Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 13:47

Hoi allemaal,

Steeds vaker stoor ik me aan alle rommel die er in de winkels ligt. Pakjes, zakjes, plasticjes, suikers... ik wil er echt nog meer op gaan letten dat ik goed voor mezelf en het milieu zorg! Zo lijkt het me fijn om zo 'puur' mogelijk te eten en weinig afval te hebben. Ik let er al wel op, maar mijn inspiratie is niet onuitputtelijk. Wie doet dit al heel bewust, en wie lijkt het leuk om ook wat meer op te letten?

Sorry als er al zo'n topic is - ik herinner me iets van bewust inkopen? - ik kon het niet vinden.

Capriootje

Re: Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:48

Ik volg/praat mee!

Woon alleen en werk wisseldiensten dus valt soms nog niet mee voor de boodschappen maar word er al handiger in :)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:54

Wat enorm helpt qua versproducten, koop ze ook vers en niet uit blik, dat scheelt al een hoop en is ook nog eens een stuk lekkerder. :D
Ook niet meer elke keer van die knor/honig etc pakjes kopen, alles wat er in zo'n pakje zit kan je ook los kopen in grotere hoeveelheden want ook afval verminderd.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:55

Ik vind het vooral heel lastig om de echte gezonde keuzes eruit te filteren. Ik ben dus vaak lang op zoek naar het juiste product waar geen suiker, melk, tarwe of soja aan toe is gevoegd. En dat is nogal een opgave. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om zo min mogelijk e-nummers te eten.
En het blijkt dat dit toch een duur grapje is, als ik een pot mayonaise wil kopen (klein potje) dan kost me dat zo'n 3 euro en dat is maar 1 voorbeeld.

Ik lees dus graag mee om te zien of ik op een bepaalde manier toch bewust en wat goedkoper boodschappen kan doen

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:57

Ik lees ook even mee! Ik doe nu nog boodschappen met moeders, maar als ik straks op mezelf woon wil ik het liefst wel zo gezond mogelijke boodschappen doen voor mijn vriend en mij. Maar ik weet nooit zo goed waar je op moet letten..

Dus ik lees even mee :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:01

Alles valt zelf te maken, óók mayo. Wij halen boodschappen bij de Deen, gewoon kijken wat er in de reclame is. En zelf sauzen en soepen maken, is makkelijk in te vriezen.

Overigens zit er in tomaat bijvoorbeeld ook gewoon een e-nummer, dus ik zou me daar niet zo op focussen. Maar gebruik producten die een zo kort mogelijke reis hebben moeten maken om op jouw bord te kunnen liggen.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 06-06-16 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:03

Ik doe ook mee! Ik vermijd E-nummers niet heel bewust maar ik probeer zo puur mogelijk te koken. Als ik een zakje kruiden wil kopen dan kijk ik wat erin zit en dan gooi ik de kruiden er zelf doorheen, dat soort dingen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:05

Ik eet vrij puur. Dingen die wij uit pot/blik en dergelijke halen zijn dingen als tonijn, creme fraiche en pesto. Alle groenten eten wij vers, vlees halen we sinds kort bij een biologisch vleesadres en de meeste zoetigheden bak ik zelf.

Dingen die ik wel kant en klaar koop is chocolade, boemboes/kokosmelk en sommige smeersels zoals krab- en kipsalade voor op brood. Tonijnsalade en eiersalade maak ik zelf soms ook. Kip koop ik van de turk (achtertuinkip) of Aldi scharrelkip.

We wonen met z'n 2en en geven per maand zo'n 250 euro aan boodschappen uit.
Door voor 4-5 dagen boodschappen te doen, soms voor 2 keer te koken (lasagne zonder lasagnebladen maar met groenten) en tijd uit te trekken voor koken kunnen wij met een nog redelijk budget koken.

In de Aldi vind je vaak bij de tijdelijke eetbare producten goede dingen, zoals biologisch speltmeel voor 1,50 euro de kilo. 3 kilo ingeslagen, en daar kan ik weer een hoop crackers/cakes/brood/pannekoeken/taart van maken.
Verder scheelt het kopen bij de Aldi/Lidl veel in kosten, waardoor je wat grotere uitgaven kunt doen voor verse ingrediënten voor sauzen of vlees.

Vlees kocht ik voorheen zoveel mogelijk 30% korting, en dan in de vriezer en uithalen de avond vantevoren als ik het wilde gebruiken.

