Een promotie - hoe pak je dat aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Een promotie - hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 23:16

Ik ben afgelopen week gepromoveerd. Voor de tweede keer in 3 maanden *\o/* Ik ben dolgelukkig! Ze zien op kantoor wie ik ben, ze zien wat ik kan, en ze zien dat het alleen maar beter kan worden.

Maar... Ik ben ook bang. Ik sta ineens boven mijn rechtstreekse collega's. Ik ben gepromoveerd tot "kwaliteit" wat in houd dat ik letterlijk moet oordelen over hoe mijn collega's hun werk doen en ik hier dagelijks verslagen over uit moet uitbrengen. Dit zowel richting mijn collega's (feedback geven) als mijn baas. En hoewel ik dolgelukkig ben met de promotie (ik wil al jaren hogerop groeien in de business) vind ik dit wel moeilijk.

Ik woon en werk in het buitenland, weinig mensen spreken Engels, en nog minder mensen spreken Nederlands. Het is dus eigenlijk vrij logisch dat mijn collega's ook mijn vrienden werden. Ik zie dit wel gescheiden, maar toch vraag ik me af hoe ze bepaalde dingen op gaan vatten.

De vraag voor mijn mede-bokkers. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik ben vast niet de eerste bokker die plots een functie heeft gekregen waarbij het beoordelen van je collega's je baan is :) Ik ben doodeerlijk. Doe je het goed, dan doe je het goed. Maar lever de waardeloos werk, dan zal ik ook de eerste zijn die zegt; De paasei Jantje.. WAAR WAS JIJ MEE BEZIG?! Ik begrijp de frustratie naar mensen toe (ik werk immers ook al 9 maand in de klantenservice en ken de "bloedzuigers"), een weet dit in een mooi pakketje te brengen. Desondanks vind ik het toch spannend. En hoe ga ik straks om met mijn collega's die hier al jaren langer werken dan ik, maar wie ik nu "de baas" (ik ben niet de baas, maar ik ben wel verantwoordelijk voor hun werk) moet zijn, terwijl zij in het bedrijf al vele malen meer ervaring hebben?

Ik weet dat we allemaal hetzelfde zijn. Ik ben geen haar beter dan zij zijn en zo zou ik me ook nooit willen voelen :) maar... Ik ben nu wel plots verantwoordelijk voor een team van 30 mensen en dit is totaal nieuw voor mij.

Hoe gaan mijn medebokkers hier mee om? Hoe hebben jullie deze plotselinge omslag aangepakt? En eigenlijk vooral de omslag; van vriend naar baas op de werkvloer?

Olikea

Re: Een promotie - hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:22

Dat is best lastig..

Ik sta dan wel niet "boven" mijn team, maar het is wel de bedoeling dat wel elkaar feedback geven over het werk. Wat ik altijd probeer is te vragen waarom iemand iets op een bepaalde manier gedaan heeft. Op die manier kun je het gesprek op een fijne manier aan gaan, en wijs je niet direct met je vinger.

Ik ben zelf ook al op die manier aangesproken, en vind dat zelf ook erg prettig. Doordat je dan het waarom uitlegt kom je vaak ook wel tegen wat je beter of anders zou kunnen doen.

Misschien dat je hier iets aan hebt.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 09:14

Bedankt voor je reactie! Dat is inderdaad een nuttige tip. Als ik enkel ga vertellen hoe en wat, dan gaat dat niet goed komen. Vooral open vragen stellen is heel belangrijk.

Ik begin langzamerhand wat meer aan het idee te wennen en heb er zin in! :D

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:23

wat is de cultuur waar je werkt ? Hoe moet je werken in jou functie ?
En probeer leiding te geven zoals je bent,
Zorg ervoor dat iedereen goed en lekker werkt, en dat iedereen doorheeft dat dat is wat jij doet.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:25

Rossfechten schreef:
wat is de cultuur waar je werkt ? Hoe moet je werken in jou functie ?
En probeer leiding te geven zoals je bent,
Zorg ervoor dat iedereen goed en lekker werkt, en dat iedereen doorheeft dat dat is wat jij doet.

