Enorm hoge afrekening gas/water/licht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Enorm hoge afrekening gas/water/licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:04

Hallo allemaal,

Ik werd vandaag gebeld door mijn huisbaas. Een poosje geleden heeft hij de meterstanden opgenomen en hij belde mij om te vertellen dat ik zo'n 300 euro moet bijbetalen op mijn voorschot voor g/w/l.
In mijn ogen echt een bizar en onmogelijk bedrag, ik zal mijn woonsituatie uitleggen.

Ik woon in een klein appartementencomplex met 4 appartementen. Ik woon op de begane grond in een appartement van ongeveer 60 m2. Het appartement is vorig jaar opgeleverd, dus gloednieuw en goed geisoleerd (dubbel glas etc.)
Ik woon alleen en werk fulltime (36 uur per week). Ik heb een vriend die hier wel regelmatig over de vloer komt, maar zeker niet dagelijks. Ook hij verbruikt normaal water/energie. Ik heb geen wasdroger en geen vaatwasser en ook geen airco. Ik douche 1 x per dag (en heel soms 2 x per dag) zo'n 10 minuten. Ik draai 4-5 wassen per week en was meestal 1 x per dag af. Ik heb 'normale' apparaten, zoals een televisie, laptop, wasmachine, koelkast. Het enige apparaat wat ouder is is mijn koelkast, deze is zo'n 8 jaar oud. De rest van de apparaten zijn 1-2 jaar oud. Ik let goed op mijn stroomverbruik, laat bijv. nooit de stekker van een oplader onnodig lang zitten.
Mijn appartement wordt verwarmd d.m.v. vloerverwarming, die overigens alleen aan staat in de woonkamer. In de hal en in de badkamer staan een los verwarmingselement. Ik stook zeker niet overdreven, in de winter 19-20 graden en 's nachts draai ik de thermostaat terug naar 16 graden. De warmte blijft goed hangen in mijn appartement. In de zomer is het hier dan ook niet uit te houden. Mijn buren hebben overigens geen vloerverwarming, maar gewoon CV.
Ik betaal € 100,- voorschot per maand voor g/w/l.

Mijn huisbaas vertelde mij dat al mijn buren allemaal geld terug krijgen na de afrekening, terwijl dit allemaal stelletjes zijn en dus met z'n 2en wonen. Ook hebben mijn buren wel wasdrogers en vaatwassers. Hij zei dat ik zowel veel meer gas als water als licht heb verbruikt als mijn buren.

Ik vind dit echt een ongelooflijk hoog bedrag en weet zeker dat het bijna niet kan kloppen. Toen ik nog samen woonde met mijn ex betaalden we met z'n 2en nog niet eens € 100,- per maand voor g/w/l en woonden we in een groter huis dan dit appartement. Ook heb ik nog even mijn moeder gebeld om te checken wat zij betaald, zij woont in een grote eengezinswoning die de dubbele oppervlakte heeft van mijn appartement en waar het niet zo goed geisoleerd is en ze in de winter dus flink moet stoken. Zij betaald € 115,- per maand voor g/w/l.

Ik heb mijn huisbaas gezegd dat dit echt onmogelijk is en dat ik wil dat dit verder uitgezocht wordt en dat ik dit bedrag echt niet zomaar ga betalen. De huisbaas is overigens betrouwbaar, dus het is niet dat hij me probeert op te lichten o.i.d.

Hebben jullie enig idee waar dit idioot hoge bedrag vandaan kan komen? Het enige verschil wat ik kan bedenken t.a.v. mijn buren is de vloerverwarming, maar als ik op internet zoek hoe het zit met de stookkosten hiervan zou dit juist voordeliger moeten zijn!
Iemand nog een idee waar dit vandaan zou kunnen komen?
Laatst bijgewerkt door Laura1589 op 14-06-16 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:07

Wat zijn de tarieven die er gerekend worden door de huurbaas?
Heb je foto's gemaakt van de meters bij iedere keer dat ze opgenomen moeten worden? Heb je jouw meterstanden naast die van de buren gelegd?

Albert

Re: Enorm hoge afrekening gas/water/licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:09

Heb je geen eigen meters?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:09

Wat ik mis, is wat je maandbedrag is. 300 bijbetalen kan veel of weinig zijn, dat hangt er vanaf hoeveel je al betaald hebt.

