Huis kopen of huren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 08:19

Pff, als het op dit soort dingen aankomt, voel ik me echt net nog een kind. Ik snap er niets van :+

Ik woon in Almere, ben net 24 geworden, en het wordt echt eens tijd dat ik op mezelf ga. Ik sta al vanaf m'n 18e ingeschreven op woningnet voor een huisje, en ben nu zo'n 3 kwart jaar actief opzoek naar een huurhuisje.
Echter is de wachtlijst in almere 8 1/2 jaar lang, en op dit moment worden 5 van de 10 huurhuizen die leeg komen te staan, uitgegeven aan asielzoekers, waardoor de wachtlijst nog langer wordt.

Ik doe alleen maar mee met lotingen, want de reguliere lijst wordt toch niets.
Nu zijn lotingen ook verrekt moeilijk, want ook dat gaat niet helemaal puur op trekking. Mensen onder de 23 met een inkomen van minder dan €23.000 per jaar, krijgen voorrang. Mensen met een huishouden met 2 personen of meer krijgen voorrang op een 3 kamerwoning.
Waardoor ik dus helemaal achteraan de lijst kom te staan. Mijn positie bij de lotingen komt vaak niet lager dan 100e. Nou dat schiet dus ook niet helemaal op, want nooit gaan 100 mensen nee zeggen op de woning :+

Nu heb ik dus wel een huisje aangeboden gekregen, en ik sta 1e. Nooit verwacht, en de ene keer ben ik zo wanhopig thuis dat ik gewoon ergens anders heen wil, en ik dus op alle woningen in Almere reageer, zo ook in het verste plekje van Almere, wat helemaal niet handig is :+ Maar op dit moment loopt het ook wel weer goed thuis, dus zit ik nog wel prima.
De woning die ik nu aangeboden heb gekregen, klinkt top. Wat klein, dat wel (40m2), maar wel een tuintje..
Echter is de afstand naar m'n werk en naar m'n paarden best wel groot, waardoor ik €200 extra kwijt ben in de maand om de benzine te betalen van m'n auto.
Groot minpunt dus.

Ik heb me al eerder afgevraagd, kan ik niet kopen?
Maar dat klinkt nog zo eng...

Ik ga binnekort een opleiding doen op m'n werk, waardoor ik meer ga verdienen. En ik dacht, misschien is het handig om tot dan te wachten met kopen, en tot die tijd te gaan huren, als ik uberhaupt een huisje krijg..

Maar m'n vader zei, waarom zou je tot dan wachten met kopen? Het maakt helemaal niet uit of je meer gaat verdienen of niet, de hypotheek blijft hetzelfde.

Nu heb ik hier echt 0,0 verstand van, en ik dacht, misschien kan ik op bokt vragen wat de voor en nadelen zijn van kopen of huren.

Ik heb een vast contract, werk nu 3 jaar op dit bedrijf. Mijn inkomsten zijn niet heel hoog, maar dat wordt dus beter als ik de opleiding ga doen en heb afgerond.

Wat raden jullie mij aan? Kopen, omdat het qua bedrag en hypotheek toch niets uitmaakt? Of huren, omdat ik net het huis uit ga, en mijn inkomsten nog hoger worden?

Pff, ik weet het echt niet meer :+

suus_pepper

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:22

Ik zou eerst een afspraak maken bij de bank. Kijken wat je eventueel kan kopen en voor welke prijs.
Denk er ook aan dat je bij koop zelf het onderhoud moet doen. Dus leen niet maximaal!

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:23

Kun je wel kopen? Ben je al bij een hypotheek adviseur geweest?
Kun je rond komen van je inkomsten en al je uitgaven?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:31

Sja, aan zowel kopen als huren zitten voor- en nadelen. Het is voor jezelf om af te wegen wat je zelf het prettigst vind en (niet onbelangrijk) wat je ook kunt betalen. Vergeet niet dat bij een koophuis al het onderhoud van het huis voor eigen kosten is, terwijl het overgrote deel bij een huurhuis door de woningbouw wordt betaald. Zo is de negatieve kant van kopen dat het zo maar 2 jaar kan duren voordat het verkocht is en je verder kunt, terwijl je bij een huurhuis een maand later gewoon lekker naar je volgende stekkie kunt.

