Hebben jullie dat ook wel eens...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Hebben jullie dat ook wel eens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 20:41

Dat je iemand ziet, gewoon random op straat of in de bus, en dat je enorm emotioneel word?

Ik heb dat dus wel eens. En waarom weet ik niet, echt niet en soms is mijn reactie zo heftig dat ik er echt van ondersteboven kan zijn even.

Zo had ik laatst in de supermarkt, een oudere meneer, niet lang, best wel tenger, deed alles nog lekker zelf maar zag er ook uit alsof er iets niet klopte (wellicht geestelijk). En ik werd me toch een partijtje emotioneel joh! Heel gek, het was volgens mij niet iets wat hij deed waardoor het kwam.

Het is voor zover ik weet niet bij een bepaald type mens. Of jawel, eigenlijk alleen bij mannen/ jongens. Ik kan soms voor mijn gevoel 'gewoon' midden op straat in tranen uitbarsten ervan.

Het is heel vaag uitgelegd zo en ik denk eigenlijk niet dat er mensen zijn die het herkennen maar het zou voor mij enorm leuk zijn als er wel mensen zijn die het herkennen.
Ondanks dat het ontzettend raar is ;).

Ook ben ik wel heel benieuwd of iemand een idee heeft waar die sterke emotionele reactie nou vandaan komt want ik heb echt geen idee wat er met me gebeurd op zo'n moment..

Pluttersput

Re: Hebben jullie dat ook wel eens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:20

Niet dat ik emotioneel wordt, wel dat ik die mensen direct erg aardig kan vinden. En dan ook het idee en gevoel hebben alsof ik ze al veel langer ken en al vaak eerder heb gezien. Terwijl het dan toch wildvreemden zijn. Dus daar herken ik mezelf wel wat in.

Maar ik kan er dan ook echt naar om zijn als ik ze dan niet meer ga zien.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:26

Yep.. Herken mezelf heel erg in je verhaal. Soms heb ik zo'n periode dat ik dat heel erg heb. Ik barst dan niet direct in tranen uit, maar als ik mezelf zou laten gaan dan zit ik zo in de auto of thuis nog even zielig te huilen ja. En waarom? Geeeeen idee. Ook gewoon de gedachte aan oudere mensen die in hun eentje thuis zitten, die wellicht niet helemaal meer alles kunnen wat ze willen..
Heb een tijdje in de zorg stage gelopen en daar het een en ander gezien en soms vind ik het gewoon zo sneu om te zien. Kan het ook niet uitleggen haha. Maar ik had de OP kunnen schrijven, precies dat gevoel!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:29

Ik begrijp precies wat je bedoeld! Sommige mensen hebben een bepaalde uitstraling/houding waar je echt een brok van in je keel krijgt.

Ik heb het maar heel soms, meestal bij kinderen of ouderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:33

Ik heb het heel af en toe, maar alleen bij ouderen. Dat ze er gewoon zo vertederend en vriendelijk uit zien dat je ze gewoon aan de arm wilt pakken en ze wilt helpen ofzo, heel bizar. Word dan niet huilerig maar wel emotioneel, op een bepaalde manier.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:33

Ik herken je gevoel wel. Ik kan op dat moment niet letterlijk in tranen uitbarsten, maar soms kan degene die ik zie mij zó diep raken dat ik er verdrietig om kan raken. Dit gaat vooral om ouderen. En dan niet van die vunzige typetjes, maar echt van die lieve oude mensen die zo'n zielige uitdrukking hebben van de ouderdom. Ben dan ook wel een gevoelsmens :o

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 21:48

Emmaa_ schreef:
Ik heb het heel af en toe, maar alleen bij ouderen. Dat ze er gewoon zo vertederend en vriendelijk uit zien dat je ze gewoon aan de arm wilt pakken en ze wilt helpen ofzo, heel bizar. Word dan niet huilerig maar wel emotioneel, op een bepaalde manier.

Jaaa dat! Dat heb ik ook soms.
Dat er meteen een bepaalde zorgdrang zich de kop op steekt ofzo.
Zo fijn om te lezen dat anderen dit ook (wel eens) hebben!