Overigens is het, zeker met vloerverwarming, duur stoken als je hem elke keer 's nachts lager zet. Die kan je beter op 1 constante temperatuur houden is mij altijd verteld.
Elke dag douchen tikt ook wel aan, 4-5 wasjes per week vind ik voor een 1-persoons huishouden ook flink. Dus op zich zie ik best dingen die ik niet zo zuinig vind. Maar nogmaals, vraag is hoeveel je per maand betaald hebt en wat je verbruikt zou hebben.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:14

Pfoe ik vind het nogal een bedrag.
Hier 2pers. huishouden beiden bijna fulltime aan het werk (rijtjeshuis matig geïsoleerd ). Wel 2 koelkasten, een vaatwasser, 2vriezers, 2 vijvers met bijbehorende pompen etc. Man die veel in schuur bezig is met elektrische apparaten (boren, lassen, slijpen etc.) En wij betalen 225 per maand.

Vind het een flink bedrag voor een appartement.
Heb je niet ergens een gaslekje?
Je zou eens kunnen kijken waar het verbruik in zit is het zoveel meer water wat je gebruikt of juist meer gas?

Betreft die 300 niet een eenmalige betaling ivm de jaarafrekening?
Laatst bijgewerkt door yvje86 op 14-06-16 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:14

Staat ook wel in de OP, maar ik betaal dus een voorschot van € 100,- per maand voor g/w/l. Ik heb daar dus in het afgelopen jaar € 1200,- voor betaald.

Mijn meter zit in de kelder bij de buren, maar is gechekt en mijn verbruik is inderdaad op alle 3 de gebieden een stuk hoger. Foto's zijn ook gemaakt.

En Lalidan, op zich is elke dag douchen normaal toch? Zoals ik al zei, toen ik samenwoonde met mijn ex (in dezelfde woonplaats trouwens) betaalde we € 15,- aan water per maand en ongeveer € 60,- aan gas/licht voor 2 personen dus. Toen stonden we ook dagelijks onder de douche en mijn ex vaak wel 2 x per dag. En ook het wassen was toen meer. En ik leef nu echt niet anders dan toen, althans er is geen enkele reden dat mijn g/w/l verbruik toegenomen kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Laura1589 op 14-06-16 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:16

yvje86 schreef:
Pfoe ik vind het nogal een bedrag.
Hier 2pers. huishouden beiden bijna fulltime aan het werk (rijtjeshuis matig geïsoleerd ). Wel 2 koelkasten, een vaatwasser, 2vriezers, 2 vijvers met bijbehorende pompen etc. Man die veel in schuur bezig is met elektrische apparaten (boren, lassen, slijpen etc.) En wij betalen 225 per maand.

Vind het een flink bedrag voor een appartement.
Heb je niet ergens een gaslekje?
Je zou eens kunnen kijken waar het verbruik in zit is het zoveel meer water wat je gebruikt of juist meer gas?

Het is alles, zowel gas als water als licht.
Ik vind het ook echt een ongelooflijk bedrag en kan het gewoon niet geloven. Een vriezer heb ik, die zit bij de koelkast in. Maar vijvers heb ik niet en klussen of werken met elektrische apparaten of verbouwen doe ik ook nooit...

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:18

Nou daarom Sta ik er zo van te kijken. Ik Bedoel wij zijn wat dat betreft best wel grootverbruikers maar betalen minder dan jij per maand. Lijkt me erg sterk.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:30

Ik snap wat je bedoelt Yv, maar ik dacht toch dat ik in ieder geval met mijn buren wel wat kon vergelijken, omdat het om dezelfde appartementen gaat...
En dat de vloerverwarming op een constante temperatuur moet blijven heb ik nooit geweten. Dus dat zou dan misschien wel een gedeelte van het hoge verbruik verklaren. Maar aan de andere kant, het is geen hele koude winter geweest en dan blijf ik me alsnog afvragen waar de rest van de kosten dan vandaan komen.

En tuurlijk betaal ik als het echt zo blijkt te zijn. Maar ik vind dit zo raar dat ik wil dat het eerst uitgezocht wordt.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:45

Zit er een afzuigsysteem in jou appartement en niet in die van de buren?
Zo een die je dus op verschillende standen kan zetten tijdens het douchen bijvoorbeeld?