Kijk even wat de mogelijkheden zijn in je gemeente, sommige gemeentes bieden een starterslening waardoor je net even wat meer mogelijkheden hebt, andere gemeentes hebben weer andere regelingen. Denk dat de lokale hypotheekadviseur je daar zeker mee op weg kan helpen.

Ik kocht op mijn 24ste mijn eerste koophuis. Heb er geen spijt van maar gezien negatieve verkopen om me heen bij vrienden, weet ik niet of mijn volgende huis ook een koophuis wordt. Ach, al met al zit ik voorlopig prima en heerlijk :).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:34

Als je kan kopen vind ik dat zeker een aanrader. De huizenprijzen en rente zijn laag en het ziet er niet naar uit dat de huizenmarkt nog verder in elkaar stort. Een huis kopen is nu dus eigenlijk een vorm van sparen. Je betaald namelijk elke maand een deel van je hypotheek af, bij een hogere verkoopprijs over pak em beet 10 jaar heb je dus waarschijnlijk winst.

Als ik jou was zou ik eens naar een hypotheekadviseur gaan om te kijken wat er mogelijk is. Hier in het oosten zijn de huizenprijzen een stuk lager en is het dus goed mogelijk om op 1 salaris een huis te kopen. In het westen is dat als alleenstaande vaak wat lastiger.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 08:40

Yv_, daar heb je zeker gelijk in, dat alle onderhoud voor mezelf is..
Maar als je een huis koopt welke in goede staat verkeerd, heb je daar dan ook veel kosten aan?

Qua inkomsten en uitgave kom ik rond. Mijn uitgave zal sowieso naar beneden moeten, maar op dit moment kan ik gewoon meer uitgave doen dan als ik echt op mezelf kan wonen. Dat weet ik en dat kan ik makkelijk aanpassen.
Ook spaar ik iedere maand gewoon netjes, en heb ik ook altijd geld achter de hand.

Naar een hypotheekadviseur is wel een goede, vind dat doodeng, geen flauw idee waarom :+
Online heb ik snel even hier en daar gekeken, en ik kom uit dat ik gewoon aan een hyptheek kan komen. Maar natuurlijk ga ik eerst wel van alles navragen bij een echte hypotheek adviseur :j

Ik hoor ook hier en daar dat kopen uiteindelijk per maand minder zou kosten dan huur, en dat kopen op dit moment erg gunstig kan zijn?

[edit] Liselot, bedankt, jij beantwoord mijn laatste vraag al :)

Een afspraak bij een hypotheekadviseur is vrijblijvend toch?
Waarom vind ik dat zo spannend? :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:48

Stap 1 is uitzoeken of je überhaupt wel kunt kopen, vul een paar online calculators in en maak een afspraak voor een oriënterend gesprek (gratis)bij bijvoorbeeld de Hypotheker .
Dan heb je een idee en een beeld van wat je zou kunnen lenen en kun je eens kijken wat er voor dat geld te krijgen is.
Kijk trouwens ook even naar de maandlasten die bij een hypotheek horen, tia natuurlijk hartstikke fijn als je een leuk bedrag kunt lenen, maar als de maandlasten dan zo hoog zijn dat je je hobbies maar amper kunt betalen, dan is er snel geen bal meer aan.

Als je weet wat je loon gaat zijn na je loonsverhoging kun je ook alvast kijken wat er tegen die tijd mogelijk is (altijd handig on te weten)

Maar als je de hypotheekmogelijkheden duidelijk hebt kun je pas kijken wat wijsheid is en wat Goed voelt voor jezelf .
Mocht je kunnen kopen is het nu wel een mooie tijd ivm de rente(laag) en de huizenprijzen...

