stress vermeden. En inmiddels gaat het alweer een heel aantal jaar super goed met me . Ik wil je voornamelijk even een virtuele knuffel geven en ik hoop dat je in je hoofd wat rust kunt vinden :(:)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:40

Ik heb ook last van frustaties op veel gebieden. Lifes begin at 40 dus ik hoef nog maar 4 jaar te wachten. Maar zie alles als verloren tijd als ik er niet nu al mee aan de slag kan. Dus ik weet wat frustaties zijn. Ik heb er ook veel last van. Het maakt je leven echt moeilijk.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:48

Ook ik heb hiermee gelopen. Gelukkig ben ik er voordat het echt escaleerde eraf gekomen. Ik heb het zelf gedaan omdat ik het zó zat was. Telkens weer tegen mezelf zeggen: doe even normaal, je doet dit zelf, huppekee gaan en niet aanstellen.

Als je dat eenmaal goed in je hoofs hebt zitten, dat je het echt ZELF doet, helpt dat al heel erg. Ik werd telkens zo streng en boos op mezelf dat dat op een of andere manier goed geholpen heeft. Met een paar weken ging het stukken beter en met een half jaar was ik er volledig van af.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:56

Marit schreef:
Ook ik heb hiermee gelopen. Gelukkig ben ik er voordat het echt escaleerde eraf gekomen. Ik heb het zelf gedaan omdat ik het zó zat was. Telkens weer tegen mezelf zeggen: doe even normaal, je doet dit zelf, huppekee gaan en niet aanstellen.

Als je dat eenmaal goed in je hoofs hebt zitten, dat je het echt ZELF doet, helpt dat al heel erg. Ik werd telkens zo streng en boos op mezelf dat dat op een of andere manier goed geholpen heeft. Met een paar weken ging het stukken beter en met een half jaar was ik er volledig van af.

Dat is wel waar wat je zegt. Ik denk ook bij mezelf wat een ander kan kan ik ook. Al moet ik mezelf heel veel dingen aanleren wat een ander al kan. En dat maakt het voor mij ingewikkeld. Maar positief kijken naar jezelf helpt er al wat mee. Je hebt de rest van je leven met andere te maken dus daar ontkom je helaas niet aan.