Welk bedrag geef jij uit bij deze gelegenheden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Welk bedrag geef jij uit bij deze gelegenheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 09:20

Hoi Bokkers,

Naar aanleiding van een discussie tussen mijn collega's over wat voor bedrag je geeft bij geboortes, verjaardagen, trouwfeesten ben ik wel eens benieuwd wat de bokkers hierover denken?

Mijn collega's geven in mijn ogen serieus hoge bedragen uit voor vrienden en familie bij zulke gelegenheden.

Wat geven jullie bij welke gelegenheid en maak je veel onderscheid tussen familie en vrienden en verre kennissen?

Wat verwacht je zelf te ontvangen?

Ik voel me redelijk bezwaard als ik denk dat ik een stuk minder uitgeef in deze gelegenheden dan mijn collega's en de mensen aan wie ik geef dus misschien een heel stuk meer verwachten. Wat ik zelf krijg, maakt mij overigens niets uit en verwacht ook geen bepaald bedrag van bepaalde mensen.

Ik benieuwd hoe jullie hier over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:22

Bij mij ligt het eraan hoe goed ik diegene ken.
Bij directe familie, zoals mijn man of moeder, vaak wel rond de 100 euro, soms meer.
Bij goede vrienden, rond de 50.
Bij mensen die ik minder goed ken, rond de 25.

Maar eigenlijk vind ik dat het niet om het geld (of de hoogte daarvan) gaat, maar dat iemand aan je denkt. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-16 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:24

Tsjah lastig puntje :)
Iedereen verdient zijn/haar eigen geld en heeft een eigen administratie over de uitgaven.
De een heeft het breder dan de ander, terwijl de ander wel in een "dikke" auto rijd.
(keuzes die je maakt he ;) )

Ik kijk naar de persoon zelf :) ben je familie? vriend(in)? collega? kennis?
Hoe is ons contact en waar voel ik mij goed bij.

Ja, per persoon zou mijn "cadeau" kunnen verschillen met een ander.
Mijn zus zou bijvoorbeeld meer krijgen dan een collega :)

En je zegt het zelf zo mooi: het maakt je niet uit wat je krijgt.
Dus al geef je een tientje: dit is toch al een mooi gebaar?
Niet iedereen kan een ander "vet spekken" met cadeaus :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:27

Verjaardagen doen we gelukkig binnen de familie niet aan. Aan mijn puberende nichtjes/neefjes geef ik nog wel €20. aan vrienden geef ik een soortgelijk bedrag alleen dan nooit in de vorm van geld. Goede vriendinnen neem ik mee uit eten oid of maak een leuk (maar niet al te duur) cadeaupakket. Duur maak ik het nooit maar wil altijd wel laten zien dat ik er een beetje moeite voor heb gedaan omdat ik ze lief vind.

Bruiloft (nog niet meegemaakt) vind ik €50 prima.

Kraamcadeau vind ik €20 ook prima om uit te geven. Niet meer dan dat iig.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 17-06-16 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:28

Een cadeau van 100€ heb ik nog nooit iemand gegeven :=

Verjaardagen in de familie 15/20€. Bruiloften €50. En geboortes van dichte familie ong 25€ en anders €10.

Heb ong elke week wel een verjaardag en de babyboom is hier toegeslagen, loop helemaal leeg anders. En buiten dat vind ik het ook niet nodig.

