Vervolg opleiding na behalen hbo Associate Degree

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Vervolg opleiding na behalen hbo Associate Degree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 11:04

Hoi Bokkers,

Na twee (bijna drie) jaar heb ik mijn Associate Degree behaald. Ik heb hier twee jaar lang praktisch niets aan gedaan: ik maakte mijn huiswerk niet zo trouw, leren stelde ik uit tot op het laatste moment. Toch ben ik met enkele zesjes en verder zevens, achten en negens afgestudeerd.

Nu komt dan 'de volgende levensfase': een baan! Ik heb al wat leuks in mijn richting gevonden en volgende maand mag ik starten! Een leuke, diverse functie waar ik vast mijn ei in kwijt kan.

Alleen.... Het begint nu toch te knagen: ik ben nog jong, word bijna 20, en heb mijn Associate Degree op mijn sloffen gehaald. Ik kan toch wel meer? Als ik nu een opleiding zou starten (ik weet dat ik sowieso dit studiejaar niet meer mee zou kunnen) zou ik op mijn 25ste klaar zijn.

Naast dat ik niet weet wat ik zou willen studeren, komt er ook nog bij dat ik nu al een vrij forse studieschuld heb. Wat gaat een nieuwe opleiding dan wel niet kosten? Op internet lees ik dat je bij een tweede bachelor opleiding de volle mep ipv wettelijke bedragen moet betalen. Maar ik heb geen bachelor, weet iemand hoe dit dan zit?

Ik ben erg benieuwd of er bokkers zijn die in hetzelfde schuitje zitten/hebben gezeten en wat de ervaringen hieromtrent zijn? Ik weet dat ik de keuze zelf moet maken, maar dat vind ik op dit moment nog wel erg lastig om te doen!

Bedankt voor het lezen en groetjes!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:08

Waarom zou dit jaar niet meer lukken? Ik heb me vorig jaar in augustus nog ingeschreven voor een HBO opleiding (weliswaar deeltijd, maar volgens mij maakt dat niet uit). Als de opleiding nog niet 'vol' zit, is dat geen enkel probleem. (of, nou ja, het kost wat moeite, omdat heel veel docenten en mensen die je nodig hebt voor info op vakantie zijn, maar het kan wel).

Hoe het met collegegeld zit zou ik niet weten, wat studieschuld betreft: ik ben niet helemaal op de hoogte van de voorwaarden voor terugbetalen, maar zolang jij niet overbodig veel leent voor onnodige dingen, dan zou een studieschuld mij niet tegenhouden. Mits je een opleiding weet die je graag wil doen, tenminste.

Dus als je iets leuks hebt dat je graag wil gaan doen en het kan, zou ik het zeker nog doen. En dan ook nog proberen aankomend jaar nog te starten.

LieveLoes

Re: Vervolg opleiding na behalen hbo Associate Degree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 11:10

Ik begreep dat de max. inschrijfdatum 1 mei was? Voor mijn vorige studie ook op 2 weken voor aanvang nog ingeschreven, maar dat was particulier (vandaar ook de grote studieschuld, ik heb deze volledig moeten lenen).

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:11

Dat dacht ik ook, maar in elk geval bij een aantal opleidingen kan het daarna nog wel degelijk. Gewoon proberen dus.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:12

Hoe het zit met betrekking tot de kosten kan ik je niet vertellen, maar je bent inderdaad nog jong! Pas op je 25ste klaar met een opleiding is helemaal niet zo erg (sterker nog, ik ben bijna 25 en begin dit schooljaar pas met een HBO opleiding!)

Ik zou zeggen; als het kan zeker doen! Je vergroot (in de meeste gevallen) je kans op een goede baan en het is altijd goed om jezelf nog verder te ontwikkelen. Zeker als je je Associate Degree met twee vingers in je neus hebt gehaald, is het zonde om hier te stoppen. Beter laat dan nooit; het is zonde om over een aantal jaar spijt te krijgen en te zeggen: 'oh, had ik toch maar doorgestudeerd..'

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 11:15

:j vooral dat bang zijn voor spijt is wat overheerst bij mij.

En toch, hoe kom ik er dan achter wat voor opleiding ik wil doen? Al die studiekeuze testen etc... Ze zeggen allemaal wat anders.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:18

LieveLoes schreef:
:j vooral dat bang zijn voor spijt is wat overheerst bij mij.

En toch, hoe kom ik er dan achter wat voor opleiding ik wil doen? Al die studiekeuze testen etc... Ze zeggen allemaal wat anders.

Is er geen mogelijkheid om een opleiding te volgen die aansluit bij je Associate Degree? Of is dat niet iets wat je graag wilt doen?

