Auto op de zaak zonder rijbewijs...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Auto op de zaak zonder rijbewijs...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 14:22

Ik kom er niet helemaal uit...
Wij hebben momenteel een Toyota aygo. Super fijne auto, die mijn man gebruikt voor woon/werk verkeer, en samen de rest. Samen als in: waar we samen naartoe gaan, want ik heb geen rijbewijs.

Maar: we lopen er tegenaan dat er een paar dingen weleens lastig zijn.
We fietsen graag, maar de aygo heeft geen trekhaak dus een fietsendrager kan niet. Nu is er wel een drager speciaal voor de aygo, maar die kost €700,-...
Daarnaast heb ik een bedrijf, en daarvoor sta ik weleens op braderieën, ga naar de groothandel, beurzen, etc.
Vooral met braderieën kom ik weleens ruimte te kort in de aygo, zeker als ik geen kraam heb maar zelf tafel en stoelen mee moet nemen.

Nu denken we dus aan een auto erbij, 1 met grijs kenteken, waarmee we max 10.000 km per jaar rijden. (Denk aan berlingo, partner, etc)
Maar: de zaak staat op mijn naam, en ik heb geen rijbewijs...
Kan de auto op naam van mijn man en toch onder de zaak vallen? Of kan de auto op mijn naam zonder rijbewijs? Via Google krijg ik tegenstrijdige berichten.
Weet iemand op bokt hoe het echt zit?

kim_hester

Re: Auto op de zaak zonder rijbewijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:26

Je kunt gewoon de auto op jouw naam zetten hoor.
Je hebt in ieder geval een geldig legitimatiebewijs nodig en misschien een uitreksel van het bevolkingsregister (weet ik niet zeker).

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:27

Volgens mij kan je sinds een aantal jaar een auto hebben op jouw naam (en verzekeren), maar hoef je daar geen rijbewijs voor te hebben. Mijn oma heeft namelijk sinds kort een auto, maar geen rijbewijs. Hoe dit met een eigen bedrijf zit weet ik verder niet.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:27

Je kan zonder rijbewijs een auto op je naam zetten.
Onze auto staat ook op mijn naam en ik heb ook geen rijbewijs, mijn man wel :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:29

Je hoeft geen rijbewijs te hebben om een auto te mogen kopen - je mag er alleen niet zelf in rijden (krijg meteen Driving Miss Daisy plaatjes in mijn hoofd). Je kunt hem dus gewoon op jouw naam, of de naam van het bedrijf laten zetten, en een ander erin laten rijden.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:32

Het ligt eraan wat voor bedrijf. Eenmanszaak wordt lastig aangezien jij dan de enige eigenaar bent en geen rijbewijs hebt. Bij VOF (samen met je man bv) dan kan het wel.
Je kan namelijk wel de auto op naam zetten en verzekeren, maar als je er niet in mag rijden is het zakelijk gebruik lastiger aan te tonen als je controle krijgt.

Ik denk dat je met een aantal dingen rekening moet houden of het nut heeft.
- Blijf je binnen de 500 km prive anders bijtelling
- wegen de kosten op tegen de lasten om voor 10.000 km max een 2 auto erbij te nemen (wegenbelasting, verzekering, extra onderhoud en aanschaf)

Is het niet voordeliger om de aygo om te ruilen tegen een iets grotere auto met trekhaak?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:42

Je betaald dan wel volledige bijtelling (als je meer dan 500km per jaar privé rijdt), en dat kan best hard oplopen.
Want je betaald bijtelling naar nieuwwaarde, ook al is hij "oud".

Dan kun je beter of 1 grotere auto kopen (+trekhaak) of 1 erbij met trekhaak.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 14:49

Ik ben idd zzper....
Aygo inruilen gaat m worden, goedkoper kan je gewoon niet rijden (auto is nu een jaar oud, vorig jaar nieuw gekocht)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:56

Zakelijk kan makkelijk hoor. Moet je alleen wel hele kilometer registratie bijhouden dan kan je hem gewoon zakelijk zonder bijtelling rijden. Maar als je meer dan 500 km per jaar privé rijd moet je die dus wel betalen.