Engeltje: het gaat niet om kunnen... Ik vind het ook gewoon niet nodig om zulke dure cadeaus te geven/krijgen
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-06-16 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:28

Ergens tussen de 10 en de 25 euro :) Maar ik zoek vooral iets wat écht past bij degene voor wie ik een kadootje zoek, daar gaat best wat tijd in zitten, maar eigenlijk altijd kan ik wel iets vinden voor ongeveer dit bedrag :j

En sommige kadootjes zijn zelfs gratis. Heb een goeie vriend van me meegenomen een avond naar de sterrenwacht, wat super leuk was en op een drankje na niks kostte. Voor een goeie vriendin ben ik ooit eens in de geschiedenis van haar pony gedoken, en kon ik via via via veulenfoto's boven water krijgen :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-16 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:29

Verjaardagen, geboortes en trouwfeesten zijn voor mij wel allemaal verschillend. Ik geef bijvoorbeeld voor verjaardagen minder uit dan voor trouwfeesten. De laatste komen minder vaak voor. Verder verschilt het ook nogal hoe goed ik de persoon ken/hoe dichtbij hij/zij bij ons staat. Geboorte van een kindje van een collega doen we samen met een paar collega's en dan stopt het vaak wel bij 10 euro pp. Maar bij geboorte van bijvoorbeeld een neefje/nichtje maak ik graag een kraammand, die wordt dan sowieso wel duurder.

100 euro geef ik eigenlijk nooit uit aan zoiets. Voor een trouwerij is 50 euro voor een goede vriend/familie prima, maar dat is hier wel zo'n beetje de max.

Ik besteed wel graag aandacht aan een cadeau. Maak er iets persoonlijks van. Dat vind ik leuker dan er veel geld tegenaan smijten eigenlijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:30

Ik geef en krijg afhankelijk van de persoon meestal ongeveer 20 euro. Hoe minder bekend hoe minder ik geef/krijg en enkel van mijn ouders en soms familie krijg ik meer dan 20 euro.
Bruiloft zou rond de 25 liggen bij mij denk ik.
Nu hebben wij het ook niet super breed moet ik zeggen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:33

Verjaardagen rond de €20 mits ik het heb anders minder sowieso geef ik geen geld mits expliciet gevraagd want dat vind ik zo afgezaagd. Ik doe wel moeite om iets leuks te vinden voor de ander.

Bruiloften €50 dat doe ik in een envelop met een kaart erbij.

Geboorten kies ik meestal wat leuke kleertjes uit.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 09:33

Kijk, nu ben ik al blij dat wij toch cadeaus/envelopje geven rond dezelfde bedragen die hier genoemd worden.
Cadeaus van € 100 uitgeven doe ik nooit. Dat krijg ik niet eens van mijn eigen ouders...

Mijn collega's geven al gauw € 100 voor een trouwfeest of zelfs € 75 - € 100 bij een geboorte. Dat vind ik eerlijk gezegd redelijk absurd. Je zal maar 2 gelegenheden hebben die maand. Daar ga je aan failliet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:36

Ik verwacht zelf helemaal niets, ik heb liever dat iemand de moeite neemt iets met me te vieren, wat ik dan eventueel cadeau krijg is leuk, maar of dat nu een kleinigheidje is van een paar euro war over nagedacht is of iets duurs ,
Het is leuk om iets te krijgen , maar voor iedereen is de financiële ruimte gewoon anders en iemand afrekenen op wat voor cadeau hij/zij geeft qua waarde?? Neuh, vind ik ondenkbaar.

En bij mij varieert het, ik heb geen vaste bedragen voor bepaalde gelegenheden of mensen

Edit:ergens vraag ik mij ook af of, bijvoorbeeld jou collega's TS
Die bedragen geven omdat ze het willen geven, of dat ze gul, welgesteld of zoiets over willen komen?
En of mensje die dergelijke bedragen geven ook daadwerkelijk negatief zouden reageren(al dan niet recht in je gezicht) als ze een veel lager bedrag krijgen als zij zelf geven
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-06-16 09:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:37

"Zo weinig mogelijk Jekkers! "

Nee even serieus, ik geef eigenlijk zelden contant geld om die discussie van ik krijg maar x bedrag :( :( te vermijden. Die mensen zijn er dus echt. Het liefst geef ik gewoon een cadeau. En dat gaat zeker geen 100 euro kosten. Tussen de 5 en 30 euro vind ik genoeg. Contant geld krijgen doe ik wel het liefst en dan boeit het bedrag mij echt niks. Helaas zijn er een paar zeikzevers in de familie waardoor ik dat dus niet meer geef.

