Ik woon in Almere, ben net 24 geworden, en het wordt echt eens tijd dat ik op mezelf ga. Ik sta al vanaf m'n 18e ingeschreven op woningnet voor een huisje, en ben nu zo'n 3 kwart jaar actief opzoek naar een huurhuisje.
Echter is de wachtlijst in almere 8 1/2 jaar lang, en op dit moment worden 5 van de 10 huurhuizen die leeg komen te staan, uitgegeven aan asielzoekers, waardoor de wachtlijst nog langer wordt.
Ik doe alleen maar mee met lotingen, want de reguliere lijst wordt toch niets.
Nu zijn lotingen ook verrekt moeilijk, want ook dat gaat niet helemaal puur op trekking. Mensen onder de 23 met een inkomen van minder dan €23.000 per jaar, krijgen voorrang. Mensen met een huishouden met 2 personen of meer krijgen voorrang op een 3 kamerwoning.
Waardoor ik dus helemaal achteraan de lijst kom te staan. Mijn positie bij de lotingen komt vaak niet lager dan 100e. Nou dat schiet dus ook niet helemaal op, want nooit gaan 100 mensen nee zeggen op de woning

Nu heb ik dus wel een huisje aangeboden gekregen, en ik sta 1e. Nooit verwacht, en de ene keer ben ik zo wanhopig thuis dat ik gewoon ergens anders heen wil, en ik dus op alle woningen in Almere reageer, zo ook in het verste plekje van Almere, wat helemaal niet handig is
Maar op dit moment loopt het ook wel weer goed thuis, dus zit ik nog wel prima.De woning die ik nu aangeboden heb gekregen, klinkt top. Wat klein, dat wel (40m2), maar wel een tuintje..
Echter is de afstand naar m'n werk en naar m'n paarden best wel groot, waardoor ik €200 extra kwijt ben in de maand om de benzine te betalen van m'n auto.
Groot minpunt dus.
Ik heb me al eerder afgevraagd, kan ik niet kopen?
Maar dat klinkt nog zo eng...
Ik ga binnekort een opleiding doen op m'n werk, waardoor ik meer ga verdienen. En ik dacht, misschien is het handig om tot dan te wachten met kopen, en tot die tijd te gaan huren, als ik uberhaupt een huisje krijg..
Maar m'n vader zei, waarom zou je tot dan wachten met kopen? Het maakt helemaal niet uit of je meer gaat verdienen of niet, de hypotheek blijft hetzelfde.
Nu heb ik hier echt 0,0 verstand van, en ik dacht, misschien kan ik op bokt vragen wat de voor en nadelen zijn van kopen of huren.
Ik heb een vast contract, werk nu 3 jaar op dit bedrijf. Mijn inkomsten zijn niet heel hoog, maar dat wordt dus beter als ik de opleiding ga doen en heb afgerond.
Wat raden jullie mij aan? Kopen, omdat het qua bedrag en hypotheek toch niets uitmaakt? Of huren, omdat ik net het huis uit ga, en mijn inkomsten nog hoger worden?
Pff, ik weet het echt niet meer
. 

(eerste gesprek is gratis