Overigens kan je dan ook de btw terug vragen van je diesel/benzine, reparaties en dingen zoals olie en koelvloeistof. Dus zou dan echt niet privé ermee gaan rijden maar echt alleen zakelijke km's rijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 14:58

Er wordt sowieso privé mee gereden, als de fietsen mee moeten naar bijv de Veluwe... Maar goeie om rekening mee te houden.
Ik hou nu ook een km registratie bij. Alles wat ik voor de zaak rij geef ik op. Alleen reparaties etc gaat niet.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:01

Als je dus onder die 500 km per jaar blijft hoeft dat niet. Dus dan moet je zelf even afwegen wat handig is. Ik zou het anders vrij zonde vinden want ik kan je uit ervaring vertellen dat de bijtelling echt niet grappig is. Wij betaalden toen voor een oude mercedes al 2800euro per jaar.

Of geen grijs kenteken en dan 0.19ct de km rekenen. Maar dan krijg je inderdaad geen btw terug. Maar ik zou het wel weten. Die btw kan je lekker opsparen en is heerlijk als je aan het eind van het jaar maar weinig inkomsten belasting hoeft te betalen.

edit: Omdat je dus je btw lekker kan opsparen en daarvoor kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:08

Ik weet niet of het een optie is bij een auto van de zaak, maar wij hebben vorig jaar een trekhaak op onze auto laten zetten.
De kosten daarvan vielen enorm mee.
Dan zou je je fiets en eventueel een karretje voor de braderie achter de auto kunnen zetten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:11

kan je niet gewoon een trekhaak op jullie auto plaatsen?
Ben je een heel stuk goedkoper uit kost ongeveer 350 euro

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:40

Dat wou ik ook net zeggen :j Gewoon een trekhaak (laten) monteren en er kan een fietsendrager op dan kun je ook overwegen om een aanhanger met huif te kopen als je naar braderiën gaat. Stuk goedkoper in aanschaf, onderhoud en geen wegenbelasting.

Silly1972 schreef:
kan je niet gewoon een trekhaak op jullie auto plaatsen?
Ben je een heel stuk goedkoper uit kost ongeveer 350 euro

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:44

Trekhaak schijnt niet te kunnen, en daar wordt de aygo niet groter van ;).
Aanhanger achter een aygo lijkt me niet echt verstandig ;)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:46

Je kan wel een fietsendrager laten monteren bijv die van Westfalia die is speciaal voor die kleine auto's. Maar ik zou er inderdaad ook geen aanhanger achter hangen. :=

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:47

Je kan de auto gewoon op naam zetten zonder rijbewijs, dat mag. Vroeger had je daarvoor een uitreksel van het bevolkingsregister nodig van de gemeente. Of nouja vroeger, paar jaar geleden nog haha. Maar nu voldoet een paspoort gewoon.

Enige is dat sommige verzekeringen je dan niet aan willen nemen, vooral de goedkopere verzekeringen niet. Univé geloof ik wel. Daar moet je dan even naar informeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:48

Klopt.
Er zijn wel trekhaken verkrijgbaar; maar de aygo mag wettelijk niets trekken.
Je mag hem dan alleen voor de fietsendrager gebruiken (max totaal 60 kg).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:51

ElineS schreef:
Je kan de auto gewoon op naam zetten zonder rijbewijs, dat mag. Vroeger had je daarvoor een uitreksel van het bevolkingsregister nodig van de gemeente. Of nouja vroeger, paar jaar geleden nog haha. Maar nu voldoet een paspoort gewoon.

Enige is dat sommige verzekeringen je dan niet aan willen nemen, vooral de goedkopere verzekeringen niet. Univé geloof ik wel. Daar moet je dan even naar informeren.

Ze hebben mij nog nooit om een rijbewijs gevraagd bij aanvragen van een autoverzekering.