100 euro voor een verjaardag of bruiloft.. Never :n

Ook op het werk niet.. Die willen bij elke gelegenheid wel wat inzamelen. Soms vind ik 2 euro al teveel :+ Geef dus ook regelmatig niks.

lucifertje

Re: Welk bedrag geef jij uit bij deze gelegenheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:41

Daggast bruiloft €50
Avondgast bruiloft €30
Verjaardag zus/ouders €50
Familie verjaardag €15-20
Verjaardag vrienden €15
Kraambezoek €20

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:42

Was net aan het editen tijdens de post van Sammie,
Maar serieus joh, mensen krijgen een cadeau en dan gaan ze zeiken dat het niet genoeg is?
Die Zouden bij mij op de "er is in jouw naam is een donatie aan >insert goed doel< gemaakt " lijst komen , dikke doei :+
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-06-16 09:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:43

Toevallig laatst een kraamcadeau van 25 euro gekocht, en nog een cadeau van hetzelfde bedrag voor het oudere zusje. Dit is wel familie waar we vaak komen. Voor vrienden zou ik eerder de helft uitgeven. Bij verjaardagen van directe familie zoek ik naar een cadeau wat ik graag wil geven en dat kan 30 euro maar ook 100 euro kosten. (Het vorige verjaardagscadeau voor m'n moeder was 200 euro maar dat was echt iets waar ze heel, heel blij van werd.) Bij goede vrienden is het zo'n 30 euro, voor minder goede vrienden/kennissen de helft.

Dat is wel allemaal samen met m'n vriend trouwens, dus we betalen eigenlijk ieder de helft.

Zelf verwacht ik absoluut geen dure cadeaus, wel cadeaus waar over is nagedacht. Ik heb veel liever iets van 10 euro waar ik blij mee ben en waar de ander naar heeft gezocht, dan iets van 100 euro wat eigenlijk niet bij me past.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:44

Verschilt zo per persoon :) en mijn bui :+ en of ik een geschikt cadeautje vind :)

Bruiloften verschilt tussen de 30 (kennisje) tot 100 (broer)
Kraamcadeaus verschillen tussen de 10 en 40 euro.
Verjaardagen verschillen tussen de 2 en 50 euro. Net wat ik op dat moment een geschikt cadeau vindt voor die persoon :) soms gaat het om het gebaar, niet om de waarde. Bij kinderen die het uit je handen rukken bij binnenkomst en geen dankjewel zeggen is het meestal 2 euro :+ meer vind ik het dan ook niet waard

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:45

Ligt eraan hoe mijn financiële status is op dat moment.
Kennissen tot 10 euro
Vrienden tot 25 euro
Familie wat ik tegen kom de ene keer iets van 25 en een andere keer iets van 50 euro.

Het gaat om het gebaar en niet om het bedrag.

Soms haak ik iets voor iemand en dat komt uit een goed hart.
Laatst bijgewerkt door Mando op 17-06-16 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:46

Nou ja dus die zijn er.. Helaas :( En dan meestal achteraf.. dat je als zuinigerd of gieraard wordt weggezet. Dan vergeten ze wel even dat zij goed zijn voor 60.000 pj en dat een ander dat geluk niet heeft. Hetzelfde type mens dat voor de verjaardagen van hun <5 jaar kind om kado's gaat vragen van dik 30 euro. En dan nog durven vragen ja als je dan een gedeelte geeft dan vullen wij dat wel aan. Ja dikke doei. Ik koop zelf wel een cadeau. Als je dat wil voor de uk die er maar een jaartje meespeelt dan koop je het maar lekker zelf.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:46

Wij geven alleen de kinderen van zussen en broers geld.
Dat is dan een bedrag van 5 euro.

