officieel mbo en werken, hoe zit het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

officieel mbo en werken, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 21:56

Ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden :)

2 jaar terug ben ik geslaagd voor mijn vmbo/tl diploma, niet erg veel waard, maargoed dan dus maar een mbo er achter aan. Ik begon met de mbo 4 opleiding paardenhouderij, wat van te voren heel mooi leek bleek al snel een grote flut te zijn, wat een * opleiding zeg, met de gedachten het jaar daar op wel een nieuwe opleiding te vinden ben ik gestopt en ben gaan werken de laatste paar maanden, voor de nieuwe schoolperiode weer aanbrak. Na de hele wereld afgezocht te hebben naar iets dat mij aansprak afgelopen jaar dus inderdaad een nieuwe opleiding gestart, de veva opleiding niv 3 (voor degene die het niet kennen, het is een ROC opleiding voor als je militair wil worden, het voor traject voor je defensie in kan stromen zegmaar) Echt een super leuke opleiding! Eindelijk gevonden wat ik echt wou doen en ging met de volle moed hier tegenaan met ook de intentie echt bij defensie te gaan solliciteren. Nu is de opleiding fysiek erg zwaar en ben aan het begin al tegen een blessure aangelopen omdat ik veel te fanatiek begon met sporten, ene ziekenhuis bezoek na het andere, uiteindelijk is afgelopen week er uit gekomen dat ik gedwongen moet stoppen met deze opleiding, omdat een baan bij defensie er niet in zit, en door mijn blessure zal ik nooit kunnen solliciteren. (blessure is chronisch, loopt nu al een ruim jaar)

Ben nu dus een beetje wanhopig aan het worden, ik krijg studiefinanciering en moet dus wel een mbo af gaan maken want heb nooit genoeg geld om dit terug te betalen, en een lening zie ik echt niet zitten, maar wat moet ik nou doen.
Nog een voltijd studie opnieuw beginnen zie ik gewoon niet meer zitten. Ging eigenlijk altijd al met tegenzin en doodongelukkig naar school, en dit was bij de veva opleiding voor het eerst voorbij, ik kan gewoon niks anders vinden wat mij ligt. Daarnaast ben ik pas 18, maar voel me eigenlijk helemaal niet thuis op dit lage niveau, allemaal van die jongeren die nog vliegtuigjes vouwen, door de klas rennen en het stoer vinden om te drinken en in het weekend uit te gaan. Echt verschrikkelijk vind ik dat.

Toen zat ik dus te denken een BBL opleiding, werken en studeren, maar dan sta ik nogsteeds voor het dilemma, welke BBL dan. Wil toch wel minimaal mbo 4, maar omdat ik voor mijn gevoel al 2 jaar ongelofelijk weggegooid heb zit ik gewoon niet te wachten op een opleiding die 3 jaar ofzo duurt. De gedachten 3 jaar iets doen waarvan ik het waarschijnlijk helemaal niet leuk vind en mij weer zo ongelukkig ga voelen als ik vele jaren voor de veva heb gedaan weerhoud mij er sterk van om hier aan te beginnen, straks maak ik het weer niet af en heb een nog grotere studieschuld..

Maar wat blijft er nu over? Met een vmbo diploma bereik je niks meer in het leven tegenwoordig, een mbo 4 is toch wel het minimale, maar ga liever toch voor de hbo uiteindelijk, hier heb je iniedergeval een flinke uitdaging en meer kans op een goede baan later.
Maarja, wil je hbo doen, moet je mbo 4 hebben.

Weet eigenlijk niet zo goed wat ik van jullie vraag, maar zit gewoon zo in de knoop met mezelf, heb ongelofelijk veel stress van het niet weten wat ik wil, dacht het zo goed voor elkaar te hebben met die veva opleiding, maar nu is alles ingestort en mijn hele motivatie is weg om wat anders te gaan doen.

Voel me echt een ongelofelijk verwend nest soms, sommige hebben nieteens het geld om te gaan studeren, en toch krijg ik deze kans wel, maar ben er eigenlijk gewoon niet gelukkig mee.

Mijn laatste gedachte was nog een deeltijd studie gaan doen, hier zag ik nog wel wat interessante dingen, maar dan is er weer die studiefinanciering, de studieschuld die opgebouwd is met het niet afmaken van een mbo kan ik simpelweg gewoon niet terug betalen..