De cultuur waar ik in werk is een beetje vreemd. We zijn klantenservice voor videogames en spelen dus de hele dag spelletjes (he wat vervelend nou :D ). Dit zorgt er echter voor dat er een gigantisch contrast ontstaat. Er zijn mensen die het niet als werk zien en enkel denken lang leven de lol en er zijn mensen die het allemaal net iets te serieus nemen. En dan is er eigenlijk nog een derde groep. Deze groep wil heel graag en doet goed zijn best, maar Nederlands is niet hun moedertaal en dat zie je terug.

Tussen de Nederlanders en de natives hier merk je ook een groot verschil. Dit uit zich vooral in dat wij ons hart op de tong hebben. Zit ons iets dwars? Dan zeggen we het ook en dat is iets wat ze vanuit de cultuur hier absoluut niet gewend zijn. Hier gaat iedereen bij wijze van spreken iedereen om het hoekje staan smoezen dat ze Jantje stom vinden omdat hij te veel praat, maar ze zullen Jantje er nooit op aanspreken. En zeker in de bedrijfscultuur is het niet normaal dat je feedback geeft aan je meerdere. Het is normaal om te doen zonder vragen te stellen.

In mijn functie zal ik deeltijd op de vloer zijn waarbij ik de klantenservice doe en deels zal ik op kantoor zijn waarbij ik beoordelingen maak. Dit vind ik zelf heel fijn omdat ik op deze manier dicht bij mijn collega's sta en ze ook direct hulp kan bieden mocht het nodig zijn. Ik wil een aanspreekpunt zijn. Iemand die je alles kan vragen en waar je niet bang voor hoeft te zijn.

Wat betreft de beoordelingen word van mij verwacht dat ik precies uit pluis waarom een speler een bepaalde score heeft gegeven. Bijvoorbeeld van de 10 punten word mijn collega beoordeeld met een 4. Het is dan aan mij om te gaan uitzoeken waarom hij een vier heeft gekregen en geen 10. Wat is er fout gegaan? Heeft hij fouten gemaakt, is hij onbeleefd of ongeduldig geweest? Of is de score eigenlijk niet terecht? Vervolgens moet ik hier feedback over geven aan mijn collega, waar nodig ook training geven in hoe dit te verbeteren is en hier ook verslag over uitbrengen aan de hogere hand waarom scores laag of hoog waren.

Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen. In eerste instantie was ik niet zo zeker over mijn promotie. Eigenlijk had ik mijn oog op een andere functie laten vallen maar het werd me aangeboden om deze kant op te gaan. En hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik me er ook bewust van word dat ik wel erg geschikt ben voor de functie.

Ik ben een sociaal persoon, praat gemakkelijk met mensen, heb een open uitstraling en een "positieve vibe". Daarnaast ben ik rustig, professioneel op de werkvloer maar drink ik ook graag een biertje met de jongens wat er voor zorgt dat zij mij op verschillende manieren zien (teambuilding), Ook denk ik dat het er uiteindelijk voor zal zorgen dat mijn collega's ook eerlijk tegen mij zullen durven zijn. Ik wil het namelijk ook graag van mijn collega's horen als ze vinden dat ik iets verkeerd aan pak. Voor mij is het krijgen van feedback immers net zo belangrijk.

Open en eerlijk. Dat is waar ik voor wil gaan en dat is wie ik ben.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:23

:) :) succes. Komt wel goed zo te horen !

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:33

Goed dat je er zo over nadenkt.

Blijf inderdaad dicht bij jezelf. Dan kom je normaal over. Voel je niet beter dan de rest. Iemand die er al 10 jaar werkt heeft veel kennis. Maar dat geef je zelf ook al aan.

Maak gewoon duidelijk wat jou manier is. En dat je recht door zee bent, maar dat het niet persoonlijk is.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 22:38

Inmiddels zit ik een poosje op mijn nieuwe positie. Het word heel wisselend opgevat door het team. Er zijn er een aantal "gepikeerd" omdat zij op de positie hadden gesolliciteerd (en ruim dubbel mijn leeftijd hebben...) maar deze niet hebben gekregen. Er zijn er een aantal die ontzettend enthousiast zijn, een paar die neutraal zijn en zoals verwacht helaas ook een paar die me volledig onderuit proberen te halen.

