Beste vriend liegt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Beste vriend liegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:10

:wave:

Even een situatieschets:
Mijn vriend heeft al jaren een beste vriend, die ondertussen ook een hele goeie vriend van mij geworden is.
Deze persoon heeft niet veel vrienden, en 'hangt' daarom erg aan mijn vriend en ik, geen probleem voor ons! Maar nu komt het volgende: hij liegt al maanden over van alles, en gelooft zijn eigen leugens dan ook (zegt hij).

Hij zei maanden terug bijvoorbeeld dat hij een nieuwe auto besteld had. Hij praatte elke dag over zijn auto, dat hij zo verlangde om hem te hebben. Hij kon ook erg boos worden als hij vertelde dat de garage hem gebeld had om te zeggen dat zijn auto niet mee was met de levering. Dit was dus geen waar. Hij maakte zich echt zichtbaar zorgen als hij zei dat hij het niet durfde te vertellen aan z'n ouders dat hij een auto gekocht had, hij liep hier echt gestresst over rond. Ook geen waar dus.
Heel z'n werk wist van z'n nieuwe auto, zei dat ik er eens een ritje mee mocht maken als hij binnen was etc. Geen waar.

Nog een voorbeeld: Ik had erg graag bellen gehad voor rond m'n koeien hun nek. Hij ging op reis naar Oostenrijk en vertelde dat hij er twee zou mee brengen voor m'n verjaardag (ik had nog gezegd dat ik ze zeker ging terugbetalen maar dat wou hij niet). Weken gingen voorbij, hij werd boos omdat de verkeerde bellen geleverd werden, zei dat hij ze terug gestuurd had en dat hij wachtte op de nieuwe. Hij ergerde zich er mateloos aan dat het zo lang duurde. Bleek allemaal geen waar te zijn. Hij had blijkbaar wel info gevraagd erover, maar ze waren nooit echt betaald of besteld.

Zo zijn er nog grote en kleine dingen waarover hij gelogen heeft. Allemaal leugens die hij al maanden volhoudt.
Hij is vorige week een soort van ingestort en heeft dan alles verteld aan m'n vriend. Hij zegt dat hij echt gelooft in zijn eigen leugens.

Nu is deze vriend heel erg depressief en loopt hij twee keer per week bij een psychiater.
Hij zegt niet meer verder te willen zonder ons. Ik heb hem gezegd dat we hem zeker niet gaan laten vallen, maar dat het voor ons ook even moeilijk is om te beseffen dat er al maanden gelogen wordt. Vooral mijn vriend voelt zich erg bedrogen en kan er niet mee omgaan dat z'n beste vriend liegt tegen hem.

Nu is er nog één iets wat ik vreemd vind, maar ik weet niet of het met elkaar te maken heeft. Deze vriend kan niet goed schrijven. In zijn sms'jes schrijft hij dus 'hulukihe verjaardag' in plaats van 'gelukkige verjaardag'. Hij schrijft alles eigenlijk zoals hij het hoort, zelfs met autocorrect waren z'n sms'jes altijd verkeerd geschreven (dit is voor ons uiteraard geen probleem! Wij nemen hem zoals hij is!) Het vreemde is nu, sinds hij die leugens bekend heeft, schrijft hij het ene moment perféct zonder fouten. Zelfs moeilijke woorden zijn perfect geschreven. Het ene moment krijg je perfecte sms'jes, dan slaat hij plots om en zijn zijn sms'jes ook weer helemaal fout geschreven. Dit vinden wij een beetje 'vreemd'. Terecht of niet?

Nu zegt hij dat hij nooit meer gaat liegen en altijd de waarheid zal spreken.

Nu weten mijn vriend en ik niet goed wat te doen. Mijn vriend heeft geen zin meer in dat 'gedoe'. Ik vind aan de ene kant dat we hem moeten steunen door deze periode, aan de andere kant vind ik het moeilijk om hem te vertrouwen.
Ik laat hem zeker niet vallen, ik vind het gewoon een moeilijke situatie.

Ik vind het al fijn als jullie mijn bericht gelezen hebben! Zijn er mensen met ervaringen?