Vrienden van ons hebben na plaatsen een dubbele energie rekening gekregen. Sindsdien hebben ze de stekker er uit getrokken en is het weer normaal.. al zou dat niet het gas en water verbruik verklaren.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:56

Hebben jullie allen dezelfde leverancier en pakket ? Je hebt namelijk verschillende prijzen en verschillende pakketten.. Zitten je buren er al langer dan jij ? En krijgen zij korting ? Check even al je je apparatuur loopt je w.c door, drupt er een kraan lekt de wasmachine.. Staat je t.v altijd stand by is er een apparaat wat zonder je weten toch stroom afneemt door ingebouwde klok ? Zit er geen lek in je slang van gasfornuis.. Lekt je kachel etc etc.. er kunnen veel dingen zijn

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:06

Hoeveel kleding heb je wel niet. Ik was hoogstens 2 keer per week. En dan droog ik 1 keer. Ik ben ook alleen en zal morgen eens met de verbruiksmanager kijken hoeveel ik nu zou moeten betalen. Ik betaal 80 euro per maand , water apart.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:11

Ik heb in mijn nieuwbouwhuis een 'slimme meter'. Deze geeft zelf digitaal de standen door. Heb jij dit niet? Vraag ik me af, aangezien jouw huis ook vrij nieuw is?
100 voor een dergelijk huis lijkt me redelijk. Ik betaal ook zoiets en krijg altijd geld terug. Heb een appartement met koelkast, diepvries, wasmachine, droger, vaatwasser en een bad..

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:15

Ik betaal 140 in de maand voor gas en licht, water is apart. Ieder jaar krijg ik geld terug maar ik hou het voor de zekerheid op 140. Is ook een soort van sparen haha. Als ik jou was dan zou ik een electriciteits check doen om te kijken hoeveel stroom je per apparaat verbruikt. Wellicht is er iets ( koelkast/tv/wasmachine etc ) stuk of lekt er stroom. Er zijn meerdere topics over dit type probleem en vaak bleek er een huishoudelijk apparaat of de meter zelf stuk te zijn.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:18

Gek is wel dat alles hoger is dan je buren. Dan zou je bijna denken dat het door het douchen komt (10 min. is ook wel fors, als jouw vriend dat ook doet enige keren per week? Want douchen gebruikt g/w/l (energie).

Ik zou zowiezo vanaf nu zeker maandelijks je verbruik gaan bijhouden op een vaste dag (bijv. rond de 1e v/d maand). Ik gebruik daarvoor zelf de Energiemanager Online, ik schreef er dit over http://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/ ... nline.html . Mooier is vaker (dan kan je wellicht patronen zien door de week heen) maar omdat je daarvoor in de kelder van de buren moet is dat niet te doen lijkt me. Is altijd goed om te doen, je kan ook een lek krijgen ergens of een kapotte meter ofzo.

Meter verplaatsen naar jouw eigen woning zou nog handiger zijn, maar is vast lastig. Wel vreemd dat het nieuw is opgeleverd en de meter dan op zo'n rare plek zit. Is er iets gesplitst ofzo.
Laatst bijgewerkt door stefje op 14-06-16 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:19

purny schreef:
Hoeveel kleding heb je wel niet. Ik was hoogstens 2 keer per week. En dan droog ik 1 keer. Ik ben ook alleen en zal morgen eens met de verbruiksmanager kijken hoeveel ik nu zou moeten betalen. Ik betaal 80 euro per maand , water apart.

ik kom daar ook wel aan.werkkleding kan na een dag in de was zeker in de zomer.

ik betaal wel meer dan 100 per maand vooral.ivm slecht geïsoleerd huis.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:25

Staat de je vloerverwarming ook in de zomer aan? Ondanks dat je niet stookt kan het wel zijn dat de pomp nog aanstaat waardoor je ook in de zomer meer energie verbruikt.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:26

Ik vind 4x per week wassen ook wel veel: ik woon ook alleen en was hoogstens 1x per week, meestal zelfs minder omdat ik liever één grote hoeveelheid ineens doe.

Maar wel gek dat álles blijkbaar hoger is dan dat van je buren. Ik zou kijken of er ergens een lek is van een apparaat of iets dergelijks, en ook onderzoeken of iemand misschien stroom tapt. De tip van wekelijks of zelfs dagelijks checken waar het gebruik van omhoog schiet vind ik ook een goede!