Wat betreft de neutrale, positieve en gepikeerde mensen is er geen probleem. Ze begrijpen allemaal waarom juist ik deze functie heb gekregen. En voor een deel heb ik natuurlijk mijn leeftijd mee. Ik ben immers jong en flexibel ;)

Maar die laatste groep. Oei. Dat vind ik persoonlijk toch wel moeilijk. Ik doe mijn best om me niet te laten intimideren, maar de persoon die mij "traint" helpt niet mee. Ik geef bijvoorbeeld een beoordeling van 90%. Hartstikke goed! Vervolgens komen ze bij hem klagen, en veranderd hij het in een 100% omdat ik "te streng ben". Nee! Ik ben niet TE streng! Een beoordeling van 90% is hartstikke goed juist! Er zijn enkel wat kleine verbeterpuntjes. De reden dat ik op deze positie ben gezet is om ervoor te zorgen dat we uiteindelijk die 100% kunnen halen... Niet om door mijn meerdere onderuit geschopt te worden dat ik te streng ben... Dat helpt mij nou ook niet bepaald.

Nu weet ik van mijn meerdere dat hij heeeeeeeeeeeeeeel graag ontzettend geliefd wil zijn. En natuurlijk! Dat wil ik ook! Maar op dit moment gebruikt hij mij als zijnde de zondebok en hij maakt het allemaal wel goed. Het hele doel van mijn functie schiet hij voorbij. Namelijk; het verbeteren van onze kwaliteit.

Ben ik streng? Ja! Absoluut! Als ik iets zie wat fout is, dan neem ik daar punten voor in mijn beoordeling. Maar he! Je leraar wiskunde zegt toch ook niet; Ja... Maar ik vind je lief dus je krijgt een 10 van mij ondanks dat het eigenlijk niet het goeie antwoord is? Of ik nou punten neem of niet, ik ga vervolgens in gesprek met de mensen die ik heb beoordeeld en we hebben het erover waarom ik ze heb beoordeeld zoals ik heb gedaan. En op twee keer na (van de "anti Cubone groep") heb ik enkel gehoord; ja je hebt gelijk! Dat had inderdaad beter gekund en ik zal er in het vervolg op letten.

Ik heb inmiddels ook mijn eerste training gegeven. Allemaal serieuze zaken met mensen die het eigenlijk niet zo serieus nemen. Tsja, dan ben je een uur heel serieus aan het discussiëren (wat overigens echt oprecht fijn ging en mijn agents waren oprecht geïnteresseerd in wat ik te zeggen had!), dus ik heb het afgerond met een grapje richting twee collega's (kleine groep) :+ Moet ook kunnen. Ff weer de spirits liften :D Wat dat betreft gaf mijn meerdere (die aanwezig was gedurende de presentatie) me dan wel een schouderklopje omdat hij vond dat ik het geweldig had gedaan. Maar wat is zo'n schouderklopje waard als hij achter mijn rug om een vuurtje stookt richting mij?

Al met al. Ik vind het best moeilijk. Niet zozeer omdat ik de functie zelf moeilijk vind, maar omdat ik het gevoel heb dat ik met hem moet strijden. Er is het een en ander aan de hand in "mijn team" maar ik vermoed dat als hij vanaf het begin af aan wat strenger was geweest ik niet eens half zo veel moeite had gehad als ik nu heb. MAAR! We vechten door :D

Op dit moment vind ik de functie niet leuk, wegens hem. Maar ik weet zeker dat het uiteindelijk allemaal goed zal komen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:43

Je werk is je wetk en je prive je prive.
Als je dat niet weet te scheiden blijf je problemen krijgen.
Je kan prima samen dronken worden, maar tussen 9-5 heb je gewoon je werk te doen ;)

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 23:18

Sizzle schreef:
Je werk is je wetk en je prive je prive.
Als je dat niet weet te scheiden blijf je problemen krijgen.
Je kan prima samen dronken worden, maar tussen 9-5 heb je gewoon je werk te doen ;)