Anoniem

Re: Beste vriend liegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:13

Het klinkt vooral alsof jullie vriend grote psychische problemen heeft.
Het beste wat jullie naar mijn mening kunnen doen, is hem blijven steunen zolang dit jullie niet schaadt.
Zal voor hem ook niet makkelijk zijn om mee te leven. :(:)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:14

KoudbloedKim schreef:
Het klinkt vooral alsof jullie vriend grote psychische problemen heeft.
Het beste wat jullie naar mijn mening kunnen doen, is hem blijven steunen zolang dit jullie niet schaadt.
Zal voor hem ook niet makkelijk zijn om mee te leven. :(:)

Wij (en de psychiater) denken dat ook, en ik ben ook zeker van mening dat we hem moeten steunen! Ik heb namelijk ook wat problemen en mijn vriend steunt mij ook, het énige waar mijn vriend écht niet mee om kan gaan is mensen die liegen. En dat is hier nu net het probleem -O- .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:15

Wat een raar verhaal, er zit sowieso echt goed wat mis bij die man! :wow:
Laten vallen is niet handig, wat meer op afstand houden misschien wel. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:16

Begrijp ik, daar heb ik persoonlijk ook een hekel aan. :o
Maar deze jongen klinkt alsof hij het niet expres doet en niet om jullie te pesten, maar dat het meer een stoornis is.
Heeft hij dat zelf weleens genoemd?
Dan zou ik mij daar wel sneller bij kunnen neerleggen dan bij iemand die bewust liegt om daarmee een ander te kwetsen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:19

MarlindeRooz, mijn vriend houdt hem wat op afstand, maar dan krijg ik gewoon elke dag een dubbele hoeveelheid sms'jes. Ik weet niet goed meer hoe ik erop moet reageren.

KoudbloedKim, hij doet het zeker niet om ons te pesten, dat besef ik! Maar toch blijft het een moeilijke zaak vind ik.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:19

Ja ervaring mee.
Betrof een man met een alcohol probleem. Werd al jaren niet meer gezien als echte man door zijn vrouw en ook gekleineerd.

Hij ging liegen altijd liegen. Met drank op werd het steeds erger.

Hij kreeg een trui van zijn baas... En per 10 minuten werd het verhaal groter en groter. En met de nodige drank. Uiteindelijk was het een vliegtuig met een trui.

Werkelijkheid was het een werktrui. Bedoelt voor zijn werk.

We wisten het allemaal. En hebben hem zo nu en dan wel om uitgelachen. Maar we zorgen gewoon dat we er zelf geen slachtoffer van konden worden en hebben hem niet in de steek gelaten.

En dat ging eigenlijk prima.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 17-06-16 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:20

Loopt hij al lang bij de psychiater? Krijgt hij medicijnen?
Als hij er net sinds kort bij is, dan zal het in het begin even (veel) slechter met hem gaan (zowel wanneer hij therapie krijgt, als dat wanneer hij met medicatie begint).
Maar in het geval hij al langer bij de psychiater loopt: kunnen jullie niet een keer een gezamenlijke afspraak plannen. Omdat hij zegt niet zonder jullie verder te willen, spelen jullie dus een heel belangrijke rol in zijn leven. Dat legt een flinke druk op jullie en een gesprek hierover met alle betrokkenen kan goed helpen om duidelijkheid en inzicht te krijgen.

Veel sterkte, het is niet niks zo te horen...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:20

Zoals ik het lees, heeft hij inderdaad psychische problemen. Het kan zijn dat hij naast de depressie nog andere problemen heeft.

Het liegen zou ik als ik jullie was daarom zien als één van de symptomen van zijn psychische ziekte. Waarschijnlijk wil hij zelf geeneens tegen jullie liegen, maar gebeurt het gewoon. Heeft hij er nog geen invloed op om dit te veranderen.

Probeer het liegen als symptoom te zien en niet als een slecht karakter. En praat er met hem over, dat jullie er voor hem willen zijn.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:22

Bij hem is zeker geen alcohol in het spel, daar zijn we zeker van :).
Het lijkt er meer op dat hij liegt om erbij te horen. Mijn vriend rijd een pick-up, hij had plots ook een pick-up besteld zei hij. Wij hadden een verre reis gemaakt, hij had zogezegd ook een verre reis geboekt (waar hij dus niet heen gaat blijkt nu).