Wel is de verzekering vaak duurder als de regelmatige bestuurder iemand anders is dan de eigenaar.
Ook kan de regelmatige bestuurder de auto verzekeren.
Je hoeft nl geen eigenaar te zijn om een verzekering af te kunnen/mogen sluiten.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:53

je hebt toch ook fietsendragers waar je geen trekhaak voor nodig hebt?
maar dan heb je nog niet de oplossing voor je braderieprobleem

wil of kun je je rijbewijs niet gaan halen? is wellicht voor de toekomst net wat makkelijker +:)+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:55

Staat ooit wel in de planning, maar daarvoor moet eerst ea overwonnen worden, doet er verder niet toe, maar heb ik niet vandaag of morgen, laten we het daarop houden ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:56

@Brainless: Nee, ze vragen het nooit, omdat de meeste verzekeringen/callcenter medewerkers ervan uit gaan dat je een rijbewijs hebt, als je een verzekering afsluit... En dus kon ik het eigenlijk gewoon afsluiten. Maar als je er wel naar vraagt, kunnen ze je ineens toch niet verzekeren, of gelden er andere regels/voorwaarden dan de gewone dekking.

Dus altijd navragen en altijd de polis nagaan. Want stel dat je wel verzekerd bent en er iets gebeurd en er in de voorwaarden iets staat over verzekeren zonder rijbewijs, dat bepaalde dingen niet gedekt worden, ben je de l*l. Dus altijd navragen.

Ik heb meerdere auto's op naam gehad zonder rijbewijs en bij meerdere verzekering instanties geïnformeerd naar de mogelijkheden en het was toch niet zo makkelijk. Terwijl, als ik er zelf niet naar had gevraagd ze me gewoon verzekerd hadden... Maar dan was ik er bij schade toch mee in de problemen gekomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:58

Is het geen optie om zelf je rijbewijs te gaan halen?? Niet banketstaaf bedoelt hoor maar ik heb net in mijn omgeving twee gevallen gehad waardoor vrouw alleen verder moest en die hadden geen rijbewijs. De één heeft het bijltje er bij neer gegooid, paarden verkocht, huis moest verkocht en ze woont nu in een appartementje. De andere (jong weduwe helaas) heeft meteen een spoedcursus rijbewijs halen geregeld en kan nu alles zelf. Dit waren vrouwen die voor alles afhankelijk waren van de partner met rijbewijs en door omstandigheden gedwongen werden beslissingen te nemen. Jij hoeft dat niet maar dat stukje zelfstandigheid kan ooit goed van pas komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:01

Zolang de bestuurder (bij een ongeval) maar een geldig rijbewijs heeft, ben je gewoon verzekerd.
Dat staat nl wel vermeld in de voorwaarden.

Niet dat de eigenaar van de auto een rijbewijs moet hebben.

Er zijn zoveel auto eigenaren zonder rijbewijs (lees: bedrijven/lease maatschappijen/ autoverhuurders) en die auto's kunnen gewoon verzekerd worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:01

bigone schreef:
Is het geen optie om zelf je rijbewijs te gaan halen?? Niet banketstaaf bedoelt hoor maar ik heb net in mijn omgeving twee gevallen gehad waardoor vrouw alleen verder moest en die hadden geen rijbewijs. De één heeft het bijltje er bij neer gegooid, paarden verkocht, huis moest verkocht en ze woont nu in een appartementje. De andere (jong weduwe helaas) heeft meteen een spoedcursus rijbewijs halen geregeld en kan nu alles zelf. Dit waren vrouwen die voor alles afhankelijk waren van de partner met rijbewijs en door omstandigheden gedwongen werden beslissingen te nemen. Jij hoeft dat niet maar dat stukje zelfstandigheid kan ooit goed van pas komen.

TS is daar nog niet aan toe.
LadyMadonna schreef:
Staat ooit wel in de planning, maar daarvoor moet eerst ea overwonnen worden, doet er verder niet toe, maar heb ik niet vandaag of morgen, laten we het daarop houden ;)