Heb ik juist gehandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bontejames

Heb ik juist gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 13:00

Ik noem in dit topic geen namen, plaatsen en andere persoonlijke gegevens puur voor de privacy voor deze mensen.

Als eerst bedankt voor het openen van dit topic.

Vandaag ben ik in een nare situatie terecht gekomen. Ik open dit topic om iets van mij af te schrijven en om jullie mening hierover te vragen. Graag wil ik dit topic netjes houden dus zonder te schelden en andere persoonlijke beledigende dingen te zeggen.

De situatie:

Ik heb net mijn rijbewijs, ben nog geen 18 en rijd dus met een van mijn "coaches" door het dorp bij ons in de buurt. Het is een niet al te brede weg. Een scherpe bocht naar rechts volgt er. Zoals altijd zijn er halverwege de bocht al auto's geparkeerd aan de overkant van de weg, dus aan de linkerkant, ik rijd aan de rechterkant. Zoals geleerd moet de "gehinderde" kant de niet gehinderde kant voorrang geven. Dus dat betekend dat ik voorrang heb.

Terwijl ik de bocht uitrijd komt er een begrafenis stoet aan. Ik neem aan dat deze op de terug weg was want de vlaggetjes waren niet meer omhoog. Ik heb geleerd dat een begrafenis stoet ALTIJD voorrang heeft. Tenzij dit natuurlijk niet anders kan en de situatie dit echt niet toe laat. Ik ben het er mee eens dat een begrafenis stoet voorrang heeft, uit respect naar de overledene en de nabestaande. Nu rijd ik de bocht uit en de lijkenwagen die voorop rijd gaat zo langs de geparkeerde auto's mijn weghelft op. Ik schrok enorm. Het is een 30 zone en ik reed geeneens 20 in de bocht om te zorgen dat ik alles goed kon waarnemen. De bestuurder van de lijkenwagen zag mij op tijd, dit kan ik opmaken uit het feit dat wij oogcontact hadden. De bestuurder van de lijkenwagen stopt maar staat nog steeds deels op mijn weghelft. Ik rijd voorzichtig door omdat ik geen andere keus heb, er staan auto's achter mij en ik kan geen kant op. Terwijl ik langs de lijkenwagen rijd schreeuwt en scheld de bestuurder mij uit, ik ben een idioot.

Wat had ik moeten doen? Ik kon de begrafenis stoet niet eerder waarnemen anders had ik ze zeker voor laten gaan. Ik had niet in de bocht achteruit kunnen rijden want er staan auto's achter mij.

Het zit mij nogal dwars. Eergisteren las ik een artikel op Facebook over begrafenis stoeten. Een bericht over hoe respectloos mensen in het verkeer zijn als zij een begrafenis stoet passeren.

De conclusie die ik opmaak uit mijn eigen verhaal is dat ik goed heb gehandeld. Ik had geen keus en kon geen kant op. Echter vind ik het handelen van de bestuurder van de lijkenwagen zeer asociaal. Eerst de wagen op mijn weghelft rijden terwijl hij ziet dat ik geen kant op kan en verder netjes rijd. En daarnaast dat hij nog even wat lelijke woorden naar mijn hoofd slingert.

Punz

Re: Heb ik juist gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:03

Maakt wat mij betreft niet uit of je nu wel of geen fout gemaakt hebt. Ook al maak je wél een fout, dan nog mag je verwachten dat er respectvol met je om gegaan wordt.

Kortom: als ik de leidinggevende was van de bestuurder van de lijkenwagen, dan had deze een dík probleem gehad. Dit gedrag zou ik niet tolereren.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:04

Volgens mij heb je prima gehandeld. Wen er maar aan dat je soms rare mensen tegenkomt in het verkeer...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:06

Lastig, ik ken de precieze situatie natuurlijk niet, maar ik was toch achteruit gegaan, de auto's achter jou zullen dan wel volgen al zal het wel wat tijd kosten vermoed ik. Voor de eerste auto uit een rouwstoet gelden wel de normale voorrangsregels dus hij had moeten wachten achter de geparkeerde auto, maar als hij dat duidelijk niet van plan is, dan toch maar de ruimte geven.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:07

Volgens mij heb je niks verkeerd gedaan. Het gedrag van de bestuurder van de lijkwagen vind ik erg overdreven. Probeer jezelf er verder niet te druk om te maken.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:09

Volgens mij heb je goed gehandeld, en vind ik het niet erg netjes van die chauffeur. Wat zei je coach erover? Want die zat ernaast toch?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:09

zonnebloem18 schreef:
Lastig, ik ken de precieze situatie natuurlijk niet, maar ik was toch achteruit gegaan, de auto's achter jou zullen dan wel volgen al zal het wel wat tijd kosten vermoed ik. Voor de eerste auto uit een rouwstoet gelden wel de normale voorrangsregels dus hij had moeten wachten achter de geparkeerde auto, maar als hij dat duidelijk niet van plan is, dan toch maar de ruimte geven.

Sorry maar dat vind ik onzin, hij had gewoon even moeten wachten en heeft wrs niet goed opgelet.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:12

Ik denk dat je juist gehandeld hebt. Als je achteruit was gereden (en de auto's achter jou ook), was er een veel gevaarlijkere situatie ontstaan, omdat men nou eenmaal geen achteruit rijdende auto's verwacht op een normale weg.
Daarnaast moet bij mijn weten een begrafenisstoet met lijkenwagen voorop zich wel aan de regels houden, alleen mag deze niet onderbroken worden. Dus als jij nog niet zover was geweest en de geparkeerde auto's nog niet aan jouw linkerkant had en de lijkenwagen was al op jouw weghelft aan het rijden, dan dien je de hele stoet voorrang te geven.