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:51

Ik heb net een huis gekocht en ik kan er per 1 augustus in. Mijn woonlasten zijn maar een paar tientjes hoger dan bij huren.

Het maakt zeker wel uit wat je verdient.
Op internet kun je gemakkelijk uitrekenen hoeveel hypotheek je kunt krijgen op jouw salaris (sites van banken, Hypotheker ed)

Kijk eens op welk bedrag je uit komt en wat je daarvoor kunt krijgen in Almere.
Check dan ook wat je kunt kopen op basis van je nieuwe salaris en of dat veel scheelt.

Kun je binnen jouw prijsklasse niks vinden wat aan je eisen voldoet? Dan zou ik nog even wachten.

Let wel, de rente staat nu extreem laag.
Ook zul je met eigen geld moeten komen. Je maximale hypotheek is 102% van de verkoopprijs.
Daar dek je meestal de kosten koper, taxateur, notaris ed niet mee. (Tenzij je een heel duur huis kunt kopen)

Succes met je beslissing :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:55

Tegelijkertijd gepost :)

Een oriënterend gesprek is gratis en vrijblijvend , gewoon biets tekenen, want dan heet het ineens advies en kost het geld ;)

Qua kosten, onze hypotheek is lager dan de huur van ons laatste huurhuis.
Komen wel extra kosten bij (wat gemeentebelastingen etc, meer verzekeringen en rioolrechten etc)

En natuurlijk onderhoud van de woning, maar die variëren nogal, met een appartement heb je vaak een vereniging van eigenaren waar je aan betaalt en die dan bepaalde werkzaamheden op Zich nemen aan voornamelijk de buitenzijde van het pand, een nieuw/modern huis zijn vaak wat onderhoudsvriendelijker dan bijvoorbeeld huizen van 100 jaar oud als er weinig aan gemoderniseerd is qua exterieur

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 08:59

Ohjee, ik heb zojuist een aanvraagformulier ingevuld bij een hypotheekadviseur :') (eerste gesprek is gratis :) )

Vind het heel moeilijk om te beslissen wat het beste is.
Aan de ene kant, met kopen kan ik wel een huis krijgen welke echt naar m'n zin is, wat bij huren op dit moment niet echt kan, of ik moet nog heel lang wachten voordat er iets gebeurd qua lotingen.

Maar aan de andere kant vind ik het ook doodeng om te kopen omdat je dan ook direct aan iets vast zit.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:01

Waar ik even aan zou denken bij kopen is als je dalijk een relatie krijgt, je wilt dan misschien gaan samenwonen en weer verhuizen. Dan ben je wel je onderhoudskosten en je kosten koper kwijt.
In dat geval kun je misschien beter eerst huren, dan kun je er sneller vanaf.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:03

Neem iemand mee nAar het gesprek. 2 horen meer dan 1. Ook omdat je er zelf nog een kaas van hebt gegeten.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 09:07

Mocht ik een relatie krijgen, wat sowieso niet snel gaat gebeuren :+ Ik kom net uit een lange relatie, en heb nog even helemaal geen zin om weer te gaan daten oid.
Mocht het wel gebeuren, dan ben ik niet een type die snel wil gaan samen wonen, en als dat wel gebeurd, dan wil ik eerst samenwonen in een huis welke van mij is. En dat gewoon alle spullen enz. ook van mij zijn :+

Ik neem sowieso iemand mee naar het gesprek :j Kijken ze daar ook naar je uitgave? Of alleen naar je inkomsten enz?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:09

Veel succes bij de adviseur. Ben benieuwd!

Ik heb gekocht omdat ik uit een particulier huurhuis kwam en nooit ergens ingeschreven heb gestaan. En ik wilde graag wonen waar ik dat wilde, en niet toevallig waar iets vrij kwam.

