Wat als je niet met je schoonfamilie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

098

Wat als je niet met je schoonfamilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 08:48

door 1 deur kan?

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount.
Mocht je mij denken te herkennen dan dit liever niet in het topic uiten. :)

Per toeval loopt er nu een topic over schoonfamilie.
Ik heb het helaas niet getroffen. :n

Als eerste wil ik zeggen dat ik een ontzettend lieve vriend heb, en dat dit voor hem ook ontzettend moeilijk is.

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf.
Dit heeft hij samen met zijn ouders opgezet. Sinds 1,5 jaar is het bedrijf helemaal van hem.
Zijn vader heeft echter veel moeite met het loslaten van het bedrijf.
logisch ook, dat is ook zeker niet makkelijk.
Echter is mijn schoonvader een heel dominant persoon, zoals hij het wil zo moet het, doe je het niet? Dan blijf maar uit de buurt.
Mijn vriend ligt ook wel eens overhoop met zijn vader, vooral discussies over het bedrijf.

Het afgelopen jaar was niet makkelijk. Bij het bedrijf zit maar 1 woonhuis, vergunning voor een tijdelijke woning krijgen we niet.
Dat huis is van mijn schoonouders.
Deze zijn echter niet van plan om te verhuizen. Wij kunnen ook niet weg bij het bedrijf, dat is voor mijn vriend geen doen.
Ik zit momenteel ook fulltime in het bedrijf, maar ben al bezig met uitzendbureaus om een baan te vinden.

Zoals ik al aangaf is mijn schoonvader erg dominant, hij is gewend dat iedereen alles doet wat hij zegt, tevens moet je altijd op het bedrijf zijn.
Als mijn vriend en ik uit eten gaan of een dagje weg is hij echt kwaad.

Het afgelopen jaar ben ik al een aantal keren genegeerd door mijn schoonvader. Ik deed dan niet wat hij wou en dat is foute boel.
Ik kreeg steeks vaker last van spanningen en stond stijf van de stress als mijn schoonvader in de buurt kwam.
Vorige week is de bom ontploft.
Er was weer wat voorgevallen, en mijn vriend stuurde zijn vader weg, gezien ik weer helemaal overstuur was door zijn vader.
Hij heeft me uitgescholden voor k*twijf en nog meer.
Bij mij ging het toen even op zwart, ik had de neiging om een emmer naar zijn hoofd te slingeren, maar heb de emmer laten vallen, vervolgens heb ik hem wel een duw gegeven waardoor hij vol in de aanval ging.
Mijn vriend kwam tussenbeide en heeft zijn vader nogmaals weg gestuurd.

Sinds dien heb ik het niet. Ik ben een bonk stress, zodra mijn schoonvader in de buurt is raak ik in paniek.
Gisteren ben ik ook even moeten vluchten. Ik moest hier weg.
De situatie is voor mij niet meer te doen. maar ik doe mijn werk op stal graag, en nog belangrijker, ik wil mijn vriend absoluut niet kwijt.
Mijn hoofd is een grote puinhoop, en ik vind het verschrikkelijk voor mijn vriend. die heeft hier ook niet voor gekozen.

Ik hoop dat er wellicht bokkers zijn die hier ervaring mee hebben. Maar eigenlijk hoop ik het ook niet.
Het is een heuse nachtmerrie om zo overhoop te liggen met je schoonouders.

linn1502

Re: Wat als je niet met je schoonfamilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:52

Wat vreselijk naar voor je!

Ik heb niet zo zeer tips, maar hoe oud is je schoonvader?
Wat voor bedrijf is het?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:55

Wat ontzettend rot zeg!

Is er ook een schoonmoeder in beeld? Wat zegt zij hiervan?

Waarom kan je vriend niet weg bij het bedrijf? Ik neem aan dat jullie relatie en jouw gezondheid belangrijker is, toch?

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:04

Ik kan niet al te veel uitspraken doen over het bedrijf omdat ik niet herkent wil worden.

