Hoe zijn jullie getrouwd en wat zou je een ander aanraden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Hoe zijn jullie getrouwd en wat zou je een ander aanraden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 15:16

Hoi!

Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat trouwen niets voor mij is, en ben dit nog steeds een beetje. (Romantisch doen is niet echt helemaal mijn ding := ) Mijn vriend vindt dit wel heel leuk en romantisch (ja, ik weet het, omgekeerde wereld :+ ) en heeft mij super-romantisch ten huwelijk gevraagd op een verrassingsreis naar Wenen met Kerst, in een afgehuurd reuzenrad. Geweldig allemaal natuurlijk, maar daar zit je dan met een veel te dure ring en niet per se een trouw-wens. Het begrip getrouwd zijn staat me niet zo zeer tegen, maar meer dat hele feest met alle poe-ha en geldverkwisting.

We zijn net verhuisd, ons spaargeld is op dit moment minimaal en zouden ons moeten begeven in de orienterende fase, maar eigenlijk is het hier een beetje gestopt.

Ik weet gewoon echt niet wat ik wil, hoe je kunt trouwen, wat nou leuke dingen zijn, waar je op met letten, wat niet handig is etc. Ik ben amper op een bruiloft van een ander geweest en daar komt ook nog bij dat ik het budget klein wil houden en niet een prinsessenbruiloft hoef.

In steekwoorden zoeken we denk ik; gezellig, ontspannen, lekker eten en drinken, vakantiegevoel.
Ons budget is echt max. 8000 maar als ik collega's hoor waren zij minstens het dubbele kwijt 8)7 en hadden achteraf een hoop anders gedaan.

Mijn vraag is dus: hoe hebben jullie het aangepakt en wat zou je een ander middels deze ervaring willen meegeven?

Dankjewel! ^&+

Santos_05
Fotograaf

Re: Hoe zijn jullie getrouwd en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:21

haha, zo herkenbaar! Wij zijn vertrokken naar Bali en zijn daar getrouwd. Huwelijk en Huwelijksreis ineen. Zonder spaargeld kan je misschien met de auto naar Italie om daar te trouwen :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:23

Ik ben niet getrouwd, maar als ik zo'n tegenstrijdig gevoel zou hebben met mijn partner, zou ik opschrijven wat voor mij een fijne dag zou zijn. Je partner doet zijn verhaal en dan zien wat de overeenkomsten zijn.

Wil je wel of geen mensen erbij
wie wel en wie niet
wil je hier in Nl of in buitenland
wil je wel of geen jurk of wil je in je spijkerbroek
Wil je een feest geven of het geld uitsparen voor een super vakantie?

Kortom, genoeg vragen en dingen om over na te denken

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:24

Kun je niet bij iemand op het terrein/in de tuin trouwen? Een 'eigen' trouwlocatie scheelt al de helft. En dan kun je het ook veel meer zo regelen als je het zelf wil (let op; is wel meer werk dan een kant en klare locatie ;)). Mijn ervaring is dat vooral het feest (o.a. hoeveel mensen je uitnodigt) een bruiloft duur maakt.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:25

Misschien is een vakantie accomondatie huren een optie? En dan alleen met de familie en hele hechte vrieden een weekend afhuren? Eten laten bezorgen door een cateraar. Dan heb je niks geen verplichtingen en kun je net zo doen als je zelf wilt. Bij een feestlocatie zit je meestal aan tijden gebonden.

Wij hebben een schuur gehuurd bij kennissen daar zat drank en bediening bij in. 2 cateraars voor het eten en voor de rest doen wat je zelf wilt. 50 dag gasten en we hadden nog een receptie eind van de middag voor verdere familie en kennissen. Wij hadden ook geen behoefte aan een heel groot feest van 200-300 man wie zich alleen maar lam drinken en waar je nauwelijks mee praat tijdens het feest. Heb dan altijd zon idee dat ze meer hun eigen feestje vieren. En de volgende dag zijn we lekker met ons gezin een weekje naar center parcs geweest. AL met al waren de kosten tussen de 4500 -5500.
We hadden een koets als vervoersmiddel, getrouwd op gemeentehuis, fotograaf voor 3 uur en dan 2 keer eten een taart en drinken. Jurk heb ik bij een winkel gehaald die modellen die modellen die in bruidswinkels blijven hangen overkoopt. Daar hingen heel veel mooie jurken tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:25