En inderdaad, mensen met een bepaalde uitstraling. Er word dan gewoon een snaar geraakt bij me.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:55

Heel herkenbaar, TS. :j

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:11

Ik herken het ook! Vooral in bepaalde periodes of soms extra bij oudere mensen. Zou dan graag wat voor die mensen willen doen maar weet niet hoe of wat.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:14

Mag ik even de Freud uithangen en vragen hoe je band met je vader is?

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:23

Ik heb dat vaak bij mensen waar je merkt en ziet dat ze psychische niet in orde zijn. Mijn broer heeft een psychische afwijking en weet hoe mensen op hem kunnen reageren.

Als ik dan zie dat mensen lachen om deze mensen of ze nakijken alsof ze minderwaardig zijn of ze ontwijken omdat ze anders zijn kan dat soms ontzettend steken en kan ik soms emotioneel worden..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:29

Ik herken het gevoel maar heb dit met dieren of kleine kinderen. Die kan ik zo lief en hulpeloos vinden dat het bijna pijn doet. Ik vind het iets moois! Gewoon accepteren van jezelf, emoties zijn niet stom of raar

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:40

Emmaa_ schreef:

Dit heb ik ook!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:01

Ook hier bekend hoor. Al heb ik het met verschillende emoties. Heel soms zie ik mensen die ik enorm mooi vind. Niet dat ze dan gigantisch knap zijn maar ze hebben of doen dan 'iets' waardoor ik naar ze wil blijven kijken. Ook kan ik enorm genieten als mensen over hun passie praten en je ze dan helemaal ziet opleven en dan die oogjes ziet glimmen.

Heel soms kan ik echt emotioneel worden van iemand, meestal krijg ik dan enorme knuffelneigingen en soms worden dan mijn ogen bijna nat. En dat kan van alles zijn. Van een buschauffeur die iets liefs doet, een ouder echtpaar wat saampjes boodschappen doet, dat oude manneke op dat bankje met die kat naast hem of die ene mevrouw met die intens vriendelijke en warme blik in de ogen.
Kan ook van hele gekke of juist simpele dingen zijn die mensen hebben. Een specifiek hebbedingetje, iets wat ze aan hebben en heb het zelfs weleens met een blik doperwten gehad. Dat een meneer niet bij de doperwten kon, ik 'm even hielp en terwijl hij wegreed in zijn scootmobiel met die doperwten in dat mandje ik bijna snikkend tussen de appelmoes lag. Of die Kerstavond in Londen, die zakenmeneer met die trommel kerstkoekjes die in de rij stond. En ik weer sniffen, die keer dan tussen de kalkoenen.

Bij dieren heb ik het net zo hard. Al meer dan eens met een bibberlipje naar poeslief zitten kijken en als vzpaard ergens van geniet dan hou ik het soms ook niet droog. Die kolonie zwanen die over de weg waggelden kwam trouwens ook erg hard aan.

Ach, je weet dan tenminste dat je gevoel hebt en een beetje medeleven voor een ander kan nooit kwaad, of je er nou iets mee kunt of niet. Inderdaad, alleen maar mooi.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:09

Ik heb dat eigenlijk nooit met mensen, niet herkenbaar voor mij dus... Wel met dieren, als ik een eenzame hond zie die mij dan aankijkt of kat. Dieren komen altijd ook meteen naar mij toe.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 00:07

Oef, ik herken het een beetje. Maar dan bij jonge kinderen die er typisch uitzien als een kind dat word gepest. Dan raak ik of vertederd door hun onschuld, of ik wind me helemaal op bij het idee dat ze misschien gepest worden :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 00:17

Gucci_ schreef:
Ik heb dat eigenlijk nooit met mensen, niet herkenbaar voor mij dus... Wel met dieren, als ik een eenzame hond zie die mij dan aankijkt of kat. Dieren komen altijd ook meteen naar mij toe.

Ik ben nog vele malen erger: ik raak al overstuur als ik een boek lees waarin een hond slecht behandeld/genegeerd word. :')

Wat TS beschrijft herken ik me dan totaal niet in. Ik zal wel gestoord zijn. :+

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 00:44

Junia schreef:
Mag ik even de Freud uithangen en vragen hoe je band met je vader is?

