Teambuilding in je vrije tijd...verplicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Teambuilding in je vrije tijd...verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 19:53

Hoi allen,

Vandaag kreeg ik het verzoek om half september een zaterdag vrij te houden voor teambuilding op de zaak.
Nu werk ik vier dagen per week, en dus niet op zaterdag.
Daarnaast vind ik mijn collega's allesbehalve leuk genoeg, om er een potje zakdoekjeleggen mee te gaan doen.
Mijn baas is een bijzonder dominant, kleinerend persoon en ik zit al tegen een burnout aan..

In hoeverre kan men mij verplicht stellen hieraan deel te nemen?

Bedankt,

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:54

Ik denk niet?
Zeker niet als je t niet uitbetaalt krijgt het is geen normale werkdag voor jou ga ik vanuit

Denk niet dat die je iets kan verplichten
wel zou ik d'r over nadenken zeker in deze onzekere tijden om iets te weigeren

Je geeft aan je collega's niet leuk genoeg te vinden voor dergelijke activiteiten waarom niet? Misschien denk je er na z'n dag wel heel anders over
Soms zijn dit soort dingen echt prettig voor de werksfeer
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 31-05-16 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:55

Als ik het zo lees zou ik uberhaupt opzoek gaan naar een andere baan?

Anoniem

Re: Teambuilding in je vrije tijd...verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:46

Nou idd, wat doe je daar nog..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:52

Ik denk dat je niet verplicht kan worden om deze dag bij te wonen, maar ik denk dat het wel van je verwacht wordt. Ben je niet bang dat er door niet te gaan een nog groter gat tussen jou, je collega's en je baas ontstaat?

Als je het echt niet naar je zin hebt op je werk en niet blij bent met je baas en collega's zou ik toch op zoek gaan naar een andere baan. Je moet wel met plezier naar je werk blijven gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:52

Als ik het zo lees is die teambuilding wel erg noodzakelijk, of moet je gewoon een andere baan zoeken.

Ik weet overigens niet wat voor teambuilding je gaat doen, maar dat is over het algemeen wel wat meer dan een spelletje zakdoekje leggen. Wij zaten ook in een teambuildingstraject met collega's en dat was niet echt vrijblijvend. We gingen echt met een coach aan de slag met onze persoonlijke ontwikkeling en om de collega's beter te leren kennen en je plaats in het team. Het is echt nuttig, en niet spelletjes doen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 21:25

Op dit moment ben ik, tegen mijn zin, in een functie geplaatst die boven mijn stressbestendigheid en vermogen ligt. Echter is men niet van plan mij van deze functie af te halen en loop ik nu langzaamaan over. De teambuilding zou zeker functioneel kunnen zijn als ik het vertrouwen zou hebben dat het zou werken. Maar wanneer je op jaarbasis ca 6 a 7 nieuwe gezichten ziet komen en net zo hard gaan..is dat vertrouwen ver te zoeken.
Ik blijf volhouden, omdat ik te veel voordelen heb, en een vaste aanstelling, dus een stukje zekerheid.

Nou ja, misschien maar even door de zure appel heenbijten in september .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:47

Is het teambuilding als in training of als in personeelsuitje?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:00

Citaat:
Ik blijf volhouden, omdat ik te veel voordelen heb, en een vaste aanstelling, dus een stukje zekerheid.

Persoonlijk vind ik een vaste aanstelling nooit zo boeiend, heb genoeg mensen ontslagen zien worden met een vaste aanstelling en rijk werden zij daar ook niet van. Beetje schijnzekerheid in mijn optiek. Maar dat zal ongetwijfeld mijn persoonlijke kijk daar op zijn.

Maar als je bijna tegen een burn-out aan zit dan wegen die voordelen toch niet meer op tegen de nadelen? Of hoe zie jij dat? Zijn die voordelen het jou echt waard om ziek van te worden? Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:02

Zou lekker voor die tijd wat anders proberen te zoeken zodat je het dilemma niet meer hebt :(:)

Situatie klinkt mij erg bekend in de oren, ik heb iets dergelijks 3 jaar volgehouden want wilde collega's niet laten barsten maar had bij nader inzien al 2 jaar eerder :evaw: moeten zeggen, want het is het echt niet voor waard om in een burn-out terecht te komen....en dan alsnog thuis komen te zitten en wellicht jaren lang problemen houden van veels te lang over je grenzen heen gegaan zijn :(:)

Als je vrij zeker bent dat er geen verbetering zal komen en je gaat bvb. al elke ochtend met tegenzin naar je werk en hebt er buikpijn / hoofdpijn van omdat het je zo tegen staat.... dat gaat niet minder worden ben ik bang.... maar wordt alleen maar erger en daar kan je mentaal en fysiek echt een hele flinke knauw van krijgen.