Meer mensen die in zo'n zelfde situatie zaten, en hoe hebben jullie dit opgelost?

Degene die het helemaal gelezen hebben in ieder geval bedankt, het werd toch een iets langer verhaal dan gedacht :')

Urbanus

Re: officieel mbo en werken, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:58

Even doorbijten en die 4 jaar doen. Ze vliegen zo om.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:03

Laten we eerst even voorop stellen dat je absoluut geen verwend nest bent! Het is niet niks om op jonge leeftijd al een opleiding te moeten kiezen.

Ik heb ook in jouw situatie gezeten/zit er nog steeds in. Ook begonnen met een paardenopleiding wat niks bleek, daarna voor leraar gegaan wat me ook niet helemaal lag en toen begonnen met de opleiding SPH, waarbij ik moest stoppen door een lichamelijke aandoening. In het nieuwe schooljaar ga ik daarom een MBO4 opleiding doen in plaats van HBO.

Heeft je school misschien iets van een studiekeuzepunt? Dat heeft mij heel erg geholpen toen ik met de lerarenopleiding moest stoppen. Ik wist namelijk echt niet wat ik moest gaan doen, maar het heeft me wel geholpen de juiste keuze te maken. En de opleidingsrichting die ik nu doe is wel echt het werk waar ik me het meeste thuis voel. Overigens gaan er nog steeds veel mensen op het HBO uit, dat is een beetje student-eigen :P

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:09

Lastig voor je. Den studie kiezen is enorm moeilijk. :j Ik zou als ik jou was wel door die 4 jaar heen bijten en het als een BBL traject doen.

Wat spreekt je aan in opleidingen/werk? Fysiek bezig zijn of juist meer voorlichtende rol of kantoor?

En wat zou je op hbo willen doen? Kan je je mbo daar niet op afstemmen?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:19

Kan je niet 2 jaar havo doen? Evt op de vavo? Scheelt je wel weer 2 jaar maar is misschien wel weer even wennen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:22

Is het geen optie om havo te doen (volwasenonderwijs), dan kun je toch werken aan je toekomst en ondertussen bedenken wat je graag wilt qua toekomst. Uit je verhaal haal ik dat je wel een opleiding wilt doen, maar eigenlijk niet weet Welke richting. Als je havo doet kun je straks gelijk hbo doen en heb je ook wat meer tijd voor het kiezen van een juiste studie.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:27

Ik was na het VMBO ook gestart met mbo paardenhouderij. Daar ben ik toen ook heel snel van teruggekomen.
Ik heb toen een jaar gewerkt en ik wist nog steeds niet wat ik moest. Ik ben bij toeval op de school terecht gekomen (expositie van einderxamenkandidaten) en heb me toen ingeschreven voor een opleiding.
Opleiding afgerond en nu werk ik daar :).

Ik heb het heel summier omschreven. Mocht je interesse gewekt zijn: de eindexamenexpositie zit er weer aan te komen, ik kan je altijd de gegevens pben.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 22:31

CastaMickey schreef:
Kan je niet 2 jaar havo doen? Evt op de vavo? Scheelt je wel weer 2 jaar maar is misschien wel weer even wennen.

Heb inderdaad ook bij het vavo volwassenen onderwijs gekeken, dit leek in eerste instantie een goeie optie, maar ik heb al eerder 2 jaar havo gedaan en was zo ongelukkig hier mee dat ik toen om maar snel van die middelbare school af te zijn vmbo ben gaan doen. Ook hier had ik 1 jaar wel kunnen overbruggen, maar 2 jaar klinkt voor mij echt als een nachtmerrie om in te stappen, vooral omdat ik zo blij was dat ik dat eindelijk niet meer hoefde te doen :')

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:32

Maar zou je dan liever 4 jaar mbo doen of 2 jaar havo? Want als je naar het hbo wilt zijn dat volgens mij je enige 2 opties..

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 22:35

AmyII schreef:
Ik was na het VMBO ook gestart met mbo paardenhouderij. Daar ben ik toen ook heel snel van teruggekomen.
Ik heb toen een jaar gewerkt en ik wist nog steeds niet wat ik moest. Ik ben bij toeval op de school terecht gekomen (expositie van einderxamenkandidaten) en heb me toen ingeschreven voor een opleiding.
Opleiding afgerond en nu werk ik daar :).