Wat mij erg geholpen heeft, zijn open dagen en meeloopdagen. Ik wist ook nooit wat ik wilde doen, vandaar dat ik ook zo laat pas ga studeren.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 11:23

De studie die ik nu heb gedaan vind ik wel erg leuk, maar ik denk dat mijn bachelor in deze studie gewoon vergelijkbaar is & niet per se nog 'verrijkend'. Ik zou het liefst iets totaal anders maar wel vergelijkbaars doen, begrijp je? (ingewikkeld haha)

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:25

Welke richting is je AD?

Je zou ook kunnen gaan werken, gaan sparen en dan studeren. Of eventueel een deeltijd opleiding volgen als de baan bevalt. Werkervaring is ook erg belangrijk.

Studieschuld hoef je pas 2 jaar na diplomering terug te betalen. Dus als je nu een jaar gaat werken en dan weer gaat studeren, stel je het uit.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 11:25

Ik begin volgende maand, dus ik heb sowieso al een baan tot eind van het jaar!

Mijn richting is directie secretaresse/officemanagement

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:28

LieveLoes schreef:

Wat leuk, ik werk nu zelf als secretaresse op een advocatenkantoor en heb daardoor gekozen om juridisch (SJD) verder te studeren. :D Heb jij ook niet zoiets, een bepaalde interesse waar je verder voor zou kunnen leren? Wat voor richting trekt je aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:30

Ik zou eerst beginnen werken. Zo te lezen lijkt de gevonden baan je leuk. Op die manier kan je vast weer geld sparen, mocht je toch nog willen studeren. Wie weet bevalt de baan zo goed, dat je geen opleiding meer wilt doen. Misschien zijn er mogelijkheden om tegelijk cursussen te volgen? En blijft het wel knagen, dan kan je op je gemak oriënteren wat de opties voor je zijn, qua opleidingen en kosten.

Al werk je eerst 2 jaar, ben je nog jong zat om te studeren. Ik heb zelf een HBO opleiding en bachelor afgerond. Nu een tussenjaar en begin als alles meezit na de zomer met een master. Ben 29, maar echt niet de oudste in de collegezalen..

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:31

Hier iemand die een bachelor (WO) heeft gehaald, is gaan werken en na twee jaar weer is gaan studeren. Ik volg nu een master en het bevalt prima! Werkervaring is namelijk ook leerzaam en hartstikke waardevol. :j Mijn master is in een net andere richting en ik heb een deel van een premaster gevolgd naast een fulltime baan. Daarnaast kost het inderdaad geld en ben ik nu een stuk minder rijk dan tijdens het werken, maar ik zou toch iedereen aan raden om tussen studies in ook wat werkervaring op te doen.

Als ik jou was zou ik voor nu lekker die baan in gaan en tijdens het werk rondkijken wat je zou willen (werken of studeren) en wat je graag wilt leren. Dan geef je jezelf ook een jaar om uit te zoeken wat de kosten zijn van een extra studie en wat de mogelijkheden zijn voor jou. 20 is inderdaad hartstikke jong en als je bereid bent om in luxe wat achteruit te gaan is alsnog verder studeren goed mogelijk :j

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 11:34

GrumpyCat schreef:
LieveLoes schreef:

Wat leuk, ik werk nu zelf als secretaresse op een advocatenkantoor en heb daardoor gekozen om juridisch (SJD) verder te studeren. :D Heb jij ook niet zoiets, een bepaalde interesse waar je verder voor zou kunnen leren? Wat voor richting trekt je aan?

Makelaar heeft mij altijd aangetrokken, echter weet ik niet of ik daar geschikt voor ben. :') Als ik lees wat daarin zit lijkt het me vooral heel leuk, maar ook iets wat ik misschien wel niet kan. Het was voor mij handiger geweest als ik bij een makelaar was gaan werken om te kijken of dat wat is, alleen valt dat hier in de buurt best tegen haha

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 11:36

idinn schreef:
Ik zou eerst beginnen werken. Zo te lezen lijkt de gevonden baan je leuk. Op die manier kan je vast weer geld sparen, mocht je toch nog willen studeren. Wie weet bevalt de baan zo goed, dat je geen opleiding meer wilt doen. Misschien zijn er mogelijkheden om tegelijk cursussen te volgen? En blijft het wel knagen, dan kan je op je gemak oriënteren wat de opties voor je zijn, qua opleidingen en kosten.

Al werk je eerst 2 jaar, ben je nog jong zat om te studeren. Ik heb zelf een HBO opleiding en bachelor afgerond. Nu een tussenjaar en begin als alles meezit na de zomer met een master. Ben 29, maar echt niet de oudste in de collegezalen..

Bedankt voor de tips! :) Is zeker het overwegen waard, had sowieso ingedachten dat ik dan volgend jaar pas mee zou gaan, omdat ik dan eerst kan kijken of dit werk mij ligt.