Herkenbaar. :j
Wij wilden ook geen duizenden euro's uitgeven of er een heel groot feest van maken.
Ten eerste omdat het ons niet zo fijn leek om heel veel mensen uit te nodigen die je daarna hooguit 1 keer per jaar ziet.
En we gewoon als personen best op onszelf zijn. :o

Onze dag zag er zo uit.
- Dag ervoor de taart opgehaald.
- Avond voor onze trouwdag kwamen 2 vrienden van [naam] bij ons logeren, waarvan 1 getuige en 1 'cameraman'.
- Film gekeken en redelijk op tijd gaan slapen, gewoon een gezellige avond.
- Volgende ochtend vroeg op, mijn verloofde moest nog naar de juwelier, omdat we de gegraveerde ringen vergeten waren op te halen. :')
- Op m'n gemak aangekleed, haar gedaan, lichtjes opgemaakt, lekker geurtje op, mooie ketting om en oorbellen in.
- Paarden geknuffeld!
- Vervolgens in de auto richting mijn moeder en daarna met 2 auto's richting het gemeentehuis.
- Erg mooie en besloten ceremonie hebben we daar gehad met de twee vrienden van mijn man en mijn moeder erbij.
- Daarna weer terug naar huis, taart gegeten met z'n allen en s'middags gegourmet in een mooi versierd huis!

Ik zou werkelijk helemaal niks aan deze dag willen veranderen, het paste precies bij wie we zijn. :j
En in totaal waren we rond de 1000 euro kwijt, misschien iets minder.

Edit; Wij geven in de zomervakantie nog wel een groot BBQ-feest voor echte vrienden. :j

Fish_n_Chips

Re: Hoe zijn jullie getrouwd en wat zou je een ander aanraden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:39

Ik heb zelf geen ervaringen met trouwen, maar mij is wel verteld hoe mijn ouders zijn getrouwd.
Ze zijn nooit echt verloofd geweest; ze hebben gewoon een keer besloten om te gaan trouwen.
Ze nodigden hun ouders (mijn opa's en oma's) uit om uit eten te gaan. Tijdens het eten vertelden ze dat ze gingen trouwen, en vroegen of hun vaders (mijn opa's) wilden getuigen. Mijn vaders vader zei direct ja - mijn moeders vader zei dat hij er nog even over na wilde denken.. Dat kon niet, want ze hadden direct na het etentje een afspraak op het gemeentehuis om te gaan trouwen! Nouja, opa wilde toch wel getuigen.
Mijn moeder had voor de gelegenheid een rokje aan en mijn vader het overhemd waar hij de dag ervoor of erna ook nog mee naar zijn werk was gegaan.
De volgende dag hebben ze een kaart naar de familie e.d. gestuurd. Volgens mij zijn ze niet op huwelijksreis geweest.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:42

ik hoop ook binnenkort in het huwelijks bootje te stappen. ik snap wat je bedoeld. maar dnek dat de hoeveelheid mensen het inderdaad in de papieren laten lopen. zelf lijkt me dan ook alleen geode vrienden en familie die dicht bij je staat voldoende.

je kunt het zo duur en groot maken als je zelf wilt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:44

Wij hebben het heel anders gedaan; zonder dat iemand het wist naar het gemeentehuis gegaan, getuigen geregeld bij de gemeente, getrouwd, daarna in de auto gestapt en romantisch op huwelijksreis gegaan. Toen wij op de plaats van bestemming waren kreeg iedereen de kaart dat wij die dag getrouwd waren met daarbij een uitnodiging voor een gezellig feest bij ons thuis.

Zou het zo weer doen :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:46

[edit... Natuurlijk allereerst van harte gefeliciteerd! ]

Wij zijn getrouwd voor precies jouw budget :D En we zouden niks anders doen..
We zijn dinsdags getrouwd, alleen voor de gemeente, met onze dichtstbijstaande familie erbij. Dus de mensen die we er heel graag bij wilden hebben. Daarna hebben we met zijn allen op onze kosten een champagneontbijt gedaan, mét bruidstaart natuurlijk! We hebben wat foto's gemaakt, zijn nog even langs wat mensen gegaan die er niet bij waren maar die we wel taart wilden brengen, en zijn vervolgens naar een hotel gegaan om daar onze huwelijksnacht te vieren, met de dag erna een uitgebreid champagne ontbijt ook.
De zaterdag erna hebben we 'savonds in een locatie die we beide heel mooi vonden (een oud klooster) een groot feest gegeven met iedereen die we op ons feest wilden hebben. We hebben niet gekeken hoeveel man we wilden hebben, maar gewoon iedereen uitgenodigd. Catering werd door hun gedaan, dus daar hebben we totaal niet naar om hoeven kijken. We hebben een geweldige dj laten komen die werkelijk de avond aan elkaar geknoopt heeft om het allemaal tot in de puntjes af te maken.