Bijkomend voordeel is dat ik met de belastingteruggave een stuk goedkoper zit dan de gemiddelde huurprijs.

Nadeel is dat je alles zelf moet doen en betalen, maar goed, als je een goed huis koopt met een goed dak en alles in goede staat dan valt dat ook wel mee. In de 10 jaar dat ik er nu woon heb ik een nieuwe cv ketel moeten kopen. Dat heb ik opgelost door een paar jaar te leasen. Volgend jaar is ie van mij.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:15

Mijn vriend gaat woensdag met de boekhouder naar de rabo bank voor een gesprek om te kopen.
4 jaar terug ook al eens geprobeerd maar moesten een ... jaaroverzicht laten zien van de winkel en dat hadden we toen nog niet.
Nu betalen we voor woonhuis met winkel eraanvast 1200 huur per maand. En als we het kopen zijn we goedkoperuit en kunnen we het pand verbouwen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:16

mystery1980 schreef:
Waar ik even aan zou denken bij kopen is als je dalijk een relatie krijgt, je wilt dan misschien gaan samenwonen en weer verhuizen. Dan ben je wel je onderhoudskosten en je kosten koper kwijt.
In dat geval kun je misschien beter eerst huren, dan kun je er sneller vanaf.

Dat is je leven "on hold" zetten en ik vind dat je dat absoluut niet moet doen. Ook als je wilt gaan samenwonen oid is er altijd wel een mouw aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan onderhuur oid. Misschien heeft die hypothetische man zelf wel geen koophuis ;)

Qua onderhoud: Mijn huis is bijna 100 jaar oud en heb een bouwtechnische keuring laten doen. Uit de keuring kwam destijds niets. Voor het verhuizen wel alles opnieuw in de verf gezet. En een aantal maanden terug had ik lekkage en moest ik wat aan mijn dak laten doen a 1500 euro, maar dan is dat ook weer voor heel wat jaren goed. Als je voor onderhoud een potje achter de hand hebt hoeft dat absoluut geen probleem te zijn.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:44

Idd; eerst maar eens uitvogelen of je wel kunt kopen, daarna kijken of voor dat geld ook een fatsoenlijk huisje te vinden is, maar als het kan zou ik eerder kopen dan huren. Huren blijft toch weggegooid geld, en de koopprijzen zijn nog best oke nu.

Wat betreft risico's idd een potje houden voor onverwachtse uitgaves, of als je in een appartementencomplex komt sluit je je aan bij de VVE en betaal je een vast bedrag per maand dat gespendeerd word aan onderhoud e.d.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:14

Ik heb eerst vier jaar (particulier) gehuurd en sinds vorig jaar een koopwoning. Kopen is over het algemeen goedkoper dan huren. Het voordeel van huren vond ik de ongebondenheid en ik hoefde me geen zorgen te maken over onderhoud etc, dus naast GWL, heffingen en huur had ik geen extra kosten. Ik wist toen ik op mezelf ging wonen nog niet welke kant ik op wilde met werk, welke regio ik me wilde vestigingen. Na een paar jaar was dat duidelijker en had ik inmiddels een vriend en een hoger inkomen. Dus toen werd het tijd voor een koopwoning en hoefde ik niet eerst mijn appartement te verkopen. De marktsituatie is op dit moment wel gunstig mbt kopen, maar dan moet (niets moet natuurlijk) je jezelf er wel vijf jaar zien wonen anders is het zonde van je kosten koper.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 14:20

@ Ramiro, als je werksituatie wel duidelijk was en je met zekerheid daar zou blijven, en je wist in welke regio je zou wonen, had je het dan anders gedaan?

Ik blijf sowieso in Almere, mijn paarden staan hier, en ik blijf sowieso de eerste paar jaar wel op dit bedrijf werken namenlijk.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:31

In Almere zijn wel best leuke koopwoningen te vinden voor weinig geld, woningbouw zet ook regelmatig dingen te koop, die zijn echt goedkoop :j

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:43

Just_Sannee schreef:
@ Ramiro, als je werksituatie wel duidelijk was en je met zekerheid daar zou blijven, en je wist in welke regio je zou wonen, had je het dan anders gedaan?

