Na-bellen werving goede doelen; waar is dat voor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Na-bellen werving goede doelen; waar is dat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:16

Enkele weken geleden ben ik op straat akkoord gegaan met doneren aan een goed doel. Sindsdien word ik dagelijks gebeld rondom 13uur. Ik weet dat het deze stichting is, want ik heb eenmaal opgenomen maar afgebroken ivm autorijden. Ik heb dit weleens vaker gehad, maar toch ben ik het vergeten.

Waar is het voor?
Het geld wordt maandelijks afgeschreven, dus het is niet zo dat ze dat nodig hebben. Is het om mij te berschermen, of voor henzelf een juridische vastlegging, of waar is het voor?

Uiteraard kan ik daarachter komen door morgen om 13u de telefoon op te nemen,maar die heb ik op het werk niet bij me dus mis ik. Daarnaast word ik heel dwars van dit gestalk, ik zit daar niet op te wachten en ze kunnen het geld beter aan het goede doel besteden.

Voor ik morgen opneem met de boodschap te kappen met bellen, wilde ik toch even weten in wiens belang het is. En nee, google hielp me niet.

Ben benieuwd!

Shadow0

Re: Na-bellen werving goede doelen; waar is dat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:26

Meestal voor een extra donatie voor zover ik weet.

Het is goed om te weten dat je het 'recht van verzet' hebt. Dat houdt in dat je bij die specifieke organisatie aan kunt geven dat je niet meer ongevraagd telefonisch benaderd wilt worden. Jij mag dat in het gesprek aangeven, en zij moeten dat dan regelen.

Dit is wat anders dan het 'bel me niet'-register, omdat dat gaat over situaties waarin je geen klant bent, en hier om een situatie waarin je wel bij hen bent als donateur.
https://www.bel-me-niet.nl/vragen/wat-h ... van-verzet

"Tijdens elk telemarketinggesprek hebt u echter wel de mogelijkheid om gebruik te maken van uw recht van verzet. Dit betekent dat u tijdens ieder ongevraagd telefoongesprek aan kunt geven dat u in de toekomst niet langer gebeld wilt worden door het bellende bedrijf of organisatie. Dit bedrijf of deze organisatie moet uw telefoonnummer direct uit alle eigen bellijsten verwijderen zodat u in het vervolg niet meer door hen gebeld wordt (tenzij u hier om heeft gevraagd)."

Je hoeft je ook niet te laten delegeren tot het bandje aan het eind van het verhaal, dit is iets wat degene die jou belt moet regelen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:30

Ik heb zo'n mannetje van de KWF aan de deur gehad. Een week later werd ik gebeld om te controleren of ik echt akkoord ben gegaan, of ik op de hoogte was van de voorwaarden, hoe ik het bedrag kon verhogen/verlagen en hoe ik het stop kon zetten.
Persoonlijk vind ik het wel fijn dat ze nabellen, omdat het mij een veiliger gevoel gaf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:32

Shadow0 schreef:
Meestal voor een extra donatie voor zover ik weet.

Het is goed om te weten dat je het 'recht van verzet' hebt. Dat houdt in dat je bij die specifieke organisatie aan kunt geven dat je niet meer ongevraagd telefonisch benaderd wilt worden. Jij mag dat in het gesprek aangeven, en zij moeten dat dan regelen.

Dit is wat anders dan het 'bel me niet'-register, omdat dat gaat over situaties waarin je geen klant bent, en hier om een situatie waarin je wel bij hen bent als donateur.
https://www.bel-me-niet.nl/vragen/wat-h ... van-verzet

"Tijdens elk telemarketinggesprek hebt u echter wel de mogelijkheid om gebruik te maken van uw recht van verzet. Dit betekent dat u tijdens ieder ongevraagd telefoongesprek aan kunt geven dat u in de toekomst niet langer gebeld wilt worden door het bellende bedrijf of organisatie. Dit bedrijf of deze organisatie moet uw telefoonnummer direct uit alle eigen bellijsten verwijderen zodat u in het vervolg niet meer door hen gebeld wordt (tenzij u hier om heeft gevraagd)."

