Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:50

10 jaar geleden hebben mijn ouders een huis in Zweden gekocht. Het is ons droomhuis; de afgelopen 10 jaar hebben wij al onze energie, al ons geld en al onze liefde in gestopt om het zo mooi mogelijk te renoveren.

Het huis ligt in een afgelegen dorp waar niet meer dan 150 mensen wonen. Er zijn geen winkels, geen scholen... er is niets. Twee keer per dag rijdt er een bus naar het dichtsbijzijnde dorp waar wel winkels zijn, namelijk 30 km verderop.

'S winters trekt ons dorp leeg; men gaat in de steden wonen om de sneeuw en de kou te vermijden. Er blijven letterlijk 20 mensen wonen, verspreid over hemelsbreed 10 km. Onder andere een oude vrouw die alleen woont, en nog meerdere oude stellen.

Maar nu. Er is een soort van dorpshuis in ons dorp, 400 meter van ons huis. Het stond al een tijdje leeg, en nu hebben ze er 40 vluchtelingen ingestopt. 40. Er wonen niet meer dan 150 mensen, er is absoluut geen (politie)toezicht en er is daar absoluut niets.

Dit zit me helemaal niet lekker. Aan de ene kant wil ik niet generaliseren en weet ik niet wat ik kan verwachten. Aan de andere kant ben ik een jonge meid van bijna 19. Ik weet niet of ik nog wel alleen het bos in durf; je weet niet wat voor mensen er tussen zitten, en er doen zich best wat verhalen rond. Ook al wil ik niet generaliseren: ik ben een beetje bang. Wie weet zijn het ontzettend lieve mensen. Wie weet ook wel niet.

Ik wilde dit gewoon even van me af schrijven, denk ik. Zoals ik al zei is dit mijn droomhuis; ik voel me daar meer thuis en veilig dan waar dan ook en wil het nooit kwijt. Maar wat als dat nu ophoudt? Mijn vader heeft al gezegd dat als er iets gebeurt we het zo snel mogelijk proberen te verkopen. Zou het zover komen? Ik zit met zoveel vragen. Aan de ene kant voel ik me schuldig omdat ik geen vooroordelen wil hebben, aan de andere kant ben ik gewoon een beetje bang.

Fenrir

Re: Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:55

Misschien moeten jullie maar naar de noordpool gaan.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:06

Fenrir schreef:

Jeetje wat een nare reactie... Ik snap best dat TS zich wat minder veilig voelt, deze mensen ken je (nog) niet.
Vluchtelingen worden door bijv de media heel kwaadaardig neergezet. Natuurlijk zullen zij echt hele goede mensen kunnen zijn maar dat zie je niet in de media. Als ik in TS haar situatie zat zou ik dit ook best wel een grote verandering vinden. 150 mensen in 1 dorp is natuurlijk helemaal niet veel, iedereen kent elkaar. Deze nieuwe inwoners ken je niet. Dan is het toch altijd maar even afwachten, vluchteling of niet, het zijn nieuwe mensen die je nog niet kent.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:09

Kan je niet eens kennis gaan maken met die mensen? Niet in je eentje in het donker maar gewoon bij daglicht met iemand samen? Misschien valt het wel gewoon reuze mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:11

Fenrir schreef:

Als je niets hebt toe te voegen, reageer dan gewoon niet. Niet iedereen voelt hetzelfde als jij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:16

Wat ik bedoel is dat je niet kan wegrennen voor de wereld. Je kan jezelf bang (laten) maken, je kan ook eerst eens kijken hoe het nou echt is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:22

Ga erheen en nodig ze uit voor het midzomerfeest om daar actief aan deel te nemen. Als je dat een te grote stap vindt is gewoon een potje voetbal al voldoende om kennis te maken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:30

Anne_GTI schreef:
Ga erheen en nodig ze uit voor het midzomerfeest om daar actief aan deel te nemen. Als je dat een te grote stap vindt is gewoon een potje voetbal al voldoende om kennis te maken.