Kan je echt héél veel beter de eer aan jezelf houden en ergens anders je geluk beproeven zonder eerst nog door een soort herstelperiode heen te hoeven gaan die je wel hebt als je doorgeploeterd hebt tot het ècht niet meer gaat :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 01-06-16 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:03

Meestal is het toch zo dat als er dergelijke activiteiten plaatsvinden de medewerkers die normaal niet op die dag werken gecompenseerd worden op een ander moment? Dus wat dat betreft zou het geen probleem moeten zijn.

Maar....wat betreft je burn-out klachten etc... Is het wellicht raadzaam in elk geval met je baas te gaan praten of niet evt. hulp te regelen valt (langere tijd) of iemand anders die je functie overneemt en jij terug naar je oude functie?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:34

Het idee van vrije tijd is dat je het zelf in kan delen. Als jou baas je verplicht om op eendag dat je normaal nooit werkt op te komen draven voor een activiteit waar je geen zin in hebt is er weinig vrijs aan.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 13:34

De meningen zijn verdeeld zie ik.. Mijn vaste vrije dag is op vrijdag, en tussen de middag kan ik naar huis voor de hond. Dat zijn mijn voordelen bij deze baas. Liefst ging ik ook direct op zoek naar iets anders, maar dat is, zeker in deze tijd, haast niet te vinden.

Elke dag is een "struggle" om door te komen, volgende week krijg ik er nog werk van weer een andere afdeling bij, tijdelijk,maar toch. Ook ik wil mijn collega's bijstaan, maar voortdurend gekleineerd worden maakt de motivatie niet groter.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:42

Het gaat niet echt om wat men hier vind, maar wat de wet zegt. Of in eerste instantie wat je CAO zegt. Het kan nl. verplicht zijn, maar dat hóeft niet. Er zijn zat banen te bedenken waar in je in de vrije tijd ook iets voor die baan moet doen. Juffen en meesters doen veel in hun eigen tijd, maar ook banen waar je regelmatig een cursus moet volgen om bij te blijven. Bijscholing dus.

Als je werk je zo tegen zit snap ik echt niet dat je daar niks aan doet. Ga een gesprek aan of ga weg.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-06-16 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:42

Ik heb altijd moeite met zo in de slachtoffer rol te gaan. Het is jouw leven, neem het heft in eigen hand ipv anderen de schuld te geven van jouw ongelukkig zijn!?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:54

Ik heb ooit een contract gehad waarin stond dat het verplicht was 4 keer aan activiteiten deel te nemen buiten de uren om.
Irl was het veel meer dan dat.
Heb ooit 1 keer niet deelgenomen (om een goede reden) dat was een regelrechte ramp.
Besprekingen met personeelsdienst en diensthoofd, ik had een zwaar misdrijf begaan.
Dus zou sowieso even nakijken of je echt verplicht bent. Als dat zo is heb je weinig keuze uiteraard.

Voor de rest ben ik het eens met hierboven.. zijn maar 2 dingen die je kan doen; de situatie aanvaarden en je mindset veranderen of veranderingen doorvoeren.
Voor je hond onder de middag zal wel een andere oplossing zijn en als je met plezier gaat werken lijkt mij je vrije dag op een andere dag ook wel overbrugbaar.
Of ga gewoon duidelijk in gesprek met je baas..

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:23

Ik zou wel naar de teambuilding gaan, en aangeven dat ik er een andere dag voor terug neem. Heb je je wel van je goede kant laten zien, en je krijgt je uren terug. Zouden ze bij ons trouwens ook niet moeilijk over doen.

Voor wat betreft je instelling, je geeft aan dat je je baan wilt houden vanwege de voordelen en de vastigheid. Dan zou ik juist zo'n teambuildingsdag aangrijpen om een beter contact met je collega's en je baas te krijgen. De naam zegt het immers al, het doel is om een beter team te krijgen.

Denk dat je houding wat positiever moet worden als je er iets van wilt maken op je werk. ;)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:47

eponine schreef:
Hoi allen,

Vandaag kreeg ik het verzoek om half september een zaterdag vrij te houden voor teambuilding op de zaak.
Nu werk ik vier dagen per week, en dus niet op zaterdag.
Daarnaast vind ik mijn collega's allesbehalve leuk genoeg, om er een potje zakdoekjeleggen mee te gaan doen.
Mijn baas is een bijzonder dominant, kleinerend persoon en ik zit al tegen een burnout aan..

In hoeverre kan men mij verplicht stellen hieraan deel te nemen?

Bedankt,

En juist daarom is teambuilding zo belangrijk :) Als jullie het onderling beter met elkaar kunnen vinden zal het op werkgebied ook beter gaan. Zo'n dagje is vaak leuk, ook voor later om naar terug te kijken. Het schept gelijk meer een band :)
Het zal denk ik wel mogelijk zijn om niet te gaan, maar ik denk niet dat het je in dank zal worden afgenomen, met het risico dat de rest het wel beter met elkaar is gaan vinden en jij er een beetje buiten valt.
Daarbij is het ook een investering in jezelf en in de toekomst van je baan.