Bij verjaardagen van zussen, broers, schoonzussen en zwagers geven we niets.

Bij trouwerijen is het afhankelijk van wie er trouwt en mijn band met hun.
Maar nooit meer dan 40 euro

Bij verjaardagen van vrienden geef ik cadeau's en geen geld

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:47

Ik geef nooit heel veel uit..
Verjaardagen van vrienden vaak 15 euro
Verjaardagen van m'n ouders 15-20 euro
Verjaardag van m'n vriend rond de 50 euro

Kraambezoek en bruiloften nog niet echt geweest of met ouders en dan kochten zij een cadeau. Ik geef wel veel liever een cadeau dan geld, vind geld geven (en ontvangen) niet leuk, want vind het leuker als er moeite inzit.

zorro

Wij hebben afgesproken dat we voor zussen en partners, en bij mijn nichtjes 20 euro doen voor een verjaardag. Dat is dan voor iedereen gelijk.

Voor mijn ouders doe ik wel eens iets meer, maar soms ook minder, ze hebben niet altijd wensen en dan is een mooie plant ook goed.

Voor vriendinnen doe ik rond de 15-20 euro. Hangt er ook vanaf wat ik van hun krijg. Ik heb wel eens enorm mijn best gedaan voor iemand om daarna met mijn verjaardag 7,50 terug te krijgen. Niet erg, maar ik neem het wel mee naar mijn volgende cadeau.

Zo is er ook een 'vriendin' waar ik zelf nog geld van te goed heb (is ze zelf voor het gemak vergeten denk ik :') ) en die mag het dit jaar met een fles badschuim doen :Y)

Voor bruiloften geven wij meestal 50 euro. Als het meer kennissen dan vrienden zijn 30-35.

Voor een kraamcadeau geef ik rond de 20-25 uit.

petitparis

Het zit em niet altijd in het bedrag dat je geeft, zeker voor verjaardagen is wat je geeft veel belangrijker. Ikzelf geef ook niet altijd kadootjes aan familieleden (en ook alleen maar diegene die ik regelmatig zie en hoor), gewoon als ik iets zie dat ik erg leuk vind of heel toepasselijk voor die persoon dan koop ik het of knutsel zelf iets in elkaar. Ze appreciëren het eens te meer. Ga meestal niet over de 30€.

Geboortes: voor collega's leg ik soms 5€ bij in de pot, maar niet altijd. Voor vrienden of familie heeft het eerder te maken of ik naar de babyborrel ga of niet. Ik kom namelijk niet graag met lege handen toe. Maar uiteindelijk zie ik mijn neven en nichten helemaal niet zo vaak, als zij perse 2 of 3 kinderen willen, hoef ik daar niet voor op te draaien.

Huwelijken: voor collega's gaat er indien ik er een goed contact mee heb 5€ in de pot, indien receptie/dessert oid, 25€ in de envelop met diegene die uitgenodigd zijn. Voor vrienden varieert het tussen 30 en 50€pp, hangt er wat vanaf of ik naar hun feest ga of niet.

branka16

Verjaardagen doen wij 20 euro (aan kado of gewoon geld)
Bruiloft 50 euro
Bij bijzondere verjaardagen iets meer.

De andere dingen bekijk ik gewoon per geval.
Moet zeggen dat ik bij directe familie eerder de neiging heb om meer uit te geven dan gepland dan bij "gewone" vrienden of kennissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:48

Pff, mensen die zouden zeuren dat ze niet genoeg krijgen, zouden van mij nooit weer iets krijgen. :o
Ben daar wel heel principieel in.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:49

Verjaardagen in de vriendengroep altijd €15. We maken met de vriendengroep een pot en meestal komen we uit op hetzelfde bedrag :)). Voor mijn ouders/broers geef ik vaak iets meer uit, maar het is ook maar net wat ze graag willen hebben.

Bruiloften €30-100.