Hier ga ik in mee, het zijn geen monsters maar mensen die voor veel ellende op de vlucht zijn geslagen. Onder autochtonen zitten net zoveel rotte appels alleen dat is niet spannend genoeg voor de media.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 01:05

Dat klinkt als een fijne plek voor jullie in Zweden.

Geen enkele vorm van toezicht, misschien klopt dat niet. Men zet niet zomaar 40 mensen in een leeg pand. Begeleiding of enige vorm van toezicht is, hoe weinig ook, nodig.

Wellicht zit er bij jouw vader ook angst/onrust vanwege de uitspraken die hij doet?
Angst is een slechte raadgever, ik zou denken -en doen- ga, eventueel samen, op onderzoek uit.
Ervaring is weten en dat kan idd o.a. door kennis te maken zoals in voorgaande werd aangegeven.
Mss kan de gemeente waaronder jullie vallen, vragen beantwoorden en informatie geven.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 04:50

zoek contact, angst voor het onbekende is normaal en angsten zijn er ook om te overwinnen....
maar laat je niet verjagen door die angst uit de voor jou ideale plek !

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 07:18

Ik kan me je onrust wel voorstellen hoor.
Voor mij zou het ook wel verschil maken in of het gezinnen zijn of alleen maar alleenstaande mannen.
Weet je dat toevallig?

kan je vader niet eens gaan praten met de gemeente daar. Zodat je ook weet hoe het zit met toezicht en zo.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:02

Vluchtelingen zijn ook gewoon mensen.
Ga eerst eens kennismaken in plaats van nu al je angst uiten.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:13

Ze mag haar angst toch wel ventileren?
Dat het door haar hoofd speelt wil niet meteen zeggen dat ze niet openstaat voor deze mensen.
Ik kan het wel begrijpen.
Het lijkt me ook voor de vluchtelingen,een weinig ideale plek om 'neergezet' te worden. Niks in de buurt, verveling, weinig vooruitzichten of kansen, hobby's of werk. Lijkt me een formule met vertraagde kans op integratie.
Als ik vluchteling zou zijn,in een wildvreemd en ijskoud land wordt neergezet in the middle of nowhere,geen instanties in de buurt... Zou ik me knap verloren voelen.

Ik snap TS heel goed :(:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:13

bruintje123 schreef:
Voor mij zou het ook wel verschil maken in of het gezinnen zijn of alleen maar alleenstaande mannen.
Weet je dat toevallig?

kan je vader niet eens gaan praten met de gemeente daar. Zodat je ook weet hoe het zit met toezicht en zo.

Ik kan me dit ook goed voorstellen. Het gaat er wmb niet zozeer om dat het vluchtelingen zijn, want die zijn wmb welkom, maar het is gewoon niet in verhouding 40 op 150. En dan op een plek waar helemaal niets te doen is, is dat niet vragen om verveling en daaruit voortvloeiende overlastgedrag?
Los daarvan verander je daarbij in één keer het hele karakter van een dorp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:05

Nikass schreef:
bruintje123 schreef:
Weet je dat toevallig?

Ik kan me dit ook goed voorstellen. Het gaat er wmb niet zozeer om dat het vluchtelingen zijn, want die zijn wmb welkom, maar het is gewoon niet in verhouding 40 op 150. En dan op een plek waar helemaal niets te doen is, is dat niet vragen om verveling en daaruit voortvloeiende overlastgedrag?
Los daarvan verander je daarbij in één keer het hele karakter van een dorp.

Dit is het inderdaad een beetje. Het is niet in verhouding, er is echt niets te doen en de mensen in het dorp kennen elkaar echt al jaren. Misschien valt het mee. Misschien ook niet. Voor de mensen zelf is het ook niet fijn, die worden ergens in zo'n gat weggestopt. 's Zomers is het hier heel fijn en warm, maar 's Winters is het vreselijk koud, is het helemaal uitgestorven en is het heel moeilijk te bereiken.

