Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 17:02

Ik ben benieuwd hoe andere ouders omgaan met dergelijke situaties, waarbij mensen het leuk schijnen te vinden om je kind allerlei rotzooi te geven in plaats van gewoon lekker & gezond eten? -O-

Ik vind dat helemaal niks, kinderen vol stoppen met koekjes, chippies, ijs.... en in plaats van gewoon een boterham / fruit / avondeten met veel groente om er dan iedere klipklap maar croissantjes / pannekoeken / patat enzo in te stoppen...

Helemaal omdat dat dan wordt gebracht als het kind even lekker verwennen met "lekkers" alsof gezond eten niet lekker is ofzo -O-

Ik denk dat dat wel iets is waar we steeds meer tegenaan gaan lopen naarmate onze uk wat ouder wordt. Vaak zie je in eet-gelegenheden ook niet echt gezonde opties voor kinders, het is altijd zoete zooi, een patat-menuutje en allerlei ijs.... voedzaam & gezond is ver te zoeken!

Of komen Bokkers misschien wel andere dingen tegen...? :)

Natuurlijk hoeft die kleine niet angstvallig bij al het "lekkers" vandaan gehouden te worden maar ik vind het gewoon niet nodig om, als we elders eten / bij anderen op bezoek zijn er allemaal rotzooi in te (laten) stoppen -O-

Hoe gaan andere ouders hier mee om vraag ik me af?

Letten jullie er op dat jullie kinderen gewoon gezond eten, of heb je zoiets van als we "uit" zijn dan laten we het los.

Ook bij uitjes waar er ook andere kinderen mee zijn die wel zodanig volgestopt worden met allerlei zooi dat ze geen fatsoenlijk avondeten meer eten.... hangen jullie dan "de zeurkous" uit? :=

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:08

onze dochter krijgt juist veel gezonde "snacks" (bijna 2 jaar)

dus veel vers fruit / vis (madame is dol op paling)

tja op verjaardags feestje dan ontkom je er niet aan dat er chips/chocolade word gegeten maar op een gegeven moment denk ik wel tis genoeg en dan zet ik het spul hoger weg (zodat de kleintjes er niet bij kunnen).

Kwa uiteten... je zou er ook voor kunnen kiezen om te vragen of ze een 1/2 hoofdgerecht willen maken. Bv een lekkere zalm moot met aardappel gratin/ groente (ipv een kinder menu te bestellen).

En als je gewoon bij iemand op de koffie gaat en je hebt je kind bij dan kun je ook tegen de gastvrouw zeggen dat je pietje liever een boterham geeft ipv weer een roze koek oid
Laatst bijgewerkt door orkaan op 17-06-16 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:09

Oeh lastig. Mijn dochter kreeg nooit sap, snoepjes of chips. Nu is ze bijna twee en ontkom ik er niet aan Ik probeer thuis gezonde tussendoortjes te geven, die ze ook echt lekker vind, en als we erg zijn mag ze ook wat meer 'lekkers'. Mijn moeder vindt het als oma ook erg leuk om haar te verwennen met lekkers. Probeer dat wel iets in te tomen. Maar een gezonde basis lijkt mij het belangrijkst.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:12

Heel simpel, Ik bepaal wat mijn kinderen te eten krijgen en zorg voor gezonde alternatieve die voor mijn kinderen als heerlijk wordt gezien.
Aankomende weekend een verjaardagsfeestje waarvan ik vriijwel zeker ben dat ze allemaal dingen hebben die ik als ouder niet goed keur. Nu is dit een feestje waar de ouders ook aanwezig zijn dus kan ik het zelf in de gaten houden.
Natuurlijk mag ze wel een snoepje maar ik neem zelf ook dingen mee zoals eigen drinken (ipv de Fria, die vol met kleurstoffen en suikers zitten) en een grote bak met meloen, wat voor mijn dochter echt een tractatie is.