Achteraf zouden we niks anders doen, het was allemaal helemaal perfect <3 Gezellig, lekker, fijn, leuk, alleen maar positieve dingen :D

Wij hebben wel van tevoren gekeken naar hoeveel we wilden uitgeven. En dat was zoveel als moet, maar zo weinig als dat kan. Maar de dingen die we echt belangrijk vonden hebben we niet op bezuinigd. Eigenlijk, als ik er over nadenk, hebben we op niks bezuinigd en hebben we alles gewoon zo gedaan als dat we het wilden doen :)
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 07-06-16 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:48

Gefeliciteerd

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:00

Ik ben dan niet getrouwd maar wij zijn geregistreerd partnerschap aangegaan omdat wij 'trouwen' zo beladen vinden. Misschien ooit een keer. Wij zijn op maandag morgen, gratis, het partnerschap aangegaan. Even langs ons huis om daar een bakje koffie te drinken met de getuigen. Daarna naar het centrum gegaan en lekker gaan lunchen met de getuigen. Gebakje erbij en een luxe lunch. In augustus geven we een tuinfeest ten ere aan ons nieuwe huis, geregistreerd partnerschap en onze verjaardagen. Daar zullen we voor eten ed zorgen. Kosten houden we zo laag, volgend jaar gaan we een soort van honeymoon maken naar Australie. Mochten we in de toekomst toch gaan trouwen dan zou het ook zoiets zijn dat onze familie leden een kaart krijgen dat we getrouwd zijn en dat die en die datum een feest is. Ik zou me vreselijk opgelaten voelen in een jurk en ik hou er niet zo van om in de belangstelling te staan. Vandaar deze keuzes.

Ik denk dat je het zo duur kan maken zoals jezelf wilt. Je zou bv ook met een bakfiets naar het gemeentehuis kunnen gaan, scheelt kosten en het is heel leuk. Lopend met de familie. Kosten dekkend maar wel heel leuk. Catering zelf doen, miss willen een paar vrienden dat wel doen. Feest in een tent in een tuin. Succes met keuzes maken. Probeer er iig van te genieten!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:03

Ik zag van de week foto's van een ex-collegaatje die in een grot in Luxemburg is getrouwd. Vond het een leuk idee en het past perfect bij haar.

Verder al bruiloften meegemaakt op een molen, bij een watermolen, in een historisch dorp en in een kasteel. Denk dat deze locaties niet heel goedkoop zijn trouwens maar ik vond het wel leuker qua aankleding dan op het gemeentehuis.

Maar waarom wachten jullie niet nog even? Dan heb je tijd om nog een beetje rond te kijken en je spaarrekening aan te vullen. Er staat toch geen maximale tijd op een verloving?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:10

Gefeliciteerd alvast!

En trouwen, dat maak je zo duur en zo gek als je het zelf wilt :+ .
Een broer van een vriendin gaat deze zomer trouwen en diens vriendin wil het hele prinsessenhuwelijk met een kasteel als huwelijkslocatie en iedereen in gala en de perfecte keuken en....tja alle eisen bijeen zijn die wel enkele tienduizenden euro's kwijt voor een dagje plezier (of rotstress :+ )

Mijn zus is veel eenvoudiger getrouwd. Gewoon getrouwd voor de gemeente, gaan eten met de familie, en 's avonds een buurthuis/cafétje afgehuurd met een frietkraam. Heel eenvoudige locatie, geen speciale dresscodes of eisen, maar evengoed supergezellig en heel leuk. Zij kwamen met een budget van circa 5000 toe.

Vriendin is hetzelfde getrouwd, ook gewoone en eenvoudig zaaltje en traiteur met enkele buffetgerechten. Zij had ook veel zelf gedaan, decoratie zelf gemaakt, uitnodiginen zelf gemaakt (moet je wel beseffen dat daar nogal tijd in kan zitten!), hele mooie jurk gevonden in een Turkse winkel die een stuk goedkoper was dan op andere plaatsen....laatst zij ze me dat ze met al het geld dat ze als cadeau van de gasten had gekregen haar feest eigenlijk zo goed als terugbetaald had :+ .