Mijn schoonmoeder zegt bij mijn schoonvader overal ja en amen op.
Ze kan ons iets toezeggen, vervolgens blijkt schoonvader het er niet mee eens, en ineens weet ze niet meer dat ze iets toegezegd had.

Wij hebben een bedrijf met dieren, en zijn vaak van half 7 's ochtends tot een uur of 11 's avonds bezig.
Wij wonen buitenaf dus een huisje in de buurt is niet gauw te vinden waardoor er ook alweer een reistijd bij komt.
Mocht er iets met de dieren zijn 's nachts zijn we nu ook snel ter plekken, zitten we ergens anders is dat niet mogelijk/stuk lastiger.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:04

Ik denk dat de oplossing bij je vriend ligt. Is hij al eens rond de tafel gaan zitten met z'n pa om afspraken te maken over waar hij zich wel mee mag en kan bemoeien en waarmee niet?

Vervelend ts, ik hoop dat jullie eruit komen. Want je relatie komt hierdoor natuurlijk ook onder spanning te staan

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:06

Probleem is dat dat niks uithaald.
Mijn schoonvader is erg dominant en zijn wil is wet.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:07

Hoelang zijn jullie samen?hoe oud ben je?hoelang wonen je schoonouders al in het huis?

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:08

Waarom kopen jullie niet gewoon een 2assige caravan heb je geen vergunning nodig maar je hebt dan in ieder geval een eigen plekje waar je je kunt terug trekken.
Zo kun je wel ook samen zijn met je vriend en je kunt ergens anders een baan zoeken zodat je niet steeds met hem die confrontaties hebt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:11

Hoe erg ook dit wordt kiezen of delen.
Dit huis is duidelijk te klein voor 2 huishoudens.

Is het een optie om de woning in tweeën te splitsen, zij beneden wonen jullie boven?
Zo heeft ieder z'n eigen ruimte en deel je bijv alleen de hal en de voordeur?

Heeft zijn vader de intentie om ooit wel te vertrekken van het bedrijf?
Het zal er toch een keer van moeten komen want wat als jij en je vriend kinderen willen. Je kan niet eeuwig bij je ouders blijven wonen.
En een boer die niet bij zijn bedrijf woont dat klinkt leuk maar is in praktijk bijna niet te doen, dat zal je schoonvader toch moeten weten

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:13

Jeetje wat enorm vervelend zeg, ik hoop voor jullie dat je een oplossing vinden kunt! :(:)
Logisch dat je niet bij dieren weg kunt, je hebt dan ook geen overzicht snachts. Klinkt idd als een ergdominat mannetje die eigenlijk geen afstand wil doen van zijn bedrijf, maar dat dit nu toch wel erg dichtbij komt nu zoonlief met het scepter zwaait. Wat ook begrijpelijk is als het van jou is, andere ideeen meer van deze tijd, dat zal pa wel als volledig verkeerd zien, ofwel zo deden wij dat vroeger niet....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:14

Neem aan dat je op een melkveebedrijf zit. Ik zou eens kijken of je een mediator in kan schakelen. Het is wel een bekend probleem op agrarische bedrijven dat ouders bang zijn om het bedrijf los te laten en daardoor veel problemen kunnen ontstaan. Je schoonvader zou toch vroeg of laat los moeten laten. Meestal is bij overname ook wel wat geregeld wat betreft bedrijfswoning (ouders verhuizen) Misschien is dat ook wel iets waar je vriend op in kan zetten. Dan heb je in elk geval meer rust en je eigen plek.

Verder heel veel sterkte!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:14

Wat vindt je vriend van het hele verhaal? Zijn opvatting mis ik even.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:16

Wat ontzettend vervelend! Ik herken wel dingen die je omschrijft alleen in mijn geval is het stiefschoonmoeder de storende factor.

Ik probeer die zoveel mogelijk te negeren, mijn eigen plan te trekken en me niks aan te trekken van haar onaardige gedrag. Dat werkt hier het beste.