Kindermenu's doe ik niet aan, ik bestel voor de kinderen gewoon van de "volwassenenkaart" of vraag of ze van een aantal dingen die op de kaart staan kleine hapjes willen maken.

Heb ook het geluk dat ik mijn kids een groter plezier doe met een bakje olijven dan een snoep.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:13

"oma" (mijn moeder) is juist van de hele gezonde dingen.....

die haalt alleen maar lekker fruit in huis, mango, blauwe bessen etc....dochter krijgt daar geen snoep.

(ja 1 smintje per dag) en tevreden dat onze dochter is:-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:13

Ik vind er niks mis mee om een kind af en toe pizza, patat of iets dergelijks toe te stoppen. Zolang je het maar niet te vaak doet. Het probleem is dat pizza, pannenkoeken etc. gewoon zo lekker zijn :9 en ja er zijn ook lekkere gezonde dingen maar er is helemaal niks mis met vette dingen af en toe :+ .

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:14

Och hoor van bepaalde mensen in mijn omgeving dat ik mijn kinderen mishandel, omdat ze water drinken en ik geen snoep in huis haal. :') Maarja, mijn kinderen hebben een gezond gewicht en stuiteren niet. Maar ze krijgen elke zaterdag patatjes, en daar kijken ze dan ook elke keer weer naar uit! Ze tellen de dagen er zelfs voor af :') Maar naast die patatjes lekker sla en olijfjes. Olijfjes eten ze hier als snoepjes, zijn ze gek op.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 17-06-16 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:14

Ik vind het ook bizar wat er allemaal in kinderen gestopt wordt := pas hoorde ik zelfs iemand het kind snoep beloven als ie eerst zijn appel op at... Hoezo?? Leer je zo je kind niet dat een appel een 'moetje' is, niet lekker en als je dat eet dat dat beloont moet worden? Waarom leer je je kind niet dat fruit lekker is en normaal om elke dag te eten :?

Zelf kreeg ik vroeger alleen in het weekend 'lekkers', een bakje chips of een stukje chocola. Doordeweeks moesten we het doen met biscuit bij de thee als we uit school kwamen of fruit of rauwe wortels bv. Terwijl je bij vriendinnetjes soms gewoon een hele snicker kreeg :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:15

Ik weet nog als kleine uk: alleen in het weekend (zaterdag) mochten we een bakje chips (er gaan er 4 uit een zak) en een glas cola. Feest! Wat dan echt een traktatie! Verder hadden we weinig echt snoep in huis. Mama maakte als lekkers altijd een bakje fruit. Appeltje, mandarijntje, kiwi etc. Smullen!!

Het ging een beetje mis toen ik zakgeld kreeg en ging werken. Dat was mij pubertijd: heel opstandig doordeweeks een bakje chips nemen, haha :+

Maar ik verbaas me er ook altijd over. In een restaurant bestaan de meeste minder menu's uit patat met een frikandel... Why?!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:16

Haha ik weet dat mijn moeder vroeger eens bijna een hart- en woedeaanval kreeg toen ze hoorde dat haar nicht mij en mijn zus van +-4 een waterijsje had gegeven op een feestje :')

Ik vind het ook zonde dat deze norm er al van zo vroeg ingeduwd wordt, en als ik ooit een kind krijg, zou ik er ook niet blij mee zijn

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:16

eilleen333 schreef:
Het ging een beetje mis toen ik zakgeld kreeg en ging werken. Dat was mij pubertijd: heel opstandig doordeweeks een bakje chips nemen, haha :+

Beter dat je kinderen gaan experimenteren met chips en snoep dan met drugs :') :7

