Prive en Facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Prive en Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 16:17

Als afgeleide van een ander onderwerk over relatiestatus op Facebook.

Stel je gaat uit met een nieuwe persoon in je leven.
Wanneer je dat definieert als 'nieuwe vriend/vriendin/liefde' is op zich niet zo relevant.

Wanneer de ander in diens relatiestatus aangeeft dat deze een relatie heeft en daarbij een foto plaatst waarop jij herkenbaar bent, dan heeft dat voor jou ook consequenties bij diens hele Facebook-kring.
Idem whatsapp-groep.

Hoe gaan jullie hier mee om?
Vragen/overleggen jullie dat?
Wat doe je als je merkt dat het/jij zonder overleg aan de wereld kenbaar is/bent gemaakt?

Persoonlijk vind ik dat dit alleen kan in overleg tussen beiden. Zonder jouw instemming is dat imo schending van jouw privacy.

Noblesse_

Re: Prive en Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:19

Het heeft geen zin dat andere bokkers hier gaan op reageren, uiteindelijk kom jij toch weer met je mening, die in jouw ogen de enige juiste is en waarover geen discussie mogelijk is.
Ik neem dan ook de moeite niet om hier een antwoord op te geven.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:20

Ik heb niks aangegeven op mijn profiel (maar vul dan ook geen andere gegevens in zoals woonplaats, familie, etc.) en mijn partner ook niet.
Gelukkig denken we er allebei hetzelfde over nml. dat het niet hoeft. Mocht mijn partner iemand zijn die het per se op Facebook wil zetten zou het wss mijn partner ook niet zijn. :Y)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:23

Nou Noblesse, neem dan ook niet de moeite om iets te typen 8)7

Volgens mij kan je zelf vrij goed zaken boycotten op zoiets als Facebook. Dus aanvinken dat je niet gestoord wil worden met andermans status-updates of berichten niet op je eigen pagina wilt hebben.

Facebook is een verlengde van je normale sociale leven. En als zodanig iemand 'zomaar' iets van/over mij plaatst dan kan ik allicht vragen of hij/zij dat (voortaan) niet wil doen. Doet hij dat toch, tsja, dan zie ik dat als onbeleefd en zal de vriendschap wel even een deuk hebben aan mijn kant.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:23

Daar heb je wel een punt Noblesse.
Verder heb ik geen nood aan me afschermen, vind ik het niet erg herkenbaar te zijn op een foto en als ik met iemand uitga is dat geen geheim tenzij ik daarom vraag.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:24

Ik trek echt iemands hoofd eraf als hij/zij zonder mijn toestemming een foto van of met mij op facebook plaatst.

Ik vind een dergelijke ongevraagde inbreuk op mijn privacy niet kunnen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:24

Kelly_ann, ik zeg gewoon wat heel veel bokkers denken, is dat zo verkeerd dan? :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 16:25

Fenrir schreef:
Ik heb niks aangegeven op mijn profiel (maar vul dan ook geen andere gegevens in zoals woonplaats, familie, etc.) en mijn partner ook niet.
Gelukkig denken we er allebei hetzelfde over nml. dat het niet hoeft. Mocht mijn partner iemand zijn die het per se op Facebook wil zetten zou het wss mijn partner ook niet zijn. :Y)

:D :)*

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:25

Als ik het erg zou vinden dat iemand in zijn sociale kring zou weten dat we een relatie hebben dan zou ik het hem wel laten weten. Maar ik ga er vanuit dat iemand met wie ik een relatie heb een normaal persoon is met normale vrienden en normale kennissen. Dan is moeilijk doen over je foto op facebook ook niet zo nuttig.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:26

Noblesse_ schreef:
Het heeft geen zin dat andere bokkers hier gaan op reageren, uiteindelijk kom jij toch weer met je mening, die in jouw ogen de enige juiste is en waarover geen discussie mogelijk is.
Ik neem dan ook de moeite niet om hier een antwoord op te geven.

Joh, je kan ook niet reageren hè. ;)

Mijn vriend en ik waren zo'n 3 weken "officieel" toen we het op fb plaatsten. Ik wilde het graag op fb hebben omdat mijn familie en vrienden aan de andere kant van de wereld zitten/zaten. Vond het wel zo makkelijk om het op deze manier aan ze mee te delen.

Mijn vriend mag zoveel op fb over mij/ons zetten als ie wil. Vind ik juist wel schattig. :)
Laatst bijgewerkt door __Sannne op 15-06-16 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:27

FB vroeg om toestemming :D .