Wel supervervelend, die onverwacht hoge kosten. -O- Succes met de oorzaak vinden, TS!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:32

Ik woon ook alleen. Maar ik redt het echt niet met 1x wassen per week. Hoe doen jullie dat?
Als ik alleen mijn handdoeken en beddengoed was heb ik al 1 was.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:44

Wat een absurd hoge rekening. Zeker aangezien je oplet zou je verwachtrn dat je van die 100 euro voorschot nog geld terug zou kijgen, gezien jouw situatie zou ik verwachten dat je daadwerkelijke verbruik rond de 75 per maand zou zijn. Is zowel gas als elektrischiteit hoog? Klopten de beginstanden wel die door gegeven zijn toen je er kwam wonen?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:46

felicity schreef:
Ik woon ook alleen. Maar ik redt het echt niet met 1x wassen per week. Hoe doen jullie dat?
Als ik alleen mijn handdoeken en beddengoed was heb ik al 1 was.

Ik heb veel handdoeken en meerdere sets beddengoed. Wat ik meestal doe is verschonen/nieuw gebruiken, en de oude "opsparen" totdat ik één volle wasmand heb. Dan moet ik wel zeggen dat ik dan een was heb met veel beddengoed en handdoeken, en relatief weinig kleding: ondergoed kan vaak makkelijk bij handdoeken e.d. in, net als t-shirts. Broeken, vooral jeans, heb ik veel van maar was ik niet te vaak, ook om slijtage te voorkomen. :j De was in de week na zo'n "beddengoed-was" is dan weer meer kleding. Ik hoef niet elke keer meteen mijn beddengoed en handdoeken te wassen omdat ik dus meerdere sets heb, en mijn wasmand niet snel volraakt. En verder, tja, ik ben goed in proppen. :')

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het niet echt plan ofzo, en dat ik soms ineens meer of minder te wassen heb.. Maar meer dan twee keer per week is dat toch niet snel.

Edit: TS, ik zie dat het enige verschil tussen jou en de buren de vloerverwarming is - logisch redenerend zou daar heel goed het probleem van kunnen komen. Is er met de aanleg misschien iets misgegaan? Kun je eventueel de fabrikant of plaatsers van die vloerverwarming contacteren?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 00:08

vorig jaar opgeleverd..

Wat waren jouw beginstanden volgens de jaarnota
en wat waren de beginstanden in je huurcontract (komen die wel overeen)?

want een maandbedrag betaal je op basis van een heel jaar aan verbruik uitgesmeerd over 12 termijnen..

als jij er vorig jaar november bent ingekomen en je buren bijvoorbeeld in september.. Heb jij meer maanden gehad waarin je meer verbruikt als waar het termijnbedrag in die maanden rekening mee houdt.. als je buren er in september ingekomen zijn, dan hebben zij zeker anderhalf tot twee maanden betaald in maanden waarin hun verbruik minder was..

hoeveel maanden woon je er, en hoeveel maanden heb je voorschotten betaald.

Heb je de jaarafrekening ook ontvangen/gezien?
(waarom heb je het niet op eigen naam).

Een vage situatie dat je huisbaas verteld over het prive van je buren.. want wat jij of je buren verbruikt gaat je buren niets aan tenzij zij of jij daar zelf over willen vertellen..

---

om echt een duidelijk antwoord te geven missen dus eigenlijk een aantal cruciale stukjes informatie:
- datum van betrekken van het appartement
- ingangsdatum en standen van het energiecontract op jouw/baas naam.
- standen die je samen met je huisbaas hebt opgenomen.
- zijn de meterstanden opgenomen of geschat?
- hoeveel maanden gaat deze jaarnota over en welke maanden
- heb je uberhaupt de jaarafrekening gezien?

Vorig jaar opgeleverd, dat hijst bij mij direct een aantal rode vlaggen als klachtafhandelaar uit het verleden (afdeling verhuizen). Zowel waar de bewoner vaak bepaalde dingen die invloed hebben op de hoogte van de jaarafrekening in het jaar van verhuizen (dus niet kalenderjaar maar afrekenjaar), als het feit dat er blijkbaar gebouwd/verbouwd/geinstalleerd is in die periode..

met name dat laatste.. in ieder bouwcomplex is er namelijk 1 adres altijd de banketstaaf.. Degene waar de tijdelijke aansluiting voor de bouw heeft gezeten (en dat is niet de zolderverdieping ;))... Een tijdelijke aansluiting en een definitieve aansluiting zijn 9 van de 10 keer puur technische benamingen tenzij het een groot bouwproject is met grotere aansluitingen voor de bouw. is dat niet zo, dan heeft er 1 aansluiting gezeten met bijbehorend adres die de tijdelijke aansluiting had voor de bouw.. Deze tijdelijke aansluiting wordt omgezet in een definitieve door het bouwbedrijf op het moment dat er opgeleverd wordt aan de eigenaar.