Fenn schreef:
Hier iemand die een bachelor (WO) heeft gehaald, is gaan werken en na twee jaar weer is gaan studeren. Ik volg nu een master en het bevalt prima! Werkervaring is namelijk ook leerzaam en hartstikke waardevol. :j Mijn master is in een net andere richting en ik heb een deel van een premaster gevolgd naast een fulltime baan. Daarnaast kost het inderdaad geld en ben ik nu een stuk minder rijk dan tijdens het werken, maar ik zou toch iedereen aan raden om tussen studies in ook wat werkervaring op te doen.

Als ik jou was zou ik voor nu lekker die baan in gaan en tijdens het werk rondkijken wat je zou willen (werken of studeren) en wat je graag wilt leren. Dan geef je jezelf ook een jaar om uit te zoeken wat de kosten zijn van een extra studie en wat de mogelijkheden zijn voor jou. 20 is inderdaad hartstikke jong en als je bereid bent om in luxe wat achteruit te gaan is alsnog verder studeren goed mogelijk :j

Doe je dat allemaal voltijd?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:40

LieveLoes schreef:
Makelaar heeft mij altijd aangetrokken, echter weet ik niet of ik daar geschikt voor ben. :') Als ik lees wat daarin zit lijkt het me vooral heel leuk, maar ook iets wat ik misschien wel niet kan. Het was voor mij handiger geweest als ik bij een makelaar was gaan werken om te kijken of dat wat is, alleen valt dat hier in de buurt best tegen haha

Door een meeloopdag te volgen, zou je kunnen kijken of je daar geschikt voor bent. :j Want waarom zou je niet geschikt zijn?

Bij wat voor bedrijf ga je nu werken? Spreekt het bedrijf je inhoudelijk aan en de werkzaamheden die ze daar uitvoeren? Wellicht dat je daar nog verder in kan scholen d.m.v. cursussen, wat idinn ook al zei. Werk staat op je CV inderdaad ook zeer waardevol.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 11:46

GrumpyCat schreef:
LieveLoes schreef:

Door een meeloopdag te volgen, zou je kunnen kijken of je daar geschikt voor bent. :j Want waarom zou je niet geschikt zijn?

Bij wat voor bedrijf ga je nu werken? Spreekt het bedrijf je inhoudelijk aan en de werkzaamheden die ze daar uitvoeren? Wellicht dat je daar nog verder in kan scholen d.m.v. cursussen, wat idinn ook al zei. Werk staat op je CV inderdaad ook zeer waardevol.

ik heb je even een pb gestuurd! :)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:51

LieveLoes schreef:
Fenn schreef:

Doe je dat allemaal voltijd?

Premaster deed ik deeltijd naast mijn werk, master doe ik voltijd. Overigens heb ik tot maart wel parttime kunnen blijven werken, maar twee dagen in de week + een voltijd master is ook doorwerken en ik heb er nu voor gekozen om mijn scriptie echt voltijd te schrijven. Dat is enerzijds luxe qua tijd, anderzijds betaal je ook een prijs. Ik had voldoende gespaard en uitgezocht hoe ik aan geld kon blijven komen en heb nu niets te klagen.

Overigens heb ik in december bedacht de master te gaan doen en ben toen al vol gaan sparen en een bijdrage van mijn moeder gekregen voor de studie. Ik hoef ook geen instellingsgeld te gaan betalen.

Een voordeel van even de tijd nemen en te werken is ook dat je net iets beter beseft dat studeren daadwerkelijk een investering in jezelf is en niet alleen maar voor de leuk. Je kent de voordelen van het hebben van een baan en kunt die afwegen tegen de voordelen van studeren en nog een studie op je naam hebben staan.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:31

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb ook de Ad opleiding officemanagement gedaan en doe nu zelf de docentenopleiding Nederlands, wel in deeltijd.. Maar ik moet zeggen dat het echt pittig is en veel meer, vergis je er niet in..

Ik ken ook iemand die de MER in voltijd doet en die geeft ook aan dat het behoorlijk meer is.. Zelf vind ik het niveau ook wat hoger liggen dan bij Ad..

Edit: ik heb me er in het begin flink in vergist hoor.. Een baan en een deeltijdstudie..

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 18:50

_Kellyy schreef:
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb ook de Ad opleiding officemanagement gedaan en doe nu zelf de docentenopleiding Nederlands, wel in deeltijd.. Maar ik moet zeggen dat het echt pittig is en veel meer, vergis je er niet in..

Ik ken ook iemand die de MER in voltijd doet en die geeft ook aan dat het behoorlijk meer is.. Zelf vind ik het niveau ook wat hoger liggen dan bij Ad..

Edit: ik heb me er in het begin flink in vergist hoor.. Een baan en een deeltijdstudie..

En hoe zit jij met de kosten? Is dat volle mep of "enkel" het wettelijke bedrag van X € per maand?

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:03

Hoe bedoel je precies volle mep? Ik betaal het wettelijke collegegeld per jaar, geen instellingsgeld. Bachelor wordt namelijk alsnog "hoger" gezien dan een AD