Daarnaast is het maken van eten met weinig ingredienten die wel vers zijn iets om aan te wennen, maar wel heel makkelijk en lekker.
Ik kies over het algemeen een groente, een saus of een vleessoort waar ik een gerecht omheen bedenk, en meestal is 2/3e van de maaltijd groente, wat je zonder verpakking koopt en dus weinig afval kost.

Ik gooi in een gemiddeld gerecht zo'n 500-600 gram groente voor ons 2en erin :+

Many

Een goede richtlijn is volgens mij om zo min mogelijk uit pakjes en zakjes te eten. Dat zijn vaak de producten waar veel suiker, zout en andere stoffen aan worden toegevoegd. En gewoon zelf sausjes, dressings of dips maken is ook nog eens veel lekkerder. :) Voor groente en fruit bestaan speciale, herbruikbare zakjes (twee merken die ik ken zijn Re Sack en Take 5 Nets). Ik gebruik ze zelf niet, maar daarmee hoef je niet meer al je groente en fruit in plastic te stoppen.

Rena100, mayonaise zou je ook goed zelf kunnen maken natuurlijk! Geen suiker, melk, tarwe of soja lijkt me verder inderdaad een hele opgave, knap dat je dat doet.

LadyMadonna

Mayo maken is zelfs heel makkelijk... Eitje, olie, azijn, mosterd, beetje zout , staafmixer erin, en klaar is Klara

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:06

Sinds ik op mezelf woon probeer ik zo bewust mogelijk voor 1 persoon boodschappen te doen, makkelijk is het zeker niet maar het gaat me toch aardig goed af.

Ik koop vooral producten die ik in meerdere recepten kan gebruiken voor bijv 2 of 3 dagen. bijvoorbeeld een courgette gebruik ik in wraps, maar ook in pasta en ook maak ik er gegrilde groente van. zo gebruik je alles wat je koopt en eet je toch gevarieerd.

Ben ook benieuwd naar meer tips :o

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:08

Spinazie is overigens een niet hele dure en hele veelzijdige groente. Ik houdt niet van de pure smaak van spinazie, maar ik gebruik het bijv in pasta met pesto en crème fraiche, lasagne, in een curry met linzen en als salade.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 14:28

Dat probeer ik inderdaad ook, niks uit pakjes maken en groenten hergebruiken. Jammer is dat het vaak wel erg tijdrovend is en dat ik niet zoveel tijd heb. ook de tussendoortjes vind ik nog lastig. Ik eet wel eens wraps met roomkaas of hummus, of kliekjes van de dag ervoor :P

Hebben jullie ook die docu 'world's best diet'gezien? Ik vond hem heel inspirerend :j

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:03

Ja ik weet dat ik zelf heel makkelijk mayo kan maken, het is alleen niet zo lang houdbaar en dat maakt het voor mij dan wat lastig, want zo vaak eet ik ook geen mayo. Mijn vriend vind de 'natuurlijke' ietwat zure mayo niet zo lekker dus daar kan ik het ook niet aan slijten.

En ik weet dat er ook natuurlijke e-nummers zijn, ik let dan ook vooral op de 'slechte' e-nummers. Ik probeer dan zoveel mogelijk synthetische e-nummers te mijden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:05

ik lees ook mee.

goedkoop boodschappen doen is wel een mus bij mij. aangezien ik vandaag de strijd tegen de kilo's begonnen ben is gezond dus ook erg belangrijk. tijd om anders over eten te gaan denken.

mijn ouders hebben een moestuin, dus daar ga ik ook regelmatig "shoppen".
ik wil ook groenten gaan wekken/invriezen om een voorraad op te gaan bouwen

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:12

Ik lees ook mee.
Bewust en gezond boodschappen doen lukt op zich best goed, alleen goedkoop lukt maar niet :D

Annuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:18

Ik volg ook, kan nog wel tips gebruiken! :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:28

Ah tof!

Wij proberen sinds een tijdje zoveel mogelijk veganistisch te eten (zonder dierlijke producten) en zijn daardoor eigenlijk onbewust heel veel verse groenten gaan eten. En het is nog lekker ook! Soms is het wel moeilijk zonder ei, of room etc. maar vaak verzinnen we er wel wat op.