Toen ik een tijdje een relatie had en het goed zat heb ik op een blauwe maandag eens mijn status aangepast naar "heeft een relatie met..."
Maar, er komt helemaal niets van te zien of mijn pagina totdat de andere toestemming geeft. Die krijgt een berichtje dat persoon Y heeft gezegd dat jullie een relatie hebben, mag dat? En pas toen mijn vriend klikte dat het mocht, kwam het erbij.
Mijn ex moest niets van fb weten en wilde ook absoluut niet dat er foto's van ons twee of enige activiteiten van ons 2 (bv een status als "morgen samen op vakantie naar...) werden gezet. In feite mocht er op mijn hele fb niets zijn dat zou wijzen op een relatie met hem. Ik heb me daar ook gewoon aan gehouden.

Mijn huidige vriend is daar niet zo star in en vindt het prima als ik iets plaats zonder hem het te vragen. Maar ook hij verliest zijn recht op privacy niet. Laatst was er een foto die ik heel leuk vond, maar hij vond dat hij er niet op goed op stond en vroeg om die asjeblieft niet te plaatsen. Dan hou ik mij daar ook aan. Net zoals bij alle andere vrienden. Als iemand mij vraag om en bepaalde foto of status die betrekking tot hun heeft de verwijderen of nooit te plaatsen, doe ik dat niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:28

Tsja ik heb ooit eens een scharrel gehad die zijn facebook status aan wilde passen naar en relatie status met mij. Echter moet je dat eerst accepteren alvorens je naam er daadwerkelijk bij komt te staan anders staat er bij die ander alleen: Heeft een relatie. Pas als jij akkoord geeft door op de link te klikken dan staat er: Heeft een relatie met (naam partner). Dus niet echt iets om je druk over te maken.

Mocht je nu zo;n status wijzigingsverzoek krijgen, kun je die negeren, maar je kan onder de wellicht openbare status wijziging (nog zonder jou naam dus) netjes de vraag neerzetten: Goh wie is de gelukkige?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:30

Ik plaats (relatie of niet) sowieso nooit foto's op Facebook waar iemand anders opstaat,zonder het te vragen.

In mijn vriendenkring wordt dit ook in een soort van wisselwerking zo vol gehouden.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 15-06-16 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:33

Noblesse_ schreef:
Kelly_ann, ik zeg gewoon wat heel veel bokkers denken, is dat zo verkeerd dan? :)

Het lijkt mij het verstandigst als jij gewoon voor jezelf denkt, en niet gaat denken wat jij denkt dat heel veel bokkers denken. Zó verziek je óók een topic!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:33

Zo kwam ik ooit eens thuis na een date(de 6/7e ofzo?) en ik open mijn Facebook en zag dat ik een relatie had :+
Was niet zo heel amused omdat ik toen nog niet eens wel wist of ik wel een relatie wilde met deze jongen en heb het dus ook vrij snel "uitgemaakt", mja leg maar eens aan al die mensen uit dat je een week later al niet meer met elkaar omgaat? Fijn is anders.

Imo moet dit dus wel onder overleg gebeuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 16:33

Vjestagirl schreef:
Als ik het erg zou vinden dat iemand in zijn sociale kring zou weten dat we een relatie hebben dan zou ik het hem wel laten weten.

Moet dat niet andersom zijn?
Niets over/van een ander plaatsen voor je dat gevraagd hebt?!

@Kwanyin: iemand kan jou alleen zeggen iets niet te plaatsen wanneer deze weet dat je dit van plan bent.
Weer weghalen is een illusie. Je kan het niet terugdraaien.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:35

Als je beide weet dat er een daadwerkelijke relatie is zou ik er zelf niet zo mee zitten. Het zelf als status zetten zou ik niet gauw doen.
Van een ergere orde vind ik het als mensen zaken op hun of mijn fb kenbaar maken die met mij te maken hebben en wat ik zelf (nog) niet op fb zet.
Zoals bv ik eens zag, persoon A krijgt een kind en persoon B (niet de partner van A) zette dat op de tijdlijn van A als felicitatie waardoor A daar ineen keer heel veel reacties op kreeg.
Wat dat betreft is mijn fb zodanig afgeschermd dat als iemand mij tagt of iets op mijn fb wil zetten ik daar eerst toestemming voor moet geven en niet vrienden zien mijn fb ook niet.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:36

Palmera schreef:
Noblesse_ schreef:

Het lijkt mij het verstandigst als jij gewoon voor jezelf denkt, en niet gaat denken wat jij denkt dat heel veel bokkers denken. Zó verziek je óók een topic!