Ik blijf sowieso in Almere, mijn paarden staan hier, en ik blijf sowieso de eerste paar jaar wel op dit bedrijf werken namenlijk.

Nee ik denk t niet, uiteindelijk heb ik wel langer gehuurd dan de bedoeling was maar heb daarentegen nu wel in een gunstige tijd kunnen kopen. Ondertussen ook mijn paarden verhuist naar een kleinschalige locatie (wat ik vier jaar geleden niet gedacht had). Op dat moment in mijn leven vond ik de vrijheid om de boel helemaal om te gooien een fijn idee. De vastigheid van een koophuis was mij toen nog teveel, maar als jij voorlopig je situatie niet ziet veranderen waarom niet. Verkopen kan altijd nog (alleen kan het zijn dat je dan je kosten koper kwijt bent). Het fijne van wachten vond ik trouwens wel dat ik een veel ruimer budget had om een huis te kopen dan vier jaar geleden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:37

goed dat je er over nadenkt ts. beude heeft zijn voor en nadelen.

nadelen koop:
-je zit er meer in vast. je weet niet hoe lang het duurt voordat je het weer verkocht hebt
- je hebt onderhoud voor eigen rekening
- je kan niet genoeg lenen voor je droomhuis

voordelen koophuis:
- met deze rente goedkoper?
- je hebt meer keuze
- je bent sneller aan de beurt
- door het aflossen bouw je eigen vermogen op

het eerste gesprek bij de adviseur is gratis zodra ze dingen gaan uitzoeken gaat het geld kosten inderdaad. daarnaast zijn de calculators op internet vest accuraat. alleen gekke dingen worden daar niet meegenomen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:46

Hey ik woon ook in Almere! Na 6 jaar konden wij een huis huren, na 2 jaar hebben wij gekocht. Als je wel wilt huren kijk dan heel goed naar de buurt op verschillende tijdstippen. Het voordeel van huren is dat je wel altijd zo weer weg kunt. Ik zie bijvoorbeeld bij mn ouders in het appartement heel veel jonge stellen die willen verhuizen naar het huis echt niet kwijt raken. Wij hebben nu dan ook gekocht met oog op de toekomst, door een starterslening. Deze zijn in Almere verkrijgbaar en zeker de moeite waard om naar te kijken als je denkt dat je later wat meer zal verdienen. Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen, pb gerust

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:07

Wij hebben vorig jaar een nieuwbouw huis gekocht, nu was voor ons de twijfel tussen koop of huur absoluut niet aanwezig. Maar vrienden van ons hebben in dezelfde wijk gehuurd. Als je de prijzen vergelijkt tussen hypotheek (maandelijks) en huur, ligt dit vrij dicht bij elkaar. Alleen los je bij je hypotheek gelijk af. Bij ons is dit de helft en de huurprijzen liggen dus gelijk aan ons vaste maandbedrag, in vergelijking betaal je dus 2x zoveel.

Ik zou dan ook zeker, als je kan kopen, gaan kopen!

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:20

Als je huurt dan betaal je de hypotheek van dat huis af voor de verhuurder. En als je wil huren, waarom zoek je niet gewoon een huis van een particulier om te huren ipv te wachten op huizen van de regering?
Ik ben ook net 24 en kijk al minstens een jaar naar de huizen, ik weet wat ik kan lenen omdat ik al lang op gesprek ben geweest bij mijn bank.
Ik zoek een goedkoop huis dat ik ga renoveren en daarna weer verpats voor winst. Vastgoed is veel interessanter dan een spaarboekje want dat brengt toch niets op.
Of je zoekt een lief of iemand om een huurhuis mee te delen