Je hoeft je ook niet te laten delegeren tot het bandje aan het eind van het verhaal, dit is iets wat degene die jou belt moet regelen.

Het bel me niet register heeft geen enkele zin, jouw gegevens worden ook doorverkocht zodat je toch in de toekomst gebeld word door een andere stichting

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:42

Hier ooit via een sms donatie gedaan... maandenlang werd ik hienaar door alle mogelijke organisaties gebeld (van kanker over dieren naar hartstichting en weer terug,zelf op eens veronicagids en andere ). Wil echt geven voor het goede doel maar laat aub aan mij de keuze en verkoop potverdorie mijn telefoonnummer niet door... en dat is wat er gebeurt. Ik geef normaliter nooit mijn telefoonnummer door,alleen een keer bij de Bruna omdat ik een boek besteld had zodat ik bericht kreeg zodra binnen. Ik heb een zakelijke telefoon die nergens aan mijn naam gekoppeld is maar toch kreeg ik op eens telwfoontjes van Energiebedrijven/telekom/marketing enz,enz,die mij allemaal met mijn eigen naam kwamen aanspreken... Dus wees voorzichtig. Ik heb toen onderzoek gedaan en het is gewoon gigantisch hoeveel en VOOR hoeveel telefoonnummers en namen verkocht worden
..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:17

Ik ben een keer erg boos geworden op zo'n 'nabeller'. Ik heb gezegd dat ik het van de gekken vond dat mijn geld, wat voor oorlogskinderen (warchild) bedoeld was, blijkbaar naar hun salarissen ging. Ik heb gedreigd te stoppen en ben daarna nooit meer gebeld.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 03:41

Ik doneer aan een aantal goede doelen.
Bij allemaal ben ik 1x gebeld om te vragen of het klopt dat ik akkoord gegaan ben met de donatie en of het gesprek prettig verlopen is. Kortom, of je tevreden bent met de situatie.
Ik vind het heel netjes, want als je je toch onder druk gezet voelde tijdens het gesprek bijvoorbeeld, kun je dat hierbij aangeven en meteen opzeggen.

Daarna ben ik nooit meer gebeld, dus echt geen stalking naar mijn idee.
Ik kan me voorstellen dat als ze je niet te pakken krijgen, ze het blijven proberen, omdat in hun 'regels' staat dat dat telefoontje moet plaats vinden.
Bij mij was het ook bij elk gesprek gezegd dat ze zouden bellen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 04:38

Waarschijnlijk een check up om te kijken of de persoon die het contract heeft gesloten alles correct heeft ingevuld en geen ''fraude'' heeft gepleegd.

@Storm: Dat geld wat jij doneert gaat niet naar hun salarissen.

Over het algemeen gaat van een schaal van 100%
90% naar het goede doel en 10% naar marketing (De mensen aan de deur, de nacheck of de persoon aan de deur geen fraude heeft gepleegd).

Misschien interessant om te zien: https://www.ted.com/talks/dan_pallotta_ ... anguage=en

De manier waarop we denken dat het goede doel het geld gebruikt om mensen je te laten bellen is wat goede doelen klein houd..

Simpel gezegd ze spenderen hun ''geld'' en niet hun ''donaties''.

En ze mogen zelf weten hoe ze hun ''geld'' uitgeven (bijv. marketing, telefoon, reclame op tv) staat los van de donaties.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:46

Artsen zonder Grenzen doet dit regelmatig. Altijd anoniem bellen zonder iets in te spreken, dat haat ik! Ben/was al jaren donateur maar elke keer als ze me opbelden vroeg ik hen dat niet meer te doen. Vorige week alweer, dus nu de machtiging stopgezet.

oh ja en ze bellen dus om je bedrag te verhogen