Hopelijk krijg jij ook snel wat meer rust en zoals al eerder gezegd, 2 huishoudens gaan hier niet samen dus daar moet een oplossing voor komen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:17

Ik zou toch ook voor een andere woonruimte zien, denk dat als je na je werk al tot rust kunt komen zonder je schoonvader het al een verschil is.
Het huis is van de schoonouders versta ik uit je openingspost, dan kan je moeilijk dingen gaan eisen vind ik persoonlijk. Je kan ze moeilijk uit hun eigen huis zetten of verbannen naar één verdiep.

Als uw vriend officieel het complete zeggenschap heeft zou vriend dat nog eens duidelijk moeten stellen. Overleg is altijd mogelijk maar zijn wil is geen wet.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:17

MarjanB schreef:
Neem aan dat je op een melkveebedrijf zit. Ik zou eens kijken of je een mediator in kan schakelen. Het is wel een bekend probleem op agrarische bedrijven dat ouders bang zijn om het bedrijf los te laten en daardoor veel problemen kunnen ontstaan. Je schoonvader zou toch vroeg of laat los moeten laten. Meestal is bij overname ook wel wat geregeld wat betreft bedrijfswoning (ouders verhuizen) Misschien is dat ook wel iets waar je vriend op in kan zetten. Dan heb je in elk geval meer rust en je eigen plek.

Verder heel veel sterkte!

Lijkt me idd geen verkeerd plan.

Zoiezo is juist die eigen plek voor jezelf zo enorm belangrijk. Even terugtrekken van alles! Een plekje wat echt van jou is.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:19

Vergeten in de OP te zetten sorry, wij zitten inmiddels in een ruimte boven de stal.
Niet ideaal maar wel een plekje voor ons zelf.
Maar nog erg kort op de schoonouders.
Als ik daar alleen ben moet de deur op slot, alleen al omdat ik bang ben dat mijn schoonvader ineens binnen staat.

Over een paar zouden ze vertrekken, maar een paar jaar is een relatief groot begrip. Is dat over 2 jaar? over 5 jaar?
Werk buiten de deur zijn we mee bezig, ik hoop dat dat wat meer rust geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:20

Heel herkenbaar helaas. :\
Bij ons zit het wel ietsje anders in elkaar, maar het komt in grote lijnen overeen.
Uiteindelijk zijn mijn schoonouders bij ons zover over onze grenzen gegaan, dat mijn man heeft besloten het contact te verbreken.
Dit accepteren ze niet en ze sturen op feestdagen nog kaartjes met onze achternamen er apart op, terwijl ze weten dat we [***] zijn :+, maar dat is eerder lachwekkend dan storend.

Maar ik begrijp dat dat bij jou geen optie is en ik vind het wel goed dat je vriend het voor jou opneemt als dit terecht is.
Dat hij achter je staat en inziet dat was zijn vader doet niet door de beugel kan.
Iedereen heeft recht op af en toe een vrije dag en eigen hobby's buiten het werk om.

Ik vrees dat je dit uit zal moeten zitten tot je schoonouders gaan verhuizen of een huurwoning heel dicht bij het bedrijf zoeken misschien?

Wij hebben trouwens wel geprobeerd om met onze (schoon)ouders te praten.
Hebben ze uitgenodigd voor een gesprek, maar kregen alleen maar verwijten naar ons hoofd geslingerd.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:21

Het is alsof je mijn situatie beschrijft, maar dan jaren geleden, en het was niet mijn schoonvader, maar mijn schoonmoeder. Het enige wat ik je kan aanraden, is dat jullie je volkomen losmaken van je schoonfamilie. Het bedrijf is van je vriend, je schoonvader heeft er dus niks te zoeken. Als het huis bij het bedrijf hoort, moeten je schoonouders huur betalen of verhuizen. Is het huis nog van je schoonouders, stel dan duidelijke grenzen. Het is hard, maar laat niet over je heen lopen, op den duur word je er alleen slechter van.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:22

Jillsil schreef:
Wat ontzettend vervelend! Ik herken wel dingen die je omschrijft alleen in mijn geval is het stiefschoonmoeder de storende factor.

Ik probeer die zoveel mogelijk te negeren, mijn eigen plan te trekken en me niks aan te trekken van haar onaardige gedrag. Dat werkt hier het beste.