Als jij niet meent dat je in een limousine naar een kasteel gebracht moet worden voor 8000 euro maar gelukkig bent met een "simpele" bruiloft dan ga je echt ruim toekomen met je budget hoor!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:12

Ik vond onze bruiloft, voor een groot deel net een toneelstuk. Manlief en ik kunnen beide de film niet terug kijken, omdat het gewoon verschrikkelijk was. Manlief kwam mij met een mooie cabrio ophalen. Dit was al een soort van in scène gezet. Ik stond netjes te wachten tot hij aanbelde ^&+ Vrienden van ons hadden geregeld dat we met een mooie bus naar de trouwlocatie konden, dit was erg leuk en gezellige. Trouwceremonie voelde ook erg in scène gezet. Toen naar een andere locatie, lekker gegeten en s avonds groot feest. We hadden een leuke band. Maar doordat ik zwanger was (30 weken) niet echt kunnen feesten. Dus al met al zal ik het (mocht het nodig zijn 8)7 volgende keer anders doen.

Ik zou ervoor kiezen om niet van te voren kenbaar te maken dat je gaat trouwen. Dan heb je ook geen lastige bemoeienissen van families. Simpele ceremonie en dan bbq en ofzo. En dan s avonds lekkere muziek met een feestje met enkel mensen die wij er bij willen hebben. Nachtje in een mooi hotel erachteraan. Dit klinkt als mijn ideale bruiloft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:17

:(:) Vervelend lijkt me zoiets.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:18

Wij hadden gezelschap van 50 nabije vrienden/ familie uitgenodigd. Geen aparte dag gasten o.i.d.

Gewoon eerst foto's gaan maken, trouwen in gemeentehuis. Met de hele club daarna ook nog ff op de foto en door naar een feestlocatie waar we bbq hadden en aansluitend dj's en dansen.

Zou het zo weer doen, toch beslist geen maandagmorgen-bruiloft, maar ook geen formele massale bedoening. Gewoon een mooie middenweg vond ik. Dat over de top hoefde van mij echt niet. Maar zelf tentje in de tuin om de kosten te drukken zou mij dan ook weer totaal tegenstaan. Het hoeft niet extreem duur allemaal, maar keuzes moeten wel spontaan zijn en blijven vind ik. Zo'n dag moet je ook weer niet volledig laten leiden door wat de portemonnee je influistert vind ik ;-)

Wij hadden ook geen receptie voor bv. collega's of familie die toch verder weg stonden. En eigenlijk bijna iedereen had daar prima begrip voor. Maar we hadden wel overduidelijk een op en top bruiloftsfeest.

Jullie uitdaging is nu de middenweg vinden iig :) En idd aftasten van elkaar wat écht de dingen zijn waar je waarde aan hecht of makkelijk water bij de wijn doet omdat je partner dat wél graag wil.

Succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:23

Je gaat op maandag of dinsdag naar het gemeentehuis en houdt het weekend ervoor of erna een bbq met z'n allen in je achtertuin. Desnoods een kleine trouwceremonie en wat speeches erbij. :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:25

Bij bijvoorbeeld Anastasia kan je prachtige trouwjurken laten maken en er zijn ook hele betaalbare bruidsmodewinkels zoals Assepoester in Arnhem.
Taart, kijk eens op Het Leukste taarten forum, heel veel hobby baksters waar een prof niet aan kan tippen.
Trouwen in het buitenland klinkt heel duur maar kan wel meevallen.
En een tuinfeest met bij A-Z bbq is heel erg leuk.
Vriendschapsringen zijn veel betaalbaarder dan trouwringen

Bedenk eerst een wat jullie zouden willen ipv te gaan bedenken hoe het hoort te zijn.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:39

Wij zijn afgelopen jaar getrouwd en ook geen liggende gelden. Ik denk dat wij nog flink onder de 8000,- zijn gebleven en dan incl kerk a 1100,- mijn ring a 900,- huur huisje waar we een week sliepen en ook de bbq hebben gedaan a 700,-

Mijn jurk heb ik gekregen en was 550,- bij Ti Amo in Schiedam.
Mijn man heeft zijn pak ook gekregen.

Wij zijn ih buitenland getrouwd, in mijn vaderland. We hebben werkelijk ALLES zelf gedaan. Behalve de foto's, dat heeft mijn extra broer fantastisch gedaan. Haar en make up heb ik ook zelf gedaan.

