Even een situatieschets:
Mijn vriend heeft al jaren een beste vriend, die ondertussen ook een hele goeie vriend van mij geworden is.
Deze persoon heeft niet veel vrienden, en 'hangt' daarom erg aan mijn vriend en ik, geen probleem voor ons! Maar nu komt het volgende: hij liegt al maanden over van alles, en gelooft zijn eigen leugens dan ook (zegt hij).
Hij zei maanden terug bijvoorbeeld dat hij een nieuwe auto besteld had. Hij praatte elke dag over zijn auto, dat hij zo verlangde om hem te hebben. Hij kon ook erg boos worden als hij vertelde dat de garage hem gebeld had om te zeggen dat zijn auto niet mee was met de levering. Dit was dus geen waar. Hij maakte zich echt zichtbaar zorgen als hij zei dat hij het niet durfde te vertellen aan z'n ouders dat hij een auto gekocht had, hij liep hier echt gestresst over rond. Ook geen waar dus.
Heel z'n werk wist van z'n nieuwe auto, zei dat ik er eens een ritje mee mocht maken als hij binnen was etc. Geen waar.
Nog een voorbeeld: Ik had erg graag bellen gehad voor rond m'n koeien hun nek. Hij ging op reis naar Oostenrijk en vertelde dat hij er twee zou mee brengen voor m'n verjaardag (ik had nog gezegd dat ik ze zeker ging terugbetalen maar dat wou hij niet). Weken gingen voorbij, hij werd boos omdat de verkeerde bellen geleverd werden, zei dat hij ze terug gestuurd had en dat hij wachtte op de nieuwe. Hij ergerde zich er mateloos aan dat het zo lang duurde. Bleek allemaal geen waar te zijn. Hij had blijkbaar wel info gevraagd erover, maar ze waren nooit echt betaald of besteld.
Zo zijn er nog grote en kleine dingen waarover hij gelogen heeft. Allemaal leugens die hij al maanden volhoudt.
Hij is vorige week een soort van ingestort en heeft dan alles verteld aan m'n vriend. Hij zegt dat hij echt gelooft in zijn eigen leugens.
Nu is deze vriend heel erg depressief en loopt hij twee keer per week bij een psychiater.
Hij zegt niet meer verder te willen zonder ons. Ik heb hem gezegd dat we hem zeker niet gaan laten vallen, maar dat het voor ons ook even moeilijk is om te beseffen dat er al maanden gelogen wordt. Vooral mijn vriend voelt zich erg bedrogen en kan er niet mee omgaan dat z'n beste vriend liegt tegen hem.
Nu is er nog één iets wat ik vreemd vind, maar ik weet niet of het met elkaar te maken heeft. Deze vriend kan niet goed schrijven. In zijn sms'jes schrijft hij dus 'hulukihe verjaardag' in plaats van 'gelukkige verjaardag'. Hij schrijft alles eigenlijk zoals hij het hoort, zelfs met autocorrect waren z'n sms'jes altijd verkeerd geschreven (dit is voor ons uiteraard geen probleem! Wij nemen hem zoals hij is!) Het vreemde is nu, sinds hij die leugens bekend heeft, schrijft hij het ene moment perféct zonder fouten. Zelfs moeilijke woorden zijn perfect geschreven. Het ene moment krijg je perfecte sms'jes, dan slaat hij plots om en zijn zijn sms'jes ook weer helemaal fout geschreven. Dit vinden wij een beetje 'vreemd'. Terecht of niet?
Nu zegt hij dat hij nooit meer gaat liegen en altijd de waarheid zal spreken.
Nu weten mijn vriend en ik niet goed wat te doen. Mijn vriend heeft geen zin meer in dat 'gedoe'. Ik vind aan de ene kant dat we hem moeten steunen door deze periode, aan de andere kant vind ik het moeilijk om hem te vertrouwen.
Ik laat hem zeker niet vallen, ik vind het gewoon een moeilijke situatie.
Ik vind het al fijn als jullie mijn bericht gelezen hebben! Zijn er mensen met ervaringen?
. 

.
?