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:17

Ik ben zelf ook groot gebracht met op verjaardagen een zakje chips en spekjes. En doe er dus niet moeilijk over als mijn kleine dat op een verjaardag krijgt. Hij pakt ook wel zelf wortels komkommertjes en kaas als dat op tafel staat. In een restaurant merk ik steeds vaker dat ze ook gewoon spaghetti etc op de kaart hebben en dat bestel ik dan. Gelukkig hebben wij een makkelijke eter die niet Perse friet wil maar alles wel goed en lekker vind. Thuis ben ik wel concequent, hij kan namelijk zelf bij de fruitschaal en dat mag hij ook gewoon pakken wanneer hij wil. Hij krijgt voordat hij naar bed gaat nog wel iets lekkers. Hij is gek op chocola maar dat Perk ik dus wel flink in. Wil geen dik kind. Gewoon evergreen koekjes krijgt hij als tussendoortje bijv.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:18

Ik wilde als kind zelfs geen kindermenu, want dat was niet stoer :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:19

verootjoo schreef:
eilleen333 schreef:

Beter dat je kinderen gaan experimenteren met chips en snoep dan met drugs :') :7

Inderdaad haha :D

Helaas was ik dan al weer van kindsaf aan opstandig: ik verstopte mijn fruit onder kasten en achter de gordijnen :')

Chasey

Re: Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:19

Oh en als toevoeging, natuurlijk krijgen ze wel eens een ijsje, chipjes, maar gewoon als iets feestelijks, zodat het echt een traktatie is en blijft! :) Snoep hou ik niet van, ook niet met feestjes, maar soms voorkom je dat gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:22

Ik moet er even bij zeggen dat ik een gezond gewicht heb en dat ik heus niet elke dag 3 bakken chips naar binnen werk :D. En ik drink liever water dan fris en ik houd ook niet van snoep (behalve kersensnoepjes :P).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:22

Bij ons staat de kelderkast altijd vol met snoep/chips. Maar omdat het er altijd is en niet als beloning wordt gegeven of alleen bij feestjes: is het helemaal niet spannend of interessant. Het is bij ons net zo gewoon en aanwezig als groenten in de groentela en fruit op de fruitschaal.

Mijn zoon is nu 21 jaar en hij is gek op fruit en groente, maar vindt chips of ijs ook lekker af en toe. Hij is geen grote snoeper. Hij neemt liever een bakje aardbeien of zo.
Snoep is geen belonings- of feestvoer bij ons.

Alleen vrienden hahaha die plunderen geregeld onze kelderkast, omdat het bij hun thuis niet vrij verkrijgbaar is. Bij hen merk je wel dat het voor hun 'speciaal' gemaakt is en zij het als interessant zien.

Mijn idee is dat het allemaal niet zo interessant gemaakt moet worden: dan is het ook minder aantrekkelijk.
Laatst bijgewerkt door janouk op 17-06-16 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:23

Herkenbaar! Hier ook dochter van bijna 3 die liever water en thee drinkt dan limonade of frisdrank. snoep is hier gewoon aardbeien, bramen en frambozen. Patat en pannenkoeken vind ze niks aan, maar een hele zalmmoot gaat er met liefde in. Wij eten zelf Paleo en hebben nooit de intentie gehad haar dat ook op te leggen, maar in de praktijk wil ze hetzelfde eten als ons. Dus op verjaardagen eten we wel allemaal taart bijvoorbeeld, who cares als de basis goed is denk ik dan

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:27

Oja, aardbeien gaat er hier ook in als snoep :D

Zo'n 3 keer in het jaar mag David van mij een smurfenijsje. (Die blauwe rotzooi) Oh man, wat gaat dat kind daar van flippen 8)7
Laatst bijgewerkt door Chasey op 17-06-16 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:27

Chasey schreef:

Ja als iemand me een bakje aardbeien geeft is het binnen 3 minuten op :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:28

XxFyrstaxX schreef:
Chasey schreef:

Ja als iemand me een bakje aardbeien geeft is het binnen 3 minuten op :')

Ik heb aarbei plantjes in de tuin, nou daar word ruzie over gemaakt wie de aarbei op mag eten. Haha.
Olijven eten ze hier ook als snoepjes, ik trouwens ook. Maar te veel olijven is ook weer niet goe.d :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:33