Alle (behalve de hortensia en mijn boeket, wat ik ook zelf gedaan heb) bloemen waren nep en van de action, leuke glazen potjes op de tafels met raffia erom. Ballonnen erbij en klaar.

Al het eten heb ik zelf klaar gemaakt, taarten en wafels gebakken, sate gekruid en geregen. Heb wel hulp gehad van mn zus en tante met eea.

Onze dag was heel "simpel" maar echt geweldig. Trouwen in het kerkje waar ik al van kleins af aan kom (niet kerkelijk, maar vanwege de familie wat daar lag) mijn tante is er ooit getrouwd, zij&mn vader hebben hun communie er gedaan etc.
35 man aan gasten, mijn "gezin" en dat van mn man, zijn oma en een oom en tante, mijn Noors/Nederlandse familie en een paar vrienden uit NL. Echt een droom!

In mijn profiel staan meer foto's van onze dag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:44

Prachtig! <3

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 16:49

Sammie schreef:
Je gaat op maandag of dinsdag naar het gemeentehuis en houdt het weekend ervoor of erna een bbq met z'n allen in je achtertuin. Desnoods een kleine trouwceremonie en wat speeches erbij. :)

Dit klinkt echt als een prima idee!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 16:51

Pluttersput schreef:
[edit... Natuurlijk allereerst van harte gefeliciteerd! ]

Wij zijn getrouwd voor precies jouw budget :D En we zouden niks anders doen..
We zijn dinsdags getrouwd, alleen voor de gemeente, met onze dichtstbijstaande familie erbij. Dus de mensen die we er heel graag bij wilden hebben. Daarna hebben we met zijn allen op onze kosten een champagneontbijt gedaan, mét bruidstaart natuurlijk! We hebben wat foto's gemaakt, zijn nog even langs wat mensen gegaan die er niet bij waren maar die we wel taart wilden brengen, en zijn vervolgens naar een hotel gegaan om daar onze huwelijksnacht te vieren, met de dag erna een uitgebreid champagne ontbijt ook.
De zaterdag erna hebben we 'savonds in een locatie die we beide heel mooi vonden (een oud klooster) een groot feest gegeven met iedereen die we op ons feest wilden hebben. We hebben niet gekeken hoeveel man we wilden hebben, maar gewoon iedereen uitgenodigd. Catering werd door hun gedaan, dus daar hebben we totaal niet naar om hoeven kijken. We hebben een geweldige dj laten komen die werkelijk de avond aan elkaar geknoopt heeft om het allemaal tot in de puntjes af te maken.

Achteraf zouden we niks anders doen, het was allemaal helemaal perfect <3 Gezellig, lekker, fijn, leuk, alleen maar positieve dingen :D

Wij hebben wel van tevoren gekeken naar hoeveel we wilden uitgeven. En dat was zoveel als moet, maar zo weinig als dat kan. Maar de dingen die we echt belangrijk vonden hebben we niet op bezuinigd. Eigenlijk, als ik er over nadenk, hebben we op niks bezuinigd en hebben we alles gewoon zo gedaan als dat we het wilden doen :)

Dit is inderdaad een hele goede manier die wel bij ons past!

Wat een super reacties! Hier kan ik echt wat mee!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:56

Getrouwd in de Poldermolen(watermolen) en receptie in een buurthuis

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:57

Wij gingen op vakantie naar Las Vegas en zijn daar stiekem getrouwd. Dat hadden we wel van te voren geregeld al zodat we in een helikopter vliegend over de stad getrouwd zijn. De piloot was de getuige en de dominee paste er ook nog bij en toen zat de heli vol :-) We hebben op de dag zelf nog snel trouwkleding gehuurd, dat kan daar, maar anders hadden we gewoon normale nette kleding aangehad.

Na afloop van de vakantie hebben we de familie ingelicht. Mijn familie vond het gaaf en echt bij ons passen, mijn mans familie was minder blij. Daar hebben we nog een fikse ruzie mee gehad omdat ze er bij hadden willen zijn. maar ja de reden dat we dit zo deden was vooral omdat we beiden geen zin hadden in het voor banketstaaf staan in een apenpakkie voor de hele familie.. We hebben dus ook tot nu toe (9 jaar getrouwd nu) geen feest gegeven en iederjaar word er over gemekkerd.

Ik zou je dus vooral aanraden om te doen waar je je zelf goed bij voelt :-)