Afhankelijk van het contract tussen bouwbedrijf en eigenaar, betaald iemand het bouwverbruik.. Meters worden geinstalleerd met een 0 stand. het bouwbedrijf verbruikt stroom.. afhankelijk dus over de afspraken wie de stroom gaat betalen (en gas voor droogstoken soms) wordt het contract op naam van de eigenaar gezet, met werkelijke meterstanden na de oplevering.. of met de 0 stand, waardoor dus heet verbruik voor rekening komt van de eigenaar.

Als jouw adres de bouwaansluiting had en jij bent de eerste bewoner + eigenaar woning heeft de woning opgeleverd gekregen met meterstand 0.. dan heb je dus nu mede de rekening (of een deel, als hij daarna nog van alles heeft lopen boren/schuren/verven/stoken) van de bouw te pakken.
Wanneer ben je erin gekomen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 00:35

Nu weten we nog geen tarieven? Je betaalt een bepaald tarief voor kuub en kwh. Anders kan er ook niet een nieuw bedrag berekend worden?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 01:01

Elena, wat betreft de watermeters klopt dat niet. De bouwaansluiting, zeker voor een complex, is een veel grotere, aparte, meter. (Alleen voor bouw/verbouw van een enkel huis is dat soms anders, maar dan heb je vaak ook enkel te maken met de eigenaar die het pand daarna gaat betrekken dus toch al het bouwverbruik ook betaalt) De gewone huismeters worden vlak voor oplevering geplaatst. Op de dag dat je de sleutel krijgt neem je de stand op en vanaf die stand ga je een contract aanvragen en dus ook betalen. Deze stand is meestal 0 of 1 bij een testrondje water en een watermeter wordt niet teruggedraaid dus er heeft op die meter geen ander verbruik nog gezeten. De bouwaansluiting is dan allang afgemeld via mijnaansluiting.nl en afgerekend met de aannemer/ eigenaar. Voor stroom en gas geen idee hoe het zit (werk bij waterbedrijf).

TS wat betreft je waterverbruik: check even op lekkage. Kun je heel makkelijk doen door alle kranen in huis dicht te hebben en geen vaatwasser/wasmachine etc. aan te hebben en niet net wc doorgespoeld te hebben en dan op de watermeter te kijken of die helemaal stilstaat. Bij geen bewust verbruik moet de meter stilstaan. Draait er ook maar iets (radartje/cijfertjes/wijzertjes) ook al is het maar heel langzaam dan heb je een lekkage. Kosten verloren verbruik en reparatie zijn dan voor verhuurder want die is verantwoordelijk voor onderhoud in de woning.

Een watermeter die stuk is staat stil. Verkeerd lopende watermeters komen echt zeeeeeer zelden voor. 15 euro in de maand voor een huishouden van 1 persoon kan kloppen, maar komt er regelmatig iemand logeren en je verbruikt gemiddeld (50m3 per persoon per jaar) dan zit je toch al gauw boven dat bedrag. Dus daar kan een deel van je bijbetaling voor water vandaan komen.

Vraag je verbruik eens op aan je verhuurder en kijk eens hoever je van gemiddelde afwijkt. Stand bijhouden op vast moment in de maand is een goede tip. Slimme watermeters bestaan overigens niet in Nederland..

Bij een apartementencomplex zitten de meters vaker gezamenlijk in de kelder oid. Verplaatsen kan alleen door de eigenaar gedaan worden en moet worden aangevraagd via mijnaansluiting.nl. Uiteraard kost verplaatsen geld ;)

Zo, heel verhaal :) Hoop dat je er wat aan hebt. Bij vragen over water(verbruik)/-meters ed mag je me ook pb-en. (Zoals gezegd werk ik bij een waterbedrijf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 08:10

Je vloerverwarming niet terugzetten snachts! Kost zeer veel energie om weer op te warmen!!