Ik wil wel een keer kennis gaan maken, misschien dat dat helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:19

Tivoli schreef:
Ze mag haar angst toch wel ventileren?
Dat het door haar hoofd speelt wil niet meteen zeggen dat ze niet openstaat voor deze mensen.
Ik kan het wel begrijpen.
Het lijkt me ook voor de vluchtelingen,een weinig ideale plek om 'neergezet' te worden. Niks in de buurt, verveling, weinig vooruitzichten of kansen, hobby's of werk. Lijkt me een formule met vertraagde kans op integratie.
Als ik vluchteling zou zijn,in een wildvreemd en ijskoud land wordt neergezet in the middle of nowhere,geen instanties in de buurt... Zou ik me knap verloren voelen.

Ik snap TS heel goed :(:)

Dat is het inderdaad. Ik sta er voor open, maar jd weet gewoon niet wie er komt. Het kan dat er allemaal gezinnen komen, het kan ook dat er een grote groep getraumatiseerde mannen komt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:24

En als jullie ze nou eens gewoon, eender wie het zijn, heel warm onthalen? Vaak worden mensen "slecht" doordat ze zelf slechte ervaringen opdeden. Maar net omdat jullie een klein dorpje zijn zou het toch moeten te regelen zijn dat jullie elkaar allemaal leren kennen? Ik denk aan een leuk welkomsfeest, het organiseren van gemeenschappelijke activiteiten, samen eten en drinken, koken, tuinieren, klussen,...
Die mesnen zijn waarschijnlijk blij als er een programma is, anders vervelen ze zich steendood. En waar ze zelf aan hebben meegewerkt, wat ze zelf samen met jullie hebben opgebouwd, versterkt alleen maar het gemeenschapsgevoel. Zo zijn jullie binnenkort een dorp met 190 mensen. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:26

soesita schreef:
En als jullie ze nou eens gewoon, eender wie het zijn, heel warm onthalen? Vaak worden mensen "slecht" doordat ze zelf slechte ervaringen opdeden. Maar net omdat jullie een klein dorpje zijn zou het toch moeten te regelen zijn dat jullie elkaar allemaal leren kennen? Ik denk aan een leuk welkomsfeest, het organiseren van gemeenschappelijke activiteiten, samen eten en drinken, koken, tuinieren, klussen,...
Die mesnen zijn waarschijnlijk blij als er een programma is, anders vervelen ze zich steendood. En waar ze zelf aan hebben meegewerkt, wat ze zelf samen met jullie hebben opgebouwd, versterkt alleen maar het gemeenschapsgevoel. Zo zijn jullie binnenkort een dorp met 190 mensen. _/-\o_

Dat is wel een idee inderdaad. We hebben ook wat mensen in het dorp wonen die in de dichtstbijzijnde stad zweeds leren aan vluchtelingen, en die weten er wel raad mee. Echter is het probleem dat ze maximaal 4 maanden mogen blijven en daarna weer wegmoeten en er "nieuwe" komen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:41

Aangezien dit topic meer om een persoonlijke situatie gaat dan een algemene (maatschappelijke) discussie, verplaats ik je topic naar LZP.

NM -> LZP

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:05

Resistance schreef:
soesita schreef:

Dat is wel een idee inderdaad. We hebben ook wat mensen in het dorp wonen die in de dichtstbijzijnde stad zweeds leren aan vluchtelingen, en die weten er wel raad mee. Echter is het probleem dat ze maximaal 4 maanden mogen blijven en daarna weer wegmoeten en er "nieuwe" komen.

Dat is jammer, dan heb je continue aanwas.

Connectie creëren met de vluchtelingen is het dorp zijn beste keuze denk ik.
Bijv idee om per week 1 avond te koken en eten gezamenlijk. Zo kunnen dorpelingen en vluchtelingen sociale binding opbouwen en is het minder vreemd. De vluchtelingen voelen zich welkom en jullie weten waar je mee te maken hebt.