Op zich is er niks mis met de band tussen mij en mijn vader. Ja we botsen wel eens omdat hij over sommige dingen minder ruimdenkend is dan hij doet voorkomen, maar ik hou zielsveel van hem. En mijn vader is een beetje gek :'). Vraag me niet het uit te leggen, het is geen dementie of iets dergelijks, het zijn gewoon eigenaardigheidjes die hij zijn hele leven al heeft..

Mabupets: ik vermoed dat ik het ook heb bij mensen die psychisch afwijkend zijn maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen: ik ken de mensen immers niet en ik kan nooit invullen waar bepaald gedrag vandaan komt natuurlijk...
Maar ik vind het wel altijd jammer dat mensen 'raar' moeten doen/ reageren over/ bij mensen die anders zijn dan zij.. Zo zonde want iemand die iets mankeerd kan daar niks aan doen en voelt zich er alleen maar ongemakkelijk door...

Leeneliefje: inderdaad: mensen en dieren die iets zo aandoenlijks over zich hebben dat het pijn doet. Herkenbaar.

Pluizebolpum: precies hier. Zo'n klein dingetje van iemand dat iets bij je triggert. En met dieren ook, ik zie ook echt per dier zijn karakter en daar geniet ik intens van.

Mavelle: kinderen die 'iets' hebben idem dito. Soms komt een leerling zijn ziel bij mij neerleggen en dan moet ik echt mijn best doen om niet emotioneel te worden..

Palmera: niks gestoords aan hoor: ik heb het met boeken ook. En dat jij niet herkend wat ik omschrijf: misschien ben ik wel gek ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 01:02

Oww gister in het ziekenhuis nog.
Een ouder echtpaar rond de 80-90, oud in iedergeval.
Vrouw in een rolstoel man met de rollator. Eerst staat de man zijn zitplek af en zegt trots, ik heb mijn stoel altijd bij me en gaat op zijn rolator zitten.
Dan moet meneer schijnbaar naar de wc. Ze kibbelen wat en toen hij terugkwam keken ze elkaar liefdevol aan.
Toen de vrouw opgeroepen werd waren ze natuurlijk hulp nodig. Maar de meneer moest heel vakundig zelf de rolstoel van de rem halen en hier was hij heel trots op.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 01:50

Misschien is het dat je een 'vader gevoel' mist aangezien je dit alleen bij mannelijk geslacht hebt.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 07:38

Zou raar zijn want ik heb niet geen vader gehad en ik heb ook geen rare band of bijzondere band met mijn vader. Sterker nog: ik heb gewoon een hele normale, liefdevolle jeugd gehad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:50

Ja hier ook. Of ik schiet volledig vol of ik wil er met een heel,grote boog omheen gaan omdat ik er naar van word. Kan soms op de meest rare plekken of bij voor je gevoel heel normale mensen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:49

romyYMCMB schreef:
Misschien is het dat je een 'vader gevoel' mist aangezien je dit alleen bij mannelijk geslacht hebt.

Haha ja ik vond het ook opvallend dat het alleen bij mannen is, vandaar dat ik ook al naar de relatie met vader vroeg. Maar daar lijkt het hem niet in te zitten.

Ach, het maakt ook niet zoveel uit waar het vandaan komt. Ik vind het mooi TS dat je je zo bij een ander betrokken kunt voelen en ook fijn te lezen dat meerdere mensen het hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:52

Ze kijkt gewoon alleen naar mannen ;)

Zelf heb ik het niet zo heftig bij vreemden.
Wel soms bij bekenden en altijd bij dieren, zelfs op tv oid ;(

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:35

Karuna, dat eromheen willen herken ik ook, van sommige mensen word ik bij voorbaat al extreem naar waardoor ik bij voorkeur afstand houd.

Junia, ik heb het ook wel eens bij vrouwen hoor, maar dat gebeurd gewoon minder (dat is dan voor mij opvallend inderdaad..)

Shirley :'). Kijken mag altijd ;). Dieren kunnen mij ook zo beïnvloeden inderdaad.