Absoluut! Maar als iemand op het werk roept dat Alfred een flirtcursus nodig heeft terwijl ik langs loop dan kan ik dat niet laten :D (en nee, dat is niks geen seksuele spanning tussen mijn en Alfred _O- maar hij is nogal ehm.. hopeloos met vrouwen en dat is algemeen bekend :D )

Ik probeer werk en privé zo veel mogelijk gescheiden te houden. Maar soms is dat wel moeilijk als je beste vrienden ook je collega's zijn ;) Op dit moment heb ik mezelf in ieder geval opgedragen - ik praat NIET over collega's als zijnde leidinggevende of op wat voor negatieve manier dan ook. (tsja, dan kun je zeggen je zou het er uberhaubt niet over moeten hebben en dat klopt ook! Maar, met je vrienden heb je het toch over frustraties). Hierbij heb ik het enkel om de positieve dingen van de personen waar ze het over willen hebben. Hoe en wat verder gaat dat hen helemaal niks aan. Dat is voor mij en mijn meerdere en wat daar hebben zij, al mag ik ze nog zo graag niks mee te maken.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 09-08-16 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:23

je mag prima lol hebben, zolang ieder maar weet waar zijn salaris vandaan komt.

Overigens vind iemand waar grappen over gemaakt wordt het doorgaans stiekum helemaal niet zo grappig ook al lachen ze mee.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 23:30

Sizzle schreef:
je mag prima lol hebben, zolang ieder maar weet waar zijn salaris vandaan komt.

Overigens vind iemand waar grappen over gemaakt wordt het doorgaans stiekum helemaal niet zo grappig ook al lachen ze mee.

Dat heb je inderdaad goed. Ik heb het er later nog met hem over gehad. In de trant van; "Hey! Vond je het vervelend? Want dan doe ik het (iets dergelijks) niet meer! Ik waardeer je oprechte feedback absoluut!" En het was geen probleem zei hij. Hij kon er wel om lachen en de tips inderdaad gebruiken ;) Dat gezegd heb ik hem ook niet voor banketstaaf gezet natuurlijk ;) Uiteraard wist een enkeling waar het over ging, maar niet de gehele groep. Voor hen was het gewoon een flauw grapje :)

Maar over het algemeen zijn we gewoon een vrij hechte groep. Iedereen kent elkaar wel. Je zit toch samen als Nederlandstalige in het buitenland en dan zoek je elkaar stiekem wel op.

Overigens is zo'n "sturende" functie voor mij totaal nieuw. En ik doe mijn best om mijn weg er in te vinden. :D Try and error? ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:52

Gek genoeg heb ik dat nooit gedaan, nederlanders opzoeken.
Juist niet eigenlijk.

Maar hoe dan ook, tijdens je werk heb je bepaalde taken en die moeten gedaan.
Dat staat los van hoe aardig iemand is.

Er is hier laatst iemand ontslagen ivm zeer systematisch slecht werk leveren. Dat maakt hem als persoon niet minder aardig of vriendelijk.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:39

Zolang jij werk en privé goed uit elkaar kan houden, komt het vast helemaal goed.
Dicht bij jezelf blijven, eerlijk blijven en vooral zeggen waar het op staat tegen de persoon waar het over gaat.
Collega's die ook nog je vrienden zijn kan je af en toe even helpen herinneren dat werk werk is en privé is privé.

Als jij een leidinggevende functie hebt moet je voor jezelf uitzoeken tot hoe ver je uitleg geeft over bepaalde beslissingen die je hebt gemaakt. Mijn ervaring is dat je al snel te veel uitleg geeft.

Zolang jij de mensen respecteert en regelmatig laat weten wie daar de "baas" is en wie de beslissingen maakt, krijg je vanzelf respect van al die andere collega's. Dat duurt vaak eventjes en helemaal omdat je er nog niet zo heel lang werkt.

Zelf heb ik ook o.a een leidinggevende functie (mede-eigenaar) en ik heb ook echt op mijn strepen moeten staan en de balans tussen werk en privé moeten vinden. Nu werken wij met een aantal familieleden in het bedrijf en afgelopen maandag is 1 daarvan ontslagen. Dat is dan de ultieme test, het scheiden van werk en privé, als je daarna nog op een verjaardag met elkaar zit.

Veel succes met je functie!