Ik vind overigens wel dat de bestuurder zeer asociaal heeft gereageerd naar jou. Ik snap dat je geschrokken bent, want zoiets verwacht je niet van een persoon in zo'n functie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:12

Hij had moeten wachten dat zeg ik ook, maar als hij dat duidelijk niet van plan is en je er nog maar met moeite langs komt waarom dan niet achteruit rijden? Het zou mooi zijn als iedereen zich op de weg aan de regels zou houden, maar dat is nou eenmaal vaak niet het geval. Dan kan je dwars gaan doen omdat je het er niet mee eens bent of je past je aan en het scheelt een boel frustratie.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:28

Idd wen er maar aan, niet iedereen rijdt volgens het boekje en is even beleefd. Ik snap dat je geschrokken bent maar je had imo niets anders kunnen doen, goed gehandeld dus...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:38

Tja, schouders ophalen en doorgaan. Dat je werd uitscholden is absoluut niet oke, maar trek het je maar niet teveel aan. Is hun probleem dat ze zo onfatsoenlijk reageren, maar er niet jouw probleem van maken.

Jullie kwamen een beetje ongelukkig uit zo samen, maar weet je? Dat zal vaker gebeuren. Je hebt geen invloed op het andere verkeer. Enige dat je kunt doen als er verder niets bijzonders is gebeurt, even mopperen en doorgaan.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:42

Welkom op de weg meid!!
Bijzonder aan dit verhaal is de reactie van de chauffeur.
Getuigd nou niet echt van respect voor je vak he!
Je hebt juist gehandeld hoor! +:)+

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:49

Ja, jij hebt juist gehandeld.
En als ik lees hoe secuur jij probeert te rijden, en hoe jij rekening met andere weggebruikers houdt, zou ik alleen maar willen dat er meer chauffeurs zoals jij waren!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:56

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:16

je hebt goed gehandeld. naar eer en geweten. je hebt je aan de verkeersregels gehouden en niet met opzet de rouwstoet dwars gezeten.

voor de bocht kon je het nog niet zoen. eenmaal daar had je acheruit gekund. maar ik denk dat de stoet dan nog langer had moeten wachten dan nu.

wat zei je begeleider er van dan?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:22

De eerste wagen van zo'n stoet moet zich gewoon aan de verkeersregels houden en jou dus voorrang geven. Je hebt dus goed gehandeld! Altijd lastig zulke situaties. Zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 14:26

Joltsje schreef:
je hebt goed gehandeld. naar eer en geweten. je hebt je aan de verkeersregels gehouden en niet met opzet de rouwstoet dwars gezeten.

voor de bocht kon je het nog niet zoen. eenmaal daar had je acheruit gekund. maar ik denk dat de stoet dan nog langer had moeten wachten dan nu.

wat zei je begeleider er van dan?

Mijn begeleider vond dat ik goed had gehandeld. Ik was alleen bang dat het asociaal was wat ik deed, zeker omdat ik uitgescholden werd door de bestuurder van de lijkenwagen. Ik ben geen "mietje" en kan best wel wat hebben. Mijn begeleider zei al laat het maar gaan. Dit was niet jouw fout je kon geen kant op. Zijn reactie was asociaal en jouw rijgedrag niet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:15

goeie begeleider dus.

soms zit er volgens mij ook nog wel eens een nabestaande in de lijkenwagen. lekker aso dan.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:26

Tegen ons werd destijds gezegd door de begrafenisondernemer dat wij als rouwstoet geen voorrang hebben!
Uit beleefdheid doen veel bestuurders dat wel, maar het is dus geen recht. Bovendien kon je ze niet eerder zien dus je had niets anders kunnen doen

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:27

Ik heb zelfs nog nooit gehoord dat zo'n begrafenisstoet voorrang krijgt :') is dit bij wet bepaald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:35

Kennelijk het bewijs dat de grootse asso in een lijkenwagen rijdt.
Je hebt prima gehandeld +:)+
Wat je ook eventueel had kunnen doen is auto stil zetten en het gene die in de lijkenwagen rijdt het probleem laten oplossen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:36

Damned schreef:
Ik heb zelfs nog nooit gehoord dat zo'n begrafenisstoet voorrang krijgt :') is dit bij wet bepaald?

kiwiwitje schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... oorsnijden
Je bent niet verplicht ze voorrang te geven. De gewone verkeersregels zijn gehouden, alleen mag je niet meer tussen een rouwstoet door. Mits zij zich aan de vlaggen-regel houden.

Voorrang is ook niet van toepassing. Alleen je mag de stoet, mits vlagdragend niet onderbreken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:43

Lekker respectvol ook zo'n tierende chauffeur :') Daar zit je als familie natuurlijk op te wachten!

Ik zie niet in wat je anders had kunnen doen. Schud het van je af :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:05

Lijk is zich doodgeschrokken denk ik
_O-

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:16

Je reed prima meid. Hier in de omgeving zijn ook veel van zulke situaties, en bij mij om de hoek zelfs 4 maal. Ik kom dan altijd aanrijden vanuit de voorrangkant, maar de tegenmoedkomende rijden ook gewoon door. Dan eis ik normaal wel gewoon de weg op en zorg ik dat zij blijven stilstaan. Ik ga mijn autobanden niet aan de stoeprand verpesten hoor, ben geen debiel. :o