Beweer je nu dat ik de enige ben die zich ergert aan het gedrag van TS? Gek :D , in elk topic waar hij zich in mengt ontstaan er ruzies en ergernissen.
Nu trek ik me gewoon terug uit deze discussie, en ga ik wel mee genieten van de ergernissen die later wel weer zullen ontstaan :wave: .

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:36

Je status wijzigen is toch net zoiets als een briefje 'wil je verkering met mij'?

Zolang je date lijkt het me niet, zodra het serieus is ligt het eraan of je partner net zo fanatiek is met FB.

Foto's plaatsen van anderen, lijkt me dat je het netjes vraagt. De regels van Social Media toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:37

Huertecilla schreef:
Vjestagirl schreef:
Als ik het erg zou vinden dat iemand in zijn sociale kring zou weten dat we een relatie hebben dan zou ik het hem wel laten weten.

Nee hoor. Mijn vriend mag (binnen de grenzen van het redelijke) gewoon over mij plaatsen wat hij wil. Dat hij bij mij is geweest, dat we een dag naar de efteling zijn geweest, dat ik de pizza aan heb laten branden, dat we samen een vijver gegraven hebben en zelfs dat we een relatie hebben. Ik vertrouw hem, ik ga er vanuit dat hij geen rare dingen op fb zet ("net weer lekker liggen batsen") en boeiend, het is maar facebook...

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:38

Huertecilla schreef:
Vjestagirl schreef:

@Kwanyin: iemand kan jou alleen zeggen iets niet te plaatsen wanneer deze weet dat je dit van plan bent.
Weer weghalen is een illusie. Je kan het niet terugdraaien.

Nee dat moet niet, iedereen heeft andere waarden en normen, andere dingen die dealbrekers zijn. Als ik niet zeg dat ze een foto niet mogen plaatsen mag dat. Wil niet zeggen dat ik er van uit ga dat ik dat van iemand anders mag. Dat is zoals ik al zei voor iedereen anders en dus belangrijk goed naar elkaar te luisteren zodat je kan inschatten wat de ander belangrijk vindt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:39

Vjestagirl schreef:
Nee hoor. Mijn vriend mag (binnen de grenzen van het redelijke) gewoon over mij plaatsen wat hij wil. Dat hij bij mij is geweest, dat we een dag naar de efteling zijn geweest, dat ik de pizza aan heb laten branden, dat we samen een vijver gegraven hebben en zelfs dat we een relatie hebben. Ik vertrouw hem, ik ga er vanuit dat hij geen rare dingen op fb zet ("net weer lekker liggen batsen") en boeiend, het is maar facebook...

En dit. Scheelt mij typen :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:40

Vandaar dat ik ook alleen maar dingen plaats van mensen van wie ik zeker weet dat ze er geen problemen mee hebben :D .
En voor je het vraagt, ja ik heb die gave om bij sommigen waaronder mijn vriend te weten wat ik zeker wel mag, en als ik bij iets twijfel vraag ik het :D .

Ik heb zo bv eens foto's gehad waarin een vriendin met haar toenmalige vriend op de foto stond. Was nooit een probleem totdat het pijnlijk uitging. Toen stuurde ze van alle foto's waar zij en haar ex bijstonden, of ik die asjeblieft wilde verwijderen. Dat heb ik toen gewoon gedaan, ondanks de foto's meestal niet expliciet rond hun draaide en er meerdere mensen opstonden. Maar is maar een kleine moeite en zo kan je dus wel eens iets plaatsen wat je achteraf moet terugdraaien.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:42

Ik vind het belangrijk dat beide partijen het eens zijn met de status wijziging. Anders zou ik toch een beetje lelijk gaan doen.

Maar vind dat mensen echt On acceptabele dingen doen online. Laatst werd iemand gefeliciteerd met de geboorte van hun kindje. Nog voordat ze het zelf online hadden gezet.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:45

Ik heb alles afgeschermd. Wordt ik getagd in een bericht/foto moet ik deze eerst goedkeuren voordat deze wordt toegevoegd. Mensen kunnen mij niet zomaar een bericht sturen zonder vrienden te worden. Verder moet iedereen 'vragen' om mijn woonplaats en andere dingen op facebook.
Na een akkefietje met een stalker heb ik alles afgeschermd, en ik vind het wel prima zo.
Wordt er een foto geplaatst waar ik niet blij mee ben? Dan rapporteer ik deze en wordt hij verwijderd.

Het is maar Facebook come on, er zijn ergere dingen op de wereld, zoals hongersnood in Afrika, e.d.