Misschien kan ik hier wat meepikken en ik zal zo af en toe eens een recept erin gooien :) Super leuk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:28

Vooral de combinatie gezond en goedkoop is lastig.
De markt doet al heel veel qua prijs.
En mijn ouders hebben een moestuin waar ik heerlijk van mee profiteer. :+
Maar dan nog is gezond gewoon duur. Ook in de aanbieding. -O-

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:29

Ik durf wel te zeggen dat ik wel een redelijk potje kan koken. Ik maak dan ook het meeste zelf. Tomatensausje? Makkie. Lekker soepje? Zo klaar op zondag.
Ik koop de houdbare dingen zoals zuivel, thee, mayo en tomaten uit blik bij de AH. De rest haal ik allemaal op de markt, slager, kippenboer of delicatessenwinkel. Van verse koffiebonen tot goed en lekker vlees. Je proeft het verschil, echt waar!

Door avonds even wat tijd uit te trekken om zelf een sausje te laten pruttelen, eten wij gewoon pakjes/potjes vrij. En in de tijd dat het sausje pruttelt, doe ik wat huishoudelijk werk. Kost helemaal geen extra tijd en geld :) Door het juist zelf te maken, ben ik nog goedkoper uit ook....

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:44

Ik denk dat het er aan ligt hoeveel tijd je hebt en hoeveel tijd je er in wil stoppen.

Ik denk dat ik behoorlijk milieu bewust bezig ben qua eten..
Aardappels en een deel van mijn groenten en fruit haal ik hier op 't dorp bij een groenteboertje, veel goedkoper dan in de supermarkt en ik weet waar het vandaan komt.
Daarnaast heb ik een deel hier in de tuin staan, voorbeeld:
in plantenbakken heb ik kruiden aan de schutting hangen: basilicum, rucola, tijm, peterselie en munt. Ze kosten bijna geen tijd en je kunt er van blijven eten omdat het aan blijft groeien. Altijd verse kruiden!
Dan heb ik nog een aantal bakken in de tuin staan met sla, andijvie, tomaat, aardbei, courgette, rode biet en worteltjes. Het neemt weinig ruimte in beslag op deze manier en ik bekijk per week wat we kunnen eten, wat geoogst kan worden. De sla blijft bijvoorbeeld groeien, momenteel eten we dus een keer in de week sla.
Wij eten vaak gewoon aardappels/groenten/vlees-vis waardoor ik dus alleen het vlees/vis hoef te kopen, dit kan dan mooi biologisch zijn. Aardappels maak ik steeds op een andere manier klaar: poffen(met tijm!)/bakken/koken/puree/ovenschotel, zodat we niet elke dag hetzelfde eten.
Op deze manier ben ik toch wel redelijk gezond/milieu bewust bezig en hoef ik in de supermarkt alleen maar beleg/brood/vlees/vis te kopen en ben ik toch behoorlijk goedkoper uit.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:46

Goedkoop is voor mij best makkelijk. Ik haal mn ingredienten bij de turkse slager om de hoek. Het vlees en de groenten zijn een stuk goedkoper dan bij de supermarkt. Als bijkomend voordeel is ook dat ik maar eens in de 3-4weken naar de supermarkt hoef voor mn crackers en broodbeleg. Ik koop veel minder extra dingen omdat ik simpelweg niet in de verleiding kom om het te kopen. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:12

Hebben jullie nog verantwoorde ideetjes als lunch? Moet in ongeveer een kwartiertje op te eten zijn :j. Brood vind ik zo mwaaaah :P Een salade is erg lekker maar ik heb zelden de tijd om dat klaar te maken 's ochtends. Een soepje gaat dan alweer beter :j

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:16

Ik neem vaak gewoon restjes van mijn avondeten mee. Meestal eet ik alleen, dus dan kook ik voor twee personen. De ene helft eet ik als avondeten, de andere gaat de volgende dag mee naar het werk als lunch! Ik warm het dan niet eens op, koud is alles eigenlijk prima te eten :).

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:22

Een salade is inderdaad een hele lekker lunch alleen kost veel tijd en veel ingrediënten nodig om het heel lekker te maken vind ik altijd..
Ik eet meestal een broodje met kipfilet en advocado erop, al zijn advocado's in de supermarkt ook niet goedkoop die haal ik bij de sultan markt dat is een turkse supermarkt. net zoals paprika's, tomaten en nog veel meer, scheelt echt onwijs veel geld!