Geen gekke gedachte namelijk dat de vluchtelingen denken: allemachtig waar zijn we gedumpt..

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:30

Sinds vorig jaar is er een AZC tegenover ons huis en ik kan niet anders zeggen dan dat ik ontzettend bijzondere, lieve mensen heb ontmoet met wie dierbare vriendschappen ontstaan zijn. Overlast ervaren we eigenlijk nauwelijks en een onveilig gevoel heb ik totaal geen last van als jonge vrouw zijnde. Het is natuurlijk wel zo dat in het dichtbevolkte Nederland de situatie anders is dan in een Zweeds dorpje in the middle of nowhere, maar ik zou er open in proberen te stappen en je gastvrij en hartelijk opstellen. Op wat rotte appels na (en die heb je onder de Nederlandse en Zweedse bevolking ook!) zijn het echt maar gewoon mensen die alles achter hebben moeten laten en hier ook niet door iedereen even leuk ontvangen worden. Om heel eerlijk te zijn heb ik sinds de komst van het AZC vooral een grote hekel aan mijn Nederlandse buurtgenoten gekregen, die op Facebook spreken over 'de fik er in' (en daarmee doelen ze dus op AZC incl. bewoners) en zo maar mensen bespugen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:35

Biedt je aan als vrijwilliger en leer ze kennen. Klein dorp waar ik wel kom hebben ze ook meer vluchtelingen dan dorpsbewoners en ze waren ook echt eerst angstig, bang (logisch, verandering is ook eng) en nu? Gaat goed! Ze hebben kookavonden met de vrouwen die daar zitten (ja, ook bij hun thuis), helpen bij de AZC etc.

Ik zou zeggen, ga vooral eerst kijken etc voordat je je druk maakt over de veiligheid.

Wel rot dat de groep maar zo kort in het dorp blijft, maar aan de andere kant: krijgen jullie als dorpelingen wel routine in het verwelkomen van de nieuwe groepen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:21

Ik denk dat die vluchtelingen een klein, saai, koud en afgelegen dorpje prefereren boven oorlog. Maar het is maar een gokje hoor.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:32

Dat wil niet zeggen dat ze zich niet wanhopig en angstig kunnen voelen. Ze hebben alles achter zich moeten laten,zijn wellicht dierbaren verloren of uit het oog geraakt. Hun toekomst onzeker,een taalbarriere, een vreemde cultuur. Van het kastje naar de muur gestuurd worden.
Ze zijn uit de oorlog gevlucht maar drijven nu in een diepe zee.
Trauma's.... Ik denk dat er heel erg overschat wordt hoe 'blij' deze mensen zijn. Ze zijn verscheurd.
En wanhoop kan een mens heel erg veranderen. Dus dat het een formule is voor problemen lijkt me duidelijk.
Hopelijk wordt deze mensen zoveel mogelijk hulp geboden zodat ze uit hun onzekerheid worden gehaald en een visie hebben op een toekomst.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:49

Hier lopen ze de lildl binnen nemen koopwaar gaan aan de kassa staan en zeggen dan doodleuk geen geld te hebben. Ze vragen een overschrijving en ze komen er nog mee weg ook. Ze zitten aan een rand van het bos in containers en slopen de bosdraad terwijl ze eigenlijk een avond klok hebben. Meerdere inbraken al gepleegd.

Ik zou zeggen koop een grote hond. Ik heb sinds 3 jaar een hond en ben blij dat ik de dag van vandaag met mijn hond door de stad kan . Hier zitten 400 vluchtelingen in onze kleine stad . Bijna allemaal mannen. En ze zitten echt niet in onze cultuur . Dus ze kijken erg neer op westerse vrouwen.
Ze hebben op een gegeven moment ene rondleiding door de stad gedaan. En ik had echt zoiets van moet dat nou. Ik kwam met mijn akita buiten en ik dacht meteen als ze maar niet gaan denken dure hond dure spullen .
Ik zou er ook niet gerust in zijn.