Hopelijk krijg jij ook snel wat meer rust en zoals al eerder gezegd, 2 huishoudens gaan hier niet samen dus daar moet een oplossing voor komen

Het proberen te negeren heb ik 1 jaar lang gedaan.
En dat gaat niet meer. De bom is ontploft met als gevolg dat zodra ik mijn schoonvader zie compleet in paniek raak, en niet meer weet wat ik moet doen. Het enige wat ik dan kan doen is vluchten.
Slapen gaat steeds slechter, en om de haverklap barst ik in tranen uit.
Negeren heb ik 1 jaar geprobeerd, ik kan het niet meer.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:23

Wat vreselijk naar :(
Hoop dat jij snel een baan kan vinden, dan ben je in iedergeval een paar uur van huis.

Hierboven las ik het idee voor een caravan, dat lijkt mij ook een goede oplossing! Voor tijdelijk..

Verder zal je vriend toch echt met hem moeten gaan praten, dit is niet meer leefbaar.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:24

Oh dat is in ieder geval al fijn dat je wel je eigen ruimte hebt. Als je schoonpa ineens binnen staat dan zou jij ( of je vriend) dat even heel duidelijk moeten maken dat dat niet kan en dat hij maar moet bellen als hij langs wil komen in jullie woning.
Er is genoeg voorgevallen om dat heb duidelijk te kunnen maken.

En misschien voor je vriend eens tijd om met zijn ouders eens te gaan kijken naar een andere woning. Niet gelijk morgen maar wat ze graag zouden willen en dan zachtjes aan rond gaan kijken

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:24

Ik zou hier ook professionele hulp bij inschakelen. En heeft je vriend nog broers en of zussen. Hoe staan die erin. Ik zou die er ook bij betrekken. Zo wat afspraken maken gaat niet werken. Daarvoor zit je schoonvader te dicht erop. Ik begrijp dat het om 1 woonhuis gaat en dat jullie dat nu delen. Ook daar zou ik inderdaad naar kijken of je het misschien op kunt delen. Een caravan is leuk, maar dat gaat de oplossing niet worden. Stel dat de ouders het nog wel 20 jaar volhouden dan zit je dus zolang in een caravan.

Ik zou toch rondkijken voor een huisje in de buurt, ookal is dat niet handig ik ben bang dat het anders een keer echt knalt. Dan moet je schoonvader er snachts maar uit. Sterkte in ieder geval.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:26

Mijn vriend hoeft het contact met zijn ouders niet te verbreken van mij.
Het zijn zijn ouders, en ik zou hem ook nooit vragen om dat te doen.

Het huis is van zijn ouders, het bedrijf van mijn vriend.
Wij kunnen dus ook niet eisen dat zijn ouders vertrekken. En dat hebben we beide ook nooit gewild.
Echter nu zou het mijn grootste wens zijn dat ze vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:29

Wat een onwijs lastige situatie zit jij in.. Voel jij je wel thuis/ welkom op jullie plekje?

Anders zou ik toch eens goed met je vriend het gesprek aangaan, papieren erbij pakken, en bekijken hoe het met de bedrijfswoning zit. Mocht het zo zijn dat deze van het bedrijf is dan zou ik heel cru van je vriend eisen dat zijn ouders een datum stellen wanneer ze van plan zijn te vertrekken en het tot die tijd uitzitten (mits de datum realistisch is), of zelf een ander plekje zoeken desnoods zonder je vriend (terug naar de tijd van het daten..).

Dit gaat zo niet langer, en als jij er ook al 's nachts last van hebt ga je er al echt aan kapot.
Het klinkt heel moeilijk, maar je vriend zal de keuze moeten maken. Of hij kiest voor jou, en zal zich er ook echt hard voor moeten maken dat zijn ouders ophoepelen, of hij kiest voor zijn ouders en dan ga jij ergens anders wonen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:30

Dit gaat niet goed komen. Ik heb het van nabij gezien, deels ook zelf ondervonden. Ga ergens anders woonruimte zoeken, hoe lastig en vervelend ook, en ga zelf inderdaad elders werken.