Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
josien_m_ schreef:Je mag toch gewoon iemand in je boerderij laten wonen?
En hij doet dan daar z'n ding, klaar. Niet moeilijker maken dan het is. Of anders op papier verhuren voor een bedrag. Dat mag zonder dat je het opgeeft als inkomen tot een bepaalde hoogte. Of hij het ook betaalt, is aan jullie of hoe hij dat betaalt.
Brainless schreef:josien_m_ schreef:Je mag toch gewoon iemand in je boerderij laten wonen?
En hij doet dan daar z'n ding, klaar. Niet moeilijker maken dan het is. Of anders op papier verhuren voor een bedrag. Dat mag zonder dat je het opgeeft als inkomen tot een bepaalde hoogte. Of hij het ook betaalt, is aan jullie of hoe hij dat betaalt.
Je mag alleen niet iemand gratis voor je laten werken.
Helemaal niet binnen een bedrijf.
Mensen die voor/bij je werken, moet in dienst zijn, een stageovereenkomst hebben of ingehuurd zijn (zzp-er, uitzendkracht, enz)
KPet schreef:Precies dit. Wij dachten dus ook zo simpel, maar lopen hier tegenaan. Dienstverband en huurovereenkomsten.... Wie is de uitbuiter en wie de profiteur?
Brainless schreef:KPet schreef:Precies dit. Wij dachten dus ook zo simpel, maar lopen hier tegenaan. Dienstverband en huurovereenkomsten.... Wie is de uitbuiter en wie de profiteur?
Dat is niet het probleem... het heeft met belastingen te maken.
Iemand die gratis werkt (dus geen geld krijgt) betaald geen belastingen en sociale lasten.
mysa schreef:Als hij jullie een factuur stuurt voor werkzaamheden, kunnen jullie hem een evenhoge huurfactuur sturen? Dan streep je die tegen elkaar weg? Kost hoef je niet echt te vermelden, lijkt me?
KPet schreef:Dat snap ik, maar denk eens in een andere situatie: Een vrouw woont in een huis, zorgt voor de inwonende kinderen en doet het huishouden. Ze betaalt geen huur. Hoe zit dat?
Brainless schreef:KPet schreef:Dat snap ik, maar denk eens in een andere situatie: Een vrouw woont in een huis, zorgt voor de inwonende kinderen en doet het huishouden. Ze betaalt geen huur. Hoe zit dat?
Een huis is geen bedrijf....
Dus moeders mogen gratis werken.
Daarnaast: stel ik laat mijn nichtje hier wonen en gratis oppassen; daar hoor je niemand over.
Dat wordt gezien als een gezins-samenleving.
Maar als ik een winkel heb, mag zij daar niet gratis in werken.
Voor bedrijven gelden veel zwaardere regels en als je controle krijgt is de boete niet mals.
Daarnaast mogen directe familieleden (ouders/kinderen) gratis werken binnen een familiebedrijf.
Maar geen "vreemden".
mysa schreef:Hoe bedoel je sociale lasten, als zzp-er betaal je over je winst ib/pvv en premie zvw. Als jullie facturen in evenwicht zijn, heeft geen van de partijen toch winst? Je moet het dan wel als bedrijfsruimte verhuren, uiteraard. Ik zou hiervoor even een accountant of fiscalist benaderen.