Ik heb het heel summier omschreven. Mocht je interesse gewekt zijn: de eindexamenexpositie zit er weer aan te komen, ik kan je altijd de gegevens pben.

Mm heb hier nog nooit van gehoord, vind een pb'tje met wat meer informatie wel interessant.

Zit ook zo te twijfelen omdat als ik een keuze maak ook zo graag wil dat dit de juiste keuze is en al het andere dus zegmaar uitgesloten is. Ben bang dat als ik nu dan iets kies omdat het "moet" ik dan over een halfjaar ineens iets tegen kom van eh dat lijkt me wel wat, zal je net zien, maar dan kan ik dus niet meer terug

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 22:37

CastaMickey schreef:
Maar zou je dan liever 4 jaar mbo doen of 2 jaar havo? Want als je naar het hbo wilt zijn dat volgens mij je enige 2 opties..

Naja mbo 4 kan toch ook wel korter?
als ik kijk naar vacatures enzo dan zie je wel dat er veel om hbo en soms mbo 4 gevraagd word als minimale diploma, havo eigenlijk nooit omdat werkgevers vaak liever iemand hebben die doorgestudeerd is volgendsmij.
Als ik dan de vavo doe en ik hbo daarna echt niet meer zie zitten of ik haal het niet, dan heb ik dus minder dan wanneer ik een mbo4 doe.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:39

Als je mbo in 2 jaar kunt zou ik dat doen :j Maar als je 2 jaar mbo hebt gedaan en je moet nog 1 of 2 jaar, dan ga je denk ik de hele tijd het gevoel hebben van 'sh*t, als ik havo had gedaan had ik nu aan een hbo studie kunnen beginnen'. Dat lijkt me geen fijne motivatie voor je laatste jaar/jaren.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:43

Je mag er 10 jaar over doen om je mbo diploma te halen, pas als je na 10 jaar je diploma niet hebt moet je het terug gaan betalen. Wij hebben hier hetzelfde probleem, mijn dochter is na haar vmbo naar de havo gegaan maar als snel bleek dat erg hoog gegrepen, dus na 1 jaar havo besloten om het CIOS gaan te doen, helaas is ze door een blessure in het eerste jaar moeten stoppen. Ze is toen overgestapt naar paraveterinair, een leuke opleiding maar ze wilde liever meer werken en minder op school zitten, nu start ze in september een BBL voor de detailhandel. Ze is nu 19 en deze opleiding duurt 3 jaar.
Je bent dus echt niet de enige die niet helemaal weet wat hij/zij wil.
Succes met zoeken en ga veel naar de opleidingen kijken en loop eens een dag mee.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 07:31

NAIWHL schreef:
Lastig voor je. Den studie kiezen is enorm moeilijk. :j Ik zou als ik jou was wel door die 4 jaar heen bijten en het als een BBL traject doen.

Wat spreekt je aan in opleidingen/werk? Fysiek bezig zijn of juist meer voorlichtende rol of kantoor?

Ik denk meer fysiek bezig zijn, maar geen eentonig werk, veva was heel fysiek en hier moet ik mee stoppen, ook een sportopleiding zit er met mijn blessure niet in.
Maar heel eerlijk, als ik rondkijk naar de opleidingen die er zijn vind ik er gewoon geen een waarvan ik zeg dat lijkt me nou leuk om te doen, en om dan dus aan iets van 4 jaar te beginnen waar ik eigenlijk op voorhand al geen zin in heb :\

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:50

Heb je ook al gekeken naar versnelde of sprintopleidingen?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:57

Ik zie dat je een website hebt met handgemaakte producten. Is het geen idee om een creatieve opleiding te doen? Bijvoorbeeld op het Grafisch Luceum Utrecht (weet niet precies welke opleidingen daar zitten) of Grafisch Lyceum Rotterdam?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:02

Dani199764 schreef:
NAIWHL schreef:

Ik denk meer fysiek bezig zijn, maar geen eentonig werk, veva was heel fysiek en hier moet ik mee stoppen, ook een sportopleiding zit er met mijn blessure niet in.
Maar heel eerlijk, als ik rondkijk naar de opleidingen die er zijn vind ik er gewoon geen een waarvan ik zeg dat lijkt me nou leuk om te doen, en om dan dus aan iets van 4 jaar te beginnen waar ik eigenlijk op voorhand al geen zin in heb :\