Wij eten hier regelmatig eens iets 'lekkers' zoals een stukje chocolade of een klein snoepje bij thuiskomst van school. Betekend niet dat we ons direct volproppen met 'ongezonde troep' omdat het hier ook op tafel staat met verjaardagen, bakkie aardbeitjes gaat er net zo goed in :~

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:33

verootjoo schreef:
eilleen333 schreef:

Was mijn moeder ook wel blij mee inderdaad ;)
Net zoals toen ik een paard kocht. Toen was er helemaal geen geld meer voor dat soort ongein ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 17:39

Ik vraag me vooral af hoe je het netjes zegt dat je het wel weer eens genoeg vindt als je ergens bent, zonder dat je dan meteen als "die zeikerd" wordt gezien zeg maar :o

Tot nu toe (uk is bijna 15 maanden) is het nog niet zo'n issue geweest gelukkig :)

Mijn moeder verwent die kleine gup met allerlei heerlijk fruit, groente, prakjes en zelfgemaakte soep enzo :P Helemaal dikke prima +:)+

Hier thuis is het meest bijzondere dat hij krijgt af en toe zo'n kinder rijstwafeltje of fruitreepje ofzo, voor de rest eet hij echt super gezond en is gek op paprika en komkommer als snack :9

De paar keer dat we uit eten zijn geweest was hij nog zo klein dat hij met mij mee gegeten heeft, dus lekker wat groente en stukjes vis enzo. Of een tosti voor hem....nu is dat ook weer wit brood maar alla ;)

Enige problemen waar ik tot nu tegenaan ben gelopen zijn bij schoonfamilie waarbij ik constant zie dat nichtje van anderhalf jaar ouder zo ontzettend veel rotzooi wegstouwt....daar word ik eerlijk gezegd helemaal niet vrolijk van....

Als ik dan aangeef dat onze uk toch echt wel gewoon "normaal" moet eten dan is dat "verwennen" ook helemaal niet de intentie begrijp ik, maar toch...ik zie steeds hetzelfde Y;(

Ik geef dan al expres wat back-up eten mee maar ik ben benieuwd hoe lang dat duurt dat die van ons nog gewoon lekker zijn eigen spulletje weg knaagt (waar nichtje maar vies naar kijkt, avocado en zalm en allerlei groenten zoals paprika enzo) terwijl de ander wel "verwend" wordt.... gaan kinderen hun ouders dan ook niet vervelende zeurkousen vinden omdat ze niet mee mogen doen met andere kinderen?

Hoe gaat dat dan in de praktijk, als je op een feestje ofzo ziet dat de kinders volgestopt worden met zooi terwijl er nog gegeten moet worden, mag jouw kind dan als enige niet? Of zeg je dat je het zo wel genoeg vindt en wordt je daar dan raar op aangekeken? :=

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:41

Kindermenu's, net als friet en frikandellen bij de wok bijvoorbeeld, is gewoon onzin. Dat is puur omdat er zo ontzettend veel kinderen zijn die niets anders 'lusten' en pa en ma ook geen moeite doen om het ze te leren eten. Vind ik ook behoorlijk vreemd, zou toch zeker niet moeten eigenlijk?

Ik ben zelf opgevoed met alles proberen, niet zeggen dat je iets niet lust als je het nog nooit hebt gehad, en geen snoep voor het eten en zeker niet teveel snoep. Maar het was ook zeker geen 'speciale traktatie' bij ons thuis. Ik at altijd graag fruit en dergelijke, als avond eten graag buitenlandse gerechten en vrijwel geen patat.

Maar mocht mijn (toekomstig) kind bij een verjaardag wat meer snoepen dan gebruikelijk, so be it. Zolang je het balanceert en kinderen niet van die miepende kinderen worden die niets willen proberen neem ik die paar snoepjes meer voor lief. Zolang er een duidelijke grens is en je die ook gewoon consequent aanhoudt denk ik dan :)