Bootsiebob, hij heeft enkele jaren geleden dacht ik eens een tijdje bij een psycholoog gelopen, daarna niks meer. Sinds zijn 'bekentenissen' nu loopt hij weer bij een psychiater ja. Medicijnen wil de psych hem niet geven, enkel kalmeermiddelen waarvan hij suf is, maar dat helpt hem imo niet veel vooruit.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:33

Ik heb een beste vriendin gehad (gehad ja) die ook een pathologisch leugenaar was/is. Zij geloofde ook oprecht in haar leugens, gooide ze eruit voordat ze er eigenlijk erg in had. Heel erg lang heb ik haar gesteund, omdat ik natuurlijk wist dat ze er in principe weinig aan kon doen. Ze zei ook dat ze onder behandeling van een therapeut is geweest en dergelijke, waar ik dan ook weer over twijfel. Maar een paar weken geleden heeft zij mij dusdanig gekwetst met oa een leugen dat ik het niet meer trok om er onvoorwaardelijk voor haar te zijn. Het begon teveel van mijn energie te eisen om, ondanks dat ik me bij alles wat ze vertelde afvroeg of het de waarheid of een leugen was, er toch voor haar te blijven. Ik had en heb het er af en toe nog best moeilijk mee omdat het inderdaad ook echt mijn beste vriendin was, maar ik merk ook dat ik voor mezelf meer rust heb nu :j

Misschien niet wat je wilt horen, hoeft ook niet op jou van toepassing te zijn natuurlijk, maar dit is mijn ervaring ermee :)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:47

Smee__ schreef:
Ik heb een beste vriendin gehad (gehad ja) die ook een pathologisch leugenaar was/is. Zij geloofde ook oprecht in haar leugens, gooide ze eruit voordat ze er eigenlijk erg in had. Heel erg lang heb ik haar gesteund, omdat ik natuurlijk wist dat ze er in principe weinig aan kon doen. Ze zei ook dat ze onder behandeling van een therapeut is geweest en dergelijke, waar ik dan ook weer over twijfel. Maar een paar weken geleden heeft zij mij dusdanig gekwetst met oa een leugen dat ik het niet meer trok om er onvoorwaardelijk voor haar te zijn. Het begon teveel van mijn energie te eisen om, ondanks dat ik me bij alles wat ze vertelde afvroeg of het de waarheid of een leugen was, er toch voor haar te blijven. Ik had en heb het er af en toe nog best moeilijk mee omdat het inderdaad ook echt mijn beste vriendin was, maar ik merk ook dat ik voor mezelf meer rust heb nu :j

Misschien niet wat je wilt horen, hoeft ook niet op jou van toepassing te zijn natuurlijk, maar dit is mijn ervaring ermee :)

Ik houd er rekening mee dat dit ook zou kunnen gebeuren en ik ben hier wel bang voor, ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:52

Ik geloof van het psychiater verhaal ook niet zoveel eigenlijk :o
Niet teveel er in mee gaan is mijn advies. En de waarheid zeggen, eerlijk zijn over hoe jij erover denkt.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:57

VivaLaVida schreef:
Ik geloof van het psychiater verhaal ook niet zoveel eigenlijk :o
Niet teveel er in mee gaan is mijn advies. En de waarheid zeggen, eerlijk zijn over hoe jij erover denkt.

Ik geloof dat wel... maar je kan natuurlijk altijd gelijk hebben. Dat is nu net het hele probleem. Je kan gewoon niks meer vertrouwen wat hij zegt. Maar ik kan toch moeilijk zeggen 'hey, ik wil graag eens mee gaan naar je psychiater zodat ik zeker ben dat je wel gaat' :+ ?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:15

Misschien kun je het brengen als 'ik wil graag eens mee gaan omdat de psychiater misschien voor mij ook wel tips heeft om ermee om te gaan' oid. Ik heb ook een keer een vriend meegenomen naar m'n psycholoog om die reden (waar ik heenging voor wat anders maar dat doet er verder niet toe) en dat vond mijn psycholoog prima, zelfs een goed idee :j