Waarom ga je in je zomervakantie niet snuffelstages lopen bij verschillende bedrijven? In richtingen waarover je twijfelt. De opleiding is maar een korte periode in verhouding. Soms is een opleiding juist leuker of minder leuk dan het werk wat het uiteindelijk is. :)

Ik stuur je zo ook nog even een pb :)

snamsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:12

Kijk eens op www.capabel.nl dat zijn 1 jarige mbo 4 opleidingen voor volwassen. Hier heb ook mijn diploma gehaald. Het is wel een jaartje flink aanpoten, maar iets echt is het goed te doen.

Als je Googled zie je een aantal negatieve recensies , maar zelf heb niks als lof over deze school. Ik zat in een heel fijne klas waar iedereen iets ouder was en er echt voor wilde gaan. Ook hadden wij een docent die ons echt heel erg steunde. Omdat het best heftig was zagen wij andere mensen vaak afhaken en daar helaas de school de schuld van geven.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:32

Ik las ergenss 'Vavo', daar haak ik even op in. :D

Afgelopen jaar heb ik zelf de Vavo gedaan (jaar daarvoor gezakt op wiskunde), door de Vavo hoefde ik alleen nog m'n wiskunde opnieuw te doen.
De Vavo is écht relaxed en heel anders dan de middelbare school.
Zoals de naam al zegt, er zitten dus ook volwassenen bij je in de klas. De docenten behandelen je dus ook zo, de instelling daar is 'je zit daar voor jezelf, niet voor hen', dat merk je in alles.
Huiswerk niet af, prima. Kom je niet? Ook prima. :')
Beetje zelfdiscipline is dus wel vereist, anders zul je het jaar niet halen want qua examens etc. is het natuurlijk even 'zwaar' als de middelbare.
Al die onzinnige 'tussenopdrachtjes' (presentaties, verslagen schrijven, etc) slaan ze op de Vavo meestal over.
Het doel is om je examen te halen dus daar is alle aandacht op gericht.

Volgens mij bestaat er een Havo+ klas waarbij je in één jaar de 4e en 5e klas Havo doet.
Heel pittig, maar wellicht een oplossing als je 2 jaar Vavo niet ziet zitten.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 11:52

snamsap schreef:
Kijk eens op http://www.capabel.nl dat zijn 1 jarige mbo 4 opleidingen voor volwassen. Hier heb ook mijn diploma gehaald. Het is wel een jaartje flink aanpoten, maar iets echt is het goed te doen.
.

Heel erg bedankt voor deze tip, zoiets was ik ergens wel een beetje naar op zoek, gewoon mbo 4, niet te jonge mensen, deeltijd en snel klaar :D
Ga hier zeker even rondkijken

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 11:56

Maar Paris, jij hoefde echt alleen nog maar 1 jaar alleen wiskunde te doen, als ik daar heen ga moet ik echt alle vakken weer opnieuw gaan doen om een compleet pakket te vormen, dan word het dus echt een voltijd studie. Had al gekeken of 1 jaar mogelijk was, maar overal waar ik keek stond echt dat je dan een hoger diploma dan vmbo moest hebben, of alle vakken van vmbo met gemiddeld een 7 of 8 geslaagd zijn, ik ben met gemiddeld 6,7 geslaagd (had het al uitgerekend :D ) en dat is dus net te weinig :(

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 11:57

Isabel_k schreef:
Ik zie dat je een website hebt met handgemaakte producten. Is het geen idee om een creatieve opleiding te doen? Bijvoorbeeld op het Grafisch Luceum Utrecht (weet niet precies welke opleidingen daar zitten) of Grafisch Lyceum Rotterdam?

Moet eerlijk zeggen dat ik echt totaal niet creatief ben :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 17:50

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met mbo4 volwassenenonderwijs die 1 jaar duurt, deeltijd of BBL. Waar zou je dit zoal kunnen doen en is dit aan te raden of juist totaal niet

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 22:14

Niemand? -O-

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:53

Ik volg een 1 jarige opleiding via bbl. Ik doe de opleiding verzorgende ig, kon hem versnellen doordat ik al een voorgaande zorg gerelateerde opleiding had.